Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Started by Kjelt, November 23, 2008, 20:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: Automaat on June 27, 2009, 18:21:05
Wat is het probleem van niet elektrisch bediende gordijnen?
In mijn specifieke geval zijn er (voor mij dan) twee problemen. Als je de bovenste foto bekijkt dan zal het gordijn rechts van de bioscoopstoelen (achterste rij) komen tegen de muur. Zoals je ziet staat er de linker backspeaker aardig in de weg, en het platform ook, oftewel het is niet de meest makkelijke plek om de gordijnen te pakken.
Tweede "probleem" is luiheid wat er in resulteert dat ik het gordijn te weinig zal gebruiken. Laat ik het heel eerlijk zeggen, als ik film wil kijken moet ik al een aantal zaken manueel doen die ik wel eens laat zitten, zoals het vertical masking doek onderaan het scherm met klitteband bevestigen, de subwoofers en preversterker aanzetten en nog wat kleine dingen. Soms vergeet ik die of sla ze over. Het is gewoon het makkelijkste om met een druk op de knop de boel goed te laten komen.

Robbert54

kan Atmoz je niet helpen met een electrisch gordijn??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

x.studio

Die rail van autogordijn zijn een hele klap goedkoper dan de Avalon-rails die wij laatst opgehangen hebben (+/- 1100,- voor 4 meter).

Dit tik ik niet in om af te zeiken, maar als ik m'n eerlijke mening geef dan vind ik dat je iets wil in je huiskamer wil waar eigenlijk niet de ruimte voor is. Ik vind het te vol, te druk, te op elkaar gepropt en al die rails en 'oplossingen' helpen misschien wel tegen de reflecties, maar als geheel oogt het nou niet bepaald eh.. 'strak'.  Ik wil je niet voorschrijven hoe en wat, het is jouw kamer en jouw smaak en ik kan er faliekant naast zitten, maar heb de indruk dat je wat stylistische hulp kunt gebruiken. je hebt blijkbaar een heel soepele partner oftewel geen invloed van de bekende waf-factor.  ;D
Ik heb wel bewondering voor hoe je van een niet geschikte ruimte toch iets probeert te maken, wat dat betreft leuk om te volgen.
Als ik dan toch even mee moet denken, aan al dat bovenstaande ongevraagde commentaar heb je eigenlijk ook niks, is een horizontale screen misschien iets voor je plafond. Hier hangt een 4 meter brede antracietkleurige voor het raam. Hij heeft zijgeleiders zodat het hangen bij oneigenlijk horizontaal gebruik misschien mee valt (is te proberen) en is ook elektrisch.

Wat potten anders dan witte verf wil je niet, maar lost wel veel problemen veel simpeler op, zou er toch nog eens een nachtje over slapen, het hoeft niet direkt zwart te zijn.

Kjelt

Quote from: celerontje on June 27, 2009, 21:53:58
www.autogordijn.nl :baaa:  Heeft Philip z'n rail vandaan.
Hoe zijn de ervaringen? Ook met zwaardere gordijnen? Heel interessante prijs ik vraag me alleen af hoe groot het kwaliteitsverschil met bv een Somfy is?

Quote from: x.studio on June 27, 2009, 22:30:28
Dit tik ik niet in om af te zeiken, maar als ik m'n eerlijke mening geef dan vind ik dat je iets wil in je huiskamer wil waar eigenlijk niet de ruimte voor is. Ik vind het te vol, te druk, te op elkaar gepropt en al die rails en 'oplossingen' helpen misschien wel tegen de reflecties, maar als geheel oogt het nou niet bepaald eh.. 'strak'. 
Op zich ben ik het daar wel mee eens hoor alleen je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik heb nou eenmaal geen aparte 6x5 HT ruimte in mijn huis en als alleenstaande kan ik hier prima mee leven. Blijft de afweging, wel of geen ht in je woonkamer, dat is een aparte discussie die iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Ik leef liever in deze woonkamer waar ik heerlijk een film kan kijken  :pompom: dan een prachtig gestyleerde woonkamer waar ik naar een 37 inch schermpje moet zitten turen met melkpak luidsprekertjes  :yawnee:

Het is nu een experiment waarbij ik ook hoop dat ik eens wat contrast metingen voor en na kan verrichten en ik vermoed dat dan heel veel projectoreigenaren met een soortgelijke woonkamer situatie (witte muren/ wit plafond) gaan schrikken van de uitkomst.

x.studio

Bedoelde in plaats van Avalon (de naam van de zaak) ook eigenlijk Somfy wat we hier hebben. Hij bevalt prima, maar kan het niet voor je vergelijken met andere systemen omdat we daar simpelweg geen ervaring mee hebben. De prijs van dat autogordijn is echter dermate 'te doen' dat het niet al te zeer pijn doet om het een kans te geven. De Somfy's kunnen een hoger gordijngewicht aan, maar al heb ik de gordijnen nooit gewogen, de 20 kilo die autogordijn aankan is al een behoorlijke lap stof lijkt me waar je zelfs met verduisterende types nog niet zo snel tegen de grens aan loopt zolang je geen 4 meter hoge plafonds hebt.

Ik heb geen beamer(waf), gewoon een 50" Kuro en 'melkpakjes' speakers nou ook niet bepaalt. De 'rears' komen tot net aan m'n kin (ok, ben geen 2 meter lang). Mijn huiskamer is niks aparts qua formaat, 8x4m. Ik bedoel maar te zeggen, er is ook een tussenweg.
Van de andere kant vind ik het wel mooi dat je lekker je eigen gang gaat, niks conformeren aan wat 'de norm' is.  :clapping:

Robbert54

Quote from: Kjelt on June 28, 2009, 10:48:21
Hoe zijn de ervaringen? Ook met zwaardere gordijnen? Heel interessante prijs ik vraag me alleen af hoe groot het kwaliteitsverschil met bv een Somfy is?

jij hebt Philips HT zeker nog niet gezien ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

Precies: *gordijntje open, druk op het touchscreen, gordijntje dicht*
Heerlijke dag was dat! :hehe:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

vraagje:  is 5 liter latex en goede verduistering gewoon niet veel handiger dan al die zonnescherm bakken aan het plafond in je huiskamer.
Je kamer begint er uit te zien als een zonnescherm showroom.

JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: Robbert54 on June 30, 2009, 01:50:55
jij hebt Philips HT zeker nog niet gezien ;)
Dat noem ik een lokaas, zeg gerust wat je wilt zeggen dan kan ik mijn conclusies trekken en daar eventueel ook mijn gordijnrails bestellen  ;D Oftewel ze bevallen dus goed?

Kjelt

Quote from: SOS-Master on June 30, 2009, 07:42:31
vraagje:  is 5 liter latex en goede verduistering gewoon niet veel handiger dan al die zonnescherm bakken aan het plafond in je huiskamer.
Je kamer begint er uit te zien als een zonnescherm showroom.
;D Deze vragen heb ik al eerder beantwoord in dit topic maar nog een keer dan, wat betreft de latex als je van een batcave als woonkamer houdt ook als je geen film kijkt dan is dat een prima oplossing, voor mij persoonlijk geen optie. Ik wil overdag licht in mijn woonkamer en geen donker berenhol  ;D

Wat betreft de verduistering, die is al prima in orde zie derde foto. Het gaat om het in kamer contrast van het doek, de muren en het plafond en hun interactie . Oftewel ik heb een dure projector en de helft (zo niet meer) van het mogelijke contrast mis ik omdat ik een wit plafond en witte muren en ramen heb. Daarom dek ik deze af tijdens de film. Na de film moet het zo min mogelijk anders zijn als voorheen. Een of twee bakjes meer (had er al twee) maakt mij niet zoveel meer uit.

Icarus314

Misschien zou je het contrast ook kunnen verbeteren met een high gain scherm omdat mogelijk dan de reflectie naar het plafond minder is en de reflectie naar de kijker hoger ???

Kjelt

Quote from: Icarus314 on June 30, 2009, 09:39:35
Misschien zou je het contrast ook kunnen verbeteren met een high gain scherm omdat mogelijk dan de reflectie naar het plafond minder is en de reflectie naar de kijker hoger ???
Interessant edoch kostbare optie, kan ik in ieder geval meenemen in dit topic  :thumbs-up: , iemand anders hier een mening over?

Robbert54

misschien kostbaar, maar goedkoper dan je hele woonkamer aanpakken lijkt mij zo.. ???

en Philips gordijnen bevallen hem erg goed ja.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Kjelt

Quote from: Robbert54 on June 30, 2009, 13:24:52
misschien kostbaar, maar goedkoper dan je hele woonkamer aanpakken lijkt mij zo.. ???
Ok even iets over de kosten, tot nu toe gaat het geintje me ongeveer het volgende kosten:

Stof voor rechter rolluikbak en linker gordijn: 180 euro
De motoren voor de rolluikbak en de plafondtrekker: 100 euro
De rechter rolluikbak, buis, montagemateriaal etc. 150 euro

Schatting van de kosten van de plafondbak:
Bak met buis en montagemateriaal plafondgordijn: 150 euro
Bak met buis en montagemateriaal voor gordijntrekrol: 80 euro
Rolgordijnstof: 225 euro

Elektrisch gordijn van autogordijn ongeveer 250 euro.

Komt nog elektronica evt afstandsbediening etc bij, schatting nu 150 euro.

Totale kosten geraamd: ongeveer 1300 euro.

Kosten van mijn projectiescherm bijna 2000 euro oftewel dit is goedkoper en ik ben erg tevreden met mijn projectiescherm omdat hij na 2 jaar nog steeds zo strak als een biljartlaken is  ;D
Maar inderdaad de kosten zijn wat hoger dan vantevoren bedacht maar ach als je projector 3500 kost en deze twee keer zo mooi beeld geeft  8)



Jean Sibelius

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Kjelt

#41
Vandaag zou ik de plafond blendering gaan monteren echter de dag begon al met een grote tegenvaller toen de leverancier belde dat nog niet alles binnen was.
Vooral de zonweringsstof kan nog lang op zich laten wachten :(
Er was nog genoeg ander werk te doen en ik ben eens naar de elektronica gaan kijken. Ik wilde het liefste toch wireless besturing omdat al die draden geen gezicht zijn :P
Ik had tot dan toe alles van Somfy gekocht, erg mooi spul, alleen hebben ze de prijzen bijna verdrievoudigd zodat je voor een simpele ontvanger nu 120 euro moet betalen. Aan dat soort maffiapraktijken :devil: doe ik niet mee.

Ik heb eens rondgekeken en er zijn de bekende Marmitek X10 oplossingen alleen hebben deze 1 groot nadeel en dat is dat ze (bij mij altans) het na 3 jaar begeven en dat ze niet overal te krijgen zijn.
Ik heb gekeken naar universele RF ontvangers/zenders/transceivers voor de elektronica hobbi-ist, en deze zijn nu betaalbaar los te koop (zie Velleman bv).
Dan moet je nog wel een voeding en de zend en ontvang microcontrollers programmeren. Dat kost met testen erbij al gauw een 40 tot 60 uur of als het tegenzit zelfs meer. Zeker als je van scratch af aan alles moet opbouwen en programmeren :(

Oftewel toch eens kijken wat er nog meer kant en klaar te koop is, wellicht is dat te kanabaliseren :)
Uiteindelijk kwam ik bij een DHZ zaak beginnende met een K :) een setje klik aan klik uit tegen die programmeerbaar waren en voor de belachelijk lage prijs van 19 euro voor 1 zender en drie ontvangers.
Ter vergelijk een zenderprintje en de ontvangerprintje voor de hobbieist kosten zonder voeding, controller etc. al 8 euro per stuk!
Ik heb 2 setjes meegenomen om te testen of de zenders niet dezelfde kanalen hebben want ik heb er weinig trek in, om als de buurman hetzelfde setje heeft gekocht, al mijn blinds naar beneden te zien komen  :baaa:
Het viel me 100% mee, de zenders zijn uniek (althans de twee die ik hier heb) dus er was over nagedacht (in tegenstelling tot heel veel andere klik setjes). De ontvangers zijn programmeerbaar en luisteren ook nog eens naar max. 6 verschillende zendkanalen.
Dat is ideaal want dan kun je dus iedere ontvanger los aan sturen alswel als groep. Dus dat was ook prima.

Blijft het nadeel dat dit 1 kanaals ontvangers zijn (aan/uit) en voor een rolluik motor heb je 2 en het liefst 3 kanalen nodig (up/down/stop).
Helaas zitten die niet van Home Easy in het assortiment dus dat wordt zelf hobbieen :-)
Vanmiddag (wat was het warm op zolder pfffff) een ontvanger uit elkaar gesloopt (zie foto 1) en een stuk van het schema uitgetekend. En ja hoor dit kastje heeft weer dezelfde bagger voeding als de Marmitek apparatuur namelijk direct de netspanning gelijkrichten en daar met wat zeners een lagere spanning uit trekken *YUK*
Geen eens een mooi schakelend netspannings ic zoals een ST viper oid.
Ach voor die prijs had het ook nauwelijks anders gekund. Dat wordt dus vervangen door een gelijksspannings voeding. 24VDC werkt prima en daarna ben ik eens gaan kijken wat er voor signalen te vinden waren op de print. Het grote ic is een Microchip PIC16C505 kloon van MDT waarvan het schema gauw was gevonden. Daarna eens alleen de microcontroller spanning aangesloten van 5V en er gebeurde helemaal niets  :eh:
De RF ontvanger heeft kennelijk een andere spanning nog nodig. Dus dan maar 24VDC aangesloten op de bus en alles werkte weer naar behoren :)
Signalen gemeten en pin 10 is de uitgang voor het relais. Een andere pin staat de ingangssignaal op (zie foto 2 van de meettafel) helaas heb ik geen storage scope dus dat wordt een keer op de zaak kijken wat er te zien valt.
Daarna nog alle andere I/O pinnen van de micro bekeken en pin 8 geeft nadat er een '1' of 'ON' commando is verzonden 9x een hele trage puls (0,3 Hz ofzo). Niet te gebruiken dus voor mijn logica.
Dus helaas blijft het voorlopig bij een magere 1 kanaals waar ik maar eens mee moet spelen om er iets bruikbaars uit te halen ;)
Ik kan natuurlijk twee printen voor de twee kanalen gebruiken echter dan wordt de handzender al gauw te klein (max 4 kanalen en groepkanaal).

hifiman

Hoeveel handen heb jij eigenlijk? (ik zie 3 soldeerbouten)  :blink:

HTip

Ik zie je topic nu pas. Leuk idee!

Ik heb inderdaad een rail van autogordijn. Het is een goed systeem, maar de motor is niet erg stil. Kan je natuurlijk het nodige aan tweaken, maar out-of-the-box is ie behoorlijk aanwezig. Vind ik overigens niet storend, want als het goed is doe je dat 1 keer voor de film en 1 keer erna en dus niet zoals celrontje bij mij open-dicht-open-dicht en dat voor een aantal minuten achter elkaar :P :D

Ik heb een velours gordijn van 4m breed en daar heeft ie geen enkele moeite mee. De codes programmeren in een universele AB is niet zo eenvoudig, maar met een beetje geduld lukt dat ook wel.

Succes met je gave project 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

Quote from: Audioloog on July  4, 2009, 09:54:33
Hoeveel handen heb jij eigenlijk? (ik zie 3 soldeerbouten)  :blink:
;D 1 normale, 1 SMD en 1 desoldeerbout  ;)
gelukkig heb ik geen foto gemaakt met mijn 3 oscilloscopen anders kreeg ik dat weer te horen  :angel:

Quote from: HTip on July  4, 2009, 10:36:47
Ik heb inderdaad een rail van autogordijn. Het is een goed systeem, maar de motor is niet erg stil.
Thanks, als ie 4 meter velours aankan dan kan ie mijn 3 meter stof met deur (gat dus) ook wel aan. Dat de motor wat lawaai maakt is niet erg, vier rolluikbakken die meedraaien zijn ook niet al te stil. AB regel ik zelf wel waarschijnlijk met bovenstaand klik systeem, ff bekijken hoe dat afloopt. Ik ga hem zo bestellen want de Somfy variant van het gordijnsysteem gaat ruim 800 euro kosten  :o oftewel way over budget. Eventueel kan ik de motor nog eens vervangen door een zwaarder stiller type.

HTip

Op pag 67-71 van mijn topic (link staat in de inhoudsopgave op pagina 1) staat het hele bouwproces van de rail (incl. koof). Misschien dat er wat aan hebt.

Nog iets... De motor zit standaard aan de linkerkant. Voor de rechterkant kunnen ze die ombouwen. Responstijd via mail vond ik erg goed, evenals de aftersales.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

Inmiddels is de autogordijn besteld en heb ik ook een stuk of 10 schakelende netspanningsadaptertjes bij een elektro dumpzaak in duitsland besteld echter dat gaat zeker twee weken duren omdat ze met een magazijntelling bezig zijn  :(
Vanavond na het werken even de 10000 euro kostende scope op de zaak laten "kijken" naar het RF signaal van de somfy en van de easyhome. De somfy wordt waarschijnlijk te ingewikkeld omdat deze een zogenaamde rolling security code gebruikt waarbij de data in de rolling bits zit verstopt. Tenzij je het protocol kent waarmee gehopped wordt is dit dus niet zomaar na te bouwen :(  De easyhome geeft echter steeds dezelfde codes uit dus dat is zeer bruikbaar voor mijn toepassing  :pompom:
Hieronder heb ik 10 scope plaatjes samengeplakt voor het on en off signaal van 1 ab. Oftewel daar kom ik nog wel uit.

Voor degene die zich afvragen waarom ik niet gewoon dat kant en klaar koop: er is ook nog zoiets als een hobbie  :D

HTip

Leuk om te zien hoe een RF signaal eruit ziet ;)

Heb je de rail al binnen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

reza

Bedankt Kjelt,

Ik ben gisteren ook naar een lappe winkel geweest en heb lopen experimenteren met allerlei Burka,s
En ik moet zeggen dat het echt wel scheelt. Ik heb nu de achter wand waar het doek hangt helemaal zwart gemaakt
en ook omdat de doeken er iets voor hangen krijg je meer diepte effect. Ik hoop dat ik er nu weer even klaar mee bent,
ook namens Ruth zeg ik dit ;D ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: HTip on July 10, 2009, 15:54:48
Heb je de rail al binnen?
Ja die is gisteren binnen gekomen, ik ga hem morgen waarschijnlijk monteren, alleen heb ik eergisteren de stof weggebracht naar een naaiatelier maar dat gaat zeker anderhalve week duren voor ze klaar zijn  :(
Ben dit weekend toch weg dus ik had toch weinig tijd om verder te gaan maar het gaat gebeuren dat is zeker  :D

Quote from: reza on July 10, 2009, 15:57:31
Ik ben gisteren ook naar een lappe winkel geweest en heb lopen experimenteren met allerlei Burka,s
En ik moet zeggen dat het echt wel scheelt. Ik heb nu de achter wand waar het doek hangt helemaal zwart gemaakt
en ook omdat de doeken er iets voor hangen krijg je meer diepte effect. Ik hoop dat ik er nu weer even klaar mee bent,
Ik weet het niet als je de smaak eenmaal te pakken hebt  :D Overigens moet je Brian bedanken die is de aanstichter  :devil: van het hele batcave darkroom  ;D gebeuren. Ook Riwi is inmiddels bezig zijn plafond te bekleden met zwart doek, het is echt besmettelijk als je eenmaal hebt ervaren hoe goed je projector eruit kan zien als je de rest van de kamer hebt aangepakt!