Spiegelreflex of duurdere compact camera?

Started by Erik, June 14, 2009, 01:04:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

roeleken

#50
ach, d'r zijn zoveel spiegelreflexen voor weinig geld tegenwoordig. Sony, Olympus, Pentax, Nikon, Canon. Dat zijn nog de bekendste. Op zich is het wel grappig om een keer naar de mediamarkt te gaan, daar kun je verschillende merken in je handen houden. Slechte DSLR's bestaan eigenlijk niet meer, het gaat er vooral om of je 'm lekker in de hand vindt liggen (heel belangrijk) en de bediening/menu structuur je bevalt.

Die Sony aanbieding bij de mediamarkt gaat inderdaad nergens over, zo goedkoop en een mooie range lens.

nog wat links:
http://www.letsgodigital.org/nl/index.html
http://www.dpreview.com
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

hifihenk

Quote from: Tube-freak on June 16, 2009, 21:16:33
Ik bedoelde jou niet hoor hifi henk, maar dat had je al begrepen denk ik. :angel:

;D
Ik ging er niet vanuit hoor. Maar bedankt dat je het nog even meldt  :)
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Erik

#52
Kleine update; even een paar weekjes niets aan gedaan en nu weer twee dagen diverse reviews doorlezen oa dpreview en ook deze site, plus nog een aantal tijdschriften.
Het valt me wel op dat dslr's moeilijker aan te schaffen zijn dan een ht set of computer, je vraagt gewoon wat is de beste voor 500 of 1000 euro en dan krijg je al een best buy te zien. Maar hier lijkt het continu afwegen, wil je dit of wil je dat, betere iso, iets betere lens, stabilistaie, lens dust removal, hd movie opnemen, stereo geluid, betere weet ik veel wat. ;D

De Pentax 200KM, Sony 330 en andere modellen, ook compacts, de G10 en LMX3 maar idd lage iso's.
Ik heb ze allemaal bestudeerd. Maar het lijkt er op dat gezien mijn budget €500 (incl lens) de Canon 450D kit of de 1000D kit de beste keus lijkt (800 iso geen probleem zelfs 1600is goed bruikbaar). Die zijn voor €530 te krijgen. Alleen matige kit lenzen, een beetje lens lijkt ook richting €500 te gaan, dus dat laten we maar even. Ik twijfel ook nog over de Nikon D60 die is met lens maar €400 ook niet slecht, maar de D40 wordt vaak genoemd zelfs boven de D60 betere sensor en nog goedkoper, zou ideaal zijn voor beginners, misschien is dan zelfs een betere lens mogelijk met de besparing?

Ik zie trouwens soms DZK staan ipv van KIT wat houdt dat in?

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

Quote from: Jimmy Conway on June 15, 2009, 22:43:00
Het is micro 4/3, zie het logo rechts onderin.
Dus dezelfde soort sensor, alleen deze behuizing is veel kleiner.

En de Panasonic GH1 doet heel aardig 30P video met de door velen hier aanbeden 'filmlook', http://www.vimeo.com/videos/search:panasonic%20gh1.

Gaeje

Quote from: Erik on July 16, 2009, 01:29:18
Ik twijfel ook nog over de Nikon D60 die is met lens maar €400 ook niet slecht, maar de D40 wordt vaak genoemd zelfs boven de D60 betere sensor en nog goedkoper, zou ideaal zijn voor beginners, misschien is dan zelfs een betere lens mogelijk met de besparing?


klinkt als kenrockwell praat. soms is die zo overtuigd van zijn eigen gelijk, daar zou ik niet te veel aandacht aan besteden. de D60 is gewoon een nieuwere, betere camera. punt

Madhouse

Quote from: Gaetan on July 16, 2009, 09:24:14
klinkt als kenrockwell praat. soms is die zo overtuigd van zijn eigen gelijk, daar zou ik niet te veel aandacht aan besteden. de D60 is gewoon een nieuwere, betere camera. punt

Eens!!! Zou ook voor een D60 gaan, nieuwere technieken ed. t.o.v. de D40. Of ga gelijk voor een D90, dan heb je zowiezo een AF motor in je body en meer instel mogelijkheden. Heb toen ook voor die keuze gestaan (nouja D40 en D80 toen) en gekozen voor de D80.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Erik

Quote from: Madhouse on July 16, 2009, 09:35:23
Eens!!! Zou ook voor een D60 gaan, nieuwere technieken ed. t.o.v. de D40. Of ga gelijk voor een D90, dan heb je zowiezo een AF motor in je body en meer instel mogelijkheden. Heb toen ook voor die keuze gestaan (nouja D40 en D80 toen) en gekozen voor de D80.
D90 gaat meteen ver over het budget heen, d60 kan wel.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#57
Quote from: Gaetan on July 16, 2009, 09:24:14
klinkt als kenrockwell praat. soms is die zo overtuigd van zijn eigen gelijk, daar zou ik niet te veel aandacht aan besteden. de D60 is gewoon een nieuwere, betere camera. punt
Ok duidelijk de keuze lijkt dan tussen de 450D de 1000D en de D60 te gaan. :)
Zal me ook eens in het lenzen verhaal gaan verdiepen om te zien of ik beter een losse body + losse lens kan nemen ipv een kit. Konijnenburg en kameraexpres laten namelijk ook leuke combies zien.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tube-freak

Ik zag de Canon D1000 met 18-55 lens heel goedkoop bij zo een rode winkel die denkt dat wij niet gek zijn (388 euro geloof ik).

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Madhouse

#59
Quote from: Erik on July 16, 2009, 13:21:41
Ok duidelijk de keuze lijkt dan tussen de 450D de 1000D en de D60 te gaan. :)
Zal me ook eens in het lenzen verhaal gaan verdiepen om te zien of ik beter een losse body + losse lens kan nemen ipv een kit. Konijnenburg en kameraexpres laten namelijk ook leuke combies zien.

Ik zou als ik jou was gewoon eens langs gaan en kijken wat het beste in de hand ligt. Wil je een redelijk goedkope en lichtsterk objectief dan is de Tamron 17-50mm f2.8 (voor de Nikon D60 moet je de versie hebben met AF motor, voor Canon durf ik het niet te zeggen) zeker een leuke optie om naar te gaan kijken. Later nog een keertje een tele erbij en je bent klaar.

Maar vergis je niet: een tas, geheugen en andere assesoires ben je zo ook aardig wat geld voor kwijt.

Succes met de aanschaf  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Erik

#60
Quote from: Madhouse on July 16, 2009, 14:36:48
Wil je een redelijk goedkope en lichtsterk objectief dan is de Tamron 17-50mm f2.8 (voor de Nikon D60 moet je de versie hebben met AF motor, voor Canon durf ik het niet te zeggen) zeker een leuke optie om naar te gaan kijken.
Bedankt, ik geloof dat Frank ook al zoiets riep in een ander topic :) Ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Welk bedrag hebben we het hier over?

Die tip van vasthouden was ik (ook dom) alweer vergeten, ik kom het desondanks overal tegen ;D Binnenkort maar even proberen, gisteren in wel MM maar elke keer als ik een camera oppakte piep piep piep ;D dus het keek niet echt lekker plus het was enorm druk kun je kont niet keren daar.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Madhouse

#61
Quote from: Erik on July 16, 2009, 15:40:45
Ik geloof dat Frank ook al zoiets riep in een ander topic :) Ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Welk bedrag hebben we het hier over?

Geloof ergens rond de € 350.-. Voor Nikon is hij goed, ik weet niet hoe hij op Canon reageerd.

edit: Zie deze link daar is hij voor zowel Nikon als Canon € 359.-. Let er wel op dat je de versie met AF neemt, want er is ook een serie zonder AF.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Erik

Nou ga ik even een hele domme vraag stellen, maar ik ben hem nog nergens tegen gekomen, 17-50mm wat houdt dat in? Ik zie ook wel eens 18-50mm en dat scheelt dan 100 euro voor die ene 1 mm, het heeft iets met vergroten of inzoomen te maken dat heb ik al wel door. Maar is er iets simpels waadoor je in een keer weet wat het oplevert cq de vergrotingsfactor is?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: Madhouse on July 16, 2009, 15:42:34
Geloof ergens rond de € 350.-. Voor Nikon is hij goed, ik weet niet hoe hij op Canon reageerd.

edit: Zie deze link daar is hij voor zowel Nikon als Canon € 359.-. Let er wel op dat je de versie met AF neemt, want er is ook een serie zonder AF.
AF is autofocus maar zit er wel stabilsatie in want de bodies bevatten er geen als ik het goed heb en het lijkt me zeer nuttig voor beginners zonder vaste hand ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Madhouse

Quote from: Erik on July 16, 2009, 15:52:45
AF is autofocus maar zit er wel stabilsatie in want de bodies bevatten er geen als ik het goed heb en het lijkt me zeer nuttig voor beginners zonder vaste hand ;D

AF is inderdaad autofocus.

VR of Beeldstabilisatie heb je op dat bereik niet nodig. Zodra je een tele objectief hebt dan is VR of beeldstabilisatie wel een aanrader.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Erik

Quote from: Madhouse on July 16, 2009, 15:57:24
AF is inderdaad autofocus.

VR of Beeldstabilisatie heb je op dat bereik niet nodig. Zodra je een tele objectief hebt dan is VR of beeldstabilisatie wel een aanrader.
duidelijk thanks!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Madhouse

Succes met je keuze! We horen wel wat het geworden is  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

beunky

Quote from: Erik on July 16, 2009, 15:51:21
Nou ga ik even een hele domme vraag stellen, maar ik ben hem nog nergens tegen gekomen, 17-50mm wat houdt dat in? Ik zie ook wel eens 18-50mm en dat scheelt dan 100 euro voor die ene 1 mm, het heeft iets met vergroten of inzoomen te maken dat heb ik al wel door. Maar is er iets simpels waadoor je in een keer weet wat het oplevert cq de vergrotingsfactor is?

Er speelt iets meer dan die ene mm.
Wat voornamelijk het prijsverschil veroorzaakt is de lichtsterkte. De Tamron is een lichtsterke lens (constant diafragma van 2.8) en dat is erg fijn.

Wellicht is het handig om eens te kijken op www.the-digital-picture.com (alleen Canon, dat wel) om eens te kijken naar reviews van bepaalde objectieven.
Je kunt ze dan ook naast elkaar vergelijken. Ideaal.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Quote from: Erik on July 16, 2009, 15:51:21
Nou ga ik even een hele domme vraag stellen, maar ik ben hem nog nergens tegen gekomen, 17-50mm wat houdt dat in? Ik zie ook wel eens 18-50mm en dat scheelt dan 100 euro voor die ene 1 mm, het heeft iets met vergroten of inzoomen te maken dat heb ik al wel door. Maar is er iets simpels waadoor je in een keer weet wat het oplevert cq de vergrotingsfactor is?

De prijs van een objectief wordt bepaald door kwaliteit en minder door bereik. Je kunt een enorm goed (en duur) objectief bouwen met een klein bereik (prime of max 2 keer zoom) en een erg goedkoop objectief met superzoom en discutabele kwaliteit.

Op gebied van kwaliteit zijn er een hoop factoren die de kwaliteit van een objectief bepalen. Al die factoren samen bepalen de prijs, samen met AF en IS.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Ejorne

#69
IS is trouwens niet alleen afhankelijk van het zoombereik, wanneer je het wel of niet nodig zal hebben.

Uiteraard heb je het bij een groter zoombereik harder nodig onder dezelfde lichtomstandigheden. Maar ook met een beperkte zoomfactor kan IS erg prettig zijn, wanneer de lichtomstandigheden wat minder worden...

IS zorgt er voor dat bewegingsonscherpte minder snel toe treedt. Beweginsonscherpte treedt voornamelijk op bij langere sluitertijden en grotere zoomfactoren...

Edit:\
Uiteraard bedoel ik met bewegings onscherpte, onscherpte die veroorzaakt wordt door het bewegen van het toestel. Heel wat anders is bewegings onscherpte door beweging van het te fotograferen onderwerp...

roeleken

#70
Erik, ik heb eventjes gegoogeld en bekijk deze link maar eens heel goed:

http://www.dromodo.nl/begrippen_diafragma.htm
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/kraan.html

Schrik niet gelijk van de informatie, ik zou niet willen dat je afknapt en geen spiegelreflex meer koopt. Maar leer de begrippen sluitertijd en diafragma eerst, dat is namelijk basis informatie in de fotografie.

En je kunt nog altijd alles automatisch in laten stellen door de camera zelf :)
En semi-automatisch, wat ik vrijwel altijd doe.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

donaldk

Oh wat ziet ze pappie graag, hoe schattig.


Madhouse

Quote from: roeleken on July 16, 2009, 20:13:03
Erik, ik heb eventjes gegoogeld en bekijk deze link maar eens heel goed:

http://www.dromodo.nl/begrippen_diafragma.htm
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/kraan.html

Schrik niet gelijk van de informatie, ik zou niet willen dat je afknapt en geen spiegelreflex meer koopt. Maar leer de begrippen sluitertijd en diafragma eerst, dat is namelijk basis informatie in de fotografie.

En je kunt nog altijd alles automatisch in laten stellen door de camera zelf :)
En semi-automatisch, wat ik vrijwel altijd doe.

Een SLR hebben is natuurlijk wel een must als hiermee gaat oefenen  ;) Doorlezen kan wel, maar doen is natuurlijk beter.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Ejorne


Erik

#74
Uiteindelijk is het geen van de drie geworden ;D Na flink wat lezen en voelen heb ik uiteindelijk besloten voor een goede compact te gaan die ook filmpjes kan maken, telezoom heeft en makkelijk meeneembaar is. Ik weet dat ik comprosmissen moet maken tegenover een SLR maar om mee te beginnen leek deze me leuk. Vooral het makkeolijk meenemen zag ik wel zitten. Ik ga eerst oefenen en kijken waar de grenzen liggen. Als ik die weet kan ik altijd een SLR erbij nemen voor echt mooie foto's.
Wat ook meespeelde was dat de huidge SLR's net niet deden wat ik graag zou willen tenzij ik er nog meer geld tegenover zette. Even wachten op de nieuwe generatie zou beter uitkomen :)

Het is dus de panasonic Lumix TZ3 geworden.
http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_TZ7_ZS3/

ps mocht het echt zwaar tegenvallen dan kan ik hem altijd na het weekend terugbrengen en alsnog een SLR nemen zonder film mogelijkheid (gezien de kosten), ik ben toch niet gek ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill