Ik zoek een andere Phono pre-amp maar welke... (max. 400 a 500 euro)

Started by Tube-freak, June 22, 2009, 17:33:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Gefeliciteerd met je aanwinst! Laat hem rustig inspelen, gun hem tijd en hij zal vanzelf wat warmer c.q. minder fel gaan klinken. De instellingen moet je inderdaad stapje voor stapje uitproberen.

Wat Garmtz zegt kan ik me wat bij voorstellen, voor mij was dat transparante juist een voordeel en ik vind mijn Dino prettiger dan de Lehmann die ik eerst had. Dat kan ook komen door de combinatie met buizen bij mij die van zichzelf al wat meer "warmte" hebben en dan is dat transparante/sprankelende bij vinyl juist prettig. Leuk dat 2 mensen dus precies tegenovergesteld denken/reageren!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

garmtz

Wij zeggen niet het tegenovergestelde denk ik... Het is allemaal een kwestie van matching. Daarom zal ik iemand altijd adviseren alles in de eigen set te beluisteren, ook een phono-pre... ;)

Tube-freak

Ik heb vanavond even een klein langwerpig waterpasje op de arm gelegt wat ik nog ergens had liggen.  De arm ligt nagenoeg waterpas als ik de naald op een plaat zet en dan die waterpas op de arm (waterpasje is net iets kleiner dan de arm zelf). Op het oog ziet het er ook aardig recht uit allemaal. Of is dat niet de goede manier van meten? 

Ik heb je advies even geprobeert vanavond dus met 1000Ohm en 1.1nf capacitance. Klink eigenlijk toch wel mooier denk ik.  Ik denk dat ik gewoon te snel ben geweest met proberen en wisselen en alles, er is ook zoveel te proberen en ik wilde teveel te snel denk ik (je kent dat wel mannen en hun nieuwe speeltjes..).  Waar ik ook resultaat mee heb geboekt is het omdraaien van de stekker van de platen speler.

Ik ben inmiddels aardig gaar van deze 12 uur lange marathon sessie.  Ik moet wel zeggen dat ik een stuk gerust gestelder ben want het klinkt toch allemaal en stuk aangenamer dan toen ik hem voor het eerst had aangezet.  Het is nu toch echt een flinke verbetering met vanmiddag. 

Ik hoop dat Bjorn het geheime wapen heeft opgestuurd, eens kijken of dat nog wat gaat opleveren. 

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ik heb net de naalddruk weger binnen gehad. Gelijk maar even afgesteld weer.  Ik heb op verschillende plekken gemeten en het zit tussen de 1.750 en 1.765 in afhankelijk van waar ik meet.   Lijk me precies goed.  Die afwijkende waardes lijkt me eerder een fenomeen dat de naald 1mm anders ligt op de naaldweger of iets dergelijks.  Benz adviseerd en waarde tussen de 1.7 en 1.8 gr.

Ik vind de Dino ovigens erg mooi klinken nu op MIJN set.  Vooral het midden gebied is fenomenaal.  Het hoog is iets aan de harde kant.  Het is niet schel maar hard.  Maar dit wordt al een heel stuk getemperd door een andere kabel.  De capacitance hoger zetten heeft overigens ook het effect van minder hardheid in het hoog, maar wel wat ander nadelen ook. Er zat een audioquest Cheetah (verzilverd koper) tussen en met een pure koper kabel wordt het al een heel stuk beter.  Ik was toch al van plan om er een DNM tussen te hangen dus ik hoop dat ik die morgen binnen heb, nu even tijdelijk een AQ Panther.  Sowieso moet hij ingespeelt worden dat is vrij duidelijk.  Toen ik hem voor het eerst aanzette schrok ik behoorlijk want het klonk helemaal nergens naar.  

En ja ik weet dat je eigenlijk beter de dealers kan lastig vallen met demo's maar ik had een intressante aanbieding uit engeland en dat scheelde zoveel met de NL prijzen dat ik het niet eerlijk vind om dan bij dealers te gaan leuren en daarna het ergens anders kopen.  Plus de lovende reviews overal en een forum genoot die helemaal laaiend was over de phono.  Dat heeft me tot dit besluit doen komen.  Zo af en toe een gokje wagen is ook niets mis mee.

In het begin eerst uurtje was ik niet blij kan ik je vertellen en was bang voor een kat in de zak maar na een flinke opwarm sessie en spelen met de instellingen moet ik zeggen dat hij toch echt een heel flink stuk beter klinkt dan de Clearaudio Nano.  Met de Dino hoor ik de meest realitische intrumenten die ik tot nu heb gehoord in mijn set.  Natuurlijk kan het altijd beter maar ik wilde er ook weer niet teveel geld aan uitgeven.





     
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiolover

Goed nieuws allemaal! Ik controleer of de arm mooi parallel loopt met het plateau op het oog  :blink:
Ik leg een gemiddeld dikke LP op het plateau en laat de arm in de groef zakken (plateau niet laten draaien). Ik heb destijds ook nog een klein hulpmiddeltje gemaakt: een stukje gevouwen kunststof (hoek van exact 90 graden) gepakt en op de "omhoogstaande" kant lijntjes getekend parallel aan het "liggende" deel. Hulpmiddeltje op de stilstaande plaat en arm laten zakken, nu kun je makkelijker vergelijken met de lijntjes of de arm parallel is met de plaat.

Ik ga niet zover dat ik bij een dikkere LP de VTA opnieuw instel, daar ben ik te lui voor! ;) 
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

Ik heb deze rega 2e hands gekocht en toen was hij al afgesteld met een Benz element.  Ik weet niet of de VTA ook is afgesteld maar ik denk het wel, misschien dat ze er iets aan veranderd hebben ofzo met een spacer of iets.  Het ziet er allemaal origineel uit zo op het eerste gezicht maar de arm loopt ook gewoon kaarsrecht dus wat dat betreft denk ik dat het wel goed zit.  Zal altijd wel een paar mm kunnen schelen misschien, maar dat is onzin aangezien elke plaat al een andere dikte heeft wat al in millimeters gaat schelen, dus helemaal recht wordt het toch nooit. 

Ik denk eerlijk gezegt dat ik er meer aan kan verklooien dan goed maken.  Laat jij je dino altijd aan staan eigenlijk?  Ik heb het idee dat hij dat wel fijn vind aan de klank te horen.









16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiolover

Dino staat altijd aan, hij vind het inderdaad fijn! Overigens is dat bij de meeste audio apparaten aan te bevelen volgens mij, ofwel in standby of gewoon aan. Vooral het inderdaad heerlijke midden profiteert van een "opgewarmde" phonotrap! De Dino verbruikt volgens mij niet zo veel? Mijn buizen mono's aan laten staan is niet zo handig, die hebben (helaas) wel even nodig om goed los te komen!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

Ik zet altijd alles op standby en de versterker uit (hybride met buisjes) maar die is vrij snel op klank, en koud klinkt hij ook al goed.  De Dino laat ik denk ik maar aan staan want het is wel een klankmatig voordeel.  Ben net van Energie maffia verwisselt, dus is dat beetje meer stroom niet zo erg.




 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Miracle.

Om te controleren of je arm echt recht staat is een geodriehoek erg handig:


Neem een oude plaat, die toch al beschadigd is, laat het plateau niet draaien, laat de naald in de groef zakken en plaats de geodriehoek op de plaat, langs de arm.
Met de horizontale lijnen kun je goed zien of de arm recht hangt of niet.

Mvg. Miracle.

audiolover

Quote from: Tube-freak on July 15, 2009, 00:46:11
Ik zet altijd alles op standby en de versterker uit (hybride met buisjes) maar die is vrij snel op klank, en koud klinkt hij ook al goed.  De Dino laat ik denk ik maar aan staan want het is wel een klankmatig voordeel.  Ben net van Energie maffia verwisselt, dus is dat beetje meer stroom niet zo erg.




 

Ik heb heel kritisch naar de rest van mijn verbruik gekeken om "ruimte" te maken voor extra audio verbruik!  ;D
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

De Dino staat er inmiddels een tijdje.  Hij is lekker losgekomen.  De felheid of hardheid in het geluid is volledig weg.  Had toch te maken met inspelen of opwarmen.  Ik ben er nu super tevreden mee.  Hij klinkt ook niet bright ofzo.  Gewoon lekker muziekaal en gedetailleerd.

Heeft iemand nog ervaring met zo een Dino High performance power lead?


Zou dat nog wat kunnen toevoegen?  Ik vind het een vrij dure kabel voor tussen de Dino de de Dino+ powersupply. Het goedkoopste wat ik zag is 125 britse pond. Volgens reviews schijnt het wel wat toe te voegen.  Maar ik hoor ook graag ervaringen van andere gebruikers indien mogelijk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiolover

Ik heb hem nog nooit gehoord, ik ben er in ieder geval wel naar op zoek om het uiterste uit mijn Dino te halen. Ik ben ook op zoek geweest naar de connectoren om zelf een kabel te maken maar die connectoren zijn lastig te vinden.

Met zijn 2en een Powerbuy? ;D
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

Misschien eerst even aan een van de sponsors vragen voor hoeveel ze het kunnen leveren.  En anders kunnen we hem uit de UK bestellen, daar is hij 150 euro inclusief verzenden, als je er 2 besteld bespaar je nog eens 10 pond waarschijnlijk op verzendkosten..  De NL prijs is 185 euro volgens de prijslijst van de importeur, maar ik zie ze op sommige website nog voor duurder te koop ook.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai