'bug' in Final Cut Pro?

Started by garmtz, June 15, 2009, 18:11:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Ik heb een heel vreemd probleem waar ik (en mijn vriendin) niet uitkom(en). We hebben anamorphic DV-materiaal opgenomen op een Canon HDV camera, die ingeladen is in FCP. In een preview window wordt dat correct getoond met een 16:9 aspect ratio. Echter, tijdens het monteren worden sommige delen opeens NOG een keer gesqueezed (geen idee waarom), wat een soort vervormd 2.35:1 beeld oplevert binnen het 16:9 window (met zwarte balken boven en onder de echte video-content dus).

Gaan we de zaak exporteren met Quicktime en importeren in DVD Studio Pro, zijn de delen die 16:9 (correct) waren in FCP opeens 4:3 (met een verticale strech) en de extra gesqueezede stukken zijn 16:9 met zwarte balken rondom.

Ik snap echt niet waarom FCP 'opeens' de extra squeeze doet (reconnecten werkt niet) en hoe krijg ik het materiaal uit FCP als echt 16:9 anamorphic in DVD Studio?

J.A.F._Doorhof

Even de manual van COMPRESSOR doorlezen.
Weet het niet exact voor jouw opstelling maar het heeft te maken met de output formats.
Ik heb het ook wel eens als ik veel bronnen mix op de tijdslijn maar meestal kun je het als het 1 geheel is in compressor goed instellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mark S

#2
Garmt,

1) capture settings = DV PAL anamorphic? (moet correct ingesteld staan voordat je gaat capturen, en dan nog heeft FCP soms moeite om anamorf materiaal als zodanig te herkennen)
2) sequence settings = DV PAL,  anamorphic aangevinkt?
3) Wordt de juiste aspect ratio wel in zowel de viewer als in het canvas window getoond? En wanneer gaat het mis, zodra je footage op de tijdslijn van de sequence plaatst?
Dubbelklik iedere clip op de tijdlijn zodat deze in de viewer verschijnt, ga dan naar de motion tab en controleer bij Distort of de Aspect Ratio op "0" staat ipv 33,33. Zoniet, op "0" zetten. Dit dient per clip/asset te gebeuren.

Eenmaal alles goed, dan sequence in de bin selecteren, Export > QuickTime movie.
Setting: Current settings. Selfcontained movie.

Omzetting naar Mpeg2 doe ik altijd via Compressor, nooit in DVDSP.


garmtz

dank, ga het allemaal checken. Punten 1 en 2 zijn zeker goed.

Mark S

Kijk ook even in DVDSP bij de settings van je main window. Hier kan square pixel weergave ipv rectangular pixel weergave ook tot rare beeldverhoudingen leiden.

garmtz

Is gelukt, het was punt 3, zoals je zei een distortion 'op' de clip. Hoe die daar komt kan ik niet meer terughalen, maar ben erg blij dat ik nu weet hoe ik het moet fixen. Ik was al begonnen mijn clips opnieuw uit de browser aan het halen en was hiermee veel geluidsedits kwijt.
Dank je!
groeten,
Lijn

Mark S

#6
Quote from: garmtz on June 17, 2009, 20:31:43
Is gelukt, het was punt 3, zoals je zei een distortion 'op' de clip. Hoe die daar komt kan ik niet meer terughalen, maar ben erg blij dat ik nu weet hoe ik het moet fixen. Ik was al begonnen mijn clips opnieuw uit de browser aan het halen en was hiermee veel geluidsedits kwijt.
Dank je!
groeten,
Lijn


Mooi!
Die distortion komt doordat FCP soms moeite heeft met anamorph materiaal als zodanig te herkennen en daardoor correct weer te geven.
Soms pakt ie de flag niet goed mee, en als het materiaal helemaal geen flag heeft wordt het helemaal irritant.


Wat de reeds gemaakte edits betreft... ik weet niet of je "autosave" hebt geactiveerd, anders kun je de laatste versie van voordat je opnieuw begon gewoon weer openen.