Uitleg bij de meetrapporten.

Started by J.A.F._Doorhof, July 19, 2003, 14:46:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een kleine uitleg bij de calibratie rapporten.
Met als voorbeeld de rapporten van de Sharp Z90.

Chromacity report
Het mooiste zou zijn als alle punten (IRE lichtsterktes) op 1 punt zouden zitten, namelijk het D6500 punt, bij 90% van de projectoren is dit echter niet zo en zullen ze verspreidt liggen.
Je ziet tussen grafiek 1 en 2 een groot verschil in de concentratie waarbij bij grafiek 1 er duidelijk meer verspreiding plaats vindt dan bij grafiek 2, meestal is dit het beeld wat onze ogen ook ervaren.

Temperature
De temperatuur van de projector van 0 IRE (Black) naar 100 IRE (piekwit).
Op zich zegt dit heel weinig, de grafiek met de kleuren is veel belangrijker.

Gamma
De gamma van een display.
Elke display heeft een bepaalde GAMMA, voor videomateriaal/filmmateriaal wordt een gamma van tussen de 2.2 en 2.5 als ideaal gezien. Bij CRT's is dit redelijk makkelijk voor elkaar te krijgen omdat de gehele gamma curve gebaseerd is op een fosfor materiaal en response.
Bij digitaal kan dit een probleem zijn. Een verkeerde gamma heeft een behoorlijke impact op het beeld, een te lage gamma zal ervoor zorgen dat schaduw gebieden totaal dicht lopen en je een donker modderig beeld krijgt. Een te hoge gamma zorgt voor een te veel aan schadum detail en een uitgewassen beeld, een bekend voorkomend artifact van een te hoge gamma is het MPEG Noise artifact, je ziet in de zwarte gebieden de MPEG noise/blocking van de compressie, in combinatie met dithering van een DLP kan dit een dodelijke combinatie zijn.

Zoals je hier ook ziet was de gamma uit de doos 3.04 wat aan de te hoge kant is, na de calibratie is dit terug gebracht tot 2.87 wat voor dit soort projectoren acceptabel is. Er is geen manier om dit lager te krijgen op de Z90 die ik hier heb. LET WEL dit kan per model wat varieren.

Color tracking
Samen met gamma de belangrijkste grafiek.
Hier kun je zien wat Rood, Groen en Blauw doen. Alles wat BINNEN de 2 lijnen valt is binnen referentie, maw dat is goed. Alles wat daar buiten valt is buiten referentie. Een kantekening moet er geplaatst worden bij metingen onder de 20 IRE deze zijn vaak NIET betrouwbaar, bij meerdere metingen kunnen er verschillende waardes naar boven komen, boven de 30IRE is elke meting ongeveer hetzelfde.

VOOR DE CALIBRATIE:


NA DE CALIBRATIE:


MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Dan hebben we nog de primaries meting.

Dit is een meting waarbij een meeting wordt gedaan met een volledig Rood, Groen, Blauw en wit vlak.
Dit wordt afgezet tegen de CIA chart.
De buitenste driehoek is de SMPTE standaard waarde voor Groen, Blauw, Rood en de blackbody curve waarlangs D6500 ligt.

Hoe dichter bij de originele waardes des te beter zullen de kleuren weergegeven worden.
Een projector die TUSSEN Groen en rood zijn groen punt heeft zoals bij dit voorbeeld zal wat naar geel neigen, iets dat vooral bij digitale projectoren regelmatig voorkomt.
En zoals je hier ziet zal diep rood wat oranje worden weergegeven.



MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De contrast metingen:

Hier wordt in een totaal donkere ruimte gemeten met een volledig zwart veld en een volledig wit veld. De waardes worden door elkaar gedeelt door de software en daar komt een contrast ratio uit rollen.
Vooral de combinatie van een goed ingesteld Contrast en brightness + gamma zullen zorgen voor een toename in het contrast bereik.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peter van Kralingen

Hoi

Leuk dat je het uitlegt, maakt het voor mij in ieder geval wat duidelijker ;)

Nog even over het contrast. Ik vind een dergelijke meting bij crt niet echt eerlijk tegenover andere type projectoren. Je ziet bij crt heel goed dat zwart minder zwart wordt als er bijvoorbeeld een witte stip over het beeld gaat. Bij mijn BG 800 zie dan lichte kringen rond de stip door reflecterend licht in de buis. Als er zo'n manier gemeten wordt dan is het ook niet zo verwonderlijk dat crt aan zulke hoge waardes komt. Ik denk als je de crt een 50% van een oppervlak wit laat projecteren en 50% zwart en je meet dan het verschil in contrast tussen het witte en zwarte vlak dat de contrast waardes zullen dalen. Natuurlijk komt een dergelijk extreem verschil in films niet gauw voor, tenslotte speelt een cerne zich in het donker of in het licht af maar toch! Je kunt bij de vergelijking tussen een digitale of crt projector niet puur van cijfers uit gaan denk ik.

J.A.F._Doorhof

Hi,

We meten altijd aan de hand van checkerboards, dus wit/zwart/wit/zwart.

De meting van de analyzer is alleen onbetrouwbaar voor contrast metingen, vandaar dat ik dat nog wel voor de lol doe maar er geen waarde aanhang.

CRT heeft trouwens ook zo op het oog een VEEL hoger dynamisch beeld dan welke digitale projector ook, daar heb je geen meter voor nodig.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peter van Kralingen

Tja, voorlopig blijft crt de top!

Peter

FrankL

Colorfacts heeft ondertussen een aantal presentaties in videoform op hun site staan.
Klik hier...

Ik heb net de uitleg over Colorscience (met onder meer de CIE chart) bekeken. Interessant voor als je hier nog niet zoveel van af weet.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

B. Kuiper

Na twee isf calibraties neem ik dan ook nu eindelijk de moeite te begrijpen wat er met mijn weergever gebeurt is.....de hobby neemt een nieuwe diepte...begrip van de techniek achter het genieten....
"Always a little further"

SuperDre

plaatjes bij de uitleg zijn missend...