Post hier je mensen foto's

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2009, 13:31:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Roger Black

Nou ik snap jullie niet hoor.

Mooie, slanke knappe meisjes met weinig kleding óf dikke, grijnzende meneer met sigaret



GTDesign

Quote from: Gaeje on May 20, 2011, 09:42:48
ik overdrijf een beetje natuurlijk, ik vind wat Gt produceert lijken op wat een aantal jaar geleden van jou kwam. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik geen enkele van jullie foto's nog lang bekijk eigenlijk. Elke keer als er een reeks gepost wordt scroll ik er snel door... Het is gewoon altijd hetzelfde, die modelletjes, die poses, dat gave huidje. Af en toe eens een decorstuk erbij in die studio.Of als je naar buiten trekt altijd dat day for night.

Ik weet dat je werk je gevoelig ligt, en zeg het niet om olie op het vuur te gooien, maar is gewoon totaal niet mijn tak van fotografie... En aan vele reacties hier op het forum te zien ik niet alleen.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat jullie zelf niet goed bezig zijn hé, begrijp me niet verkeerd.

Als ik er nog ff op mag in haken...

Ik vind het prima als er kritiek word gegeven. Maar er is natuurlijk een verschil van iemand die verstand van zaken heeft en een leek. Als ik van Frank kritiek zou krijgen heb ik daar geen enkele moeite mee, hij weet tenslotte ook wel wat ie doet.
Als ik van een leek kritiek krijg heb ik daar wel wat moeite mee ja...immers zij hebben totaal geen weet of ervaring om een model netjes op een plaat te zetten.

Zelfs voor ervaren fotografen blijft het altijd een kunst om een model goed op de plaat te zetten. Als ik dan verder rondkijk en zie bijvoorbeeld een foto van Christiaan, die zich ook aardig met fotografie bezig houd dan gaat het daar met die foto al gigantisch de mist in. Hiermee wil ik alleen aangeven dat een goede foto afleveren meer is dan alleen op het knopje te drukken.

Gaeje

mijn excuses GTdesign, dat wist ik niet... in dat geval neem ik alles terug. ik dacht dat het echt alleen op het knopje duwen was

VlisChris

Dat ik me er moeilijk een verhaal bij voor kan stellen wil (in ieder geval voor mij) niet zeggen dat ik de foto's slecht vind natuurlijk he ;)
In tegendeel. Het spreekt me niet , maar dat is wat anders dan dat ik het niet kan bewonderen. Ik weet hoe verdomde lastig modelfotografie kan zijn. Dus daarvoor chappeau.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GTDesign

#1529
Hoi Christiaan,

Het gaat me niet om een verhaal in de foto maar kijk eens goed en kritisch naar je foto die je geplaatst hebt.
Ten eerste wil ik je foto natuurlijk niet afkraken en ik wil ook iedereen in normen en waarden laten.

Zoals ik je foto zie heb je deze genomen met een 16-35 mm lens. Met zo'n lens moet je oppassen, ook op een ff camera, vooral wat er in de hoeken gebeurt.
Kijk eens bijvoorbeeld naar die gigantische hand wat die kerel gekregen heeft rechts onder in de hoek.
Een pakweg 70mm of meer was bij deze foto beter geweest.

Hou verder je kleurbalans een beetje in de gaten, ff een grijskaartje mee schieten kan nooit kwaad.

Zie het niet als afkraken maar hou deze dingetjes in gedachte en neem het mee in je volgende foto.

Groet Gé

Misschien nog als aanvulling, zelf gebruik ik die lens ook af en toe maar dan is het echt met opzet zoals onderstaande plaat.


Gaeje

Nu wordt het mij pas duidelijk wie er wel of geen kaas van gegeten heeft

VlisChris

#1531
QuoteEen pakweg 70mm of meer was bij deze foto beter anders geweest.


Ik denk dat dat een betere omschrijving is. Natuurlijk weet ik het verschil tussen 70mm en 16mm. Het is niet de eerste foto die ik maak ;)
De foto is bewust op 16mm FF geschoten, puur omdat ik, en vele andere dat gewoon mooi vinden.

Quote.... maar kijk eens goed en kritisch naar je foto die je ik geplaatst heb....
...Kijk eens bijvoorbeeld naar die gigantische hand wat die kerel voet die die dame gekregen heeft rechts links onder in de hoek.

Ik snap je commentaar niet helemaal als je zelf een voorbeeld plaatst waar precies hetzelfde commentaar op gegeven kan worden :)
Maar wat er al eerder gepost werd: het is gelukkig geen foto forum. En zoals jij en Frank (gelukkig) schieten wat jullie mooi vinden, en waar jullie voor gevraagd worden, zo doe ik dat vanaf mijn kant :)

Wat ik wel met je eens ben is dat die aan de flink rode kant is. Zal even een andere verise online gooien. Vond het eerst wel wat hebben, maar naar aanleiding van Gaeje zijn opmerking had ik gekeken hoe die was met het rood wat verzacht, en dat is inderdaad gewoon wat prettiger.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#1532
Oh joepie, ik zie dat ik een paar posts gemist heb.
Ik denk dat ik er verstandig aan doe maar gewoon op knopjes te gaan drukken in de hoop dat daar foto's uitkomen die spreken in plaats van dat ik commentaar ga geven op wat posts hier.
Technisch perfect is niet altijd alles Ge. Misschien ook wat om rekening mee te houden.

In ieder geval, hier een V2 van de "Foto met de gigantische hand".

De reden dat ik humeurig reageer? Ik ben er niet echt van gediend om indirect voor leek uitgemaakt te worden. Wellicht is het niet zo bedoelt, maar dan lees ik dat graag.


10052011_065 by Sauer Fotografie, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

ik vind het behoorlijk arrogant van GTdesign om een hele instructielijst van wat wel en niet te doen met welke lens op te sommen, om dan de bal volledig mis te slaan.

Hoe had je nu in godsnaam op 70mm die kerel z'n hele omgeving er willen bij hebben, laat staan dat leuke lijnenspel met die structuur achter hem. Dat ging gewoon onscherp in de achtergrond geweest zijn, en zijn kraan ging er gewoon niet opgestaan hebben.

Misschien moet je toch eens naar buiten Gé, ipv hele dagen voor papieren rollen te schieten en die dan te vervangen door een cheapo photoshop warp.
En wie kijkt nu naar die hand, in godsnaam, dat had ik zelf niet gezien... en zelf dan nog, het is een bouwvakker, die horen toch serieuze poten te hebben.

Die lenskeuze was 100% juist, en maakt net de foto. De gedesatureerde versie is zoals verwacht nòg beter.

Christiaan zal misschien nog niet de world press photo award krijgen in 2011, maar hij heeft toch al een serieuze evolutie doorgemaakt vind ik, en zijn foto's worden alleen maar beter.

J.A.F._Doorhof

Mijn commentaar zal iets anders zijn.
ik vind het een top foto.
De hand had ik zelf er niet op willen hebben, maar als we die weg denken hou je een foto over van een character in zijn werk omgeving.
je ziet nog net het apparaat wat hij bediend, je ziet de omgeving van zijn werk en de lijnen kloppen mooi (geen gekke dingen die uit zijn hoofd groeien).
Kleur laat ik me niet over uit want dat is nu eenmaal persoonlijk, ik vind iets minder verzadiging voor dit soort werk iets mooier, maar nogmaals dat is geen kritiek.
Expressie van de persoon is priceless.
Dus maw ik vind het een leuke foto met als enige nadeel die hand, maar goed wat doe je daaraan ?

Goede tip voor Christiaan, schiet op continues mode, dat doe ik ook met dit soort werk.
Je maakt er dan een stuk of 9 in een seconde of 2-3 en dan heb je vaak er wel een versie bij zitten waar de hand weg is.


Kritiek geven is iets wat je moet leren, vooral omdat het altijd over persoonlijk werk gaat.

En over knopje drukken....
Als iemand een camera koopt is hij/zij fotograaf.
Als iemand een viool koopt is hij/zij iemand met een viool :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

nog even als lensaanvulling.
Een 70mm reageert heel anders als een 15mm (etc) je wil soms gewoon bepaalde dingen laten zien die NIET mogelijk zijn met een andere lens.
De fotograaf en de leek zullen zich onderscheiden door de goede compositie te kiezen en het object niet exact in de hoek te plaatsen, buiten de hand doet Christiaan dat hier perfect, als je de hand weg denkt zie je namelijk geen overdreven vervorming.

Voor mensen trouwens die denken dat ik alleen modellen doe surf even naar www.frankdoorhof.com/portfolio en kijk dan naar personal en personal NY denk dat je dan een TOTAAL ander beeld ziet van wat ik doe :D
Ik richt me alleen voornamelijk op model fotografie, en daar verdien ik ook een boterham mee, de rest is puur voor mezelf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

QuoteChristiaan zal misschien nog niet de world press photo award krijgen in 2011, maar hij heeft toch al een serieuze evolutie doorgemaakt vind ik, en zijn foto's worden alleen maar beter.
lol. Ben me er gelukkig van bewust dat ik nog geen World Press photo's maak.
Maar leuk te horen dat anderen ook vinden dat ik verbeter :)
Zo reactie op Frank, maar sta nu in de file.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Goede tip Frank, van het continue schieten. Vind hem zelf niet storend, maar kan me voorstellen dat jullie hem liever wegzien ja.
Enige kritiekpuntje heb ik zelf dat de balken exact op zijn ooghoogte zitten. Maarja, bij dit soort werk zul je heel vaak wel iets kunnen vinden.
Bedankt voor jullie onderbouwde commentaar Frank en Gaeje.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Ronin79

@ Frank

Ik heb de foto's net doorgekeken, heel mooi.  8)
Vooral ook de foto's van NYC. Wat een hectische stad lijkt me dat .... maar ik hoop er ooit nog een keer heen te kunnen gaan.

J.A.F._Doorhof

Balken op ooghoogte is geen probleem, de balken zijn redelijk uit focus en zoals je al aangeeft hou je dat met dit werk. Een lantaarnpaal of boom die uit iemands hoofd groeit is wat anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Quote from: Gaeje on May 20, 2011, 16:21:45
ik vind het behoorlijk arrogant van GTdesign om een hele instructielijst van wat wel en niet te doen met welke lens op te sommen, om dan de bal volledig mis te slaan.

Hoe had je nu in godsnaam op 70mm die kerel z'n hele omgeving er willen bij hebben, laat staan dat leuke lijnenspel met die structuur achter hem. Dat ging gewoon onscherp in de achtergrond geweest zijn, en zijn kraan ging er gewoon niet opgestaan hebben.

Misschien moet je toch eens naar buiten Gé, ipv hele dagen voor papieren rollen te schieten en die dan te vervangen door een cheapo photoshop warp.
En wie kijkt nu naar die hand, in godsnaam, dat had ik zelf niet gezien... en zelf dan nog, het is een bouwvakker, die horen toch serieuze poten te hebben.

Die lenskeuze was 100% juist, en maakt net de foto. De gedesatureerde versie is zoals verwacht nòg beter.

Christiaan zal misschien nog niet de world press photo award krijgen in 2011, maar hij heeft toch al een serieuze evolutie doorgemaakt vind ik, en zijn foto's worden alleen maar beter.

Gaeje,

Het blijkt dat je schijnbaar niet goed leest en ik wacht nog steeds op een antwoord van mijn vorige vraag, maar blijkbaar ontwijk je die. Verder mag je natuurlijk praten zoals de wind waait, niemand houd je tegen.


ik vind het behoorlijk arrogant van GTdesign om een hele instructielijst van wat wel en niet te doen met welke lens op te sommen, om dan de bal volledig mis te slaan.



Moet je me even vertellen waar ik die lijst heb neer gezet.


Hoe had je nu in godsnaam op 70mm die kerel z'n hele omgeving er willen bij hebben


Inderdaad wat lastiger maar door meer afstand te nemen kom je al een heel eind.


Dat ging gewoon onscherp in de achtergrond geweest zijn


Dat is nu ook onscherp en door het juiste diafragma te kiezen krijg je daar scherpte in.
Maar dit kan een bewuste keuze van Christiaan zijn geweest.


Misschien moet je toch eens naar buiten Gé, ipv hele dagen voor papieren rollen te schieten en die dan te vervangen door een cheapo photoshop warp.



Dan heb je mijn PF niet goed bekeken. Ik schiet vaak genoeg buiten.


dat had ik zelf niet gezien...


Nee lezen is al moeilijk voor je.


@Christiaan, Nergens bedoelde ik jou te vergelijken met een leek. Mijn excuus als dit bij jou zo over kwam.
Verder was mijn bedoeling alleen om wat opbouwende kritieken en tips aan je mee te geven. Als je dat niet op prijs stelt hou mijn mond voortaan wel dicht.












VlisChris

QuoteInderdaad wat lastiger maar door meer afstand te nemen kom je al een heel eind.
Dat wordt in een bakje van 1.2 bij 2.4 op 15 meter hoogte toch wat lastiger ;)

Quote@Christiaan, Nergens bedoelde ik jou te vergelijken met een leek. Mijn excuus als dit bij jou zo over kwam.
Ok. Duidelijk :) Verkeerd begrepen dus.

QuoteVerder was mijn bedoeling alleen om wat opbouwende kritieken en tips aan je mee te geven. Als je dat niet op prijs stelt hou mijn mond voortaan wel dicht.
Ook duidelijk :) Dan was dat verkeerd begrepen. Kan gebeuren. Van mij hoef je je mond niet dicht te houden hoor. Het kwam alleen een beetje vreemd over op me om eerlijk te zijn.
Geen enkele fotograaf is ooit uitgeleerd, en je kunt alleen verbeteren als je naar kritieken kunt luisteren.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Perfectionist

Ben wel met Christiaan eens. Feedback geven is prima, elkaar echter classificeren als fotograaf, vanuit een soort superioriteitsgevoel, verhinderd hier veel mensen hen ding neer te zetten. Wat mensen mooi vinden is altijd subjectief, en vaak ook anders dan hoe professionals zullen oordelen over foto's.

Laat gewoon iedereen in zijn waarde.
Een beter forum begint bij jezelf.

VlisChris

Nog even een laatste foto, en daarna kunnen we hopelijk weer verder met de dag ;)

De foto komt waarschijnlijk niet in de eindselectie (daarvoor vind ik de railing van het bakje net te storend, groeien er teveel dingen uit het hoofd van de man op de achtergrond, en vind ik het geel van de kraan niet echt mooi (al is dat nog wel bij te shoppen denk ik), maar even om aan te geven wat voor foto je krijgt @110mm. Ok, geen 70, maar 16 -> 70 is een heftiger verschil dan 70 ->110 ;)

Zo zie je maar dat het gewoon een 100% bewuste keus is geweest om op 16mm te fotograferen.


10052011_088 by Sauer Fotografie, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GTDesign

.... maar kijk eens goed en kritisch naar je foto die je ik geplaatst heb....
...Kijk eens bijvoorbeeld naar die gigantische hand wat die kerel voet die die dame gekregen heeft rechts links onder in de hoek.



Ik hoop alleen dat je inziet dat die voet met haar schoen hier een centraal punt is en dat dat de aandachts trekker moet zijn.
Bij jou foto is dat natuurlijk een ander verhaal en je bent slim genoeg om te weten wat ik bedoel.

GTDesign

Quote from: Christiaan S on May 20, 2011, 17:56:37
Nog even een laatste foto, en daarna kunnen we hopelijk weer verder met de dag ;)

De foto komt waarschijnlijk niet in de eindselectie (daarvoor vind ik de railing van het bakje net te storend, groeien er teveel dingen uit het hoofd van de man op de achtergrond, en vind ik het geel van de kraan niet echt mooi (al is dat nog wel bij te shoppen denk ik), maar even om aan te geven wat voor foto je krijgt @110mm. Ok, geen 70, maar 16 -> 70 is een heftiger verschil dan 70 ->110 ;)

Zo zie je maar dat het gewoon een 100% bewuste keus is geweest om op 16mm te fotograferen.


10052011_088 by Sauer Fotografie, on Flickr

Kijk, dit vind ik persoonlijk een vele betere foto als die eerste. Deze zie ik ook zo een in of ander bouwblad staan.

VlisChris

Dank. Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen ;) Persoonlijk ben ik meer voorstander van de eerste foto ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GTDesign

Je tweede foto is gewoon een stuk rustiger terwijl er toch in principe opstaat wat er op de eerste ook opstaat.

J.A.F._Doorhof

2e foto vind ik een stuk minder interessant.
Juist met dit soort foto's vind ik het top als er wat onrust is.
Kijk nog eens goed naar de 1e, je ziet gewoon dat hij met het bakje omhoog gaat, en je ziet de omgeving, erg mooi.
De 2e is voor mij (sorry christiaan) gewoon een simpele snapshot, teveel gecomprimeerd maar de achterste man is nog net te scherp, de lijnen lopen minder mooi en het is met totaal niet duidelijk waar ze zijn en wat ze doen.
Alles heeft foto 1 wel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Maakt niet uit. Heb de foto alleen online om te laten zien wat voor effect je krijgt met tele icm dat bakje. Jammer genoeg geen foto's met tele uit het bakje zelf. (ik was blij dat ik uberhaupt kon ademhalen zo krap was het :p).
Slecht noem ik de foto niet, maar de eerste spreekt veel meer imho.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.