Ipod, Apple TV, Macmini of toch een Squeezebox+NAS?

Started by -madison-, June 15, 2009, 17:26:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-madison-

Binnenkort wil ik audio gaan streamen, vooral om het gebruiksgemak. Om de geluidskwaliteit van de verschillende apparaten maakt ik me niet zoveel zorgen, binnenkort komt er toch een versterker met ingebouwde DAC en hier zal ik genoegen mee nemen.

Als je op het internet rondkijkt kom je al snel uit bij een Squeezebox+NAS, op zich een hele interessante combinatie vooral met een Ipod Touch erbij! Maar als ik denk aan een NAS dan krijg ik het spontaan warm en het eerste wat bij me op komt zijn lastige computerproblemen. (waar ik sinds de aanschaf van m'n Macbook vanaf ben!) Verder heb ik het vooroordeel dat het lastig in te stellen is en dat de opstarttijd van het apparaat relatief lang is. (ik wil hem niet continu aan hebben -> niet nodig, stroomverspilling)
De Squeezebox lijkt me een erg mooi apparaat, vooral icm de Ipod Touch. (Lijkt me heerlijk om te browsen met albumhoezen!)

Ik zou m'n ipod classic van 80GB natuurlijk ook via een duur Wadia dock aan kunnen sluiten, maar daar zie ik niet echt een meerwaarde in en ik zou graag willen bedienen middels een Ipod Touch.

Wat me ook erg interessant lijkt is een Apple TV, daar een flinke hd in zetten en daar vervolgens m'n muziek collectie op zetten (Itunes!). Bediening uiteraard via een Ipod Touch. Op deze manier heb ik geen NAS nodig, heb ik een mooi compact systeem zonder onnodige kastjes, het gelikte Apple uiterlijk en een fraaie manier van bedienen.

Als ik dan toch "Less = More" denk, dan zou ik ook meteen kunnen gaan voor een MacMini. Op deze manier zou m'n WDTV ook weg kunnen doen en dus zowel muziek als (gedownloade) films/series kunnen bekijken. De kanttekening hierbij is echter dat deze waarschijnlijk niet alleen te bedienen is met een Ipod touch, dus als ik muziek wil luisteren dan zal er toch een scherm aan moeten?

M'n "eisen" even samengevat: Gebruiksvriendelijk, bediening middels Ipod Touch, makkelijk in te stellen en niet een apparaat wat continu aan moet staan. Wat zoek ik?
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

road rebel

Een iphone kan je zeker gebruiken voor het besturen van een macbook (itunes toch). Ik vermoed dat een ipod touch en een macmini ook wel zal lukken.

-madison-

Vergeten te vermelden; ik wil m'n macbook niet aan moeten doen. dus echt een stand-alone oplossing.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Criterionlover

#3
Sonos + NAS

Te bedienen via Ipod touch/Iphone


NAS: Thecus is super makkelijk en via "interne tijdklok" aan en uit te zetten
T+A ; Sonos

-madison-

Quote from: Criterionlover on June 15, 2009, 21:37:21
Sonos + NAS

Te bedienen via Ipod touch/Iphone


NAS: Thecus is super makkelijk en via "interne tijdklok" aan en uit te zetten

Toch maar even vermelden dan: De reden waarom ik aan deze apparaten denk is dat ze in dezelfde prijsklasse zitten, meer wil ik er niet aan uitgeven.
(toch bedankt voor je reactie!)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

hifi | Roderick

MacBook met iTunes (iTunes kan je ook met iPod Touch bedienen) of gewoon een Apple TV.

-madison-

Quote from: AV123.nl | Roderick on June 15, 2009, 23:25:03
MacBook met iTunes (iTunes kan je ook met iPod Touch bedienen) of gewoon een Apple TV.

Heb jij toevallig ervaring met de Apple TV icm de ipod touch?
Ik vind het niet fijn om altijd als ik muziek wil luisteren de computer aan te zetten, vandaar dat ik ook zoek naar een andere oplossing! Een Apple tv is dan toch wat ik zoek?
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

yorkie13

ik heb nu een squeezebox 3 (vanaf PC) met Itunes en gebruik deze (te) weinig daar ik de PC aan moet hebben
verder te bedienen via de iphone en aangesloten op een Cambridge dacmagic op buizenversterker
ik twijfel tussen een Nas , bv de Qnap  of Apple tv

danielo

#8
Quote from: -madison- on June 15, 2009, 23:56:24
Heb jij toevallig ervaring met de Apple TV icm de ipod touch?
Ik vind het niet fijn om altijd als ik muziek wil luisteren de computer aan te zetten, vandaar dat ik ook zoek naar een andere oplossing! Een Apple tv is dan toch wat ik zoek?

Een AppleTV met een touch werkt prima, meer dan prima wat erg fijn is dat als je digitaal (spdif) aansluit hij bit-precies is en indien je wilt lossless. Weet niet hoeveel muziek je hebt maar de HD is best groot zelfs als je lossless doet gelijk een update is niet nodig. De 2 weg bediening is super.

Makelijk, weinig problemen een prima transport manier. Er zijn best veel mensen ook met mooie setups die deze oplossing gebruiken. Een aparte NAS werkt ook prima maar kost meer moeite dit is aansluiten en gaan.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

snikkeltje

Ik heb zelf sinds vorig jaar de oplossing van een AppleTV icm een Touch gekozen.
Mijn ervaring hiermee is super. Had ik al veel eerder moeten aanschaffen:

Ik had/heb dezelfde voorwaarden als jou:

- Ik wil geen PC of NAS continue aanhebben oftewel een interne harddisk, nog afgezien van de mogelijke installatie/configuratie problemen.
- Ik wil geen TV-scherm  nodig hebben om muziek af te spelen.
- Browsen door mijn muziekbibliotheek moet makkelijk zijn, oftewel een userfriendly apparaat.

Na veel zoeken bleek de AppleTV+Touch DE oplossing voor mij. Nog geen seconde spijt van gehad.

Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

hifi | Roderick

Quote from: -madison- on June 15, 2009, 23:56:24
Heb jij toevallig ervaring met de Apple TV icm de ipod touch?
Ik vind het niet fijn om altijd als ik muziek wil luisteren de computer aan te zetten, vandaar dat ik ook zoek naar een andere oplossing! Een Apple tv is dan toch wat ik zoek?

Ja, daar speel ik al behoorlijk lang mee. De Apple TV is dan zeker wat je zoekt als je minder muziek hebt dan 160 GB (eigenlijk zo'n 145).

Een Mac verbruikt erg weinig stroom, dus je kunt ook een MacBook, iMac of Mac Mini als "server" gebruiken en gewoon aan laten staan.

De iPod Touch is als remote gewoon ontzettend fijn. Op een feestje of met vrienden in de woonkamer wil ik nog wel eens de TV aanzetten en via de Apple TV door de muziek browsen & afspelen.

royal d

je kan toch ook een mac mini kopen??? kan nog lekker browsen als je snel iets moet weten/laten zien

snikkeltje

Quote from: D.E. on June 16, 2009, 11:32:18
je kan toch ook een mac mini kopen??? kan nog lekker browsen als je snel iets moet weten/laten zien

Na wat "tweaken" kan dit ook met een AppleTV
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Bolle

Interessante discussie.

Ik zoek eigenlijk het volgende, op volgorde qua prioriteit:
A) Goede kwaliteit en user friendly muziek (FLAC, WAV of AIFF) luisteren in woonkamer op set
B) Foto's kunnen kijken in woonkamer op TV (mijn huidige TV wordt vervangen door minimaal een 50 inch full HD scherm)
C) Internet/skype etc op de woonkamer
D) muziek in andere ruimtes

Randvoorwaarden/overige zaken zijn hierbij:
*universele bediening (dus niet Apple Remote voor ene device, en bv iPeng voor andere).
*Hoofd PC (iMac) hoeft niet aan
*De streamer gaat digitaal naar de DAC in mijn TAG McLaren processor.
*Ik denk dat mijn muziek collectie ergens op 750 Gb - 1 Tb uitkomt afhankelijk van format (ca 500 CD's)

Als opties zie ik
Voor A; NAS + streaming device. Dit kan varieren van een Squeezebox tot bv een Linn Majik DS (af en toe redelijk te vinden op eBay). Volgens mij kan je dit allemaal bedienen met iPeng.
Een alternatief hiervoor is mijn pre/pro vervangen door een die ook muziek kan streamen, bv een processor versie van de Arcam AVR600.
Uitbreiding met punt B kan dan met bv een DNLA ready TV, die kan volgens mij je foto's van je NAS laten zien
Uitbreiding met punt D kan dan met bv Squeezebox Boom, Squeezebox met een losse versterker, of Linn Sneaky DS.

Als ik punt C wil toevoegen lijkt me een Mac Mini de beste oplossing, met een NAS erbij voor dataopslag. Voordelen hiervoor is dat het mooie all-in-one oplossing is, dus zowel A, B, C omvat. Met een paar Airport Express units kan ik dan in andere ruimtes de muziek via iTunes op de Mac Mini benaderen, dus is punt D ook gedekt.
Als nadelen zie ik wat gelimiteerd in afspeel mogelijkheden (FLAC en iTunes gaat niet zo lekker), en wat lastiger opstarten, volgens mij kan je met Apple Remote op de iPod Touch niet het hele systeem aanzetten incl iTunes? Ook is het niet mogelijk denk ik op verschillende muziek op de Mac Mini/hoofdsysteem en Airport Express te draaien.
Verder vraag ik me af wat de kwaliteit van de Mac Mini qua audio is vergeleken met dedicated muziek streamers?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Tube-freak

Ik haak ook even aan bij dit topic.  Ik zit er aan te denken om ook een mediaspeler te nemen in de woonkamer ipv een andere cd speler.
Tegenwoordig heb je ook speler met ingebouwde harde schijf en ondersteuning voor 24 bit 192 khz FLAC support.  Tevens schijn je dus die master-tape kwaliteit ook te kunnen kopen en/of downloaden via officiele kanalen. Dus eigenlijk Blu-ray geluids kwaliteit maar dan met muziek.

Onder andere LINN en Naim springen al handig op deze markt in alleen de NAIM vind ik veel te duur, en de instap LINN komen dan al aardig in de richting van het betaalbare, maar vind ik ook nog te duur voor wat je ervoor krijgt.  Ik vroeg me af wat er nu nog meer te koop is aan mogelijkheden en merken.
Het moet natuurlijk wel een beetje leuk klinken zonder dat er een ventilator de hele tijd door heen zit te blazen.

Ik heb toch namelijk het idee dat zulke apparten nog niet erg serieus worden gezien in audioland want ik lees er weinig over.  Wel leuk dan LINN en NAIM nu al de markt proberen open te breken alleen de prijzen zijn nog aardig hoog.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai


Bolle

Yep, die gebruik ik nu icm met iPod Touch en Apple Remote, werkt prima.

Echter als nadelen:
*hoofd PC (iMac) moet aan.
*Will lossless (FLAC, WAV, AIFF) gaan streamen naar de hoofdset. Dus moet een iTunes library hebben met lossless muziek. Maar daarnaast moet ik een iTunes hebben met MP3 muziek voor sync met de iPod classic (wil alle muziek voor in de auto), daar gaat niet alles lossless op passen. Dus moet twee iTunes libraries hebben = 2 Mac's...

Maar een Mac Mini erbij, met een iTunes library lossless vanaf een NAS, en mijn iMac met een lokale MP3 library, zou moeten werken.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

hifi | Roderick

Je kunt ook gewoon 2 accounts open laten staan op de iMac, een met iTunes Plus (256 AAC VBR) en een met Apple Lossless bestanden - heb je maar 1 iMac nodig ;)

Een iMac verbruikt niet zo heel veel stroom en als je het display uitzet nog minder.

Bolle

Quote from: AV123.nl | Roderick on June 16, 2009, 13:21:02
Je kunt ook gewoon 2 accounts open laten staan op de iMac, een met iTunes Plus (256 AAC VBR) en een met Apple Lossless bestanden - heb je maar 1 iMac nodig ;)

Een iMac verbruikt niet zo heel veel stroom en als je het display uitzet nog minder.


Dat moet je even uitleggen ben ik bang...
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Tube-freak

Hoe zit het eigenlijk met die apple lossless files zijn dat gewoon de studio masters of is het "maar" cd kwaliteit.  Het is in die applestore namelijk vrij onduidelijk.  Als je op een liedje klikt in itunes store dan geven ze helemaal geen informatie
over de bits en khz-en.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

-madison-

Bedankt allemaal voor de reacties! Er zaten een paar tussen die me over de streep hebben getrokken!
Het zal dus een Apple TV met een Ipod Touch worden. :pompom:
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

hifi | Roderick

#21
Quote from: Bolle on June 16, 2009, 13:28:44
Dat moet je even uitleggen ben ik bang...

Je kunt in Mac OS X meerdere gebruikersaccounts aanmaken.

De een is gewoon je eigen account, waarbij je een iTunes bibliotheek hebt met daarin alle AAC bestanden.

Daarnaast maak je een twee gebruikersaccount aan op je Mac en die noem je bijv. "Lossless"

In die account maak je een tweede iTunes bibliotheek aan en daar stop je alle Apple Lossless bestanden.

Dat is in feite hetzelfde als twee Macs met allebei een eigen account + iTunes, alleen nu heb je het op 1 Mac.

Je kunt in Mac OS X twee accounts tegelijk open hebben staan,

Om dat te doen ga je naar Systeemvoorkeuren, Accounts, en dan op "login options/opties" te klikken.

Even een vinkje zetten bij "Enable fast user switching" en klaar.

Snap je?

hifi | Roderick

Quote from: Tube-freak on June 16, 2009, 15:37:58
Hoe zit het eigenlijk met die apple lossless files zijn dat gewoon de studio masters of is het "maar" cd kwaliteit.  Het is in die applestore namelijk vrij onduidelijk.  Als je op een liedje klikt in itunes store dan geven ze helemaal geen informatie
over de bits en khz-en.



In de Apple Store download je iTunes Plus bestanden, dat zijn 256 AAC Variable Bitrate bestanden. (16 bit, 44.1kHz).

24 bit FLAC's kun je opzetten naar Apple Lossless.

Tube-freak

#23
Nee nee mannen dat hoeft helemaal niet.  Als je meer bibliotheken wil doe je het volgende:

- Sluit itunes af als je het nog open staat.
- Houd de shift toets ingedrukt terwijl je itunes weer opent.
- Nu kan je kiezen om een nieuwe bibliotheek te maken.

Op dezelfde manier kan je ook andere bibliotheken kiezen tijden het opstarten.
Ik heb er zelf nog niet mee gevogelt eerlijk gezegt.

Misschien is het ook wel handig om een bibliotheek te hebben en dan gewoon een paar nieuwe afspeel lijsten te maken.  Dat ligt er misschien net aan hoeveel albums je hebt of dat handig is of niet.

Dat met die meerdere accounts gaat helemaal nergens over natuurlijk....
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

hifi | Roderick

Quote from: Tube-freak on June 16, 2009, 17:30:29
Nee nee mannen dat hoeft helemaal niet.  Als je meer bibliotheken wil doe je het volgende:

- Sluit itunes af als je het nog open staat.
- Houd de shift toets ingedrukt terwijl je itunes weer opent.
- Nu kan je kiezen om een nieuwe bibliotheek te maken.

Op dezelfde manier kan je ook andere bibliotheken kiezen tijden het opstarten.
Ik heb er zelf nog niet mee gevogelt eerlijk gezegt.

Dat met die meerdere accounts gaat helemaal nergens over natuurlijk....

Dat is ook een optie inderdaad, maar dan moet je telkens van bibliotheek switchen. Nu kun je ze beide open laten staan. Ieder zijn voorkeur.