Post hier je mensen foto's

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2009, 13:31:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Gaeje

zou me erg verwonderen dat on-camera flash dit portret mooier zou maken. zou gewoon alles platgooien, zelf al compenseer je.

kan je toch beter met wat photoshop een klein beetje extra pit in jagen.

J.A.F._Doorhof

Geloof me gewoon, als je VUL IN flits gebruikt dan krijg je dit soort effecten maar dan zonder photoshop.
Ik heb het niet over plat flitsen maar over een hele kleine tik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Koen K

#627
Ik ben het met Frank eens. Niet de flits volle bak er overheen gooien, inderdaad, maar subtiel inflitsen geeft zeker een mooi resultaat. Bovendien wordt de foto zo meer op het onderwerp gericht, aangezien het onderwerp beter belicht (lichter) wordt terwijl de achtergrond hetzelfde belicht blijft. In de Photoshop-bewerking zie je dat de achtergrond ook lichter wordt wat m.i. maar afleidt.

Gaeje

het is een kwestie van smaak natuurlijk,
ik ben geen fan van flitsen (van op de camera althans). ik vind het echt niet naturel. maar ieder doet waar hij zin in heeft natuurlijk

@koen K: wel sterk dat je vindt dat de achtergrond lichter wordt, aangezien ik met een layer mask de bewerking alleen op haar gezicht toegepast heb...

Gaeje

heb even gegoogeld op fill flash in de hoop een goed voorbeeld te vinden van wat ik bedoel.
er zullen natuurlijk voor en tegenstanders zijn, maar here goes.

ik vind de eerste foto (zonder fill) veel beter dan de 2de. waarom? heerlijk mooi contrastje in haar gezicht. 2de vind ik plat en onnatuurlijk


J.A.F._Doorhof

1e is voor mij een mislukte foto, 2e is in ieder geval wat van haar gezicht te zien.

Maar even serieus, wat je in photoshop hebt gedaan is EXACT wat fill in flash doet.
Dus ik snap niet dat je het onnatuurlijk vind, of is het het feit dat omdat het uit photoshop komt dat het goed is :D

Fill in flash is een techniek die je als je het goed beheerst gewoon onzichtbaar kan maken, bij de 2e foto zie je nog de schaduwen van de zon maar je ziet wel de ogen goed en de schaduwen, in mijn optiek dus een sterk voorbeeld van een mislukte foto naar een foto waarop het kind herkenbaar is.

zie ook voor uitleg en tips :
http://www.danheller.com/tech-fillflash.html
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=106
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

ja maar je zegt perfect wat ik bedoel: " je ziet tenminste haar gezicht"
ja, maar hoe?

wat ik niet mooi vindt aan flash is de 1) schaduwen, 2) de reflecties in de ogen, het haar...

J.A.F._Doorhof

Daarom zeg ik ook, het ligt eraan hoe je het doet.
Gebruik een diffuser op je flitser en de schaduwen zien er heel anders uit.
Sowieso zul je met een VUL IN FLITS die 1-2 stops onder je hoofdlicht ligt geen schaduwen zien die opvallen, ik gok dat jouw voorbeeld op dezelfde kracht is ingeflitst als het hoofdlicht. Ik praat echt over een mindere output dan het aanwezige licht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

maar het ging hier over Sk zijn spontane snap. als je rondloopt met je externe flash met diffuser en flits op -2 stops flitscompensatie, dan zit die kleine alweer 3 huizen verder tegen dat je klaar bent met installeren denk ik;

anyhow, ik denk gewoon dat wij andere opvattingen hebben over fotografie, we kunnen zo blijven discussiëren, de één doet het zus, de andere doet het zo. en het kan op 500 verschillende manieren.

Dus we hebben nu 2 opties getoond: fill flash, of een beetje photoshop achteraf. laat ons er nu maar over ophouden

ik zal even terug on topic gaan met een foto van mezelve, mijn eerste pogingen met een mamiya 645.
foto is niet gescand, maar het negatief gefotografeerd tegen het licht en omgekeerd in PS. scanner is op komst


Koen K

Quote from: Gaetan on November  8, 2009, 09:10:58
@koen K: wel sterk dat je vindt dat de achtergrond lichter wordt, aangezien ik met een layer mask de bewerking alleen op haar gezicht toegepast heb...

Houd ze dan maar eens eventjes naast elkaar. Inderdaad, je hebt een mask gebruikt en het effect wordt naar de randen toe minder, maar het is wel degelijk in de achtergrond te zien.

J.A.F._Doorhof

@Gaetan, een forum is ervoor om te discusseren.
Als je gewoon altijd je flitser op je camera aan hebt staan en op -1 of -2 dan gaat dat net zo snel als even een foto maken.
Zie echt het probleem niet.

Je voorbeeld laat een goed belichte foto zien, de foto van het meisje was dit niet, ik geef een tip hoe je dit kunt oplossen, is denk ik niets mis mee.
Mijn optiek van fotografie zal niet veel verschillen van die van jou, we willen allebei goede foto's.
Vergis je niet in hoe basic ik ben met mijn belichtingen, alleen omdat het vaak allemaal op zijn plekje valt werkt het.
Daarnaast schiet ik heel vaak met alleen maar natuurlijk licht of een kleine fill in flash.

Feit blijft dat je hier rustig kan discuteren maar een onderbelicht gezicht is in mijn optiek simpelweg nooit correct in dit soort foto's.
TENZIJ het sfeer verhogend is :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sk

Ik vind de bewerking van Gaetan er trouwens niet mooier op geworden. Volgende keer toch maar eens met flitser proberen!
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Gaeje

natuurlijk dien het forum daarvoor.

maar ik heb nu alleszins mijn punt duidelijk gemaakt. jij dat van jou. ik heb aan dat van mij niets meer toe te voegen, maar ik hou je niet tegen om verder uit te wijden over fill flash natuurlijk. ikzelf ben er gewoon geen fan van. (als die flash vast op de camera staat, althans)

grtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  8, 2009, 12:37:39
@Gaetan, een forum is ervoor om te discusseren.
Als je gewoon altijd je flitser op je camera aan hebt staan en op -1 of -2 dan gaat dat net zo snel als even een foto maken.
Zie echt het probleem niet.

Je voorbeeld laat een goed belichte foto zien, de foto van het meisje was dit niet, ik geef een tip hoe je dit kunt oplossen, is denk ik niets mis mee.
Mijn optiek van fotografie zal niet veel verschillen van die van jou, we willen allebei goede foto's.
Vergis je niet in hoe basic ik ben met mijn belichtingen, alleen omdat het vaak allemaal op zijn plekje valt werkt het.
Daarnaast schiet ik heel vaak met alleen maar natuurlijk licht of een kleine fill in flash.

Feit blijft dat je hier rustig kan discuteren maar een onderbelicht gezicht is in mijn optiek simpelweg nooit correct in dit soort foto's.
TENZIJ het sfeer verhogend is :D

Marsh

Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Ghosty J

ik moet zeggen het mais en het mooie herfstweer staan heel mooi op de foto :D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

J.A.F._Doorhof

Even oppassen met de huidbewerkingen, je moet ervoor zorgen dat ze niet gaan "gloeien" (teveel blur, te weinig detail).
Ook even oppassen met het oogwit, bij een van de foto's in het groen kijkt het model zo ver weg dat je alleen oogwit ziet.

De foto's in het groen vind ik het minste qua schaduw val en detaillering.
Zitten verder leuke ideeën tussen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ronin79

Best mooie foto's  ;D

Ze kijkt wel erg lief, naar dat andere meisje (vrouw) in het maisveld .... of zie ik nu dingen, die er niet zijn   :blink:
Misschien te veel fantasie  :hehe:

sj0er-D


peterrr

Mooie foto`s

De een mooier dan de andere ( close up vond ik wat minder ).
Maar welkome aanwinst hier ;D

groet Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Marsh

Dank u!

@ Frans; bedankt voor je advies!  :thumbs-up:
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


LittleNinja

Is dat je dame Marsh? Goed voor elkaar. En mooie foto's, al vind ik de laatste iets te dicht op het ordinaire. Maar dat is slechts mijn mening.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Marsh

Quote from: LittleNinja on November 12, 2009, 21:25:53
Is dat je dame Marsh? Goed voor elkaar. En mooie foto's, al vind ik de laatste iets te dicht op het ordinaire. Maar dat is slechts mijn mening.

Neen, dit is niet mijn dame Ninja, haha...
Goede vriendinnen zijn erg fijn als je wat aan fotografie doet. ^^
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


donaldk

#647
 :plain:

Robbert54

die eerste twee dames zijn niet lelijk. die closeup foto is wel erg blury
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

donaldk

En nog een dubbele naam ook, volgens Marsh online portfolio, dus echt een dame;-).