Help, welke centerspeaker...

Started by robcarmax, July 17, 2003, 16:05:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robcarmax

Sinds een tijdje luister ik naar een 4.0 surroundopstelling. Ik heb na enkele luistertests gekozen voor twee goede frontspeakers (stereo vind ik erg belangrijk) en een goede surround receiver (Onkyo 600). Mijn oude BNS speakers staan nu op stands achter mij en ik moet zeggen dat het geheel goed bevalt.

Nu wil ik upgraden met een centerspeaker. Het probleem is dat van het merk van mijn fronts (TMA) maar één model center beschikbaar is voor zo'n 700 euro. Ik weet dat dit voor het totale geluidsbeeld de beste keuze is maar ook al zou ik het kunnen betalen wil ik dit er niet aan uitgeven. Zoals gezegd waardeer ik de fronts voor hun muzikale (stereo) kwaliteiten en wil ik voor surround geluid wel wat kwaliteit inleveren. Ik ben dus op zoek naar een center speaker tot zo'n 250 euro die natuurlijk het beste bij het karakter van mijn fronts past. Zoals je kunt begrijpen is dit een bijna onmogelijke opgave, het aanbod is enorm (maar nooit veel keuze bij één zaak) en in deze prijsklasse zijn winkeliers niet snel bereid om je een paar speakers mee naar huis te laten nemen om te testen. Het vergelijken van een klankbeeld van frontspeakers die je thuis hebt staan met het klankbeeld van een center (in vaak volledige surroundopstelling) in een winkel is ook vrijwel onmogelijk.

Eventueel nog een subjectieve beschrijving van mijn fronts: ik vind ze helder, makkelijk aansprekend (ook op lagere volumes) met een vriendelijk geluidsbeeld (nu weet je nog niets, he). Toen ik de frontspeakers aan het luisteren was vond ik ze (als ik het me goed herrinner) enigszins vergelijkbaar met een paar Mission luidsprekers. Nu heeft Mission erg weinig centers (m7c1?) en heb ik deze nog nergens gezien (en dus nog niet gehoord). Volgens mij vond ik Canton ook in de buurt komen en deze lijken qua prijs wel in de buurt te komen (wel veel verschillende modellen, Ergo CM400?). B&W (600 serie) vond ik juist niet overeenkomen.

De vraag dus aan jullie, hoe krijg ik voor mij de beste center voor een goede prijs? En/of: welke center in deze prijsklasse gebruiken jullie naar tevredenheid? Andere tips?

Graag reacties!

Rob

Martin_M

#1
Ik zou gewoon een zaak uitzoeken die veel verschillende merken centers heeft staan. Daar een afspraak maken en je fronts gewoon meenemen. Dat hebben wij met onze oude JBL LX-66 (geen kleine jongens) ook eens gedaan.

Helemaal hetzelfde als thuis is het natuurlijk niet maar je kan zo best een aardig matchende speaker uitzoeken.

Een tip geven n.a.v. je speakerbespreking is helaas niet mogelijk. Je moet het toch echt zelf horen.
(Ik vind mission en canton trouwens nogal verschillen  :-\ )

Groeten,
Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

#2
DOORSPAREN !!!  ;)

Draai zolang in de phantom-mode...is goed mee te leven  ;D

Als de center ook nog een vriendelijke maat heeft en  hetzelfde uiterlijk heeft is hij in alle opzichten een betere match.

Het is echt een betere investering dan je denkt...bijvoorbeeld als je een concert dvd opzet maar geen beeld wil heb je toch een prachtig meerkanaals geluid... 8)

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

plasmal

een center die eigenlijk niet helemaal bij je fronts past, daar krijg je absoluut spijt van ,ik spreek uit ervaring
dat is geen upgrade maar een downgrade
mijn advies is ook doorsparen

gr alex