Itunes afspeellijst, bibliotheek via netwerk

Started by Yanmik, June 15, 2009, 14:37:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yanmik

In netwerk heb ik een externe harde schijf.
Deze is aangesloten via switch en kan dus benaderd worden door iedere computer.
Daarop heb ik een map gemaakt MUSIC met daarin dus alle muziek (mp3)
Op geen enkele computer staan er dus mp3's, deze worden allemaal gespeeld vanaf de externe HD
Ben op zoek naar oplossing om volgende te kunnen doen via itunes:
ik wil in itunes op de imac een afspeellijst maken zonder eerst alle mp3's vanaf de externe HD te importeren in bibliotheek
later wil ik deze afspeellijst kunnen afspelen in itunes vanop een laptop (windows of mac)
Al verschillende mogelijkheden gevonden via google maar dan moet je itunes opstarten met alt, nieuwe bibliotheek maken en de volledige itunes bestanden op externe HD plaatsen
Dat wil ik liever niet.
Kan men dus in itunes een afspeellijst maken zonder eerst bestanden te importeren in bibliotheek?
En zoja, kan deze afspeellijst daarna worden gebruikt door andere computers in netwerk?

PS: zou me verwonderen moest dit niet kunnen aangezien itunes en mac toch zijn gemaakt om al dit soort zaken makkelijk te kunnen doen.
Zoiets werkt dus wel in windows met winamp.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Pjotr

Kort maar keachtig antwoord van Audiofiel  ;) Maar 't klopt inderdaad. iTunes importeert eerst muziekbestanden in zijn library en pas daarna kun je een afspeellijst maken op basis van muziekbestanden die in je library staan. Vervolgens kun je die afspeellijst en/of library dan wel delen via het netwerk.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

kasper1985

Je kan natuurlijk wel je bibliotheek delen dmv Bonjour aan te zetten. Dan moet je wel 1 machine hebben mac of PC die als "server" fungeert.

Maar natuurlijk kan je wel de muziek op een externe HD zetten, natuurlijk moet er wel 1 machine minimaal zijn waarbij de nummer wel in itunes zijn geladen.

Kasper
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

garmtz

En je hoeft de nummers ook niet te KOPIEREN naar de PC/Mac waar de bibliotheek staat, maar dat was denk ik al wel duidelijk... Als je de bibliotheek ook op de externe HD zet, kun je andere iTunes clients laten zoeken naar de bibliotheek op de NAS, zodat de situatie op alle computers hetzelfde is.

Peerless Monster

Quote from: garmtz on July 28, 2009, 13:07:24
En je hoeft de nummers ook niet te KOPIEREN naar de PC/Mac waar de bibliotheek staat, maar dat was denk ik al wel duidelijk... Als je de bibliotheek ook op de externe HD zet, kun je andere iTunes clients laten zoeken naar de bibliotheek op de NAS, zodat de situatie op alle computers hetzelfde is.

Hee had ik niet eens gedacht.
Mooie oplossing Garmt, gaat ik zekers gebruiken voor mijn mini en imac ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Quote from: Peerless Monster on July 28, 2009, 13:25:18
Hee had ik niet eens gedacht.
Mooie oplossing Garmt, gaat ik zekers gebruiken voor mijn mini en imac ;D

We een probleem... Je kunt maar 1 enkele computer de bibliotheek tegelijkertijd laten gebruiken... Ieder voordeel hep z'n nadeel... ;)

Peerless Monster

Quote from: garmtz on July 28, 2009, 13:57:48
We een probleem... Je kunt maar 1 enkele computer de bibliotheek tegelijkertijd laten gebruiken... Ieder voordeel hep z'n nadeel... ;)

Je kan natuurlijk 2 files gebruiken, waarbij 1 file om de zoveel tijd automatisch gesynched wordt... toch?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Quote from: Peerless Monster on July 28, 2009, 14:15:55
Je kan natuurlijk 2 files gebruiken, waarbij 1 file om de zoveel tijd automatisch gesynched wordt... toch?

Bijvoorbeeld...

Audiofiel

Lees eerst even deze thread door, Rens, dan wordt je een stuk wijzer over de mogelijkheden (en de manier waarop ik het zelf gebruik). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: garmtz on July 28, 2009, 13:57:48
We een probleem... Je kunt maar 1 enkele computer de bibliotheek tegelijkertijd laten gebruiken... Ieder voordeel hep z'n nadeel... ;)

Tegelijkertijd is enkel een probleem als je ook het bibliotheekbestand (XML) gaat delen. Alleen de muziekmap zelf kan ook en dan kan het wel tegelijkertijd (maar deel je uiteraard ook niet je afspeellijsten tenzij je die handmatig steeds kopieert). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz


Raphie

Of je koopt gewoon een THECUS NAS, daar zit namelijk al een iTunes server in en dan werkt het wél  ;D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Nee, want dan heb je nog je iTunes afspeellijsten niet bij de hand. ;)


En de iTunes server is iets wat naast de Thecus ook de LaCie, Synology of bijvoorbeeld QNAP kan. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on July 28, 2009, 14:25:10
Tegelijkertijd is enkel een probleem als je ook het bibliotheekbestand (XML) gaat delen. Alleen de muziekmap zelf kan ook en dan kan het wel tegelijkertijd (maar deel je uiteraard ook niet je afspeellijsten tenzij je die handmatig steeds kopieert). ;)

Unix scriptje die het copieert en die iedere zoveel tijd automatisch laten starten will do the trick.
Thnx Arjen, ik lees de tread even door.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BarcoU2man

Kan ook eenvoudiger, wat ik overigens al tijden gebruik. Kopieer de iTunes Music folder uit je iTunes map naar de NAS. Je bibliotheek bestanden blijven dus op je Mac of PC staan. Stel in iTunes de iTunes Music map in op de Folder op je NAS. Nu kun je op je iMac met je audio, video en alle content in iTunes werken alsof de data op je interne HD staat, enkel draait deze dus op je NAS. Kopieer de bibliotheek bestanden ( Je hele iTunes Map dus) naar je andere PC's of Mac's. Stel ook hier weer in iTunes in dat de iTunes Music folder op je NAS staat. Nu kun je je iTunes bestanden centraal gebruiken met meerdere Mac's / PC's.

Enigste waar je nu tegen aan loopt is als MAC 1 content toevoegt, MAC 2 niet van het bestaan weet, omdat de verwijzing naar de content niet in de Libary file op Mac 2 staat. Er zijn hier eigenlijk 2 oplossingen voor. Oplossing 1, Google is naar een iTunes Libary Synchronisatieprogramma, er zijn er 1001 dus er zit vast wel iets tussen wat jou ook op het gebied van interface de helpt. Met deze software kun je dan je Libary files tussen je Mac's en PC's synchroniseren.

Optie 2, wat ik zelf doe. Voeg maar vanuit 1 Mac of PC tegelijk content toe. Kopieer daarna de iTunes Libary files over het netwerk en klaar. Ik heb een Mac Mini, PowerMac G5 en een MacBook Air & Pro. Ik gebruik de G5 het meeste thuis en gebruik deze ook als centrale toevoegplek zeg maar. Mijn Macbook's hebben overigens ook een eigen Libary voor als ik onderweg ben en uiteraard een stukje muziek wil luisteren. Mini gebruik ik puur voor afspelen, wat iTunes betreft, dus hier zit ik nooit met dit probleem. Pas hier overigens wel mee op, als je 2 libary's door elkaar gooit wordt het een gerommel om alles weer op orde te krijgen...
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

Audiofiel

Dan kun je nog beter de complete map iTunes op de NAS zetten, dus inclusief de bibliotheek bestanden. Dan heeft iedere Mac in het netwerk altijd een up-to-date muziekbibliotheek en hoef je nooit bestanden te kopiëren. Er zit maar 1 nadeeltje aan: je kunt niet tegelijkertijd met 2 computers gebruik maken van die bibliotheek (wat bij mij ook nooit gebeurt). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Daklem

Quote from: Audiofiel on September  2, 2009, 11:45:03
Dan kun je nog beter de complete map iTunes op de NAS zetten, dus inclusief de bibliotheek bestanden. Dan heeft iedere Mac in het netwerk altijd een up-to-date muziekbibliotheek en hoef je nooit bestanden te kopiëren. Er zit maar 1 nadeeltje aan: je kunt niet tegelijkertijd met 2 computers gebruik maken van die bibliotheek (wat bij mij ook nooit gebeurt). ;)

Interessant! Zoiets zoek ik dus ook voor mijn thuisoplossing.

Het maakt daarbij dus niet uit wat voor hdd of nas je hebt hangen aan je router? Dit werkt altijd?

Ook het nadeel van itunes server vind ik, dat je geen gebruik kan maken van covers. Neem aan dat dit op jouw manier wel werkt?

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Daklem

#19
Nog 2 vragen om het af te leren,

Ik heb mijn muziek op een externe harddisk staan, omdat ik teveel muziek heb voor intern gebruik. Als ik deze op een NAS zet, met de XML, dan zal hij de muziek nooit kunnen vinden..

Hoe kan ik dit het snelst oplossen?

Laatste vraag: hoe voeg je dan muziek toe aan je lijst? muziek selecteren vanaf je NAS die je wilt toevoegen, en hij update je XML vanzelf?

Audiofiel

iTunes opstarten met alt en de 'nieuwe' bibliotheek kiezen. ;-)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.