vintage: Tannoy Stratford, een leuke ervaring!

Started by audiotechneut, June 18, 2009, 22:21:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Momenteel heb ik een set Tannoy Startford in huis. Oogt als een eenvoudige luidspreker, bepaald geen topper. Als je ze echter aansluit op een goede versterker komt er een wereldgeluid uit! Ze zijn ca. 25 jaar oud. De rubber randen zien er echter als nieuw uit. Wat een live ervaring als je daar Acoustic live in Newcastle van Sting op draait. Tannoy maakte in die tijd toch veel kwaliteit voor je geld. Zijn er meer forumleden met vintage Tannoy spul?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Douma

De T110 Stratford is de kleinste uit de serie en samen met de T125 Oxford de enige zonder dual-concentric driver. Voor weinig geld op de kop te tikken en een hele leuke speaker voor het geld. Ik ben zelf ook in de markt voor een oudere Tannoy. Ik ben alleen wel op zoek naar een met een DC driver. De T serie heeft leuke speakers. De T145 Ascot en de T165 Chester maken gebruik van een enkele DC driver. De T145 heeft een iets kleinere kast. De hogere types, T185 Dorset en T225 Mayfair maken gebruik van dezelfde DC driver, maar hebben een extra passieve driver voor ondersteuning in het laag. Persoonlijk vind ik de T145 en T165 mooier klinken.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een Eaton of Devon met een 10 of een 12 inch HPD driver.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

audiotechneut

Beste Douma, je bent kennelijk een Tannoy kenner. Dat is leuk want ik pas net in de verkennende fase met Tannoy. Ik heb mij voorheen vooral verdiept in alles van ProAc. Daar het ik ook diverse varianten van in huis. De Stratford is de eerste maar zeker niet de laatste van Tannoy die ik zal proberen. Die oudere modellen zoals Arden die je omschrijft, hebben die inmiddels geen last van verteerde randen? En als je dat overkomt, kan Tannoy dat nog fixen? Of is dat spul zo goed dat het na 30 jaar nog steeds OK is?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Douma

#3
Een Tannoy kenner valt wel mee hoor. ik heb zelf pas twee types in huis gehad. De Mercury 2 en de S8lr. Wel heb ik meerdere types mogen beluisteren. Tannoy heeft afhankelijk van de type driver verschillende soorten randen gebruikt. Gewoon ronde foam randen, geribbelde linnen randen, maar ook geribbelde foam achtige randen. De linnen randen zijn vaak nog wel in goede staat, maar ook daar kan het mis mee gaan. bij twijfel altijd laten vervangen, maar wel door iemand die ervaring heeft met het vervangen van randen bij DC drivers.
In al de jaren dat Tannoy DC units maakt zijn er geen hele grote wijzigingen in het ontwerp geweest. Een heleboel modellen maken gebruiken van dezelfde Dc drivers, ook al hebben deze drivers vaak andere type aanduidingen. Het is vaak voorgekomen dat Tannoy de driver een ander type meegaf op het moment dat deze in een andere behuizing en met een ander filter werd toegepast.

Als je eens wat dingen wilt lezen over verschillende modellen, types, scheidingsfilters, enz. Kijk hier dan maar eens: http://www.hilberink.nl/speaker.htm
Verder staat hier ook een hoop info over verschillende oudere modellen: www.hnny.nl Kijk dan bij ' Consumenten producten --> Archief --> Tannoy'
"Nothing lasts, but nothing is lost."

audiotechneut

Je hebt inderdaad prachtige sites getipt. Tannoy lijkt een merk is van liefhebbers met tevens een hang naar de oudere types uit de 70-er en 80-er jaren.  Ik heb zojuist een paartje Devon aangeschaft. Zo'n 30 jaar oud en de randen zijn nog prima. Wellicht heeft iemand die aleens vervangen. De eerste indruk van de klangt is dat het supergoed klinkt met vrijwel alle muzieksoorten. Opvallend want meestal zijn speakers die goed zijn voor jazz en klassiek niet zo geschikt voor pop en rock. Enfin, ik moet niet te snel oordelen want ik heb ze pas 1 dag.
Mijn vrouw is wat minder enthousiast vanwege de afmetingen. Ze zijn best fors. (En zwaar!)

Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Douma

#5
Heb JIJ die Devon's uit Roosendaal voor mijn neus weggekaapt?! Als dat zo is dan spreek ik niet meer met jou. ;) :P Voor hoeveel heb je ze gekocht? Mag ook even via pm als je dat liever hebt. Ben namelijk wel erg benieuwd.:)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

audiotechneut

Wat bedoel je met:mag ook via PM? Ik zit nog niet zo lang op dit forum dus ken dat begrip niet. Jou email is verborgen in je profiel dus ik zie alleen deze methode van communiceren.

Ik heb inderdaad het paartje uit Roosendaal. Ik was al een tijdje met hem in gesprek. Hij heeft wel gemeld dat er iemand uit Groningen ook interesse had maar wilde de gesprekken met mij eerst afmaken daar we al in gesprek waren. Uiteindelijk zijn we het eens geworden.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Marvin....

#7
ik heb 25 jaar oude Tannoy speakers, 15 inch als front.
12 inch als surround en centerspeaker.
ook een 15" sub van Tannoy, die is niet zo héél erg oud...

ben gek op Tannoy Theaters....!  :pompom:

oh ja, het zijn PA-speakers....

Douma

#8
QuoteWat bedoel je met:mag ook via PM? Ik zit nog niet zo lang op dit forum dus ken dat begrip niet. Jou email is verborgen in je profiel dus ik zie alleen deze methode van communiceren.

PM = Personal Message. Je kan forumleden een persoonlijk bericht sturen. Heb je er net een gestuurd. ;) Kijk maar in de menubalk van dit forum.

Quoteik heb 25 jaar oude Tannoy speakers, 15 inch als front.
12 inch als surround en centerspeaker.
ook een 15" sub van Tannoy, die is niet zo héél erg oud...

ben gek op Tannoy Theaters....! 

oh ja, het zijn PA-speakers....

Puma's als fronts en Lynx als surround en center? Heb je foto's van de opstelling? :smile:
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Marvin....

correct....  ;D

zal eens kijken of er wat staan van de huidige opstelling.
me centerspeaker wordt al omgebouwd tot een kast van 150 liter, dat moet met de surrounds ook gebeuren.
en dan de fronts waarschijnlijk in een kast van 500 liter, daar moet ik me nog even verder in verdiepen en een goede berekening maken.
verder staat er ook een Rel Q50 om de surrounds wat ondersteuning te geven, is eigenlijk een beetje overkill maar wel geinig...  ;D

Marvin....







het staat er allemaal iets netter bij tegenwoordig, ander audio-meubel moet er ook nog komen.
daar kan de toekomstige centerspeaker dan op liggen.

dit is wat er nu achter me staat, enkel stond het hier nog als front.



ik heb hier nu een aantal Tannoy modellen gehad, dc's en niet dc's.
deze bijvoorbeeld, wel nieuw...








Douma

Nice! Wel een volle bedoeling zo.:) Ik zit er zelf misschien ook aan te denken om een stel Lynx te kopen en die op een gegeven moment in een andere kast met een ander filter te zetten. Dan kan ik er bijvoorbeeld een stel SRM's van maken.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Marvin....

ik hou inderdaad steeds minder ruimte over....  ::)

de drivers in deze PA kasten zijn inderdaad de befaamde drivers uit de nogal prijzige studio monitoren.
enkel zit er niet zo'n coole dop achterop de magneet,-en de filters zijn wat simpeler.
en de randen zijn van linnen en niet van rubber.
de filters wilde ik ook wat aan doen, maar ik vind het zo ook wel goed eigenlijk.
dat kan altijd nog, dus daar is ook geen haast bij.

overigens kan je bij Lockwood op dat Tannoy-eiland de drivers laten reconen tot precies dezelfde als die studio dingen.

http://www.lockwoodaudio.co.uk/

(weet niet of dat linkje hier mag, anders mag hij weg hoor!).

audiotechneut

Jeetje Marvi, wat heb jij een volle kamer. Wel grappig zo'n blik in je huis met zoveel Tannoy spul. Als jij een partner hebt dan is die erg tolerant! Mijn vrouw vindt 2 devon's in huis al veel. En die produceren al erg veel geluid, bij jou moet dat helemaal enorm zijn. Wel leuk om een tannoy liefhebber aan het werk te zien.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Marvin....

uiteraard woon ik geheel alleen.....  :pompom:

qua geluidsdruk heb ik weinig te klagen, de kunst van die Tannoy dingen is dat het op zacht fluister-nivo gewoon heel rijk blijft klinken.
hard is gewoon harder,-en als je wilt dan kan het nog harder.....  :devil:
100 decibel, gemeten op A-Slow, rolt er met zo'n gemak uit dat je er een beetje bang van wordt.
maar ik zit nu wel aardig aan de max qua akoestiek, nog meer speaker oppervlak trekt het zeker niet.
ik demp nu ook al ontzettend veel plekken huis, bank staat 70cm van de muur met daartussenin demping-materiaal.
hoeken zijn bewerkt met noppenschuim, deels nog te zien op de foto's.
onder de tafel en kasten zit van dat noppen spul, ga zo maar door...

het houd je bezig zeg ik maar, er zijn meer goede speaker merken maar ik ben momenteel toch zeer aan me Tannie's gehecht...  :worship:

audiotechneut

Ik zit pas een paar weken op de Tannoy toer en ik moet zeggen, erg indrukwekkend die Tannoy Devon. Ray Brown "live at the loa" is een van de beste jazz opnamen die ik ken en met de Devon's zit je midden in dat jazzcafé. Echt ongeloofelijk! Dual Concentric is voor mij echt een ontdekking. Maf eigenlijk dat zo weinig merken dit principe hebben overgenomen. Voor zover ik weet alleen Kef.
:pompom:
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Marvin....

er zijn wel meerdere merken met een soort gelijke aanpak van tweeter in het hart van de (mid)woofer.
net even een andere aanpak dan Tannoy, zo is dat van Kef niet hetzelfde als de DC van Tannoy.

Altec heeft ook modellen met een soort gelijke aanpak, dat lijkt wel een compo-setje voor in de auto.

(is ook terug te vinden op de aangehaalde sites van Douma).

ik herken het goed, dat het zo lekker echt klinkt.
of dat kreng het geluid nu kleurt of niet, het is gewoon zo relaxed luisteren.

tja, die gekke DC hé...
magnefiek...!

Pepperpot (stofkapje zit er uiteraard nog voor).


Tullipwave.


Douma

Je hebt de Lynx dus eerst als fronts gehad. Hoe beviel dat? En dan met name in de laagweergave. Ik meende me te herinneren dat de Lynx onder de 80Hz niet zoveel meer doen.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Marvin....

die Lynx gaan tot 50hz, maar behoorijk vlak.
in de praktijk gaan ze lager dan de meeste Hifi-speakers..

Douma

Dat is lager dan ik had gedacht. Helemaal in zo'n kleine behuizing. Misschien moet ik binnenkort maar eens naar een stel Lynxen gaan luisteren.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

RubenV.

om ook maar even te reageren:

ik speel op het moment met een oude denon PM 757, en met tannoy Arundels.
Erg mooi geluid, ongelooflijk voor zo'n oude speakers. Ik ben er dan ook erg content mee  :pompom:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie