externe HD voor mac ook voor Windows?

Started by BernHardN, June 23, 2009, 11:18:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BernHardN

een externe usb schijf die voor de MAC is gebruikt kan die probleemloos op een PC of Ubuntu omgeving gebruikt worden?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

J.A.F._Doorhof

als je NTFS gebruikt of FAT32 wel.
of je moet speciale software gebruiken waardoor de PC HFS kan lezen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BernHardN

en die MAC kan gewoon op FAT32 formatteren ( heb zelf geen kennis van MAC)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

w00Dy

Let wel, de max. bestandsgrootte bij FAT32 is 4GB. Ik weet niet wat je op de schijf gaat plaatsen maar hou er wel rekening mee.

BernHardN

Heb toch inmiddels wel grotere bestanden gekopieerd  ::) mkv van 9Gb bv.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

HAL

Quote from: BernHardN on July 20, 2009, 14:39:41
Heb toch inmiddels wel grotere bestanden gekopieerd  ::) mkv van 9Gb bv.

Ja, maar niet op een FAT32-schijfje denk ik. :)

BernHardN

Toch wel maar het is niet een MAC schijf, gewoon een 1tb WD schijfje

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

w00Dy


RonG

#9
Fat32 kan volgens mij geen grotere bestanden dan 4GB (B=byte) aan. Zou benieuwd zijn wanneer dat wel gelukt is en hoe :)

van Wiki

Kenmerken

In de plaats van 2 bytes of 16 bits per FAT-entry gebruikt FAT32 4 bytes of 32 bits. In FAT16 kunnen de clusters genummerd worden van 0 tot 216. Dit geeft een maximaal aantal van 65.536. In FAT32 daarentegen is dit van 0 tot 232 = 4.294.967.296. Er zijn dus veel meer clusters, waardoor de clusters kleiner kunnen worden voor dezelfde schijf.

De maximum bestandsgrootte in een FAT32-partitie is 4 GB.



Nosferatu

Klopt helemaal wat RonG zegt. Feitelijk is de maximale partitie grote ook nog eens maximaal 32GB, word leuk als je een 1TB disk op deze manier in stukjes moet opdelen.  :P
Daar zijn dan wel weer tooltjes voor, SwissKnife bijvoorbeeld (http://www.compuapps.com/download/Swissknife/swissknife.htm).

Maar om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen, die MAC disk (1TB WD dus, geen echte Apple :angel:), wat voor filesystem indeling heeft die als je die op de MAC hebt aangesloten ? HFS+ ? Als het je niet uitmaakt en die nog gaat partitioneren & formateren dan is FAT32 de keuze die je maakt MITS je kan leven met maximaal 4GB grote bestanden.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

BernHardN

Ik had het toch fout, sorry het was een gewone film in 2 mappen.
Dat over Apple was omdat ik op MP een tegen kwam met de melding "let op alleen voor MAC" daarom vroeg ik kan dit ook op een PC?
maar heb inmiddels een "gewone" hdd die nu wel NTFS is.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

wil

Ik wil een Iomega® eGo draagbare harde schijf gebruiken om bestanden te synchroniseren tussen een PC en mijn MacBook. Het hoeft dus geen hele backup van het systeem te doen, alleen maar een map met "mijn documenten". Ik neem aan dat ik dan een synchroniseer programma op mijn PC moet hebben en een ander synchroniseer programma op mijn Mac. Welke twee programma's (voor PC én Mac) gaan elkaar snappen?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

oliverken

ik dacht dat je die van windows ook op mac kon lezen maar niet omgekeerd

HAL

Quote from: oliverken on August 20, 2009, 15:02:06
ik dacht dat je die van windows ook op mac kon lezen maar niet omgekeerd

Alles kan, al of niet met gebruik van extra software.

wil

Quote from: oliverken on August 20, 2009, 15:02:06
ik dacht dat je die van windows ook op mac kon lezen maar niet omgekeerd
Nee hoor, gewoon FAT32 formatteren en dan kan die overal door gelezen en beschreven worden.  :thumbs-up:
Quote from: HAL on August 20, 2009, 15:08:38
Alles kan, al of niet met gebruik van extra software.
Daar wordt het lastiger. De meegeleverde software, Retrospect Express, kan op de PC keurig een backup maken van en naar de externe harddisk waarbij uitsluitend oude bestanden vervangen worden door nieuwe en de nieuwe ongemoeid worden gelaten. Dat werkt best aardig  :bigsmile:
Dit programma bestaat ook voor de Mac, maar daar ontbreekt de optie "duplicate only the newest files"  >:(. Heel vervelend dus.

Heeft iemand een tip voor Mac-software om je harde schijf van je Mac te synchroniseren met een externe harddisk?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Quote from: wil on August 20, 2009, 22:02:30
Heeft iemand een tip voor Mac-software om je harde schijf van je Mac te synchroniseren met een externe harddisk?

wil
Dan maar naar mezelf quoten :tongue2:

Het Freeware programma backuplist+ is een eenvoudig maar doeltreffend programma om twee directories/volumes etc. te synchroniseren. Handig dat synchroniseren ook synchroniseren heet en niet 'dupliceren' of zoiets raars. Kortom, ik ben er uit...  :coffee:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Misschien voor menigeen een open deur, voor mij een open oog...

Ik wilde dus leuk op mijn externe FAT32 geformatteerde HD ook een backup maken van mijn Mac met Time Machine. Zoals Apple aangeeft duurt dat even, maar daarna is het bijwerken een fluitje van 1 cent. Daarbij heb ik mijn map die gesynchroniseerd moet worden met een PC uitgesloten van Backup met Time Machine, anders loopt ie niet gesynchroniseerde mappen te backuppen.
Dat werkt dus allemaal prachtig, totdat...

Je je HD in je PC plugt en hij niet meer herkend wordt  >:(

Tja, ik had dus 'even' over het hoofd gezien dat Time Machine voordat ie met z'n eerste backup begint je schijfje nog eventjes opnieuw formatteerd in Mac - journaled format...  :sarcasm:

Hoe nu opgelost?

Eerst de schijf geformatteerd in FAT32.
Vervolgens twee partities aangemaakt waarbij partitie 1 geformatteerd wordt in Mac OS journaled en partitie 2 in FAT32. Daarbij wel eerst de optie aanklikken om de schijf als Windows-schijf opstartbaar te maken. Als je dat niet doet is de optie FAT32 als apart format in een partitie niet bereikbaar.

Met Time Machine een backup maken op partitie 1
Met Backuplist+ de PC synchroniseren met een map op partitie 2, die vervolgens weer kan synchroniseren met een map op de HD van de Mac

Wat ik nog moet uitvogelen is of ik de PC-map op partitie 1 kan synchroniseren met partitie 2.

wordt vervolgd...

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Cloontje

Quote from: wil on August 29, 2009, 13:24:04
Misschien voor menigeen een open deur, voor mij een open oog...

Ik wilde dus leuk op mijn externe FAT32 geformatteerde HD ook een backup maken van mijn Mac met Time Machine. Zoals Apple aangeeft duurt dat even, maar daarna is het bijwerken een fluitje van 1 cent. Daarbij heb ik mijn map die gesynchroniseerd moet worden met een PC uitgesloten van Backup met Time Machine, anders loopt ie niet gesynchroniseerde mappen te backuppen.
Dat werkt dus allemaal prachtig, totdat...

Je je HD in je PC plugt en hij niet meer herkend wordt  >:(

Tja, ik had dus 'even' over het hoofd gezien dat Time Machine voordat ie met z'n eerste backup begint je schijfje nog eventjes opnieuw formatteerd in Mac - journaled format...  :sarcasm:

Hoe nu opgelost?

Eerst de schijf geformatteerd in FAT32.
Vervolgens twee partities aangemaakt waarbij partitie 1 geformatteerd wordt in Mac OS journaled en partitie 2 in FAT32. Daarbij wel eerst de optie aanklikken om de schijf als Windows-schijf opstartbaar te maken. Als je dat niet doet is de optie FAT32 als apart format in een partitie niet bereikbaar.

Met Time Machine een backup maken op partitie 1
Met Backuplist+ de PC synchroniseren met een map op partitie 2, die vervolgens weer kan synchroniseren met een map op de HD van de Mac

Wat ik nog moet uitvogelen is of ik de PC-map op partitie 1 kan synchroniseren met partitie 2.

wordt vervolgd...

Is dat nu ook waarom ik op de windhoos pc's mijn externe hd (in de usb van Airport extreme) niet kan zien?

wil

yep!

Een HD met twee partities werkt uitstekend. Time Machine gebruik ik om standaard backups van mijn MacBook te maken en met Backuplist+ maak ik een kopie van het PC-gedeelte dat op zowel PC als Mac leesbaar is. Op de PC gebruik ik Retrospect Express om een kopie van een deel van de PC te maken op de externe HD.

Het werkt gewoon  :thumbs-up:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Spijkie

Hallo,

Ik zit met een soort zelfde probleem, bestanden wil ik nadat mijn externe hardeschijf geformateerd is naar Mac maatstaven weer ophalen van de externe hd en naar mijn Macmini zetten maar dit gaat dus niet. Moet ik de externe HD nu weer eerst geformateerd worden in windows? en dan de bestanden naar mac overschrijven en dan weer als time machine?

Hoor het graag ff
Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.


Qris

Quote from: Spijkie on August 29, 2011, 19:58:18
Hallo,

Ik zit met een soort zelfde probleem, bestanden wil ik nadat mijn externe hardeschijf geformateerd is naar Mac maatstaven weer ophalen van de externe hd en naar mijn Macmini zetten maar dit gaat dus niet. Moet ik de externe HD nu weer eerst geformateerd worden in windows? en dan de bestanden naar mac overschrijven en dan weer als time machine?

Hoor het graag ff
Groeten,
Spijkie

Staan er momenteel dus bestanden op die externe schijf? Als je de schijf als TimeMachine wil gebruiken zul je hem met je Mac moeten formatteren naar HFS. Je kunt er ook voor kiezen om 2 partities te maken op die externe schijf: 1 HFS en 1 NTFS. Op die manier kun je tevens vanuit Windows bestanden op de schijf zetten. Je kunt trouwens met een progje als NTFS-3g vanuit OSx naar een NTFS schijf schrijven/lezen.

Enfin, eerst even je bestanden van de externe schijf kopieren naar je Mini, voordat je gaat formatteren  ;)
Captain Obvious