Post hier je mensen foto's

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2009, 13:31:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Gaeje

Hallo,

ik probeer daar inderdaad heel voorzichtig in te zijn, omdat ik weet hoe gevoelig dat ligt, maar je moet op den duur wel gaan zeggen wat je wou zeggen natuurlijk. vandaar dat ik begin met: is het geen ideetje... enz en dan waarom...

Ik zeg in de post erna ook letterlijk: ik post meestal geen comments omdat ik niet het gevoel heb iets te kunnen bijdragen, toevoegen, verbeteren aan wat Frank doet. Je gaat mij, denk ik, niet vaak horen zeggen: ik vind dit of dat slecht en nog veel minder zonder dan te zeggen waarom.
dat is ook meteen @madhouse de nuance tussen niet reageren als je geen fan bent, of niet reageren als je niets te vertellen hebt wat constructief is

Deze keer had ik echter het gevoel dat ik misschien iets kon bijdragen, door bvb eens voor te stellen om andere locaties te gaan zoeken, maar ik had wel al een vaag vermoeden dat dat een slecht idee was...

Dat niemand fan is van mijn foto's lig ik ook niet wakker van, echter als er concrete tips komen die ik kan gebruiken om betere foto's te maken, ben ik blij als een klein kind.

beunky

Ik ken je foto's niet Gaetan, dus ik kan niet over je foto's oordelen (heb je een link, ben wel benieuwd!).

Het gaat volgens mij niet om wat je zegt, maar hoe je dit zegt. Op de manier zoals je dit nu zegt komt het niet prettig over in de eerste post. In deze post ligt het al een stuk anders.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Madhouse

Quote from: Gaetan on August 11, 2009, 14:12:42
Hallo,

ik probeer daar inderdaad heel voorzichtig in te zijn, omdat ik weet hoe gevoelig dat ligt, maar je moet op den duur wel gaan zeggen wat je wou zeggen natuurlijk. vandaar dat ik begin met: is het geen ideetje... enz en dan waarom...

Ik zeg in de post erna ook letterlijk: ik post meestal geen comments omdat ik niet het gevoel heb iets te kunnen bijdragen, toevoegen, verbeteren aan wat Frank doet. Je gaat mij, denk ik, niet vaak horen zeggen: ik vind dit of dat slecht en nog veel minder zonder dan te zeggen waarom.
dat is ook meteen @madhouse de nuance tussen niet reageren als je geen fan bent, of niet reageren als je niets te vertellen hebt wat constructief is

Deze keer had ik echter het gevoel dat ik misschien iets kon bijdragen, door bvb eens voor te stellen om andere locaties te gaan zoeken, maar ik had wel al een vaag vermoeden dat dat een slecht idee was...

Dat niemand fan is van mijn foto's lig ik ook niet wakker van, echter als er concrete tips komen die ik kan gebruiken om betere foto's te maken, ben ik blij als een klein kind.

Dit ben ik weer volledig met je eens!

Ik snap je gevoel wel achter je post en anderzijds vind ik dit ook weer goed dat je het wel doet. Alleen net wat Beunky zegt is dat de post wat summier is en dit al gauw negatief/niet prettig opgevat kan worden. Dit is mij al vaker opgevallen in topics (als je een comment geeft) en vandaar mijn opmerking hierover. Even goede vrienden natuurlijk en als ik iets uit je comment kan leren dan ben ik ook zo blij als een klein kind  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Gaeje

ja, ik weet dat dat kortaf overkomt om kort te posten, maar ik heb niet altijd zin om heel erg veel te typen voor één kleine bemerking, (maar bon je bent dan toch altijd nog 3 extra posts aan het doen om alles te nuanceren  :) )

ik heb geen link van mijn fotos omdat ik mijzelf ook geen fotograaf noem/vind. ik post hier zo af en toe wat probeersels (vooral bij analoge fotografie) en vroeger op dutchphotozone ook wel wat en dat is het een beetje. ik vind m'n fotos niet bijzonder genoeg om een website voor op te richten. Of er staan dan weer mensen op die het volgens mij niet leuk vinden van anoniem op internet te staan

grtz,
G.

Jimmy Conway

Quote from: beunky on August 11, 2009, 13:58:30
, maar ik kan heel goed zien dat het hele goede foto's zijn (en ook nog wel benoemen waarom).
Dan ben ik benieuwd naar wat 'hele goede' foto's zijn en hoe jij dat benoemt... 8)
Als ik achter dat geheim van de smid ben dan ga ik dat ook toepassen op mijn foto's.... :D

Quote@ Gaetan: ik moet wel zeggen dat je post wat summier is waardoor het op mij niet prettig over zou komen als ik Frank zou zijn.
Maar jij bent Beunky... En ik ben.... :D

Als Gaetan dat als toeschouwer zo ondervind, prima toch? Hij zat waarschijnlijk helemaal niet op die excuses van Frank te wachten. :)
Ik vind het best (en de reden waarom ik ze op het internet zet) om te weten hoe het 'publiek' naar mijn foto's kijkt of hoe ik als publiek naar andere foto's kijk. Of dat nou mijn ego streelt of niet.
Een forum is gemaakt voor reacties. En het is onzin dat iemand uit dat publiek zelf een portfolio moet hebben om een bepaald oordeel te hebben over een foto, muziek, schilderij of wat dan ook. Artiestenwerk is niet voor tere zieltjes... :D

beunky

Quote from: Jimmy Conway on August 11, 2009, 19:13:56
Dan ben ik benieuwd naar wat 'hele goede' foto's zijn en hoe jij dat benoemt... 8)

Oké, oké. Je hebt gelijk. Ik bedoelde te zeggen: ik kan heel goed zien waarom ik het hele goede foto's vind.

Quote from: Jimmy Conway on August 11, 2009, 19:13:56
Maar jij bent Beunky... En ik ben.... :D

Dat is waar. Maar ik geef alleen aan hoe het op mij over zou komen als iemand dat zou schrijven over mijn foto's. En blijkens Franks reactie komt het bij hem ook zo over.

Quote from: Jimmy Conway on August 11, 2009, 19:13:56
Als Gaetan dat als toeschouwer zo ondervind, prima toch?

Absoluut! Zeker is het prima. Het is alleen handig om te voorkomen dat iets aanvallend overkomt terwijl dat helemaal niet zo bedoeld is.

Quote from: Jimmy Conway on August 11, 2009, 19:13:56
Ik vind het best (en de reden waarom ik ze op het internet zet) om te weten hoe het 'publiek' naar mijn foto's kijkt of hoe ik als publiek naar andere foto's kijk. Of dat nou mijn ego streelt of niet.

Ik ook. Hoe meer reacties, hoe beter. Het helpt daarbij enorm dat mensen aangeven waarom ze iets vinden, ongeacht wat ze er van vinden.

Quote from: Jimmy Conway on August 11, 2009, 19:13:56
Een forum is gemaakt voor reacties. En het is onzin dat iemand uit dat publiek zelf een portfolio moet hebben om een bepaald oordeel te hebben over een foto, muziek, schilderij of wat dan ook. Artiestenwerk is niet voor tere zieltjes... :D

Helemaal mee eens!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

GTDesign


J.A.F._Doorhof

@Gaetan,
Ik val niet in de defensieve mode, don't worry.
Wat ik alleen wil aangeven is dat als je iets post je beter eerst even kan kijken wat die persoon verder doet.
Ik denk namelijk dat mijn werkterrein wel redelijk uitgebreid is :D

Vandaar dat ik je even een linkje gaf zodat je dit zelf kan zien.

Verder kan het me weinig schelen of iemand wel of geen fan is van mijn werk, we winnen er redelijk veel prijzen mee (vorige week nog met 2 foto's de eerste plek in de Goldwell trendzoom 2009 wat een wereldwijde wedstrijd is) en ik vlieg voor de workshops de halve wereld over, dus ik denk dat er genoeg liefhebbers zijn.
Maar goed met alle kunstvormen geldt dat het ZEER persoonlijk is.
Ook geldt voor alle kunstenaars die kritiek geven dat ze zich vind ik eerst moeten verdiepen in de persoon waarop ze de kritiek geven, en de opmerking je moet je werkgebied eens uitbreiden werkte bij mij een beetje op mijn lachspieren (en dat bedoel ik positief), ben blij als ik een keertje een shoot hier in de omgeving kan doen namelijk....

Bij sommige mensen kan het namelijk helemaal verkeerd overkomen, en ik...... tja ik heb wel een beetje een board voor mijn kop opgebouwd de laatste paar jaar :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Eerder een camera voor je kop!
Of een laptop voor je kop... (met al die kalibraties)

Wat je wilt, Frank! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

het is moeilijk natuurlijk op een forum...

negatieve commentaar of 'tips' lokt altijd een reactie uit van: doe het dan zelf, maar alleen maar horen: "topfoto's, mooi, waauw" daar schiet je ook niets mee op denk ik dan.

anderszijds als je het gevoel hebt van geen feedback meer nodig te hebben kan je gewoon een website maken met een online portfolio en die dan up to date houden. Als het materiaal boeiend genoeg blijft zullen mensen wel naar daar trekken dan.

In het geval van Frank's fotos heb ik alleszins weer wat bijgeleerd, namelijk: ik zeg al niets meer, want ik zat er duidelijk zwaar naast.

J.A.F._Doorhof

Niet meteen die conclusie trekken, dat is nou weer jammer.
Het probleem is dat veel te veel mensen maar gewoon wat roepen zonder eerst te kijken naar wat degene doet die je het "advies" geeft.
Ik zal niet meteen boos worden en in de hoogste boom klimmen (hoewel ik wel antwoord :D) maar er zijn genoeg mensen die het zich wel zeer persoonlijk aantrekken.
Op het forum heerst de laatste paar weken een sfeertje van erg snel beledigt zijn en terug vechten of maar niets meer zeggen, dat is doodzonde voor de goede discussie, want alleen daarin kunnen we van elkaar leren.

Ofwel zie het niet meteen negatief maar denk er bij na voordat je post dat iemand meer moet doen buiten zijn omgeving als 1 klinkje op de website je meteen had verteld dat die persoon overal en nergens (soms letterlijk :D) werkt.
Ik probeer altijd even de website van iemand te bezoeken voordat ik iets post.

Heb wel eens een foto gezien waarvan ik dacht "jeetje wat een troep" maar toen ik de website bezocht vond ik de foto ineens een stuk beter...
Dan post ik dus iets anders als dat ik op de website gelijksoortige foto's zie.

Snap je ?
Positief zien dus.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 11, 2009, 20:26:51
Ook geldt voor alle kunstenaars die kritiek geven dat ze zich vind ik eerst moeten verdiepen in de persoon waarop ze de kritiek geven,
Ik vraag me af waarom? Iemand kan zich heel breed verdiepen in het werk van anderen en dat als referentie gebruiken om een oordeel te geven over jouw werk. Daarbij hoef je zelf nog niet eens productief te zijn. Sterker nog sommigen hebben dat als baan. Bij fashion bijvoorbeeld. :)
Vaak wil je bij fotografen/kunstenaars/muzikanten/schilders/etc. juist helemaal niet al te veel van hun persoon weten... :D

QuoteBij sommige mensen kan het namelijk helemaal verkeerd overkomen, en ik...... tja ik heb wel een beetje een board voor mijn kop opgebouwd de laatste paar jaar :D
Ik denk dat het lastig kan zijn als je productie en persoonlijkheid niet kan scheiden, dan kan dat inderdaad helemaal verkeerd overkomen.

J.A.F._Doorhof

@Jimmy,
Zie mijn opmerking hierboven.
De opmerking van Gaetan dat ik eens een andere locatie moet proberen had nooit gebeurd als hij 1 klikje had gedaan dat is de strekking van mijn verhaal.
En noem mij maar gek maar als ik kritieken geef op foto's dan kijk ik inderdaad altijd even naar de site van die persoon ook al is het maar een seconde of 10, de meeste fotografen hebben de site in de foto's staan dus kleine moeite maar voorkomt soms onnodig zeer :D

Je hoeft je niet breed te verdiepen in iemand (heb ik ook geen tijd voor) echter ik vind wel dat je ongeveer moet weten wat die persoon doet en kan om een waarde oordeel te geven. Ik geef zelf al een paar jaar workshops en kom daar gewoon verschillende mensen tegen, bij sommige moet je gewoon ZEER kritisch zijn omdat ze het wel kunnen maar vaak te laks zijn om een goede compositie in de camera te maken maar werk inleveren met perfecte composities uit photoshop, en bij andere moet je weer wat milder zijn omdat ze simpelweg net aan het begin staan van hun leercurve.

Maar goed, over het algemeen post iedereen natuurlijk zoals hij/zij het ziet en voelt en dat is ook goed.

Wat ik in deze jammer vind is dat Gaetan zich aangevallen lijkt te voelen door mijn opmerking terwijl dat niet zo bedoeld was.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

jij gaat ervan uit dat ik dat niet gedaan heb, maar wie weet heb ik wel al veel meer gezien, maar vind ik gewoon niet dat het eruit komt. het meeste wat ik zie is studio, en een paar wederkerende locaties.

het is iets dat langs 2 kanten snijdt, ik wil liever geen kritiek geven over dingen waar ik geen verstand van heb (fashion) maar ik denk dan bvb dat ik het misschien liever zou zien als er meer variatie zat in de decors, dus ik doe het toch.

en jij neem de opmerking niet ter harte, denkt dat ik maar 2 foto's gezien heb die toevallig allebei op het autokerkhof waren en kaatst de opmerking terug zonder je af te vragen: komen mijn fotos misschien over alsof ze altijd op dezelfde plek gemaakt worden?

ik weet dat er een serieus bashing-sfeertje op het forum hangt, maar op de duur kan je niks meer zeggen. Anderszijds komen mijn posts blijkbaar altijd veel harder over dan ik ze bedoel

Gaeje

ondertussen heb je nog maar eens gepost dat ik je background niet ken, maar met dat ik hier al zo lang op dit forum rondhang heb ik wel degelijk zo goed als al je fotos gezien sinds je daarmee (her)begonnen bent, met de canon 10d nog.

En mijn opmerking vind ik wel degelijk nog steeds van toepassing. ik heb gewoon dat autokerkhof al héél veel gezien.

ik voel me niet aangevallen, alleen lijkt er heel weinig ruimte voor dialoog. Je hoeft niet altijd alles te weerleggen, soms kan je gewoon misschien eens niet replyen en denken: is dat zo? komt het zo over? hmmm ik zal er eens over denken.
En dan hoef je nog niet eens de raad op te volgen of niet...

komt gewoon zo hooghartig over als je altijd het laatste woord wil hebben

J.A.F._Doorhof

Jammer dat het zo bij je overkomt.
Ik zie veel afwisseling in mijn portfolio vandaar mijn opmerking.
Maar goed laten we het daar maar bij laten.
Ik wil niet dat er een verkeerde conclusie word getrokken over hoe ik mijn opmerking bedoelde that's all.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

natuurlijk is er veel afwisseling in je portfolio dat bedoelde ik niet, maar alleen iets minder in achtergronden. (van als je dan toch naar buiten trekt)

Daarom haat ik comments posten dus, ik heb nu ondertussen al 10 extra posts gedaan met nuances voor iets wat eigenlijk een heel korte bemerking van mijnentwege moest zijn

Madhouse

Quote from: Gaetan on August 12, 2009, 02:32:56
natuurlijk is er veel afwisseling in je portfolio dat bedoelde ik niet, maar alleen iets minder in achtergronden. (van als je dan toch naar buiten trekt)

Daarom haat ik comments posten dus, ik heb nu ondertussen al 10 extra posts gedaan met nuances voor iets wat eigenlijk een heel korte bemerking van mijnentwege moest zijn

Is goed voor je post counter toch  ;)

Maar even terzijde! Ik denk dat we maar weer foto's moeten gaan posten!  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

LexiconLogan

wat zit er hier op de hoek van de straat?
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

reza

Nou, wat zit er op de hoek van de straat?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

JeKa

#273
Quote from: reza on August 12, 2009, 17:29:00
En?

Die wordt gerund door dat blonde jongentje op de foto en die is nog maar 7.

LexiconLogan

Nou dat zal ik je vertellen, vroeger was het een stuk beter maar de laatste tijd is Ahmed terug naar Cairo en is het overgenomen door Jan en sinds Jan is het frituurvet niet meer vervangen...dus; niet best
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable