Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Started by Kjelt, November 23, 2008, 20:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Inhoudsopgave:





Het begin 2009 :  Pagina 1 
Verduistering plafond en zijkanten : pagina 1 t/m 8 (pagina 5 fotos) 
Van receiver naar pre/pro 2010:  Pagina 8 
Dolby Atmos 7.2.4. 2014:  pagina 9 t/m 15
Netwerk en NAS upgrade 2015:   pagina 15
Sony VW270 2018:   pagina 18
Sony VW760 2019:   pagina 19


Kjelt

#1
HT Historie: (changes)

2005 (7.2):
      projector:   Optoma H78DC3
      receiver:    Denon AVC-A11XV
      subwoofer: 2x Velodyne DD-15
      fronts+C:   Duntech Viscount(L+R) and Esquire(C)
      rears:        Mirage OM-10 and OM-R

2008:      
      projector:    JVC HD350
      Mediaspeler: Dune Prime 3.0
      BDspeler :   Oppo-83

2010:
     processor :          Onkyo PR-SC5507
     versterker F+C:   Classe CA-3200
     versterker rears:  Classe CA-100 + CA-101

2011:
     versterker rears: Classe CA-5100

2012:
     projector:         Sony HW50
     BDspeler :         Oppo-103

2014/15 (7.2.4):
     processor :         Marantz AV7702
     rears + height:   8x Genelec G3 monitor

2018:
     processor :         Marantz AV7704
     projector  :         Sony VW270

2019:
     projector  :         Sony VW760


Kjelt

#2
Vanaf pag. 9 post #209  Dolby Atmos.

Zo eerst maar eens beginnen met de uitgangssituatie en mijn probleem wat ik gedurende de komende weken hoop op te lossen.
Op de eerste twee foto's zie je mijn huiskamer HT, flinke ramen en veel licht echter dit is niet het probleem.
Ik heb 5 jaar geleden al met de aanleg van 2 rolluiken en schuifdeuren ervoor gezorgd dat ik ook s'middags zonder teveel licht kan genieten van
een film  :popcorn: (zie derde foto die onder worst case situatie is genomen met de volle zon s'middags op het raam).

Kjelt

#3
Wat wel het probleem is: mijn plafond en muren zijn wit waardoor het contrast van mijn projector wordt verlaagd.
Dit viel mij op tijdens een meet en greet bij Kermit en een calibratie bij Rob. Daar zag ik hoe veel mooier mijn projector kan zijn als ik geen witte muren en plafond zou hebben.
Op de foto's is het probleem duidelijk te zien, s'avonds tijdens een film weerkaatst het licht van het scherm tegen het plafond, de muren en ramen en kaatst ook weer terug op het scherm waardoor een groot deel van het potentiele contrast van de HD350 projector verloren gaat.  :baaa:

Oftewel tijd voor aktie  :pompom: echter zo'n dedicated batcave als Rob heeft is voor mij niet realiseerbaar.  :(
Kermit heeft een donker grijs geschilderd plafond, zwarte vloerbedekking en de rest van de muren ook erg donker. Dit is natuurlijk een ideale situatie echter vind ik het persoonlijk niet fraai voor mijn woonkamer die soms al aan de donkere kant is (in de winter).


Kjelt

Ik heb lang over een oplossing nagedacht en het bleef maar prikkelen (thanks Kermit :P ) en ben sinds een week geleden begonnen om aktie te ondernemen.
Het plan:
links en rechts een gemotoriseerd zwart doek met lage reflectie dat naar beneden komt.
In het midden een gemotoriseerd doek wat over het plafond wordt getrokken via staaldraad geleiding.

Als eerste ga ik de rechter kant realiseren, om eens te kijken hoe dit staat.
Ik heb van de week via een bekende 2e hands internetsite een aantal rolluikmotoren op de kop getikt voor niet al teveel geld en heb gisteren stof gekocht (zie foto).
Vandaag  is een stuk van de stof met dank aan mijn overbuurman aan elkaar gezet tot de juiste afmeting (300cm breed en 260cm hoog).
Via een rolluikbedrijf heb ik de kast en de buis vandaag aangeschaft, helaas hadden ze alleen nog maar gebroken wit maar goed dat valt aan die kant toch niet zo heel erg op *ahum* Ik was eigenlijk al blij dat ik verder kon hobbieen :)

Kjelt

Ophangen was een half uurtje werk en ik kon experimenteren. De aansturing moet ik nog ontwerpen (komt later) want ik wil alle drie de doeken tegelijk laten zakken en als je dat commercieel wil regelen kost dat het nodige dus dat bouw ik dan zelf wel.

Nu bij het schrijven hangt de rechterkant en kan ik vanavond eens kijken hoe dat bevalt.
Het is nog niet helemaal zoals ik het uiteindelijk wil hebben, het doek rolt niet recht op maar heeft de neiging te bobbelen waardoor hij oneven omhoog wordt getrokken en er nog een stukje doek links uitsteekt :(
Ik hoop dit volgende week te verhelpen door in de onderzoom een loodveter te stoppen waardoor er meer spanning op het doek komt tijdens het oprollen.

Ik weet ook wel dat de grootste winst in het plafond te halen valt maar dat is nog een uitdaging hoe ik dat ga realiseren. Ik heb wel het idee al namelijk een veermechanisme op de buis van het doek. Aan het einde van het doek een lat die aan de beide uiteindes  wordt geleid door twee geleidende staaldraden. Dan in het midden van de lat een derde (en wellicht vierde) staaldraad die loopt naar een buismotor die het doek eruit trekt. Probleem Uitdaging zal de flexibiliteit van de stof en de kracht van de motor worden. Ik heb een veermechanisme besteld dus ik wacht even tot dat binnen is om wat verder te experimenteren. <wordt dus vervolgd>  ;D

hifiman

Je beseft toch hopelijk wel dat je nu tot een eeuwig vrijgezel bestaan gedoemd bent  :devil:  ;)

Mooi hoor, ut is dat een echtscheiding ook niet goedkoop is, want anders zou ik er ook haast aan beginnen  :hehe:

Sol

Inderdaad wat je noemt erg gewaagd.
Mijn eerste vraag zou eigenlijd geluid hebben of dit nu je HT of huiskamer was. :P
Maar die vraag beantwoordde je zelf al in de begeleidende tekst (die ik pas na het plaatjeskijken las).

Uitdagend, zeker!
Succes met de 'verbouwing'. :)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

neptune

Quote from: Audioloog on June 20, 2009, 19:43:44
Je beseft toch hopelijk wel dat je nu tot een eeuwig vrijgezel bestaan gedoemd bent  :devil:  ;)

Mooi hoor, ut is dat een echtscheiding ook niet goedkoop is, want anders zou ik er ook haast aan beginnen  :hehe:
ROTFL  :D

ben erg benieuwd naar dit project...
zet hier iets neer

Kjelt

Quote from: Audioloog on June 20, 2009, 19:43:44
Je beseft toch hopelijk wel dat je nu tot een eeuwig vrijgezel bestaan gedoemd bent  :devil:  ;)
Mooi hoor, ut is dat een echtscheiding ook niet goedkoop is, want anders zou ik er ook haast aan beginnen  :hehe:
Als ik het echt mooi zou willen maken zou ik er een verlaagd plafondje inzetten waardoor alle "bakken" uit het zicht verdwijnen, alleen tja dat is wel weer erg veel werk, mocht er een vrouw in het spel zijn die daarover valt zal ik daar nog eens over nadenken  :D

JeKa


reza

Hoi Kjelt,


Mooi hoor. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

celerontje

Goed idee, misschien rolgordijnstof gebruiken?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Mooi Kjelt. Veel werk weer :)

Hoe ga je het plafond aan pakken? Ook met rolgordijnen?
Ik wil ook zoiets doen, maar wel met meer tijdelijke aard. Zodat ik het tijdens het filmkijken kan hangen en tijdens normaal woonkamer gebruik weg kan halen.

Robbert54

waarom maak je 2 muren sowieso niet donker. je hebt aardig wat ramen dus dat kan je woonkamer makkelijk hebben. denk aan een mooie donkergrijze tint. je zou ook een simpel groot gordijn kunnen ophangen die je kunt uittrekken langs 1 muur gewoon van links naar rechts.


verder vind ik het dubbele plafond een geweldig idee. :clapping:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

SpeedyAndré

Ik heb binnenkort eenzelfde uitdaging, al geeft mijn crt minder licht en dus ook minder reflecties naar het plafond.
Mijn scherm komt lager te hangen, wat scheelt met reflecties en de afstand tot de zijmuren is vrij groot.
Net als in deze situatie heb ik aan 1 kant een grote raampartij, wat ik ga oplossen met verduisterende gordijnen.
De zwarte verduisteringsgordijnen die ik reeds gebruik kunnen straks ook weer dienst doen.
Het is wat meer werk maar mischien kan je het deel waar de gordijnen komen in z'n geheel verlagen met een niet-reflecterend plafond (hoeft niet persé donker te zijn).

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Kjelt

#16
Quote from: riwi on June 20, 2009, 23:00:48
Hoe ga je het plafond aan pakken? Ook met rolgordijnen?
Ik wil ook zoiets doen, maar wel met meer tijdelijke aard. Zodat ik het tijdens het filmkijken kan hangen en tijdens normaal woonkamer gebruik weg kan halen.
Behalve de witte "bakken" zie je overdag dus ook niets meer van het zwarte doek is de bedoeling  ;)
Zoals ik in mijn laatste post melde wil ik dus voor het plafond ook een bak met zwarte gordijnstof of indien de stof te slap is met rolgordijnstof (moet ik even afwachten op de testen). Echter deze bak krijgt als enigste een sterke veer waardoor hij de stof altijd terug wil oprollen. Aan het einde van de stof komt een stalen balk en deze wordt dan geleid via twee gespannen staaldraden en getrokken door twee andere staaldraden naar de andere kant van het plafond. Dat is de theorie, de praktijk zal het uitwijzen of het goed gaat werken. Als laatste foefje wil ik dan aan de stof op het einde nog een zwarte flap die naar beneden hangt en zo ook de witte bak camoufleert  8)

Ik heb het plafond aanpakken al eerder met je besproken en ik ken mezelf ondertussen goed genoeg: als het niet met een druk op de knop automatisch gaat dan zal ik het na een paar weken niet meer gebruiken  :(


Quote from: Robbert54 on June 20, 2009, 23:16:27
waarom maak je 2 muren sowieso niet donker.
Is zeker een goede mogelijkheid alleen niet mijn persoonlijke smaak  ;)

Quoteje zou ook een simpel groot gordijn kunnen ophangen die je kunt uittrekken langs 1 muur gewoon van links naar rechts.
Daar heb ik ook aan gedacht echter dan hangt dat gordijn (zwart) midden in mijn witte kamer, ik kan geen goede mogelijkheid bedenken om dat gordijn dan weg te krijgen. Dus daarom deze oplossing. Overigens als je op de begin foto kijkt zie je dat er al deze tijd al twee grote witte bakken hebben gehangen, eentje met het projectiescherm en eentje met de masking voor 21:9 projectie. Die bakken viel bijna niemand op hoe raar het ook klinkt, zelfs mijn buuurvrouw, pietje precies vind dat nog gaan. De huidige sitatie heeft ze nog niet gezien.it heeft ze nog niet gezien en gaat ze waarschijnlijk afkeuren  ;D


Kjelt

Quote from: SpeedyAndré on June 20, 2009, 23:47:57
Het is wat meer werk maar mischien kan je het deel waar de gordijnen komen in z'n geheel verlagen met een niet-reflecterend plafond
De gordijnen worden dus opgerold in hun bakken en deze zou ik inderdaad in een verlaagd plafond kunnen wegwerken alleen is dat vrij veel werk en daar zie ik voorlopig nog even van af. Maar wie weet.

Update: ik heb vanavond een film zitten kijken met het gordijn rechts naar beneden en omhoog en het is nu al een stuk winst in contrast. Het is niet zo spectaculair als dat hopelijk de plafondgordijn gaat opleveren maar het valt wel direct op als ik het gordijn weer omhoog laat gaan. Contrast zakt dan duidelijk in en ik wordt ook meteen afgeleid door de muren en ramen, iets wat me eerder dacht ik minder stoorde. Het gordijn geeft voor mij duidelijk een stuk rust in de filmbeleving. Ik ben nu nog gemotiveerder om verder te gaan, hier is echt veel winst te behalen, meer als in een duurdere projector.

Icarus314

Hartstikke leuk project! Er schoten me een paar dingen te binnen terwijl ik het las. Ten eerste is mij ooit opgevallen dat vooral de eerste twee a drie meter bij het scherm het allerbelangrijkst zijn. Ik heb in mijn HT de ramen die ik daar heb eens dubbel verduisterd en dat leverde meteen het gevoel van volledige duisternis rond het scherm op ook al kwam er nog wat zonlicht door de gordijnen direct naast me. Ten tweede lijkt het me toch vooral eenvoudig om dit met elektrische gordijnen te realiseren?

searcher

Quote from: Kjelt on June 21, 2009, 01:27:10

Die bakken viel bijna niemand op hoe raar het ook klinkt, zelfs mijn buuurvrouw, pietje precies vind dat nog gaan.



Dan is ze verliefd op je  :inlove:

Wel makkelijk, een HT Room en een deur verder je living.

o.k Top project !  :worship:

                                                                            Gr Searcher



searcher

Quote from: riwi on June 20, 2009, 23:00:48
Mooi Kjelt. Veel werk weer :)

Hoe ga je het plafond aan pakken? Ook met rolgordijnen?
Ik wil ook zoiets doen, maar wel met meer tijdelijke aard. Zodat ik het tijdens het filmkijken kan hangen en tijdens normaal woonkamer gebruik weg kan halen.

Als je mijn oude situatie nog voor de geest kan halen dan kun je een doek laten maken met zeil ringen.
3 gaatjes met haakjes aan elke zijde mogelijk nog 1 links en rechts in het midden en voila.

Je hebt wel even de trap nodig.

Ik heb het Ronald voorgesteld maar dan elektrisch echter met een glimlach want de echtgenote keek
even verschrikt.  :D

                                                                                                        Gr Searcher



Audiofiel

Een supergaaf project. En zoals je zegt, een schier onmogelijke uitdagende opgave. Ik lees met verbazing en ontzag mee. 8)


Het plafon is mijns inziens inderdaad de plek waar je het meeste kunt winnen. De vraag is natuurlijk hoe dat te doen zonder dat ook je geluid er slechter van wordt. Ik kan mij voorstellen dat gordijnstof een stuk beter klinkt dan rolgordijn-pvc... Dat laatste klinkt vast niet beter dan een betonnen plafondje met structuurverf... :unsure:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Robbert54

plafond valt ook nog veel winst mee te halen wat betreft afwerking. mooie spotjes er in. alle kabels daar in verwerken, maakt het geheel ook weer strakker 8)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Kjelt

Nou even een tussen update. Dit weekend heb ik absoluut geen tijd voor mijn project door feestjes, bezoek en andere sociale verplichtingen  :devil:

Wel heb ik zojuist de volgende fase besteld bij de rolluikfirma: een bak van 2m50 en rol waarin een 5kg trekveer past en een bak waarin de motor past.
Ook heb ik nu 3 meter lang 2m40 breed zwart naadloos zonneschermdoek besteld omdat:
1) de eerder gekochte stof te elastisch was, dat gaat dan niet werken met dit soort krachten.
2) de stof geen naden mag hebben of ik moet een grotere bak nemen  :(

Overige componenten die ik nodig heb sprokkel ik de komende tijd hopelijk nog wel bij elkaar zodat als alles op voorraad is bij de leverancier ik volgend weekend kan gaan beginnen (en hopelijk slagen) met mijn plafondverduistering  :pompom:

Verder heb ik twijfels over de bak links en neig ik er naar om toch zoals door anderen hier ook voorgesteld  :clapping: daar een gordijn te hangen.
Het mooiste zou elektrische gordijnrails zijn echter gezien de prijs is dat de vraag of ik die ga nemen of dat ik hier toch kies voor handmatig verschuiven.
Zoals al eerder gezegd ken ik mezelf te goed en wil toch iets elektrisch hebben, wordt vervolgd.

Automaat

Wat is het probleem van niet elektrisch bediende gordijnen? Ik heb een rail met daarin een draad zoals ook toegepast in zeg maar het theater: ik trek aan de draad en de twee gordijnhelften rollen naar elkaar toe. Als je er dan ook nog op let dat de laatste gordijnhaken wisselend verspringen, sluiten de gordijneinden over elkaar heen en heb je een aardige overlap.
Reading the HTForum is learning every day!!