Krell verkopen??? NEE!!!

Started by Major_Ton, June 17, 2009, 21:13:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Major_Ton

Soms moet het zo zijn... Mijn Krell (KAV-500i) heeft ruim 2 maanden te koop gestaan. Zonder enig succes, qua verkoop dan...

Sinds Ferbruari moesten mijn vriendin en ik uit ons nog geen jaar oude appartement vertrekken wegens een onprettige confrontatie met vervelend volk. We hadden het aardig voor elkaar als het ging om algehele leefbaarheid, maar natuurlijk ook de AV hobby 8). En dat op een betrekkelijk jonge leeftijd (23 en 22 jaar).




Nu, als zijnde tijdelijk onderdak, wonen we in bij de ouders van mijn vriendin en staan we op punt een woning te kopen.
In de tussentijd, dus sinds februari, zijn zo'n 90% van onze spullen opgeslagen en omdat ik het nieuwe huis niet wil uitkiezen op praktisch homecinema gebruik, heb ik mijn beamer, rolscherm, surround receiver en grote speakers verkocht. Overgebleven zijn dan de CD-speler, stereo versterker, Blu-ray speler en 2 plasma TV's. Muziek luisteren doe ik nu met een heerlijke DT-770 Beyerdynamic hoofdtelefoon verbonden via een Musical Fidelity hoofdtelefoon versterker aan mijn CD-speler.

En dankzij de DT-770 is de twijfel toegeslagen!! Luisteren via een hoofdtelefoon is namelijk zeer prettig en je bent eigenlijk niemand tot last. Met het oog op het feit dat straks in het nieuwe huis er geen 'visuele ruimte' meer is voor grote speakers, maar alleen boekenplank modellen op stands, kreeg het idee dat ik qua versterking een stopje 'terug' kon gaan doen...

NEE!!

Het idee was om mijn Krell te verkopen en er een Primare I30 versterker voor terug te nemen. Dat staat immers mooi bij mijn CD-31 CD-speler. Op mijn werk gebruik ik altijde de CD-31 / I30 combi als referentie set en dat klinkt altijd heerlijk met vrijwel alle voor mij interessante speakers (B&W 800 serie en de Dynaudio Contour lijn).
Gisteren heb ik mijn Krell uit de opslag gehaald en mee genomen naar werk, alwaar ik even tussen de werkzaamheden door ben gaan vergelijken tussen de I30 en KAV-500i op een setje B&W 805S speakers. De I30 staat er om bekend een stevig laag te hebben net zoals bij Krell eigenlijk en dat was hoorbaar. De ruimtelijkheid leek zelfs wat beter met de I30 :-X Mijn vermoeden werd bevestigd dat ik prima met I30 voort kan en dat ik een mooie combi zou hebben met de 805S speakers.
De Krell zou verkocht worden.

Vandaag na sluitingtijd ben ik er nog even rustig voor gaan zitten om eigenlijk de 805S icm een subwoofer te vergelijken met de 804S ZONDER subwoofer. Dit vergelijk werd dus aangestuurd door de Primare CD-31 en I30 versterker combi...

Ik begon met de 805S ondersteund door een B&W ASW610XP subwoofer. Na even stuntelen met de juiste setup voor de woofer kwam ik toch tot een zeer aangenaam geluid. Alleen, er miste er iets... hmmm...
Dat gemis werd duidelijk toen ik de 804S aangesloten had. Plost had ik 'grijpbare' ruimte in het middengebied en het laag was beter in harmony met de rest dan met de 805S/subwoofer combi. De gitaar solo van David Gilmour tijdens de intro van zijn CD 'On an Island' stond heerlijk vrij in de ruimte.

Het nadeel van zo'n mooie zuilspeaker is dat er minder te 'tunen' is dan met een kleine speaker en subwoofer combi. Zo heb ik thuis een keer de 803S geprobeerd en dat was echt DRAMA met betrekking tot de roomgain op de lagere frequenties... Wat een gestoot!!
Een subwoofer kan je gewoon tunen naar de eigenschappen van de ruimte. Daarom ben ik maar weer geswitched naar de 805S / 610XP combi en legde ik Fall Out Boy - Folie a Deux in de CD-speler. Deze CD is zeer strak opgenomen, helaas alleen wel met alle schuifjes op MAX in de studio, wat de dynamiek niet te goede komt.
De plaatsing was goed te noemen en het 'rockte' er lekker op los, alleen leek het geluidsbeeld nogal 'vlak'. Een nummer verderop (I don't care) hoorde ik een irritant effect wat ik het beste als MP3 compressie kan omschrijven. Ook vond ik het algehele geluid wat te dun klinken en misschien wat te 'up front'. In de hoop dat de FST middentoner van de 804S hier misschien beter raad mee wist, sloot ik die maar weer aan. En hoewel de ruimtelijkheid in de soundstage aanzienlijk was verbeterd, bleef dat compressie gevoel aanwezig.
Goed... Misschien was het dan toch de CD opname...?? Dus weer terug naar de 805Sjes.

Al deze tijd had ik de Krell buiten beschouwing gelaten, omdat ik er 'zeker' was dat ik hem wilde verkopen. Maar dan toch, hij stond daar maar naast de Primare set en de kabels omwisselen is zo gepiept natuurlijk. Ok, vooruit. Tóch die Krell maar even aansluiten om helemaal zeker te zijn. En zeker ben ik!!

DE KRELL GAAT NIET WEG!!

Goed, gisteren zal ik wel ziek geweest zijn, want wat een verschil! Weg dun gevoel, weg compressie gevoel, weg treble grain... Het geluid was vol (tikkeltje donker, maar dat mag ik wel), kwam helemaal los, er was meer rust, meer diepte... Nee, die Krell blijft en de behoefte naar een 804S of hoger tov de 805S is weg. Mijn plan is duidelijk. Ik ga kopen; 2 maal een 805S met stands, een ASW-610XP woofer en een 58" Plasma 8)


Moraal van het verhaal?? Denk niet te 'ligt' over de spullen die je al hebt ;)

Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

donaldk

Je hebt 't immers toch al liggen, dus laat er nog eens je licht over schijnen :-X ::).

Richi

Een heel goed advies! Soms is de drang om te wisselen zo groot, dat je een beslissing neemt waar je later (soms al heel snel) spijt van krijgt. Als je het budget hebt, is het het mooist om een nieuw component te kopen, te vergelijken met je oude component en dan de 'slechtste' weer te verkopen. Maar ja, dat vereist wel een financiële buffer.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WickedGame

Erg goed om te lezen, en als ik een dergelijke Krell had zou ik zeker ook niet switchen. Overigens leuk om te lezen dat je het met de 805S hebt getest. Want ik zelf heb als doel om ooit naar Primare te gaan in combinatie met eerst de 805S en later de 803D. Maar als ik dit verhaal zo lees zou een Krell een betere match zijn (alles na eigen gehoor natuurlijk). Had dit verhaal niet moeten lezen, nu moet ik een keer een Krell testen  ;D

Major_Ton

Primare is beslist een goed merk. Ik speel niet voor niets al eventjes met de CD-31 waar ik zéér tevreden mee ben. Zo weet ik dat de I30 echt een match made in heaven is met de Dynaudio Contour S1.4 en S3.4. Alleen is de I30, hoewel écht een mooie versterker, geen match voor de Krell. Credit gaat dus ook naar de B&W 805S, die zeer goed het verschil kan weergeven tussen deze twee versterkers.

@ WickedGame; Zeker als je aan een upgrade zit te denken naar de 803D, heb je meer 'ballen' nodig dan de I30 kan leveren. Je zou dan kunnen denken aan een voor/eind combi van Primare, maar dan zal je financieel veel meer uitgeven dan een goede 2dehands Krell. Een KAV-500i heb je (als je er eentje kan vinden), voor ietsje meer als wat een I30 alleen al nieuw kost. Lees anders ook even op pagina 40 van HET GROTE B&W TOPIC mijn berichten over de 803S en 803D. Misschien staat daar nog wat nuttige info bij.
Ik heb je trouwens ook een PM gestuurd. (En nee, ik wil je niet mijn Krell verkopen :D)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

BenWfan

Begrijp toch niet helemaal goed dat een set 805s met sub beter klinkt dan de 804s.  :o
Classé CAP 2100

Major_Ton

Quote from: BenWfan on June 18, 2009, 10:26:48
Begrijp toch niet helemaal goed dat een set 805s met sub beter klinkt dan de 804s.  :o

Dan heb je me toch niet helemaal begrepen ;) Als je de ruimte hebt, weet ik zeker dat de 804S beter zal zijn, maar icm de Krell ik heb ik geen behoefte meer aan verbetering tov de 805S, ook vanwegen de beperkte ruimte die ik straks zal hebben. En dankzij de actieve sub, kan het laag dus op de kamer afgestemd worden.
Waarbij ik met de Primare versterker nog wat te wensen had, is dat met de Krell verdwenen. Dat de 804S een betere (lees: andere) speaker is, lijkt mij geen twijfel over mogelijk.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Bolle

Quote from: BenWfan on June 18, 2009, 10:26:48
Begrijp toch niet helemaal goed dat een set 805s met sub beter klinkt dan de 804s.  :o

Dat heb ik op de engelse AV fora wel vaker gehoord
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

BenWfan

Quote from: Major_Ton on June 18, 2009, 10:34:05
Dan heb je me toch niet helemaal begrepen ;) Als je de ruimte hebt, weet ik zeker dat de 804S beter zal zijn, maar icm de Krell ik heb ik geen behoefte meer aan verbetering tov de 805S, ook vanwegen de beperkte ruimte die ik straks zal hebben. En dankzij de actieve sub, kan het laag dus op de kamer afgestemd worden.
Waarbij ik met de Primare versterker nog wat te wensen had, is dat met de Krell verdwenen. Dat de 804S een betere (lees: andere) speaker is, lijkt mij geen twijfel over mogelijk.

Ah...da's klaar als een klontje.  :P
Nee zonder dollen...in een kleinere ruimte zal je vast meer uit een 805s halen, plus dat je met die actieve sub kan corrigeren. Ga je dat doen met zo'n kastje...weet niet meer hoe die dingen heten, maar je schijnt van die analysers te hebben waarmee je het laag kunt afstemmen op de akoestiek in je kamer...iemand daar ervaring mee???
Classé CAP 2100

john43

ben hhet helemaal eens met je

helaas gen ervaring mee
Groet  John

Icarus314

Goed idee, ik laat mijn Scylla 80s repareren, betere match met mijn Apogee heb ik nog niet gevonden en ga ik ook niet meer zoeken.

JeroenGRT

Hoe klonk de Krell op de Vivace's destijds? Zou Krell ook een goede match zijn met Scan Speak speakers?
De theater throughput spreekt mij erg aan om een hi-end stereo en ht combinatie te creëren.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Major_Ton

Die throughput van de Krell is geniaal.. That said, de Krell is de beste versterker die ik ooit heb gehoord op de Vivace's. Daarvoor had ik een dikke Denon AVC-A1XV (geen kleine unit), maar deze haalde nog geen 60% van waar de Krell toe instaat is. Voor wat ik het begrijp is het met Krell een beetje een Hate it or love it verhaal en ik loop er dus helemaal mee weg. Dit is dus wel NAdat ik het eerst gehoord heb, want ik was altijd vrij sceptisch als het om Krell ging.

Andere versterker die de Vivace's aangestuurd hebben:
Denon AVR-2801 (hihi)
Kenwood Basic M2A (later 2x) Doen het er goed op.
Pioneer Reference A-858
Vincent SV-236
Marantz PM-82
Marantz PM-94
Primare I30
Musical Fidelity A5.5

Krell wint ;)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

JeroenGRT

Als ik me goed herinner was de Marantz PM-94 ook een beest, kun je wat vertellen over de klankverschillen tussen de Musical Fidelity A5.5, Marantz en de Krell?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Major_Ton

De PM-94 is zeker een beest! Hij mist dat laatste stukje detail van de versterkers van nu, maar boy wat speelt die versterker gewoon 'muziek'. Je komt ze alleen bijna niet meer tegen, zonder dat er 100 keer met een soldeerbout doorheen gegaan is.

Tja, de verschillen tussen Marantz, MF en Krell...?? Ik kan er bijna geen antwoord op geven. Van Krell ken ik tot op heden alleen de 500i echt goed. Wil je daaraan kunnen tippen zit je bij Marantz aan een PM-11S2 te denken. Dan kom je op hetzelfde niveau, alleen liggen de kwaliteiten bij beide in een ander gebied. De Marantz heeft meer detail en is ietwat muzikaler. Krell: rust, ruimte, diepte en controle zonder eind. Dit vind ik echt ongekend in die klasse en is precies wat ik zoek. Dat allerlaatste stukje detail wat de Krell mist, kan mij ook gestolen worden. Dat word ik alleen maar priegelig van ;)
MF is wat moeilijk te beoordelen vind ik. Het geeft mij een beetje het gevoel van veel PK, maar weinig Koppel. Het lijkt enigzins wel op Krell, maar komt wat ligtvoetiger over. De A5.5 is ook geen match voor de Krell KAV-500i of PM-11S2. Geen wonder ook, gezien de prijzen. Slecht dan? Nee, zeker niet, maar je zal richting een KW-500 moeten gaan denken in deze range. Wat je dan gaat horen is wel apart eigenlijk, maar je moeten ervan houden. Zeker geen match voor alle speakers, maar met jouw Vertigo's kan het precies goed zijn.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005