Upgrade of nieuwe installatie?

Started by Davey, June 13, 2009, 20:40:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Davey

Hallo allemaal,


Sinds een jaar of 5 hebben wij een schotel. Hier hebben wij nooit zo heel erg veel aandacht aan besteed. Als het maar werkt dan is het goed.

Nu willen wij toch graag meer en na veel leeswerk of de verschillende fora hebben we wel enig idee waar we naartoe willen.

De hele installatie bestaat nu uit een Topfield 7700 HCSI die op de slaapkamer gebruikt word in combinatie met een plasma tv. In de woonkamer staat een Strong 6850 in combinatie met een CRT van Panasonic. Deze zal dit jaar nog worden vervangen door een plasma. Verder staat er in de woonkamer een surroundinstallatie met een Onkyo PR-SC886 als processor.

Op het dak staat een Visiosat Bisatellite schotel met drie LNB's voor Astra 1, 2en 3. De kabels gaan door een pijp naar de 2e verdieping en komen daar uit op een Triax TMS 9 X 12 P. Vanaf de switch gaat de coax door het hele huis, d.w.z. 5 slaapkamers en de woonkamer. Voor onze slaapkamer en de woonkamer hebben we de mogelijkheid om met twin tuners te gaan werken omdat daar 2 coax kabels naartoe zijn gebracht. In de overige 4 kamers komt 1 coax kabel uit de muur.

Wat we graag zouden willen is;
1. een groot aanbod aan zenders inclusief alle HD zenders die een beetje leuk zijn.
2. een vaste schotel waarmee dit te bereiken is (Visiosat Big Bisat?).
3. een "normale" kostenpost wat betreft het maandelijkse abonnement want met maximaal 6 kamers kan dit redelijk oplopen  :(
4. zoveel mogelijk toevoeging aan multimedia. Via een NAS willen we alles gaan streamen in de toekomst naar de tv's en surroundset in de woonkamer.
5. een op Linux gebaseerde twin ontvanger (IPbox 9000 HD Plus).
6. nog wat zaken die waarschijnlijk dadelijk gaan ontstaan  ::)

Wat zou jullie advies zijn in het, hopelijk complete, bovenstaande verhaal. Inruil of verkopen van onze huidige spullen is geen probleem.


Groet, Dave

partyanimal

Quote from: Davey on June 13, 2009, 20:40:07

1. een groot aanbod aan zenders inclusief alle HD zenders die een beetje leuk zijn.

Op http://www.lyngsat.com/hd/index.html staat een overzicht van alle satellieten met bijhorende HD-zenders. Kijk daar eens rond of er op andere satellieten nog zender zijn die je graag zou ontvangen. Ik denk zelf dat Astra 1, 2 en 3 voldoende is. Astra 2 is mijns inziens eigenlijk de enige satelliet met interessante gratis HDTV (BBC HD en ITV HD). Als je van plan bent een abonnement te nemen op een buitenlandse aanbieder met meer HD kanalen wordt het natuurlijk een ander verhaal.

2. een vaste schotel waarmee dit te bereiken is (Visiosat Big Bisat?).


Aan je schotel hoef je volgens mij dan niets te veranderen, tenzij je ook andere satellieten zou willen ontvangen uiteraard.

Wat misschien wel interessant is, is te kiezen voor quad lnb´s. (mocht dit nog niet het geval zijn) Hiermee wordt elke beperking wat betreft het gebruik van LNB´s weggenomen. Dus alles zenders, bij elke ontvanger, gelijktijdig te ontvangen en niet uitsluiten horizontaal of verticaal.

3. een "normale" kostenpost wat betreft het maandelijkse abonnement want met maximaal 6 kamers kan dit redelijk oplopen  :(

Als het Canal Digitaal HDTV abonnement niet voldoende biedt, kun je kijken naar abonnementen op bijvoorbeeld Sky (UK) of Premiere (Duitsland) of Canal+ (Scandinavie). Dit wordt echter wel veel duurder, omdat je vaak voor een abonnement op een buitenlandse service ook geldt kwijt bent aan een tussenpersoon (sat dealer die dit soort abo´s aanbiedt).

4. zoveel mogelijk toevoeging aan multimedia. Via een NAS willen we alles gaan streamen in de toekomst naar de tv's en surroundset in de woonkamer.

Hiervoor is een op Linux gebaseerde ontvanger een goede keuze. (Zie volgende punt)

5. een op Linux gebaseerde twin ontvanger (IPbox 9000 HD Plus).

De Dreamcast DM8000 is misschien ook een mogelijkheid. Hier heb ik goede verhalen overgehoord. Veel mogelijkheden wat betreft streaming met een NAS en ander multimediamogelijkheden (inbouwen DVD-brander, noem maar op). Onthoud echter wel dat een Linux sat ontvanger niet bepaald plug&play is. Ook als alles eenmaal draait zul je zo nu en dan waarschijnlijk nog op problemen stuiten en te maken krijgen met vastlopers.

Gezien de prijs van de DM8000 (dikke 900 euro, geloof ik) is het misschien een optie om te kiezen voor een aparte HTPC voor het multimedia gedeelte en een niet-linux twin-hd-pvr voor het sat kijken. Daarvoor kan ik de Homecast HS8100 aanraden, goede kwaliteit en (relatief) weinig bugs in de software. De HS8100 heeft de optie opnames via het netwerk uit te wisselen met een pc.



celerontje

Quote from: partyanimal on June 17, 2009, 00:54:07
Aan je schotel hoef je volgens mij dan niets te veranderen, tenzij je ook andere satellieten zou willen ontvangen uiteraard.
Moeten je LNB's wel DVB-S2 ondersteunen, i.v.m. met de MPEG4-AVC gecodeerde HD kanalen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey

Dank je voor je uitgebreide antwoord partyanimal en celerontje bedankt voor de tip  :thumbs-up:

Van de week ook wat op een satforum rondgevraagd en ik weet inmiddels al wat meer.

In eerste instantie zal ik alleen Astra 1,2,3 en Hotbird willen ontvangen. Om alles nu alvast futureproof te maken zal de schotel een Wavefrontier T90 worden. Redenen van die keuze zijn de sublieme gain, de grootte, de looks en de eventuele toekomstige uitbreidingsmogelijkheden.Mijn huidige schotel zou het aankunnen maar met regen heb ik heel soms wat uitval en dat wil ik zoveel mogelijk terugbrengen naar geen uitval. Met die T90 ga ik een heel eind komen  ;D.

De LNB's worden de Inverto Black Ultra's. Deze krijgt zeer goed reviews. De huidige Alps zijn quad en kunnen HD ontvangen. Ik verkoop dadelijk de hele schotel inclusief de drie LNB's. Daarnaast vind ik het mooi als ze dadelijk allemaal hetzlefde zijn.

Als het goed is krijg ik eind deze week een nieuwe DM800HD binnen die qua installeren al helemaal klaar  8). Zolang er in de woonkamer nog geen plasma hangt hoeft de DM8000 ook nog niet te komen. De toekomstige setup word dus met de DM8000 en daaromheen allemaal DM800. De ipbox van Abcom schijnt een mooier plaatje te geven dan de DM. Aangezien de DM de box is om te sharen (in huis uiteraard) is hierop de keuze gevallen.

Groet, Dave

partyanimal

Klinkt goed, ¨ DM8000 en daarom heen DM800¨  :headbanging:

Ga je ook de cardshare mogelijkheden benutten van de Dreambox? (binnen/buiten huis?) Daar ben ik zelf namelijk benieuwd naar, als dit goed werkt denk ik erover ook een DM800 aan te schaffen.

Davey

Quote from: partyanimal on June 17, 2009, 09:48:39
Klinkt goed, ¨ DM8000 en daarom heen DM800¨  :headbanging:

Ga je ook de cardshare mogelijkheden benutten van de Dreambox? (binnen/buiten huis?) Daar ben ik zelf namelijk benieuwd naar, als dit goed werkt denk ik erover ook een DM800 aan te schaffen.

Het is een tijd geleden dat ik de huidige opstelling gekocht heb. Ik wil het nu graag helemaal goed hebben zodat ik de komende jaren vooruit kan zonder er naar om hoeven te kijken  8)

Wan sharing mag niet maar Lan sharing wil ik zeker gaan toepassen  ;)

Davey

Gisteren de T90 en DM800HD opgehaald. Ik heb er PLI opgezet en Henksat voor Astra 1, 2 en 3. Ik heb daarna nog een fabrieksreset gedaan maar krijg de bouquets niet meer naar voren. Ik kan de Henksatsettings ook niet meer downloaden (waarschijnlijk omdat ik ze al heb) en nergens meer vinden in de DM zodat ik ze kan terugzetten :eh:. Iemand een tip?

Davey

Hierbij een kleine update van de stand van zaken.

Ik had het probleem dat na een factoryreset de henksat settings voor Astra 1, 2 en 3 niet meer te vinden waren in de downloads van PLI met image jade2-2009-05-04. Bij de downloads kan je installeren of verwijderen. Toen ik op verwijderen klikte stond bij settings de versie van Henksat die ik wilde hebben. Na deze verwijderd te hebben kon ik ze bij de downloads weer vinden.

In het kort, PLI eraf gehaald en Milo erop. Zelfde verhaal, geen Engelse zenders, geen regionale en geen uit het themapakket. Vervolgens Gemini erop gezet en dat was helemaal 1 grote droevenis. Geen softcam in de downloadsectie, geen bouquets en nog veel minder zenders binnengehaald. Toen weer terug naar PLI omdat die de meeste zenders binnenhaalde en het Nederlandse "sausje" is toch wel heel makkelijk. Let op, deze gek deed alles met de nul-modem kabel dus elk image duurt dan een uur . Om een uur of 12 vannacht las ik dat dit makkelijker te doen was via de browser.

Daarna de zenders allemaal weer opgehaald en kwam er later achter dat wanneer je de Henksatsettings gebruikt je dat helemaal niet hoeft te doen. Je begrijpt inmiddels wel dat ik nieuw ben in dit soort dingen maar we leren snel van onze fouten . Nou ja..........in ieder geval het spul weer draaiend. CCcam 2.1.1. weer erop gezet, Henksat erop gezet en om 01.15 uur nog snel effe kijken wat we doen echt konden zien. Alles werkt nu, dus ook de BBC's en ITV's. Wat ik nu nog mis zijn de themakanalen (consumententv, discovery travel & living, etc) en de regionale.

Ik denk zelf nu dat het ligt aan de configuratie van de Diseqc's. Alles komt binnen op de Triax multiswitch. Daar vandaan gaat alles direct naar alle kamers met uitzondering van de woonkamer en slaapkamer. Daar hangen na de triax nog 2 maal een switch 2/1 (1 voor de woonkamer en 1 voor de slaapkamer). Op de slaapkamer met de Topfield 7700HCSI werkt alles gewoon. In de woonkamer met de DM800 dus niet helemaal. Ik heb de switches al verwisseld maar het blijft hetzelfde verhaal. Wat ik nog zou kunnen proberen is de Topfield naar beneden halen en kijken of het dan wel goed gaat beneden maar dat is weer zo'n klus.

Waar zou ik voor de DM800 instellingen kunnen vinden voor de LNB's etc. Ik heb nu de tweede optie gekozen met ABCD waarbij ik bij D niets heb ingesteld.

Groet, Dave