Yippie

Author Topic: Post hier je overige foto's  (Read 269749 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline LittleNinja

• HT forum donateur
  • Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+14)
  • Total likes: 276
  • Ehhh.....
Re: Post hier je overige foto's
« Reply #1875 on: January 1, 2021, 22:53:42 »
Heel gave foto! Sfeervol, mysterieus en strak. Zou zo terecht kunnen op een afdruk boven de bank.

Je kunt hem vast bestellen bij hem. :D
Heb je nou echt niets beters te doen dan mijn zinloze testen te lezen? Ik had je hoger staan. Het geeft niet, niet iedereen is perfect. Er zijn vast mensen die trots op je zijn ergens op deze planeet. Het zullen er niet veel zijn, maar toch.. geef niet op!

Offline Hannibal_

• senior member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 140
  • There is no substitute for listening
« Reply #1876 on: January 2, 2021, 10:08:38 »
Toch ook even hier vragen onder de kenners van Photoshop & Lightroom. Bovenstaande foto's (motor) heb ik bewerkt op de iPad Pro vanuit Lightroom. De uiteindelijke foto die hieruit volgt heeft een formaat van slechts 4 MB (ik schiet in compressed RAW met een bronbestand van 24 MB).

Die foto's van die motor wilde ik nog schoonmaken omdat de eigenaar er graag een print van wilde hebben. Omdat ik zoveel mogelijk uit het bestand wilde halen heb ik hem opnieuw bewerkt vanaf de laptop. Het leek mij verstandig om in eerste instantie de clean-up te doen in Photoshop om hem vervolgens op een gelijke wijze te bewerken in Lightroom. Eenmaal schoongemaakt en geopend in Lightroom miste ik echter heel veel informatie en het grootste deel van het dynamische bereik verdwenen. Ook het uiteindelijke JPEG bestand werd niet groter dan pakweg 4,5MB.

Hierna opnieuw gedaan maar dan eerst de bewerkingen in Lightroom, daarna de clean-up in photoshop. Resultaat een veel fijnere foto van pakweg 10 MB JPEG.

Het zou toch niet uit moeten maken waar ik de bewerking als eerste doe? Mijn vermoeden is dat dit ligt in de instellingen van Photoshop en hoe hij de bestanden wegschrijft.

Wie weet mij hier een setje te geven in de goede richting?

In mijn Photoshop geef je in een dialoog op wat de kwaliteit van de jpeg moet worden. Dat maakt een enorm verschil. Ik begrijp een beetje dat jij zoiets niet krijgt?
Misschien het beste om niet middels jpeg uit te wisselen?
Als dat kan.

AUDIO: Woonkamer: Rega Cursa/Exon/Planet (3de gen)/DAC-R/P2 (upgraded), Totem Hawks, Sonos Connect, Raumfeld connect 2. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer&badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira3+Planet+Radio1, Sonos connect)
FOTOGRAFIE: Canon 80D, 70-210 4.0 (schuifzoom), 50 1.8, 18-135 3.5-5.6+PZ-E1, Tamron 17-50 2.8, Tokina SD 11-20 F2.8 DX, Sigma 70-300 4-5.6, BG-E14 Grip, Metz, Manfrotto

Offline LittleNinja

• HT forum donateur
  • Ehhh.....
« Reply #1877 on: January 2, 2021, 20:54:10 »
Sowieso geen uitwisseling in jpeg. Photoshop maakt er een PSD van en Lightroom houdt het op een RAW formaat.
Heb je nou echt niets beters te doen dan mijn zinloze testen te lezen? Ik had je hoger staan. Het geeft niet, niet iedereen is perfect. Er zijn vast mensen die trots op je zijn ergens op deze planeet. Het zullen er niet veel zijn, maar toch.. geef niet op!

Offline VlisChris

« Reply #1878 on: January 2, 2021, 21:06:29 »
Begin de basis foto gewoon eens te importeren in LR.

Dan voor Bewerken in Photoshop kiezen (volgens mij rechtermuis knop optie??). DAAR je bewerkingen in PS doen.
Ctrl-S Wachen tot de foto opgeslagen is. En dan krijg je keurig je PS bewerkte foto 1:1 direct zichtbaar in LR.

Sla je het volledige exporteren/importeren over.
De groeten.

Offline LittleNinja

• HT forum donateur
  • Ehhh.....
« Reply #1879 on: January 2, 2021, 22:48:36 »
Begin de basis foto gewoon eens te importeren in LR.

Dan voor Bewerken in Photoshop kiezen (volgens mij rechtermuis knop optie??). DAAR je bewerkingen in PS doen.
Ctrl-S Wachen tot de foto opgeslagen is. En dan krijg je keurig je PS bewerkte foto 1:1 direct zichtbaar in LR.

Sla je het volledige exporteren/importeren over.

Dit is inderdaad hoe ik het doe, met het omschreven verlies als gevolg.

Ps. Ik heb de foto uiteindelijk eerst volledig bewerkt in Lr, toen op die wijze naar Ps gebracht voor de clean-up. Het uiteindelijke resultaat was prima en komende week verwacht ik de aluminium print van 60x40cm voor de “klant”.
« Last Edit: January 2, 2021, 22:50:47 by LittleNinja »