Post hier je mensen foto's

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2009, 13:31:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een goede huwelijksfotograaf is zeker niet onderaan in de keten, sterker als je het goed doet dan staan ze helemaal boven aan :D
Probleem is dat ik mensen denken dat als je fotografeert je alles wel kan en dat is niet zo.
Ik heb wel huwelijke gedaan en vind het ook fantastisch alleen als je de prijzen hoort dan is het vaak voor de klant niet interessant, ze denken allemaal dat het wel kan voor 500,00 want Ome Henk doet het voor minder met zijn camera.

Als je een huwelijk GOED wilt doen dan is het VEEL werk, na de huwelijksdag gemiddeld nog 2 dagen nawerk en dat kan niet uit voor 500,00.
Voor een serieuze offerte mag iemand me altijd mailen, maar in Nederland zijn de budgetten vaak niet al te hoog, fotografie is een sluitpost en ik weiger gewoon pertinent mijn werk af te raffelen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankB

Na al deze opmerkingen over huwelijksfotografen durf ik mijn foto's bijna niet meer te posten ....  :devil:

1.


2.


3.


4.


5.


6.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

#27
Wat mij betreft mooie foto's, Frank. Het 'moment' is vaak heel goed gelukt. :)

Technisch is niet alles even mooi, je zou wat meer aandacht kunnen besteden aan de kadrering. Nu zijn er soms storende elementen in beeld. Op foto 1 bijvoorbeeld de boom links die schuin niet mooi onscherp staat te wezen. Ook het scherpstelpunt op de arm zou ik liever op de armband zien. Dat is bij de foto met het boeket op de voorgrond goed gelukt. Die foto zou trouwens nog beter zijn als hij iets minder 'stijfjes' was, dus als de beide huwelijkspartners wat uitbundiger zouden zijn. Ze hebben tenslotte dat boeket niet voor niets op de grond achter gelaten... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Quote from: Audiofiel on June  7, 2009, 10:34:54
Wat mij betreft mooie foto's, Frank. Het 'moment' is vaak heel goed gelukt. :)

Technisch is niet alles even mooi, je zou wat meer aandacht kunnen besteden aan de kadrering. Nu zijn er soms storende elementen in beeld. Op foto 1 bijvoorbeeld de boom links die schuin niet mooi onscherp staat te wezen. Ook het scherpstelpunt op de arm zou ik liever op de armband zien. Dat is bij de foto met het boeket op de voorgrond goed gelukt. Die foto zou trouwens nog beter zijn als hij iets minder 'stijfjes' was, dus als de beide huwelijkspartners wat uitbundiger zouden zijn. Ze hebben tenslotte dat boeket niet voor niets op de grond achter gelaten... ;)

Dank voor de tips! Zeker dat scherpstelpunt had ik zelf nog niet zo opgemerkt. Qua compositie vond ik het een lastige foto. De boom had uit beeld gekund, maar dan kreeg ik problemen met de hand die niet helemaal in beeld was (nog storender ;)). Nog meer eens stoeien om die foto echt goed te krijgen :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Nog even reflecterende zou een oplossing kunnen zijn om het standpunt een stuk verder naar onder te verplaatsen. Dan neemt de lucht toe, maar verdwijnen storende elementen als de boom.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: FrankB on June  7, 2009, 10:39:19
Nog even reflecterende zou een oplossing kunnen zijn om het standpunt een stuk verder naar onder te verplaatsen. Dan neemt de lucht toe, maar verdwijnen storende elementen als de boom.

Klopt. Ik denk dat een lager en meer naar boven gekanteld standpunt spannender was geweest.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  7, 2009, 08:18:31
Een goede huwelijksfotograaf is zeker niet onderaan in de keten, sterker als je het goed doet dan staan ze helemaal boven aan :D
Probleem is dat ik mensen denken dat als je fotografeert je alles wel kan en dat is niet zo.
Ik heb wel huwelijke gedaan en vind het ook fantastisch alleen als je de prijzen hoort dan is het vaak voor de klant niet interessant, ze denken allemaal dat het wel kan voor 500,00 want Ome Henk doet het voor minder met zijn camera.

Als je een huwelijk GOED wilt doen dan is het VEEL werk, na de huwelijksdag gemiddeld nog 2 dagen nawerk en dat kan niet uit voor 500,00.
Voor een serieuze offerte mag iemand me altijd mailen, maar in Nederland zijn de budgetten vaak niet al te hoog, fotografie is een sluitpost en ik weiger gewoon pertinent mijn werk af te raffelen.

Precies, een goede huwelijksfotograaf is vrij zeldzaam en zeker ook erg kostbaar.
Overigens heb ik wel begrepen van mijn oom (een aardig goede fotograaf als ik anderen mag geloven) dat men er over het algemeen een hekel aan heeft omdat het nogal 'saai' is omdat iedereen dezelfde standaardfoto's wil.
Hij vind het zelf in ieder geval ook niet leuk en daarom vraagt ie er ook (althans, een paar jaar geleden, weet zijn huidige prijzen niet) 5.000 euro voor...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

J.A.F._Doorhof

5000,00 zijn normale prijzen als je het echt goed wilt hebben.
Als ik het doe is het wel iets lager maar goed ik vind het ook leuk :D
Veel mensen vergeten dat de fotograaf van smorgens tot vaak diep in de avond aanwezig is dus dat zijn feitelijk al 2 werkdagen en dan ook nog eens 2 dagen aan het selecteren en bewerken is.
Als je dus alleen de uren al zou tellen tikt het al aan, en dan kwaliteit (en dat heeft geen prijs).

Ik doe geen standaard dingen bij huwelijken trouwens, heb ik een hekel aan.
Je ziet vaak de fotografen standaard van iedereen een portret maken, daar heb je weinig aan, ik probeer altijd de sfeer te pakken.
Maar goed daarin onderscheidt je je.
Meestal echter word ik ingeschakeld voor een sessie net na of net voor de huwelijks dag, als het ware de ECHTE huwelijksfoto's van de bruid en bruidegom (of andere combinatie tegenwoordig).
Leukste is een TTD sessie ofwel Trash The Dress.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

tiptop

Mischien fototechnisch niet goed, maar wel heel leuk.

Oma wil de kleine kussen, maar die denkt er anders over. ;D

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

En deze is ook wel leuk :)

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

beunky

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  7, 2009, 19:46:44
5000,00 zijn normale prijzen als je het echt goed wilt hebben.
Als ik het doe is het wel iets lager maar goed ik vind het ook leuk :D
Veel mensen vergeten dat de fotograaf van smorgens tot vaak diep in de avond aanwezig is dus dat zijn feitelijk al 2 werkdagen en dan ook nog eens 2 dagen aan het selecteren en bewerken is.
Als je dus alleen de uren al zou tellen tikt het al aan, en dan kwaliteit (en dat heeft geen prijs).

Precies, ik begrijp de prijs ook wel. Maar ja, het is gewoon veel geld natuurlijk.

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  7, 2009, 19:46:44
Ik doe geen standaard dingen bij huwelijken trouwens, heb ik een hekel aan.
Je ziet vaak de fotografen standaard van iedereen een portret maken, daar heb je weinig aan, ik probeer altijd de sfeer te pakken.
Maar goed daarin onderscheidt je je.

De kunst is volgens mij dan ook om te zorgen dat je er iets moois van maakt. En dat je daarna zorgt dat het bruidspaar die foto's uitkiest die volgens jou (met je professionele beoordelingsvermogen) het beste zijn. En dat is weer een kunst op zich ;)

Overigens even een linkje naar de site van de fotograaf over wie ik het net had: http://www.henkeertinkfotograaf.nl/
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

donaldk

Is inderdaad een flink bedrag. Laatste keer dat ik op Frank's site keek vroeg ie 120 euro per uur inclusief studio en visagiste, dus aan uren zul je volgens zijn opgaaf al snel E 2,5 a 3 K kwijt zijn. Frank is vast niet de duurste fotograaf en als je het werk eigenlijk niet wilt doen, zlas Beunky's oom, dan kom je op het max. uurtarief en dus een stuk hoger uit. Stevig rond bedrag schrikt de meeste mensen af en als het niet afschrikt dan heeft je oom ten minste financiele voldoening van het werk.

donaldk

Tiptop, ik zag de foto eerst met de handjes uit beeld. Dan kan ie zo in een Sci-fi serie, met die grote ogen en puntige oortjes. Heel grappig ventje en leuke foto heb je.

GTDesign


donaldk

Wat voor wild katje had je nu weer in je studio Gé :angel:.

FrankB

Mooie expressie in het gezicht GT. Jammer van de 'veeg' rechts bovenin foto 1, wat is daar aan de hand?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

GTDesign

Quote from: FrankB on June 15, 2009, 07:55:57
Mooie expressie in het gezicht GT. Jammer van de 'veeg' rechts bovenin foto 1, wat is daar aan de hand?

Dat is geen veeg, dat hoort zo.  Het is de studioflitser die je ziet, gebruikt als haarlicht.

GTDesign

#42
Quote from: donaldk on June 15, 2009, 03:22:08
Wat voor wild katje had je nu weer in je studio Gé :angel:.

Ze was heel lief voor mij hoor.  :P


Gaeje

5000 euro vind ik wel veel. pfff, ik heb nog nergens trouwfoto's gezien waar ik 5000 euro voor over zou hebben, laat ik het zo zeggen. Akkoord als je begint te tellen in uren werk en uren nabewerking kom je mathematisch misschien wel aan of over dat bedrag, maar je werkt niet voor een commerciële instelling hé, je werkt voor een particulier koppel die zowieso al tegen een dure dag aankijkt....

FrankB

Quote from: GTDesign on June 15, 2009, 11:59:57
Dat is geen veeg, dat hoort zo.  Het is de studioflitser die je ziet, gebruikt als haarlicht.

Oke, toch stoort het me ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

EdoE

Ik blijf een fan van available light...

EdoE

Straat, altijd leuk

Bant


Valkyrie

Quote from: Bent on June 15, 2009, 17:14:51
Wat doe je nou met al die foto's?

Gebruiken voor zijn portofolio denk ik. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

GTDesign