Ik zoek een andere Phono pre-amp maar welke... (max. 400 a 500 euro)

Started by Tube-freak, June 22, 2009, 17:33:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een Rega P3-24 gekocht met een Benz Micro ACE Low MC (0,4v) element gekocht.  Deze zit momenteel op een Clear audio nano phono amp.   Het bevalt tot nu toe uitstekend.  Ik heb dit gekocht als instap vinyl set en het bevalt nu zo goed dat ik wel zit te denken aan een andere phono versterker.  Niet al te gek.  Iets van 400 a 500 euro maximaal.  Maar dat mag ook 2e hands zijn of een demo model ofzo.

Ik heb al een Clear audio Basic Symmetric gezien voor 375 euro.  Ik weet niet of dat een goede is?

En waar moet ik op letten wat betreft de phonoamp?  Hoe zit dat met dat element in combinatie met de phono amp?  Ik heb vroeger nooit goed opgelet bij natuurkunde denk ik...

 




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

bmateijsen

PM me maar even, ik heb nog wel een hele mooie phono-voorversterker staan ;).

Tube-freak

Weet iemand hoe het nu precies zit met die loading impedance en de capacitance?
Volgens het boekje van mijn benz Ace staat er:

Recommended loading 100 - 47000 ohms

Is er ook zo iets als een optimale loading?  Mijn Clearaudio Nano is 47Kohm.
Is er gehoormatig nog wat mee te beginnen met de instellingen als ik een nieuwe phono amp koop?  Of is dat niet relevant voor de klank?

Ik heb nog niet echt veel gezien wat er in het budget past maar ik heb inmiddels dit lijstje:
- Clearaudio Basic Symmetry  (MC only) nieuw  375 euro (normaal 750 euro).
- Moon LP3 nieuw  500 euro
- Musical Surroundings Phonomena 2e hands rond de 500 euro.
- Trichord dino  nieuw 489 euro.

2e hands is het echt goed zoeken geblazen heb ik de indruk....

Ik zit toch wel sterk aan de clear audio te denken omdat deze actie prijs gewoon weg erg scherp is met 2 jaar garantie, en mocht ik hem ooit eens kwijt willen maak ik er nauwelijks verlies op.  Het zal wel een uitlopend model zijn vermoed ik.



 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DVader

Ik ben erg happy met mijn Black Cube, icm het zelfde element als de genoemde. (ace low )   :inlove:

Die komen soms nog wel eens 2ehands op het net voorbij. Volgens mij zijn ze nieuw net wat boven het genoemde budget.

Groeten,
DV
Wilson Benesch A.C.T. | Primare Pre30 | Primare A32 | Linn Akurate DS | Linn LP12 | Lehman Black Cube 2006 SE | Cambridge Audio 551R Azur | Dune HD MAX | Nordost Red Dawn Biwi. Rev2 | MIT AVT-MA | Eltax HT-2 Bipole | Panasonic tx-50AX800 | Sanyo Z2000

Tube-freak

Ik snap er nog steeds geen reet van waar ik nou op moet letten met dat Capacitance load en die Ohms enzo.  De Black cube zal ik even gaan zoeken dan 2e hands of ze er zijn, maar er was al een forum genoot die de Trichord Dino beter vond dan de black cube.  En die kan je ook uitbreiden met een betere voeding.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DVader

De Trichord Dino ken ik zelf niet dus kan er ook niets over zeggen.  :unsure:  De black cube heb je in (ik dacht) 3 uitvoeringen, de "oude" de se en de 2006. ( correct me if i'm wrong  :crazy: )
De cube is er ook met en zonder ge-upgrade voeding.

Mbt de instellingen kan ik je ook niet helpen/ uitleggen. Ik heb ze staan in de stand zoals mijn leverancier ze aanrade icm het element.  :blush:  Ben er wel blij mee!   ;D
Misschien kan je er ergens eentje op proef krijgen? Heeft mij toen over de streep getrokken  :P Dit geldt uiteraard niet alleen voor de cube  ;)

Groeten,
DV
Wilson Benesch A.C.T. | Primare Pre30 | Primare A32 | Linn Akurate DS | Linn LP12 | Lehman Black Cube 2006 SE | Cambridge Audio 551R Azur | Dune HD MAX | Nordost Red Dawn Biwi. Rev2 | MIT AVT-MA | Eltax HT-2 Bipole | Panasonic tx-50AX800 | Sanyo Z2000

Tube-freak

Dat ding wat ik nu heb kan je alleen maar MM of MC instellen, lekker makkelijk toch! de Ace Low zegt 100ohm tot 47.000 ohm.  Ja daar zit nogal wat tussen dus ik snap niet helemaal of dat nou wel of niet belangrijk is, of dat je aleen op het voltage moet letten van het element.

Bij die Dino zitten er al weer meer mogelijkheden wat betreft voltage van het element instellen.  Zal bij de blackcube ook wel zo zijn denk ik.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

bmateijsen

Quote from: Tube-freak on June 23, 2009, 19:59:08
Dat ding wat ik nu heb kan je alleen maar MM of MC instellen, lekker makkelijk toch! de Ace Low zegt 100ohm tot 47.000 ohm.  Ja daar zit nogal wat tussen dus ik snap niet helemaal of dat nou wel of niet belangrijk is, of dat je aleen op het voltage moet letten van het element.

Hoe meer je kan instellen hoe fijner de afstelling van element en phono-voorversterker werkt. Dus ook gain (voltage), maar ook het matchen van 47k ohm. Hoe beter je deze kan matchen, hoe verfijnder het gaat klinken. 

QuoteBij die Dino zitten er al weer meer mogelijkheden wat betreft voltage van het element instellen.  Zal bij de blackcube ook wel zo zijn denk ik.

De black cube SE (hebben we ook in de winkel) heeft een aantal instellingen en daarnaast is er een custom instelling te maken. (solderen).
De Phonomena heeft een van de meeste instellingen die ik gezien heb in de prijsklasse beneden 1000 euro.

Groet,

Bjorn

Tube-freak

Quote from: bmateijsen on June 23, 2009, 20:04:01
Hoe meer je kan instellen hoe fijner de afstelling van element en phono-voorversterker werkt. Dus ook gain (voltage), maar ook het matchen van 47k ohm. Hoe beter je deze kan matchen, hoe verfijnder het gaat klinken. 

Groet,

Bjorn

Waarom dan perse 47Kohm?  Ik dacht dat dat alleen was voor MM elementen. Ik dacht dat dat een compleet ander verhaal werd met MC elementen.
Juist lage capacitance en lage resistance.

Ja ik vond hier een linkje met uitleg die wel redelijk logisch was als je naar de grafieken kijkt.
http://www.extremephono.com/Loading.htm

(Maar misschien dat die gast heet ook niet begrijpt, je weet maar nooit....).

 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiolover

Waar woon je Tube-Freak? Misschien kunnen we iets afspreken zodat je mijn Trichord DIno een keer kunt beluisteren? Op dit moment is de Dino MKII te koop bij de fabrikant voor 239.= UK POUNDS, ex-demo met 12 maanden garantie (standaard voeding), komen dan nog wel verzendkosten bij.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiolover

Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

ja ik had het naar jou gestuurd audiolover.  Ik wist niet dat je ook bij de fabrikant kon bestellen.  Die prijs klinkt gunstig heb je een link?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Nog even een kleine prijs update van de Trichord Dino.  Die kan ik "nieuw" voor 355 euro aanschaffen (in de UK) .  Eventueel de Dino met de Dino+ powersupply wordt het 595 euro.  Dit is dus ook een intressante aanschaf.  Ik zit alleen te twijfelen of ik die extra power supply er dan wel of niet bij moet nemen.  Zou dat echt zoveel schelen?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiolover

De Dino+ powersupply is erg goed, je merkt dat de set in staat is méér dynamiek, klankkwaliteit en "punch" te geven in vergelijking met de standaard voeding. 2e Voordeel is dat je de Dino+ voeding van een beter netsnoer kunt voorzien voor iets meer aandacht aan de netspanning, de standaard voeding heeft een aangegoten netsnoer. 3e Voordeel is dat je (als je wilt upgraden) tussen de Dino+ en de Dino een mooiere verbindingskabel kunt plaatsen voor nog meer geluidskwaliteit, dynamiek en plaatsing.
Voldoende voordelen denk ik? Nog een wellicht overbodige opmerking: denk er aan dat je een apparaat met EURO netstekker besteld!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

Bedankt voor de info.  Ik denk dat het misschien toch de Dino gaat worden (niet de clear audio).  Die clearaudio zit op 570 ohm geloof ik en valt verder weinig aan te veranderen.  Met de Dino heb ik genoeg mogelijkheden wat betreft gain en cartridge loading. 

Gewoon veel phono amp voor het geld en gaat goed samen met mijn element dit in combinatie met een gunstige (UK) aanschafprijs maakt dit intressant.
Ik laat het nog weten morgen wat ik heb besteld....


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Vandaag een order geplaatst voor een Trichord Dino met Dino+ powersupply.  Het was iets duurder dan ik aanvankelijk van plan was maar ik had een financiele meevaller deze week.

Ik laat jullie nog weten hoe het bevalt als ik hem heb.  Ik verwacht er veel van.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Nahpets

Quote from: Tube-freak on June 25, 2009, 19:15:17
Vandaag een order geplaatst voor een Trichord Dino met Dino+ powersupply.  Het was iets duurder dan ik aanvankelijk van plan was maar ik had een financiele meevaller deze week.

Ik laat jullie nog weten hoe het bevalt als ik hem heb.  Ik verwacht er veel van.

Hele mooie combinatie!
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

audiolover

gefeliciteerd! Ik hoop dat je iets aan mijn hulp via PM gehad hebt!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

Hulp met mijn budget overschrijden is wel gelukt ja...   :headbanging: 

Nee hoor geintje.  Was heel waardevol om mijn twijfels weg te nemen over wel of geen dino+ power supply.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

audiolover

Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

Ik heb vandaag de Trichord Dino en de Dino+ powersupply binnen gehad.  Er was iets vertraging vanwege dat de fabriek op een onderdeel moest wachten maar hij is er nu eindelijk.  2 mooie zwarte boxjes in hooglans zwart.  Past mooi bij de subwoofer en de blu ray speler.

Natuurlijk gelijk aangesloten. En het geluid was heel erg wennen in het begin. 
Wat me opviel was Enorme rust en enorm detail.  Wat me verder enigzins verontruste was dat het niet zo heel muziekaal klonk. Maar goed toen stond ie pas 5 minuten aan.

Nog wel wat met de settings aan het spelen geweest.  Wat ik geprobeerd heb was 100 Ohm 1KOhm en 47Kohm.
100Ohm klonk volgens mij het beste 1KOhm het minste.  en 47KOhm heeft ook wel wat aardigs over zich.

Gain staat op:  0.25 - 0.4mv 70db gain
0.4 - 0.6mV (63 db gain) ook nog geprobeert maar dat resulteerde alleen in een lager volume zonder echt een andere meerwaarde toe te voegen, wellicht alleen dynamiek verlies, maar dat kan ook door het volume verschil komen had ik het idee.  Ik zal dat later nog eens uitproberen als ik hem wat langer heb staan maar voorlopig houd ik het op 70db gain.

Capacitance kan je op 1.1nf (MC) zetten of 100pf (mm).   Uiteraard ben ik eigenwijs en nieuwschierig dus ik was wel benieuwd of die 100uf niet stiekem beter zou klinken op mijn Benze ACE Low MC.  Het was niet specatuclair maar ik had het idee dat het geluid er wat vriendelijker door werd en duidelijkere detaillering, maar dat laatste weet ik niet zeker nog.

Intussen na een uurtje of 3 spelen begint het al lekkerder te klinken en ook al wat muziekaler.  Ik zal later als de boel een uurtje of 30 is ingespeelt en aan het geluid gewend ben wat gaan wisselen tussen 100Ohm en 47Kohm en eventueel wisselen met capacitance.  Maar ik heb het idee dat hij nu goed staat.

Gain 70db.
Capacitance 100pf
Load 100Ohm   
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Jammer dat ik er nu pas inval... Ik ken de Trichord phono-amps en de Lehmanns en mijn voorkeur gaat uit naar de Lehmanns (muzikaler). De Trichord spullen kunnen wel degelijk heel ver gaan, maar ze zijn zo ontzettend transparant, dat ze alles wat niet klopt in de keten meer blootleggen dan bijv. een Lehmann. De Dino is ook aardig 'bright'.

Een Ace Low vind ik zelf het beste presteren met een afsluitimpedantie tussen de 400 en 1000 Ohm (heb zelf heel mooie resultaten met standaard 470 Ohm weerstand in de Lehmann BC SE). De ACE vind ik zelf op 100 Ohm wat 'slepend' klinken, je verliest wat aan drive en levendigheid. Op 47 kOhm vind ik hem te fel (teveel nadruk op de hogere harmonischen van koper en strijkers etc.). Ik zou de capaciteit in de phonotrap zo laag mogelijk zetten (de kabel heeft al genoeg capaciteit denk ik zo), anders krijg je teveel hoogafval.

Als jouw bevindingen anders zijn, kan het zijn dat je op een vals optimum zit... Weet je zeker dat je naalddruk en vooral VTA wel goed staan ingesteld? Een ACE wil echt tracken met een arm parallel aan de plaat, of met een heel licht hogere stand van de arm.

Tube-freak

Garmtz,

Bedankt voor de tips.  Ik heb hem pas een paar uur staan dus ben nog aan het wennen en hij is hageltje nieuw dus klonk het eerste uurtje behoorlijk slecht eigenlijk (inmiddels stuk beter).  De naalddruk moet ik nog even opnieuw wegen maar de naaldweger is nog ergens onderweg hierheen dus dat moet nog even 1 of 2 dagen wachten.  Hoe kan je de VTA afstellen op een Rega P3? 

47Kohm net nog even geprobeerd en het klinkt inderdaad allemaal wat te fel, maar dat was ook weer met andere muziek dan ik eerst op had staan dus vond het lastig vergelijken.  Ik wilde sowieso nog even wachten met conclusies trekken tot hij wat meer heeft gespeelt.  Ik heb intussen ook wat kabels verwisselt en dat gaf ook al weer een ander geluid.

Ik vrees dat ik even teveel tegelijk heb lopen proberen, maar kon het gewoon niet laten  :D.  Sowieso zal ik van de week de naalddruk weer even goed afstellen en dan nogmaals het een en ander proberen.  Met 100Ohm haalde inderdaad misschien wat levendigheid weg maar soms kan levendigheid ook wel eens een beetje teveel zijn van het goede (dat was juist het probleem) waardoor het onprettig wordt met sommige muziek en dan is 100hm misschien juist weer goed om de boel te temmen.  Zal misschien per set verschillen.  Of misschien is de rega verkeerd afgesteld, zou nog kunnen natuurlijk.

Ik heb alleen maar keuze uit 33 ohm, 100ohm, 1000 ohm en 47Kohm.  Dus die 400 ohm kan al niet met de Dino.

Ik zal in elk geval je adviezen meenemen in de komende dagen met testen.  Nu de Dino goed is opgewarmt klinkt het al een stuk beter dan een paar uur geleden.  Het kan zijn dat ik tot andere conclusies ga komen de komen de dagen, of misschien ook niet.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Het hoeft ook niet perse 400 ohm te zijn, 1000 Ohm is ook prima met een Ace. VTA afstellen kan met een VTA adjuster (Easy Riser) van bijv. Incognito. Hier heb ik zelf bij een klant redelijk goede resultaten mee behaald. De arm helt denk ik nu wat naar achteren (element is iets hoger dan een standaard Rega element). Dit geeft het geluid een wat 'laid-back' karakter, waardoor ik begrijp dat je 1 kOhm wellicht te tam vindt. Dat bedoelde ik met een 'vals optimum': je denkt dat het goed is, maar je bent twee fouten met elkaar aan het compenseren.