Wie heeft ervaring met EFI-X

Started by Raphie, June 8, 2009, 13:03:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Ik wil voor mijn studio een i7 OSX daw gaan bouwen, maar wil dat gaan doen op basis van een clone, ik vind de Apple high end workstations zwaar overpriced voor gelijkwaardige specs.

Nu heb je oplossingen als EFI-X om je PC van een EFI bootrom te voorzien (zoals Apple dit ook gebruikt in haar systemen) waardoor je dus zonder poespas een orginele retailversie van OSX kan installeren (dus geen Hackingtosh)

Zijn er hier al mensen die hiermee zijn bezig geweest en welke configs werken probleemloos? Wil binnenkort ff naar Alternate met een compleet boodschappenlijstje maar wil dan wel zeker weten dat ik iets koop wat net zo transparant werkt als een Apple.  :pompom:
JBL PRX Power!

Fiko

#1
Interessante discussie...

Hier ben ik zelf ook al een tijdje mee bezig, ik kan je vertellen dat het nooit 100% gaat werken. Wat je wel kan doen is op fora zoeken naar ervaringen van mensen die al een hackintosh gebouwd hebben.

Belangrijkste componenten in dit geval zijn je moederbord en je gpu. Zelf overweeg ik momenteel een Intel moederbord omdat deze zonder bepaalde rotzooi erop wordt verkocht en ook door apple wordt gebruikt..
Gigabyte moederborden zijn ook goed maar wel update gevoelig. Check deze link eens:

http://iatkos.wikidot.com/best-osx86-hardware

Voor verdere info kan je op het volgende fora:

http://www.hackint0sh.org/
http://www.insanelymac.com/

De problemen die vaak voorkomen zijn de driverwijzigingen door apple. Heel je systeem gaat naar klote als er 1 driver maar niett meer werkt. Je osx gaat namelijk niet meer booten.
Daarom heb je dus 'out of the box' werkende hardware nodig die IN DE VANILLA KERNEL van apple zitten. De retail dvd draait namelijk op vanilla kernel.

suc6


Raphie

precies, ik zoek dus een vanilla compatible oplossing.
had begrepen dat de moederborden van Gigabyte en DFI op de HCL van EFI-X staan

Ik wil per sé géén hackintosh om alle voorheen genoemde complexiteiten, bootloaders herstellen, BIOSsen bijven patchen, driver issues etc.
JBL PRX Power!

Fiko

#3
Ja precies.. Hier is trouwens een linkje met een database van op de markt te verkijgen hardware en de compatibility hiervan. Vergeet niet dat dit ervaringen van mensen zijn en per update weer naar klote kunnen. Maar er is wel hardware die out of the box werkt.. Check de lijst maar:

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

een youtube demonstratie van Efix:

http://www.youtube.com/watch?v=RxI67pJ8UiU&feature=related

Efix compatibility list:

http://www.efi-x.com/index.php?option=com_content&view=article&id=112&language=English

Raphie

ik heb nog een Pc op basis van een ASUS P5K-Pro + MSI 8600GT dit schijnt in combinatie met SATA DVD + HD "Vanilla compatible" te zijn
Heb zometeen de beschikking over een 10.5.6 retail DVD en de installatieguide staat hier
http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=79096

ben benieuwd of ik dit voor elkaar krijgt leuk om met 10.5.7 te testen voordat ik een high en HCL config ga aanschaffen
kan ik i.i.g. al m'n rand apparatuur eerst testen
JBL PRX Power!

Fiko

Je kan al aardig veel info vinden over de Efi-x usb trouwens... Schijnt wel te werken maar ik vraag me af of je de inhoud van die zooi gewoon op een stick kan pleuren en in je pc douwen? Zou ideaal zijn.


HAL

Macfan had er ooit een artikel over. De schrijver was Bert Rozenberg en die is ook zeer actief in nl.comp.sys.mac. De truc is om je heel precies aan de hardware compatibility lijst van Efi-x te houden. Maar dan heb je ook een 'echte' Mac.
Er schijnen nu zelfs verkoopadressen in NL te komen.

Een ding vergeet je; een wintelbak behoudt zijn waarde niet. Een Mac wel. :)

chocovla

Zijn deze sticks uberhaupt nog wel te koop? Dacht dat de fabrikant er een tijdje geleden mee op was gehouden en er alleen nog oude voorraad over was?
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

HAL

Quote from: chocovla on June  9, 2009, 12:53:57
Zijn deze sticks uberhaupt nog wel te koop? Dacht dat de fabrikant er een tijdje geleden mee op was gehouden en er alleen nog oude voorraad over was?

Volgens mij zijn ze alive and kicking. De website is net vernieuwd bijvoorbeeld. www.efi-x.com

Erik

Die sticks zijn ook niet goedkoop 300 euro of zo, beetje duur voor een usb stick. Maar ze schijnen als enige 100% compatible te zijn en te blijven zolang de ondersteunde hardware gebruikt. Het blijft een grappig idee.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

HAL

Quote from: Erik on June  9, 2009, 22:09:07
Die sticks zijn ook niet goedkoop 300 euro of zo, beetje duur voor een usb stick. Maar ze schijnen als enige 100% compatible te zijn en te blijven zolang de ondersteunde hardware gebruikt. Het blijft een grappig idee.

199 euro volgens mij.

J.A.F._Doorhof

Voor studio werk niet doen.
We hebben hier verschillende oplossingen draaiend gehad, maar realiseer je dat Apple specifieke hardware gebruikt, dus als je andere dingen wilt doen dan het standaard surfen en misschien wat lichte andere toepassingen is een echte Apple aan te raden of gewoon een goede windows machine gebruiken.

Als je terug gaat rekenen is een mac niet eens zo duur, je moet alleen wel de meest kale uitvoering kopen en de rest upgraden bij een goede dealer (hint :D).
Een macpro 8 core bv lijkt enorm duur maar zet een PC neer met dezelfde specs en je bent niet heel veel minder kwijt.
Imac's etc. vind ik niet interessant omdat ze teveel gebonden zijn aan de beeldschermen die leuk zijn voor show maar niet echt voor serieus werk.
De macpro's echter zijn echte werkpaarden, ik edit regelmatig HD (AVCHD) en terwijl de mac staat te renderen kan ik gewoon doorgaan met photoshop, internet of wat ik maar wil doen zonder dat ik merk dat er iets vertraagt.
Dat is me ook wat waard :D

Realiseer je dus goed wat je ermee gaat doen, voor muziek toepassingen en specifieke geluidskaart toepassingen zou ik gewoon een mac kopen.
Aan de andere kant waarom een mac ?
Er is heel weinig dat windows niet kan.........
Mijn mac upgrade is puur en alleen geweest voor :
1. beter colormanagment (heb 3 monitoren staan die allemaal een eigen profiel hebben)
2. werken met AVCHD en HDV (voornaamste reden final cut pro wat gewoon fantastisch is)
3. bepaalde software voor mijn camera

Ik was meer dan tevreden met de PC's, een goede PC heeft me nooit in de steek gelaten.
Mac's zijn fantastisch maar het zijn geen wonder dingen, het OS is alleen een stuk beter gemaakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  9, 2009, 22:44:04
Voor studio werk niet doen.
We hebben hier verschillende oplossingen draaiend gehad, maar realiseer je dat Apple specifieke hardware gebruikt, dus als je andere dingen wilt doen dan het standaard surfen en misschien wat lichte andere toepassingen is een echte Apple aan te raden of gewoon een goede windows machine gebruiken.

Ik denk dat je nu in de war bent met een hackintosh. Als je een Efi-x wilt gebruiken moet je je juist aan een lijst houden met compatibele hardware. Eigenlijk bouw je dus hardwarematig een Mac. Het enige dat je dan nog niet hebt, is de 'bios' van een Mac. Dat is dus die Efi-x. Zodra je dat ding er in stopt heb je in feite een Mac. Zowel hardwarematig als in de bios. Je bouwt op die manier een Mac Pro tegen de fractie van de kosten. Je hoeft ook niet aan de slag met gehackte versies van OSX. Gewoon de retail-DVD van OSX er in en installeren maar.

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  9, 2009, 22:44:04
Imac's etc. vind ik niet interessant omdat ze teveel gebonden zijn aan de beeldschermen die leuk zijn voor show maar niet echt voor serieus werk.

Dat argument hoor ik wel meer. Meestal (en ik zeg niet dat dat in jouw geval zo is) gebruikt door mensen die het eerste het beste Acer TN-paneeltje hebben staan. Een iMac heeft een heel behoorlijke monitor. Geen TN-paneel bijvoorbeeld en ik denk dat dat de meesten van ons die thuis hebben staan....

HAL

Nog wat leuke sites:

Verkoper van de Efi-x voor Nederland en jawel hoor, de prijs is 199 euro:
http://www.muzzle.nl

En een Nederlandse supportsite:

http://www.efi-x.nl

J.A.F._Doorhof

als je geen hackingtosh gebruikt is het een stuk beter inderdaad, maar Apple kennende zullen ze bij een update wel iets veranderen zodat het niet meer werkt, zie het hele geburen met de andere cloon bouwers.

De iMac is niet serieus te gebruiken door het glossy screen dat ze gebruiken, ze zijn slecht/moeilijk te calibreren.
Een iMac met een matte screen zou een stuk beter zijn :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

#15
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 10, 2009, 07:32:01
als je geen hackingtosh gebruikt is het een stuk beter inderdaad, maar Apple kennende zullen ze bij een update wel iets veranderen zodat het niet meer werkt, zie het hele geburen met de andere cloon bouwers.

Het spijt me, maar wederom denk ik dat je iets roept zonder dat je je er in verdiept hebt. De Efi-x heeft een firmware die je kunt updaten. Tot nu toe is dat steeds goed gegaan al is het misschien slim om te wachten met kopen van een Efi-x totdat Snow Leopard uit is. (september)

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 10, 2009, 07:32:01De iMac is niet serieus te gebruiken door het glossy screen dat ze gebruiken, ze zijn slecht/moeilijk te calibreren.
Een iMac met een matte screen zou een stuk beter zijn :D


Aangezien je je niet verdiept hebt in de Efi-x weet ik ook niet zo goed wat ik met je tweede bewering moet. :)

J.A.F._Doorhof

imacs hebben een glossy scherm, ze zijn zover ik weet niet te koop met een matte screen.

De Efi-X heb ik me niet in verdiept inderdaad omdat ik de mac niet prive gebruik maar zakelijk en ik kan de schade niet overzien als er een update zou komen die bepaalde functionaliteit stil legt. Maar het kan natuurlijk altijd goed gaan begrijp me niet verkeerd maar er is een reden waarom ik een originele mac pro heb gekocht terwijl we ook PC's verkopen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 10, 2009, 08:23:55
imacs hebben een glossy scherm, ze zijn zover ik weet niet te koop met een matte screen.

Dat klopt. Maar ik vind glossy screens mooier van kleur en kleurdiepte dan zo'n vaal mat scherm.

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 10, 2009, 08:23:55De Efi-X heb ik me niet in verdiept inderdaad omdat ik de mac niet prive gebruik maar zakelijk en ik kan de schade niet overzien als er een update zou komen die bepaalde functionaliteit stil legt. Maar het kan natuurlijk altijd goed gaan begrijp me niet verkeerd maar er is een reden waarom ik een originele mac pro heb gekocht terwijl we ook PC's verkopen.


Ik ken 1 bedrijf dat professioneel monteert op FCP met een Efi-x-machine. Volgens mij gaat dat al 1 of 2 jaar goed.

J.A.F._Doorhof

Ik kan me dat moeilijk indenken over de glossy schermen.
Als je serieus colorgrading werk doet of foto editing dan is een glossy scherm een absolute ramp, probeer maar eens een accurate printpreview uit zo een ding te krijgen.
Maar goed ik ben een enorme pietlut als het gaat om beeldschermen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mark S

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 10, 2009, 08:42:07
Ik kan me dat moeilijk indenken over de glossy schermen.
Als je serieus colorgrading werk doet of foto editing dan is een glossy scherm een absolute ramp, probeer maar eens een accurate printpreview uit zo een ding te krijgen.
Maar goed ik ben een enorme pietlut als het gaat om beeldschermen.

Op het eerste oog lijken ze idd "more vibrant and vivid", maar na 10 minuten worden mijn ogen al vermoeid. En idd niet geschikt voor proofing of color corrections.

HAL

Quote from: Mark S on June 10, 2009, 10:40:23
Op het eerste oog lijken ze idd "more vibrant and vivid", maar na 10 minuten worden mijn ogen al vermoeid. En idd niet geschikt voor proofing of color corrections.

Eigenlijk is dat alleen maar een extra argument om een Efi-x machine te bouwen. Al het geld dat je uitspaart op een Mac Pro kun je dan in een goede monitor en calibratie steken.

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 10, 2009, 08:42:07
Ik kan me dat moeilijk indenken over de glossy schermen.
Als je serieus colorgrading werk doet of foto editing dan is een glossy scherm een absolute ramp, probeer maar eens een accurate printpreview uit zo een ding te krijgen.
Maar goed ik ben een enorme pietlut als het gaat om beeldschermen.

Als je een pietlut bent doe je natuurlijk met video geen kleurcorrectie binnen FCP, maar bijvoorbeeld met Nucoda, en draai je niet op AVCHD maar op XD-Cam of XD-Cam HD. :)

J.A.F._Doorhof

pietlut op een normale manier lol
Ik heb wel een extra 3e monitor staan voor colorproofing, 1080P en gecalibreerd op de ISF norm.
Werkt een stuk beter dan die kleine preview.

Daarbij ben ik steeds meer bezig met de 5DMKII als videocamera, heb wat test dingetjes geschoten en dat is extreem mooi.
De Canon HF11 is heel leuk maar heeft voor mijn gevoel teveel scherpte diepte.
De 5DMKII is waanzinnig handig voor dat soort effecten en de kwaliteit is erg goed met L glas.
Ga er volgende week wat meer mee bezig als ik een LCDloop erop heb zitten, MF is op dit moment in het daglicht wat tricky om goed te houden bij bewegende objecten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 10, 2009, 08:23:55
De Efi-X heb ik me niet in verdiept inderdaad omdat ik de mac niet prive gebruik maar zakelijk en ik kan de schade niet overzien als er een update zou komen die bepaalde functionaliteit stil legt.
Die efi-x is een soort voorzet bios waardoor het OS denkt met een echt mac te doen te hebben. Dat scheelt je gezeur met hackingtosh achtige installaties die je voorzichtig moet updaten. osx er in het zooitje installed / update zonder problemen, mits je hardware hebt die nu ook in echte macs wordt gebruikt.
De nvidia 9600 wordt daarom niet ondersteund maar de 9800 weer wel
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Mark S

Quote from: HAL on June 10, 2009, 08:40:00
Ik ken 1 bedrijf dat professioneel monteert op FCP met een Efi-x-machine. Volgens mij gaat dat al 1 of 2 jaar goed.
Als stand-alone bak zou het misschien kunnen. Maar Efi-X editstations in plaats van Mac Pro's gaat binnen onze XSan omgeving echt niet werken.