Ipod, Apple TV, Macmini of toch een Squeezebox+NAS?

Started by -madison-, June 15, 2009, 17:26:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Ja twee itunes laten draaien is ook niet echt heel handig misschien.  Maar wat ook kan misschien is een paar nieuwe afspeel lijsten maken.
maar dan met 1 bibliotheek.  Bijvoorbeeld afspeel lijst:  pop/rock - lossless en afspeellijst pop/rock mp3 om maar wat te noemen. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Bolle

Quote from: AV123.nl | Roderick on June 16, 2009, 17:09:21
Je kunt in Mac OS X meerdere gebruikersaccounts aanmaken.

De een is gewoon je eigen account, waarbij je een iTunes bibliotheek hebt met daarin alle AAC bestanden.

Daarnaast maak je een twee gebruikersaccount aan op je Mac en die noem je bijv. "Lossless"

In die account maak je een tweede iTunes bibliotheek aan en daar stop je alle Apple Lossless bestanden.

Dat is in feite hetzelfde als twee Macs met allebei een eigen account + iTunes, alleen nu heb je het op 1 Mac.

Je kunt in Mac OS X twee accounts tegelijk open hebben staan,

Om dat te doen ga je naar Systeemvoorkeuren, Accounts, en dan op "login options/opties" te klikken.

Even een vinkje zetten bij "Enable fast user switching" en klaar.

Snap je?

Duidelijk, thanks  :thumbs-up:
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Tube-freak

Hoe is eigenlijk de geluidskwaliteit van een AppleTV?  Ik bedoel vergeleken met bijvoorbeeld een Squeezebox of een  Sonos of wellicht zelfs met een van de LINN DS streamers.

Ik zit ook te denken aan zo een AppleTV vanwege de ingebouwde harde schijf.  Maar was benieuwd naar de kwaliteit.  Is het analoog aangesloten nog een beetje te pruimen of is een extra DAC wenselijk?

   
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

hifi | Roderick

Quote from: Tube-freak on June 16, 2009, 17:58:47
Hoe is eigenlijk de geluidskwaliteit van een AppleTV?  Ik bedoel vergeleken met bijvoorbeeld een Squeezebox of een  Sonos of wellicht zelfs met een van de LINN DS streamers.

Ik zit ook te denken aan zo een AppleTV vanwege de ingebouwde harde schijf.  Maar was benieuwd naar de kwaliteit.  Is het analoog aangesloten nog een beetje te pruimen of is een extra DAC wenselijk?
 

De Apple TV digitaal aangesloten is net zo goed als een Sonos, Linn of Squeezebox en dan hangt de kwaliteit af van de DAC die erop is aangesloten.

Analoog aangesloten klinkt natuurlijk wat minder dan digitaal uit naar een goede DAC, maar nog steeds erg goed gezien het geld dat hij kost.

hifi | Roderick

Quote from: Tube-freak on June 16, 2009, 17:40:49
Ja twee itunes laten draaien is ook niet echt heel handig misschien.  Maar wat ook kan misschien is een paar nieuwe afspeel lijsten maken.
maar dan met 1 bibliotheek.  Bijvoorbeeld afspeel lijst:  pop/rock - lossless en afspeellijst pop/rock mp3 om maar wat te noemen. 

Ik had geen zin om met twee bibliotheken te werken en alles dubbel op te slaan.

Daarom heb ik nu 1 bibliotheek met iTunes Plus bestanden voor alle muziek (voor in de auto, iPhone, iPod en casual listening).

Klinkt nog steeds érg goed en moeilijk te onderscheiden van het origineel (doch niet onmogelijk).

Daarnaast een kleinere bibliotheek met Apple Lossless files met alleen de muziek die écht op zijn best moet klinken als ik er echt voor ga zitten.

Tube-freak

Waarom moet je eigenlijk 2 bibliotheken hebben dan?  Als je lossless lossy files wil hebben? Je kan toch ook de import settings aanpassen naar lossless en met andere bestanden weer aanpassen naar aac bijvoorbeeld.  Dus elke keer als je wat toevoegt daar dus wel op letten.

Ja ik probeer even te begrijpen namelijk wat nu precies jullie probleem is met verschillende kwaliteits audio formaten. Kan toch allemaal in één library of mis ik nu iets. 

Ik had nog een andere vraag wat betreft de bediening.  Ik heb en Logitech Harmony 1000. Zou ik daar nog iets mee kunnen beginnen?
Ik vrees zelf dat ik dan niet verder zal komen dan de Apple TV standaard afstand bediening (dus niet de Itouch oplossing).

 

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

danielo

Quote from: Tube-freak on June 16, 2009, 17:58:47
Hoe is eigenlijk de geluidskwaliteit van een AppleTV?  Ik bedoel vergeleken met bijvoorbeeld een Squeezebox of een  Sonos of wellicht zelfs met een van de LINN DS streamers.

Ik zit ook te denken aan zo een AppleTV vanwege de ingebouwde harde schijf.  Maar was benieuwd naar de kwaliteit.  Is het analoog aangesloten nog een beetje te pruimen of is een extra DAC wenselijk?

   

Analoog is die niet super sterk, de winst zit hem echt in het digitaal aansluiten. Dan kan een AppleTV of een ander harddisk gebaseerd systeem dat de bits 'compleet' overstuurt zich al snel meten met een goeie cd speler die je aansluit op je dac of receiver of pre/pro. Met 'bits' compleet bedoel ik dat de oplossing die er tussen zit niets aanpast ook niet voor volume controlle of andere onzin. De reden dat die zich snel kan meten met een goeie cdspeler is dat die over spdif (niet hdmi) al snel minder jitter heeft dan een cdspeler.

Wat extra feiten/ervaringen :

Bijna alle apple oplossingen kunnen bit precies geluid naar je dac sturen. Dit houd in AppleTV (volume 100%), Itunes, airport express en streamen van een mac. Dit test je door een DTS track in PCM te nemen en deze af te spelen. Indien je surround hoort en je pre/pro dat netjes decode dan weet je dat er onderweg niets is aangepast (bijvoorbeeld een volume matrix).

AppleTV's niet voor geluid aansluiten via de HDMI maar via spdif, geeft een lagere jitter.

Niet aan de volume zitten op bijvoorbeeld je iphone of touch dan wordt er wel een volume regeling (digitaal) actief wordt het geluid slechter.

Gebruik ook geen andere bewerkinge als EQ, boost, fade/out.

Ik zelf kan geen verschil horen tussen de verschillende lossless formaten.

Multichannel kan werken maar is wel wat gezoek oa DD en DTS werken prima zolang je maar niet aan de volume zit, zit je daar wel aan dan ga je ineens ruis horen want je receiver/pre-pro ziet dan een mishandelde DTS/DD/AAC stream.

Radio zenders zijn ook mogelijk maar alleen als je ze op itunes omzet in playlists !!!, Dus maak een playlist met bijvoorbeeld 20 country zenders en dan syncen met AppleTV je kan ze dan gewoon gebruiken ook via de remote applicatie.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze info.

Naar de OP, Fijn dat je een oplossing hebt. Het is mischien niet voor alles perfect maar alles zo onder 1 fingertje hebben en opties als genius lists ga je op een andere manier door je muziek heen heb ik gemerkt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

hifi | Roderick

Quote from: Tube-freak on June 16, 2009, 20:58:35
Waarom moet je eigenlijk 2 bibliotheken hebben dan?  Als je lossless lossy files wil hebben? Je kan toch ook de import settings aanpassen naar lossless en met andere bestanden weer aanpassen naar aac bijvoorbeeld.  Dus elke keer als je wat toevoegt daar dus wel op letten.

Ja ik probeer even te begrijpen namelijk wat nu precies jullie probleem is met verschillende kwaliteits audio formaten. Kan toch allemaal in één library of mis ik nu iets. 

Dat kan natuurlijk ook, je krijgt dan alleen van elk nummer 2 bestanden in je bibliotheek. Dat is a) niet zo fijn browsen en b) is dat wat lastiger te syncen van je iPhone. Bovendien kan het zijn dat wanneer je een album selecteert en afspeelt hij 2x hetzelfde nummer achter elkaar afspeelt (dus beide versies 1 keer).

Daarom kun je het beter scheiden van elkaar en dat kan op 2+ manieren zoals eerder genoemd.

JeKa

Nou hier toch een paar Apple/iTunes kenners van de partij zijn maak ik daar maar even gebruik van door een vraag te stellen:

Ik heb mijn muziek op mijn iMac staan, meeste in FLAC. Hoe kan ik een deel van deze muziek importeren in iTunes als gecomprimeerd bestand voor op mijn iPhone? FLAC importeren lukt gewoon helemaal niet en de bestanden die wel worden geimporteerd zijn niet te comprimeren (althans, lukt mij niet).

Bolle

Quote from: danielo on June 16, 2009, 21:23:55
Analoog is die niet super sterk, de winst zit hem echt in het digitaal aansluiten. Dan kan een AppleTV of een ander harddisk gebaseerd systeem dat de bits 'compleet' overstuurt zich al snel meten met een goeie cd speler die je aansluit op je dac of receiver of pre/pro. Met 'bits' compleet bedoel ik dat de oplossing die er tussen zit niets aanpast ook niet voor volume controlle of andere onzin. De reden dat die zich snel kan meten met een goeie cdspeler is dat die over spdif (niet hdmi) al snel minder jitter heeft dan een cdspeler.

Wat extra feiten/ervaringen :

Bijna alle apple oplossingen kunnen bit precies geluid naar je dac sturen. Dit houd in AppleTV (volume 100%), Itunes, airport express en streamen van een mac. Dit test je door een DTS track in PCM te nemen en deze af te spelen. Indien je surround hoort en je pre/pro dat netjes decode dan weet je dat er onderweg niets is aangepast (bijvoorbeeld een volume matrix).

AppleTV's niet voor geluid aansluiten via de HDMI maar via spdif, geeft een lagere jitter.

Niet aan de volume zitten op bijvoorbeeld je iphone of touch dan wordt er wel een volume regeling (digitaal) actief wordt het geluid slechter.

Ik gebruik nu als tijdelijke stream oplossing een Airport Express om de MP3 collectie op mijn iMac te kunnen beluisteren. Dit in afwachting van tijd om de stap naar lossless te zetten.
In iTunes heb ik aangegeven dat geen volume controle van de Airtunes/Airport Express mogelijk is, volume regeling gaat dus via de TAG processor. Heb ik hiermee bovenstaande kwaliteitsverlies door volume controle dan ook van de baan geholpen?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

danielo

Quote from: JeKa on June 16, 2009, 21:58:38
Nou hier toch een paar Apple/iTunes kenners van de partij zijn maak ik daar maar even gebruik van door een vraag te stellen:

Ik heb mijn muziek op mijn iMac staan, meeste in FLAC. Hoe kan ik een deel van deze muziek importeren in iTunes als gecomprimeerd bestand voor op mijn iPhone? FLAC importeren lukt gewoon helemaal niet en de bestanden die wel worden geimporteerd zijn niet te comprimeren (althans, lukt mij niet).

zou ze eerst weer omzetten naar wav en dan naar applelossless.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: Bolle on June 16, 2009, 22:56:19
Ik gebruik nu als tijdelijke stream oplossing een Airport Express om de MP3 collectie op mijn iMac te kunnen beluisteren. Dit in afwachting van tijd om de stap naar lossless te zetten.
In iTunes heb ik aangegeven dat geen volume controle van de Airtunes/Airport Express mogelijk is, volume regeling gaat dus via de TAG processor. Heb ik hiermee bovenstaande kwaliteitsverlies door volume controle dan ook van de baan geholpen?

De testen die ik gedaan heb via de Airport Express gaven aan dat het mogelijk is. Punt is natuurlijk wel dat je als je al mp3 kiest het wat afdoet aan je startpunt. Indien je dit met zekerheid wil testen download een dts file en zet deze in je itunes. Gaat je TAG netjes DTS afspelen (in surround) dan werkt het indien je ruis krijgt dan is er toch wat mis.

Hier een voorbeeld url waar je DTS files kan vinden : http://www.kellyindustries.com/sounds.html

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Tube-freak

Ik zou het gewoon converteren met db poweramp.  Snel makkelijk en betrouwbaar.  Ook Batchprocessing mogelijk en cd ripping.
Converteert alle formaten en als ze het niet "standaard" ondersteunen dan is er wel een plugin te downloaden.

Is wel een programma voor de PC.   Voor de MAC moet je dan eerst VMware fusion instaleren denk ik of een andere programma gebruiken.
Maar dat db poweramp rules gewoon.

http://www.dbpoweramp.com/
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Bolle

Quote from: danielo on June 17, 2009, 09:11:05
De testen die ik gedaan heb via de Airport Express gaven aan dat het mogelijk is. Punt is natuurlijk wel dat je als je al mp3 kiest het wat afdoet aan je startpunt. Indien je dit met zekerheid wil testen download een dts file en zet deze in je itunes. Gaat je TAG netjes DTS afspelen (in surround) dan werkt het indien je ruis krijgt dan is er toch wat mis.

Hier een voorbeeld url waar je DTS files kan vinden : http://www.kellyindustries.com/sounds.html

Daniel.

Thanks! Zodra mijn TAG uit de verhuisdoos is eens gaan proberen.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

hifi | Roderick

Quote from: danielo on June 17, 2009, 09:05:30
zou ze eerst weer omzetten naar wav en dan naar applelossless.

Daniel.

Het kan ook van FLAC direct naar Apple Lossless.

Voor Mac is dit een goed programma:

http://sbooth.org/Max/

Tube-freak

dbpoweramp kan direct elk formaat naar elk formaat converteren. Je hoeft niets eerst naar wav te doen ofzo.  Ik wil jullie graag extra werk besparen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

advr

Quote from: Tube-freak on June 17, 2009, 15:14:13
dbpoweramp kan direct elk formaat naar elk formaat converteren. Je hoeft niets eerst naar wav te doen ofzo.  Ik wil jullie graag extra werk besparen.

werkt inderdaad super!!
alle formaten en birates en sample frequenties. kun je lekker mee spelen :alien:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

danielo

Wees wel voorzichtig dat je niets verliest want in dit geval ga je van lossless
naar lossless. Niet dat ik een flac naar applelossless convertor niet zie zitten zorg
alleen wel dat die precies doet wat nodig is en niet meer :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

JeKa

Inmiddels heb ik met Max een deel van mijn collectie gecomprimeerd voor iTunes. werkt prima. Bedankt voor de tips allemaal!