Post hier je analoge fotografie

Started by J.A.F._Doorhof, June 1, 2009, 16:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oliverken


Gaeje

Alweer een jaar geleden dat hier nog iets gepost is. schandalig! Ziehier een klein testje dat gedaan heb maar een rolletje dat niet helemaal op was.
Nikon D700 (onbewerkt) vs Ektar 100 (onbewerkt)












Jimmy Conway

Quote from: Gaetan on August 23, 2010, 15:39:05
Nikon D700 (onbewerkt) vs Ektar 100 (onbewerkt)

Het lijkt me sterk dat als je 'onbewerkt' een kleuren negatief scant, dat je dan zo'n resultaat krijgt.
Of je het nu zelf doet of een lab, de scansoftware voegt allemaal curves, contrasten en kleurprofielen toe.
In principe wat je ook met een raw converter kan doen. Je vergelijkt dus nu appels met peren.

Ik wil best een met neutrale instellingen gescande film laten zien, het ziet er niet uit.

De digitale variant doet het beter in de schaduwen en kleur, de film doet het beter in de hoge lichten.
In beide gevallen niet iets wat je met wat creativiteit niet kan oplossen.

eddy135

En wordt er dan ook nog analoog afgedukt, in de doka dus?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Gaeje

kleinbeeld zwart wit ontwikkel ik zelf nog, 120 film vind ik al moeilijk te laden, maar heb het ook al gedaan.

Voor afdrukken heb ik alle spullen wel staan, maar het is er al jaren niet meer van gekomen, en binnenkort verhuis ik en ik vrees dat het moeilijk wordt in mijn nieuwe huis. (kraantjes- verduistering etc etc...)

ik vind het wel heel charmant en ambachtelijk t.o.v de snelheid en vluchtigheid van digitaal

eddy135

Ontwikkelen is natuurlijk niet zo lastig, inderdaad.
Vervolgens de negatieven scannen zeker, en dan afdrukken?
???
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Gaeje

afdrukken optisch is ook niet zo lastig, pakt alleen meer plaats in beslag. vond het altijd wel leuk afdrukken. licht uit, muziekje aan en een uurtje of twee in de doka prullen.

nu is het idd na het drogen: knippen, scannen, evt beetje PS, afdrukcentrale, of gewoon bewaren op de computer en niks meer mee doen :(

celerontje

Afdrukken is niet moeilijk, maar een negatief ontwikkelen en de hele tijd dat tonnetje omdraaien... (alles went, maar je moet extreem goed opletten)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Rob Eric Blank


VlisChris

De eerste heeft een prachtige DOF vind ik.
Die tweede kan ik echt serieus niets van maken ;D Double Exposure? Of gekanteld? Of combinatie? Of wat zie ik buiten een lucht en een stuk boom/struik?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on November  1, 2010, 12:23:03
De eerste heeft een prachtige DOF vind ik.
Die tweede kan ik echt serieus niets van maken ;D Double Exposure? Of gekanteld? Of combinatie? Of wat zie ik buiten een lucht en een stuk boom/struik?
Thanx,

Die tweede is inderdaad een double exposure. Gewoon even lekker aan het spelen geweest met medium formaat. IS gewoon weer eens wat anders. Je schiet ook niet meer 10 plaatjes van 1 onderwerp, zoals digitaal wel vaker wordt gedaan. Het is weer ouderwets nadenken over de compositie en wat je wilt vastleggen. Een aanrader om te doen, zorgt dat je bewuster bezig zult zijn.

Gaeje

Quote from: Rob Eric Blank on November  1, 2010, 12:32:10
Je schiet ook niet meer 10 plaatjes van 1 onderwerp, zoals digitaal wel vaker wordt gedaan. Het is weer ouderwets nadenken over de compositie en wat je wilt vastleggen. Een aanrader om te doen, zorgt dat je bewuster bezig zult zijn.

inderdaad. daarom vind ik analoog zo leuk. je plaatjes zien er goed uit qua look, maar een hek kan me nog niet zo hard boeien...

VlisChris

@ Rob: je bent uitgelicht op DPZ? Feli! Zijn toch niet zo veel foto's die daar voorbij komen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on November  3, 2010, 16:14:55
@ Rob: je bent uitgelicht op DPZ? Feli! Zijn toch niet zo veel foto's die daar voorbij komen.
Thanx, maar wel vaker in dat lijstje gestaan hoor:) Zie het DPZ boek. Maar altijd wel leuk om daar tussen te staan natuurlijk. Hoewel ik zeker niet het niveau heb van een aantal andere lieden daar.

Gaeje

Quote from: Rob Eric Blank on November  8, 2010, 16:07:18
Hoewel ik zeker niet het niveau heb van een aantal andere lieden daar.

ach die zijn vooral heel content met zichzelf. De belachelijke eisen die ze daar stellen omtrent forum policy en wanneer je een foto waar mag posten grenzen aan het belachelijke. Precies of ze zijn het warm water opnieuw aan het uitvinden. Vind het maar een arrogant boeltje daar

bmateijsen

Quote from: Rob Eric Blank on November  8, 2010, 16:07:18
Thanx, maar wel vaker in dat lijstje gestaan hoor:) Zie het DPZ boek. Maar altijd wel leuk om daar tussen te staan natuurlijk. Hoewel ik zeker niet het niveau heb van een aantal andere lieden daar.

DPZ?

Stefan S.


Rob Eric Blank

Quote from: Gaetan on November  9, 2010, 03:57:26
ach die zijn vooral heel content met zichzelf. De belachelijke eisen die ze daar stellen omtrent forum policy en wanneer je een foto waar mag posten grenzen aan het belachelijke. Precies of ze zijn het warm water opnieuw aan het uitvinden. Vind het maar een arrogant boeltje daar
Zelf vind ik dat de laatste tijd wel meevallen, een periode terug lagen de eisen naar mijn idee hoger.

Dutch Photo Zone wil als forum een hoog niveau nastreven en kan de eisen dan ook wel begrijpen. Om de zoveel tijd barst daar ook een discussie los, sommige zouden daan lagere eisen willen hebben terwijl een aantal mensen juist strictere eisen zou willen doorvoeren. 

Gaeje

#68
the lovely town of Cannobio, bij het Italiaanse Lago Maggiore

film was ektar 100 denk ik, belicht op 100asa

Dru

Mooi!
Ik hou echt van analoge foto's.
Waar kun je tegenwoordig het beste je rolletje laten ontwikkelen?
Bij de hema moet je perse ook meteen de afdrukken erbij.
En het liefst wil ik ook niet dat ze mijn negatieven gaan knippen.

Gaeje

ik ga bij: http://www.photoalltech.be/

maar in nederland zou ik het niet weten. eigenlijk moet je op zoek naar iemand die zo'n agfa Dlab ding heeft. Gebruiken ze bij alltech. Gewoon ontwikkelen en ze scannen ineens heel het rolletje (zonder te knippen) op een CD. achteraf heb ik er geen werk meer aan, de contrasten zitten meteen goed

Dru

Quote from: Gaeje on May 22, 2012, 16:25:10
ik ga bij: http://www.photoalltech.be/

maar in nederland zou ik het niet weten. eigenlijk moet je op zoek naar iemand die zo'n agfa Dlab ding heeft. Gebruiken ze bij alltech. Gewoon ontwikkelen en ze scannen ineens heel het rolletje (zonder te knippen) op een CD. achteraf heb ik er geen werk meer aan, de contrasten zitten meteen goed

Ja dat is precies wat ik zoek.
Wel in Nederland inderdaad.

Gaeje

#72
zo ziet het eruit als ik het zelf scan. maar dus veel tijdrovender... misschien beter die V750 gewoon verkopen

edit: jpg compressie is omdat ie op het forum zou mogen

J.A.F._Doorhof

Wat vind je minder aan de scan ?
Als ik de middenformaat negatieven/dia's bekijk dan maakt de Epson V700 er wat heel moois van om eerlijk te zijn. Beter dan wat de "afdrukcentrale" op een CD zet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maxtrash

Ik vind de foto's een hele mooie "jaren 70" uitstraling hebben. Beetje gelig kleurenpalet. Is dat nu het analoge of ligt dat aan de instelling van je camera?