Reviews door bezoekers....

Started by J.A.F._Doorhof, July 19, 2003, 18:02:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi elbe

Ik zeg nergens dat de infocus niet goed is alleen dat de grayscale niet klopt sterker nog ik beveel hem regelmatig aan hier op het forum als je tenminste geen last hebt van het regenboog effect.
Ook de Z1 krijg ik regelmatig onder handen en die is uit de doos zelfs heel erg slecht met een grote bult in het rood en daarvan zijn de revieuws ook lovend.
Je referentie met de Sony tv is nog niet zo slecht.

Rob

J.A.F._Doorhof

Hi,

Geluid is iets persoonlijks, maw dat is niet te vangen in regels.
Beeld is echter PERFECT vastgelegt aan regels, en daarbij hoort oa een D6500 grayscale voor kleur en een 5400 graden grayscale voor B&W materiaal.

De X1 uit de doos heeft een redelijk beeld, maar na een calibratie zie je pas wat de unit ECHT kan, zowel Rob als ik hebben meerdere X1's onder handen gehad, en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat bijna alle units die IK gehad heb (tussen de 15-20) allemaal afwijken van de norm, en na de calibratie allemaal een beeld geven dat binnen de norm valt.

Welke DVD je ook gebruikt voor het afstellen, je kunt geen grayscale op het oog afstellen, en zolang je dat niet gedaan hebt, kun je GEEN waardeoordeel vellen over het product, behalve dat het in JOUW ogen er goed uitziet, laat je de unit aan Rob of mij zien zullen we meer dan genoeg aan te merken hebben.

Ik ben nu ruim 2 jaar actief op dit gebied en merk dat bijna alle klanten met nieuwe projectoren zeer snel weer langs komen (als ze al een calibratie hebben gehad bij de vorige) om de simpele reden dat ze direct zien dat er uit de doos weinig klopt van hun projector, heb je het dus eenmaal gezien dan hoef je geen expert te zijn om direct aan een display te zien dat hij NIET gecalibreerd is.

Probeer het een keer uit zou ik zeggen, zoveel geld kost het nu ook weer niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

elbe

Mijnheer Doorhof,

Voordat ik hier een reputatie krijg van betweter of iets nog erger, toch even dit. Ik heb nergens beweerd dat een calibratie overbodig zou zijn, of dat dit geen gunstige resultaten kan opleveren. Wel, en daar blijf ik bij, dat je zelfs na een perfecte calibratie geen oordeel kunt vellen over een projector zonder deze aan een even zorgvuldig aantal kijktests onderworpen te hebben.
Een projector met de perfecte afstelling, dus D6500 grayscale voor kleur & 5400 graden grayscale voor B&W materiaal is daarom nog geen perfecte projector. Het wil alleen zeggen dat hij naar zijn beste vermogen is afgesteld.
En dat is dat. Niet meer. Maar ook niet minder.
Wel ben ik het eens dat de beoordeling gebaseerd is op wat ik gezien heb. Ik sprak dan ook over een aanvulling bij wat professionele of semi professionele reviewers op te merken hebben. En dat dit in veel gevallen (en om tal van redenen) een verrijking kan zijn.
Met andere woorden, ik zou me geen projector aanschaffen omdat die D6500 grayscale voor kleur en 5400 graden grayscale voor B&W materiaal heeft. Maar omdat ik na me uitvoerig geïnformeerd te hebben, en na een intensief proces van vergelijken in mijn eigen omgeving en met verschillende soorten film, procede's en formaten een toestel heb gevonden dat aan mijn verwachtingen voldoet.
Calibreren is dan nog altijd mogelijk.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dat eerste ben ik met je eens.
Een perfecte grayscale is een begin, ik ken zat display's met een perfecte grayscale maar een verschrikkelijke beeldweergave.

Ik ben alleen van mening dat ELKE display die voor reviews gebruikt wordt minimaal een correcte grayscale calibratie dient te hebben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Elbe

Amen daar valt weinig aan toe te voegen.
Het gaat er gewoon om dat je koopt waar jij tevreden mee bent en dat je zelf de zaken test die jij belangrijk vind.
Ook revieuws stellen niet zo veel voor omdat er altijd comercieele belangen bij zijn.
Of het nu eigen verkoop is of dat ze adverteren in hun blad.
De meeste Nederlandse revieuws zijn ook uitermate treurig omdat er nog niet zo veel mensen met HT beeld bezig zijn en er echt verstand van hebben.
Ik ben het nog niet helemaal eens met u stelling.
Stel dat u uit 3 projectoren zou willen kiezen.
Dan kon het wel eens zo uitvallen dat u voor een ander projector zou kiezen nadat ze alle 3 gecalibreed zouden zijn op brightnes contrast kleur en grayscale als in eerste instantie het geval was.

Rob

elbe

Hoi Rob,

Dit vind ik nu wel een interessante denkpiste, waarvan ik niet zomaar bij voorbaat kan zeggen of dit al dan niet waar zou zijn... En dus eigenlijk bijna iets wat ik ooit zou willen meemaken. Maar uiteraard zal zich deze gelegenheid niet zo gauw voordoen, en zal ik moeten leven met de projector die binnen de mogelijkheden van mijn budget, en na het schrappen van een aantal toestellen die in ernstige reviews (inderdaad nationaal en internationaal) minder goed scoren, en na het schrappen van projectors die ik niet op voorhand, in mijn eigen omgeving, intensief heb kunnen testen, en na het schrappen van de toestellen die toch niet aan mijn verwachtingen blijken te voldoen.
Maar zelfs met de door jou genoemde beperking, zal ik van 1 ding overtuigd zijn: En dat is dat ik me iets heb aangeschaft dat mijn collectie films met evenveel liefde op het scherm te voorschijn zal toveren als ik er zelf voor voel.
Ik hoop dat iedereen dit kan zeggen

RuudG

Hoi Rob,

Quote
Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen dat beeld niet zoals audio heel veel lucht bezit maar gewoon aan een paar voorwaarden moet voldoen die met een paar test dvd's en wat meetapperatuur te achterhalen zijn.
Ik ben het met je eens dat de randvoorwaarden voor goed beeld duidelijker zijn dan voor goede audio. Desalniettemin kan apparatuur met gelijke specs, zoals we hier allemaal weten, zeer verschillend presteren. Dus een correcte grayscale enz. enz. wil nog niet zeggen dat een projector voor mij geschikt is. Een goed gecalibreerde projector met een mooie kleurweergave voor Eastman Kodak film zou wel eens minder kunnen presteren met 3 strip Technicolor, terwijl zijn eveneens goed gecalibreerde concurrent beiden prima zou kunnen weergeven. Dat heeft niks met afstelling van de projector te maken, maar is wel informatie die ik als potentieel koper wil weten. Het vereist overigens wel dat de reviewer weet hoe film eruit behoort te zien en daar heb ik mijn grote twijfels over.

Quote
Overigens uit mijn uitgebreide klanten kring is er maar eentje zover ik weet die echt van oudere films waaronder ook Z&W hoord houd en dat is Ruud.
Nu begrijp ik waarom ik me zo eenzaam voel :D
Maar dit zegt meer over de voorkeuren van je klantenkring, dan over de markt. Fox en Warner bijvoorbeeld geven niet voor niks in steeds grotere hoeveelheden hun klassiekers uit en steeds vaker met de koninklijke behandeling. Simpelweg omdat het verkoopt als een trein. En al die miljoenen liefhebbers van klassiekers die de komende jaren een HDTV of digitale projector gaan kopen, zullen geinteresseerd zijn in correcte weergave van ook die titels.

QuoteAutentieke Z&W films zijn zeker niet met 6500k gebruikt maar wel degelijk met of 5400 of 5700k
Als je het hier hebt over de oorspronkelijke film, is dat onvolledig. Er wordt bv. ook zeer veelvuldig op 3200K geschoten (Type B Tungsten). Tungsten studio flood lights zijn nl. 3200K. Maar kleurtemps van film en DVD staan helemaal los van elkaar. Ik ben bijvoorbeeld niet bekend met het gebruik van op 6500K gebalanceerde film in de speelfilmwereld. Een film en video verkregen door telecine van die film zijn twee totaal verschillende werelden. Een anamorf geschoten film heeft ook niets te maken met een anamorfe DVD. Een anamorfe film kan prima niet anamorf op DVD staan en vice versa.

Quote...waardoor die bruine tint er in komt.
Ik heb zeer veel zwart/wite films in de bioscoop gezien en ze zijn echt niet bruin. Ik weet niet waar dit idee vandaan komt.

Kortom mijn vraag blijft nog steeds staan. Vanwaar het advies om B&W op 5400K af te spelen?

Quote
Dat de aanbevolen kant van het scherm volgens de meeste de beste kant is en jij ervaart het anders wil niet zeggen dat je het niet om mag draaien en dat je naar de bruine vlekken moet blijven kijken.
Je denk toch niet dat ik zo gek ben om naar bruine vlekken te blijven kijken? Maar je mist het punt, het gaat niet om oplossingen voor problemen maar om het voorkomen van verkeerde aankopen.

Groeten,

Ruud

Rob_Dingen

Hoi Ruud

Daar ik geen B&W specialist ben kan ik ook niet overal antwoord op geven.
Wat ik kan zeggen is dat dit op de ISF curssus is besproken en dat er dus 5400k bij hoort.
Nu zullen daar best wel weer uitzonderingen voor zijn dat weet ik niet maar dat is wat ik geleerd heb.
Tussen de films zit ook nog veel verschil zoals bijv B&W van Roy Orbison of het begin stuk van Wizzard of Oz.
Als je moderne B&W neemt neigt het veel minder naar het bruin en is volgens mij gewoon op 6500K gemaakt.
Ik noem het bruin omdat bij een lagere kleurtemp je richting rood gaat ik zou het bij een hoge kleurtemp het ook blauw kunnen noemen terwijl dit alles nog steeds B&W is.
Zover als ik nu weet word film op 6500k gemaakt en niets anders om het dus juist te kunnen weergeven op onze apparatuur moet die dus ook op 6500k staan.
Je hebt het juiste scherm gekocht maar mijn verkeerde advies opgevolgd waar je ovirigens uitgebreid naar hebt zitten kijken bij de aankoop van je projector met B&W film stukjes.

Rob

RuudG

#33
De vraag hoe film op DVD eruit moet zien is een complexe. Het gemakkelijke antwoord is zoals de makers bedoeld hebben. Maar bij oudere films is dat voor de gemiddelde kijker vaak onmogelijk te bepalen, omdat veel films niet meer in bios te bezichtigen zijn en zelfs dan nog weet je niet of de gebruikte apparatuur de correcte is, dan wel goed afgesteld is. Wordt bv. wel de juiste lamp in de projector gebruikt? Als de print balanced is op 3200K (voor een Tungstenlamp) en er wordt een Xenon Arc (5400K) projectielamp gebruikt, dan wordt het je als kijker wel erg moeilijk gemaakt.

Daarnaast is de smaak van het publiek ook aan veranderingen onderhevig. Bijvoorbeeld Technicolor Gone with the Wind had bij zijn premiere in 1939 een extreem laag contrast en een lage kleursaturatie. Daar hoef je bij een hedendaags publiek niet mee aan te komen, die willen 3-strip Technicolor met heldere, contrastrijke en knallende gesatureerde kleuren zien. De oorspronkelijke versie zullen we nu zeer waarschijnlijk lelijk vinden. In 1954 is GWTW voor het eerst op safety stock geprint, waarbij de look al aangepast is in vergelijk met de 1939 nitraat versie. De DVD is weer een update van de '54 versie die wat aan moderne eisen tegemoet komt, waarbij overigens wel gepoogd is de look van die '54 versie zoveel mogelijk te bewaren. Dus daar gaan we al met het standpunt "zoals de makers bedoeld hebben".

Je kunt hooguit hopen, dat de colorist die de telecine doet zijn vak beheerst en bij twijfel navraag doet bij specialisten. Lawrence of Arabia SE is een recent, belangrijk, voorbeeld waarbij dat nagelaten is en daardoor ook misgegaan is. Foute kleuren door onhandig gepruts en de koppige houding van Sony geen specialisten te raadplegen. Bij de recente superbit re-release is gelukkig de restaurateur van de oorspronkelijke filmelementen geconsulteerd en nu kloppen de kleuren wel.

Dus hoe kleur, dan wel z/w eruit moeten zien, is al met al een moeilijke vraag voor oudere films. Laten we maar op de colorist vertrouwen en ons beperken tot het afspelen van de DVD op de correcte kleurtemp, contrast en brightness. Meer kunnen we eigenlijk niet.

En nu terug naar de kleurtemp.

Quote
Wat ik kan zeggen is dat dit op de ISF curssus is besproken en dat er dus 5400k bij hoort.
Oke, eindelijk een bron voor het 5400K advies. Vooralsnog zie ik geen redenen om te geloven dat dit een goed advies is. Behalve dan misschien om tekortkomingen in CRT en/of scherm te maskeren, maar niet als correcte weergave van de DVD.

Quote
Tussen de films zit ook nog veel verschil zoals bijv B&W van Roy Orbison of het begin stuk van Wizzard of Oz.
Haha, ik zit dit te lezen en tegelijk een verzamel CD met zestiger jaren nummers te beluisteren. En toevallig begint net Orbison met Only the Lonely. Dat is nog eens toeval.
Ik weet dat de Roy Orbison DVD z/w is, maar die heb ik nooit gezien, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Wel ken ik de Wizard of Oz goed, welke overigens overwegend een 3-strip Technicolor film is, maar dat weet je waarschijnlijk wel. De openingsscenes in Kansas hebben inderdaad een monochrome sepia tint. Dit is echter niet maatgevend voor z/w weergave, maar was een welbewuste kleurgrap van de makers om een bepaald gevoel teweeg te brengen bij de kijker. De sepiatint lijkt nl. veel op de kleur van oude vergeelde foto's. En de overgang naar de spetterende Technicolor kleuren in het Land of Oz werd hierdoor des te imposanter. De sepia tint is trouwens langdurig afwezig geweest en pas recent, tot groot genoegen van veel liefhebbers, weer in ere hersteld. En zo staat het gelukkig ook op de DVD.

Quote
Zover als ik nu weet word film op 6500k gemaakt en niets anders om het dus juist te kunnen weergeven op onze apparatuur moet die dus ook op 6500k staan.
Dat is dus niet waar. Nog een poging, want mijn eerdere uitleg hierover was dus blijkbaar niet duidelijk. Grofweg vallen filmmateriaal in twee groepen uiteen, film voor binnen en film voor buiten. Voor buiten is gekozen voor balancing op 5500K, nl gemiddeld daglicht. Natuurlijk is dit maar een compromis, want daglicht kan varieren van 2000K tot ver over 10000K. Voor binnen wordt veelal voor 3200K gekozen, nl. de kleurtemp van Tungsten studio floodlights. 6500K komt in dit hele verhaal niet voor. Dat is wel de kleurtemp voor DVD, maar niet voor film. Zoals ik hierboven al zei, zijn dit twee compleet verschillende werelden.

Toevallig heb ik recentelijk, in een gespecialieerd forum over film en telecine, een stukje gelezen over een vergelijking tussen Star Wars I op film en DVD. De filmprint was 5500K en de DVD uiteraard 6500K. De conclusie was dat de colorist zijn werk goed gedaan had, want de kleuren waren nagenoeg identiek. Kortom DVD kleurtemps en filmkleurtemps zijn verschillende werelden.

Quote
Je hebt het juiste scherm gekocht maar mijn verkeerde advies opgevolgd waar je ovirigens uitgebreid naar hebt zitten kijken bij de aankoop van je projector met B&W film stukjes.
Ik heb niet jouw advies, maar dat van Thommy opgevolgd. Tevens heb ik bij jou het scherm nooit gezien, want jij keek toen nog op een geschilderde MDF plaat. Sterker nog, ik heb het scherm blind gekocht. En tot slot hebben we geen z/w films bekeken, maar alleen naar de openingsscene van de Wizard of Oz gekeken en die is dus, zoals ik hierboven uitlegde, juist niet karakteristiek voor z/w materiaal. Ik begrijp overigens niet waarom er steeds weer er steeds weer op mijn scherm teruggekomen wordt als we het hebben over review methodes.

Kortom, ik ben nog steeds niet overtuigd van die 5400K voor z/w film. En daarnaast zou ik het erg stom vinden, dat DVD's met meerdere kleurtemps gemaakt zouden worden. Lekker handig als die temperatuur nergens aangegeven staat. Nee, vooralsnog lijken de DVD producenten van deze wereld me slim genoeg om zich te conformeren aan de historisch gegroeide US NTSC standaard, nl. 6500K.

Groeten,

Ruud

Rob_Dingen

Hoi Ruud

Zoals ik al eerder zij heb ik er geen kaas van gegeten.
Maar ik heb altijd gedacht dat fim in de bios waar ik naar kijk 6500k was als dat niet zo is geloof ik je daar direkt in.
Maar DVD is 6500k dat weet ik zeker.
Interesante vraag blijft dus over hoe Joel bij het 5400k van B&W films komt.

Rob

J.A.F._Doorhof

Joel en Joe kane en verder vele andere techs komen met die 5400K stand om de feel van de oude films op te roepen.
Ze hebben op de cursus een stuk van Casablanca laten zien op een Runco CRT op D65K en daarna op 54K en de 54K versie zag er VEEL beter uit, de D65K versie was gewoon TE "modern looking".
Vreemd gesprek maar je snapt hoop ik wat ik bedoel.

Over de weergevers en film, dat is heel makkelijk uit te leggen.

Een filmmaker moet je zien als een schilder, hij heeft alleen geen kwast en penselen maar een film negatief. Door op 32K, 54K, 10K etc. te schieten kan hij de FEEL van de film bepalen. Neem bv Terminator die is erg blauw als je hem afkijkt, en neem daarnaast Titanic die is erg rood/bruin als je hem kijkt. Dat is naast VEEL andere technieken het pallet van de filmmaker.

Hij kan precies inschatten hoe dit eruit gaat zien in de bioscoop omdat de bioscoop en de gecalibreerde display's wereldwijd allemaal op D65K staan gecalibreerd, als hij dus schiet op 32K weet hij door op zijn gecalibreerde monitor te kijken EXACT hoe dit eruit gaat zien op een D65K display.

Met fotografie kun je hetzelfde doen, de Sepia look bij veel ZW foto's geeft een extra ouderdom look aan de foto en voor de meeste ZW foto's geeft dit een enorm goed effect, vandaar ook denk ik de voorkeuze van de mensen om ZW films op 54K af te spelen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

Rob schreef:
QuoteMaar DVD is 6500k dat weet ik zeker.
Precies, dus waarom zou je die DVD op 5400K willen afspelen alleen omdat de content B&W is?

@Frank
Quote
Ze hebben op de cursus een stuk van Casablanca laten zien op een Runco CRT op D65K en daarna op 54K en de 54K versie zag er VEEL beter uit, de D65K versie was gewoon TE "modern looking".
Met alle respect, maar op basis van welke expertise weten techs hoe Casablanca eruit moet zien? Had iemand van de aanwezigen deze film wel eens op een ouderwetse zilvernitraat print met een carbon arc projectielamp (voor veel mensen de lamp der lampen) gezien? Of toch hopelijk op zijn minst op een moderne Eastman print met Xenon lamp, wat weliswaar een minder resultaat oplevert, maar in ieder geval een norm geeft. Dus wat is de norm geweest bij de beoordeling?

Quote
Door op 32K, 54K, 10K etc. te schieten kan hij de FEEL van de film bepalen
Ik neem aan dat je 3200K, 5400K en 10000K bedoelt. 10000K etc. film wordt niet gebruikt (ik weet zelfs niet eens of het wel bestaat in 35mm vorm, maar ik ben geen expert dus wie weet), dus ik begrijp deze zin niet.
Die kleurschema's worden gecreeerd door de juiste filmstock te kiezen in combinatie met de juiste filters voor camera en floodlights en wellicht nog wat truken tijdens de ontwikkelfase en tegenwoordig nog postproduktie in het digitale domein. Maar niet met 10000K balanced film.

Quote
Hij kan precies inschatten hoe dit eruit gaat zien in de bioscoop omdat de bioscoop en de gecalibreerde display's wereldwijd allemaal op D65K staan gecalibreerd,
Als je mijn bovenstaande post nog een keer leest, zal je zien dat bioscopen geen D65 gebruiken. Bioscopen kiezen een projectielamp met een kleurtemp die matched met de kleurtemp van de release print. Dus bv in een moderne setting een 3200K releaseprint met een Tungsten 3200K lamp en een 5400K print met een Xenon 5400K lamp.

Quote
Met fotografie kun je hetzelfde doen, de Sepia look bij veel ZW foto's geeft een extra ouderdom look aan de foto en voor de meeste ZW foto's geeft dit een enorm goed effect, vandaar ook denk ik de voorkeuze van de mensen om ZW films op 54K af te spelen.
Wellicht is dat de reden voor de voorkeur, maar die films mogen dan wel oud zijn, maar horen er echt niet oud en vergeeld uit te zien. Het nostalgische gevoel is een slechte norm.

Dan Miller van Marantz USA (een van de drijvende krachten achter de Marantz S1, S2 en S3) schreef op het AVS het volgende over de S1:
Quote
"Color temp low is 5400k. Very pleasant to watch, and also yields the brightest pic with the best CR, but medium is 6500, if accuracy concerns you."
En "if accuracy concerns you" betekent dan blijkbaar zoiets als: "het is hardstikke fout wat ik doe, maar ik vind het prettig om naar een bruinig beeld te kijken en hoe de film eruit hoort te zien, interesseert me niet zo".
Dit soort uitspraken maakt mijn vertrouwen in het oordeel van techs mbt film is niet zo groot.

@Rob
Quote
Interesante vraag blijft dus over hoe Joel bij het 5400k van B&W films komt.
Daar zou ik graag eens antwoord op willen hebben. Ik weet niet of jij nog contact hebt met Joel of Kane, want het zou interessant zijn om hem expliciet te vragen naar zijn argumentatie.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

@Ruud.
Mijn aanduiding van K was verkeerd sorry.

Weet je zeker dat in de bios de lamp wordt gewisseld voor elke viewing ??
Dat lijkt me dan het nut van op een andere temperatuur schieten totaal ongedaan maken toch ?
Daarbij komt dat er vaak PER film wordt gewisseld tussen verschillende soorten film materiaal.
Belicht je bv een persoon met een wit licht belicht met een temperatuur van 5500K, en dit opneemt met daylight balanced film materiaal wordt deze persoon, wit belicht.
Als je dit zelfde doet met tungsten light (3200K) dan wordt deze persoon oranje. en omgekeerd blauw.

Dit wordt redelijk vaak gebruikt in films.
Wil je toch binnen dezelfde film stock schieten worden er compensatie filters gebruikt zoals bv een 85filter welke 2/3 van een stop af neemt waardoor de belichting wordt omhoog geschroeft, hiermee kun je met tungsten film in daylight omgevingen toch wit krijgen.

Hier een quote van de website van Cinemaquestinc over B&W en colortemp:
QuoteOur product can be beneficial in any computer monitor environment when properly implemented. The many accessories included with this device address a variety of applications. The filter kit provided allows for both specific color options and multi-function regulation of light output. Image contrast will be enhanced when the level of illumination is reduced in relation to the brightness of the screen. Both 5000 Kelvins and 5400 Kelvins color output are available with this product. The 5000 Kelvins option (CIE D50) supports the photography, graphics arts and publishing industries. Uses for the 5400 Kelvins feature are in environments where a video or computer monitor are calibrated to that color temperature. Such monitors are optimized for viewing of black and white movies, general computer use and PhotoCD production and display. Please consult the data sheet that accompanies the filter kit for correct use of its components.

Ik ga ervan uit wat me geleerd is, en dat zou 5400-5500K voor B&W films en D6500 voor Kleuren films.

Kun je me links geven waarop staat dat zwart wit films op D6500 moeten worden afgespeeld, en kun je me links geven waarop staat de bioscoop bij elke film de lamp wisselt ?

Als ik google op B&W movies + color temperature komen er alleen maar links naar boven die praten over OF 5500 of 5400 graden.... maar ik wil graag wat bijleren als ik het verkeerd doe.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Hi,

In de bioscoop is het inderdaad niet te zien omdat je daar met een 1 lamp apparaat werkt, een soort HELE goede digitale projector dus, met film als LCD paneel. Er zal dus geen colorshift optreden, nadeel is weer dan er een verloop van licht is, het midden is lichter dan de hoeken, dat valt mij tenminste altijd ENORM op.

Zo heeft elke techniek wat, behalve een boek lezen :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Louis

#40
Toch even nog dit...

Over de beide kanten van een of ander doek kan ik me niet uitspreken. Maar wat Ruud verder mee te delen heeft en op te merken over zwart wit films (en de projectie ervan), dat klopt wel.
En net als hem ben ik het 100 % met hem eens, dat reviewers inderdaad met een veel bredere waaier filmmateriaal aan de slag moeten, willen ze dat hun testen ernstig genomen worden en als deugdelijk advies voor iedereen kunnen beschouwd worden.
Dit heeft niet alleen iets met kritisch of superkritisch zijn te maken, maar met respect. Film is per slot van rekening niet begonnen met The Robe, noch met Spielberg of Lucas.
Als regelrechte filmfanaat tracht ik zoveel mogelijk festivals, eerbetonen, retrospectieven en alles wat daar een beetje bij in de buurt komt te volgen. Zowel in het binnen- als in het buitenland. Zoals sommige mensen naar Parijs trekken om een tentoonstelling van Picasso, Degas of Van Gogh te bezoeken, zo trek ik er heen om films van Tarkovski, Ozu of Cocteau opnieuw te ontdekken en te bewonderen.
Met welke projector deze vaak zwart-wit films in een bioscoopzaal ook weergegeven worden, er zijn noch bruine vlekken, noch twee helften met een licht verschillende "kleur."
Als dit met een CRT projector nog altijd het geval is (zoals meneer Doorhof min of meer toegeeft, en ik zelf heb ondervonden met mijn Pioneer RPTV), dan vind ik dit een stuk irritanter en kwalijker dan RBE, screendoor, dithering en weet ik veel wat. En is de o zo bejubelde CRT projector in mijn ogen toch een ietsje minder King dan sommige mensen ons maar wat al te graag willen laten geloven.
Vandaar ook het beleefde en vriendelijke verzoek om zwart-wit films mee te betrekken in testen...

thommy

Quote from: Louis on November 22, 2003, 19:05:10

Met welke projector deze vaak zwart-wit films in een bioscoopzaal ook weergegeven worden, er zijn noch bruine vlekken, noch twee helften met een licht verschillende "kleur."
Als dit met een CRT projector nog altijd het geval is (zoals meneer Doorhof min of meer toegeeft, en ik zelf heb ondervonden met mijn Pioneer RPTV),

Oef, en ik dacht dat het echt aan het doek lag, blijkt nu dat er nog wat anders een veelbepalende rol speelt ;)
Zeer nuchtere uiteenzetting beste Louis.




Quotedan vind ik dit een stuk irritanter en kwalijker dan RBE, screendoor, dithering en weet ik veel wat. En is de o zo bejubelde CRT projector in mijn ogen toch een ietsje minder King dan sommige mensen ons maar wat al te graag willen laten geloven.
Vandaar ook het beleefde en vriendelijke verzoek om zwart-wit films mee te betrekken in testen...


't Ja, dit is toch een zeer persoonlijke mening vind ik.
Indien je echt veel BW kijkt dan heb je misschien wel gelijk en komen de tekortkomingen van de CRT blijkbaar boven.

Maar toch denk ik dat de overgrote meerderheid het toch houdt bij kleurenfilms en soms een occasioneel een BW filmpje meepikt.
Zelf heb ik welgeteld 1 BW (Roy Orbinson)in mijn collectie dvd's die inmiddels toch meer dan 300 stuks telt.
Wel persoonlijk kan ik dus zeggen dat CRT voor mij dus nog steeds de koning is.
Het omgekeerde voor de BW fans is dan ook weer waar.
Make up your choice zou ik zeggen en bepaal deze in functie van...

Mvgr
Yves.

PS, nog welkom op dit forum, zie dat het je eerste post is.

Louis

#42
Hi Thommy

Bedankt voor je vriendelijke verwelkoming. Dit was wel niet mijn eerste post. Ik had eerder een paar posts geplaatst in dezelfde thread onder Elbe. Vraag me niet hoe ik erbij kom, maar ik ben in ieder geval blij dat het gelukt is om mijn eigen naam terug te hebben.

Natuurlijk loop ik alweer enkele jaren mee in dit wereldje en weet ik ook wel dat een CRT een fantastisch plaatje kan opleveren. Maar volgens mij zijn reviews dan maar waardevol als ze een zo breed mogelijk gamma van films bestrijken.
Want welliswaar zijn er nog altijd maar een kleine minderheid met een behoorlijke collectie zwart-wit films, of stomme films (waar ik me al jaren voor inzet om die terug in beeld te krijgen), technicolor films, enz.
Maar wie weet, komt daar met het succes van DVD verbetering in. De jongste jaren worden in elk geval steeds meer behoorlijk gerestaureerde klassiekers allerhande op de markt gebracht (vooral op zone 1.)

Sorry, ik had hier een stukje filmgeschiedenis gezet, dat wellicht niet in deze thread past.

thommy

Wow Louis,
Wat een bron aan informatie.
Ik realiseer me dan ook opeens dat dit medium voor jou geen hobby meer is maar gewoon pure passie 8)
Heb je dit net gewoon zelf woord voor woord neergeschreven(twijfel ik niet aan hoor), oprecht heb ik dan zeer veel ontzag voor je.
Want er bestaat niets mooier als luisteren(in dit geval lezen) naar iemand die met zoveel overtuiging en kennis over z'n passie kan spreken.

Zelf kan ik me echter niet toeleggen om naar die heel oude films te kijken, heb wel respect voor degene voor wie dit wel veel betekent.
Ik ga echter wel terug in de tijd toen ik in mijn jeugdjaren was.
Zo heb ik zonet nog eens uitermate genoten van Raiders Of The Lost Ark, ik was toen ik hem voor het eerst zag een prille twintiger en deze film had indertijd een enorme indruk op me gemaakt, wel moet je zeggen dat deze Indiana Jones anno 2003 een evenzere indruk achtergelaten heeft als vele jaren voordien.
Jeugdsentiment misschien?
Is ook met muziek zo, oudere muziek of film brengt je toch steeds in verband met een bepaalde periode uit je jongere leven.

Dus is het af en toe nog eens heel fijn om dit hedendaags nog eens in verband te brengen met het kijken of beluisteren van iets uit je vorig leven.

Mvgr
Yves.




Spacebass

Volgens mij is dit een record!

Misschien in een aparte thread plaatsen..altijd mooi zo'n stuk geschiedenis  8)

patrick_vdb

Quote from: Louis on November 22, 2003, 19:59:30Sorry, ik had hier een stukje filmgeschiedenis gezet, dat wellicht niet in deze thread past.

Hi Louis,

Na je eerste posts onder de naam Elbe heb ik even aan je identiteit getwijfeld maar na je uiteenzetting van een stukje filmgeschiedenis onder je eigen naam was er geen twijfel meer mogelijk ;) Welkom op het HTforum.

Mvrgr

Patrick

ps. het is jammer dat de lap tekst nu verloren is gegaan, misschien dat je nog eens zo'n mooi stuk tekst in de daarvoor bestemde topics wil plaatsen?

FrankL

Quote from: patrick_vdb on November 23, 2003, 09:25:40
ps. het is jammer dat de lap tekst nu verloren is gegaan, misschien dat je nog eens zo'n mooi stuk tekst in de daarvoor bestemde topics wil plaatsen?
Ja graag, ik heb ook al zitten zoeken of je het ergens had geplaatst. Ben wel benieuwd geworden.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi Frank

Ik zou inderdaad even opschonen.

Lois
Ik zou u graag eens uitnodigen om bij mij te komen kijken en een paar mooie B&W films mee te nemen en mischien enkele suggesties welke films de moeite zijn om te kopen.
Mischien heeft Ruud ook wel zin om langs te komen hebben we 2 B&W leifhebbers bij elkaar.
Ook zorg ik er dan voor dat ik de CRT op 2 temperaturen afstel zowel 6500k als 5400k ook mag Louis zijn projector mee nemen als hij daar zin in heeft.
Bekijken we schermen projectors kleurtemperatuur en oude B&W films.

Rob

J.A.F._Doorhof

Jammer ik vondt de filmgeschiedenis juist ook zeer leuk om te lezen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#49
Quote from: Rob_Dingen on November 23, 2003, 10:16:30
Hoi Frank

Ik zou inderdaad even opschonen.

Lois
Ik zou u graag eens uitnodigen om bij mij te komen kijken en een paar mooie B&W films mee te nemen en mischien enkele suggesties welke films de moeite zijn om te kopen.
Mischien heeft Ruud ook wel zin om langs te komen hebben we 2 B&W leifhebbers bij elkaar.
Ook zorg ik er dan voor dat ik de CRT op 2 temperaturen afstel zowel 6500k als 5400k ook mag Louis zijn projector mee nemen als hij daar zin in heeft.
Bekijken we schermen projectors kleurtemperatuur en oude B&W films.

Rob

Pracht inititief Rob,

Indien gewenst kan ik verschillende stukjes doek leveren en zo bepalen welk doek nu het beste resultaat geeft.

Speciaal voor onze B&W liefhebbers want hoe simpel een B&W film er mag uitzien, des te moeilijker is het blijkbaar om deze 'zogezegde' simpele B&W film optimaal weer te geven.

Ik was toch al eerder van plan om een soort groot testdoek te laten maken dat bestaat uit de verschillende soorten doek verkrijgbaar.
Praktisch is het zeer goed mogelijk om de doek aan elkaar te lassen.
Naadloos zegt de leverancier, maar hij praat uit het professioneel milieu waar de eerste toeschouwers in de bioscoop toch nog op ruime afstand van het scherm zitten en dus deze naad niet zien.
Echter heb ik reeds zo een naadloze las gezien en die blijf je toch iets zien vanop een 4 meter afstand.
Conclusie, dus een las is niet ideaal voor ons HT'ers die toch relatief dicht bij ons scherm zitten.
Wel lijkt het me zeer tof om vershillende soorten doek aan elkaar te lassen en zo een testdoek te krijgen waarop je een duidelijk inzicht krijgt.
Blijft wel nog de vraag of het mogelijk is om verschillende materialen aan elkaar te lassen?
Indien er interesse is in zo een testdoek is zal ik dit zeker voorstellen aan de leverancier.

Samenwerking kan echt leiden tot zeer goede resultaten en geeft uitsluiting dat er maar al te snel geroepen wordt dat dit of dat niet goed is...
Dit is echt geen simpele materie hoor en vraagt toch veel testwerk.
Wat dan ook weer opvallend is dat dit weer een initiatief is door de hobbyisten zelf, maar ja het is wel geweten dat de mooiste dingen onstaan door deze zogenaamde hobby-freaks ;)
Mvgr
Yves.