Sony TA-F808es versterker wordt kokend heet.

Started by Paul1967, May 30, 2009, 21:37:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul1967

Mijn broer heeft een 2de hands Sony TA-F808es versterker aangeschaft middels ebay.de
Dit is het duurdere (lees: betere) broertje van de F707es die ik zelf bezit.
Hij heeft hem vandaag voor het eerst aangesloten en nu doet zich het volgende voor:
-als je de powerknop indrukt duurd het dik 10 seconden voordat hij inschakeld,
je hoort dan prrttt vanbinnen uit bij inschakelen (voeding?).

Mijn versterker schakeld na ongeveer 5 seconden in en hoor je een klikje wat mij normaler lijkt.

Nu ook het volgende:
de versterker werd al gauw heet (kwartiertje draaien op normaal volume d.w.z. dat je normaal kan praten).
Na een half uurtje werd het al behoorlijk warm in de buurt van de versterker,
en na een uurtje werd de versterker bovenzijde zelfs zo heet dat aanraken onmogelijk werd.
Figuurlijk zou je kunnen zeggen: je kan er een eitje op bakken.
Het is een vol vermogen klasse A versterker.......maar zo heet worden op normaal volume binnen een uurtje ???

De versterker zelf klinkt gewoon goed en funktioneerd probleemloos.
Toch vind ik het vreemd m.b.t. prrr geluidje als versterker in bedrijf schakeld, wat de mijne dus niet doet.
En ook dat kokend heet worden zit mijn broer niet lekker, goed warm o.k. wat die van mij doet,
maar zo heet dat aanraken bovenkap pijnlijk is :ohmy:
Linkje bewuste versterker:
http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyes/TAF707808ES/TAF707808ES.html#

Wat kan dit zijn cq aan liggen?

Douma

Ik zou het prrrt geluidje eigenlijk moeten horen, maar dit doet me denken aan het geluidje dat een NAD 317 versterker van mij ooit maakt bij het inschakelen. Dit geluidje zou ik ook als prrrt omschrijven en werd veroorzaakt door een relais die niet precies wist wat ie wilde. Deze schakelde een aantal keer heel snel achter elkaar voordat deze in de juiste stand bleef staan. Dit was het relais van het beveiligingscircuit. Doordat een ander deel in de versterker op het punt stond het te begeven raakte het beveiligingscircuit tijdens het inschakelen even in de stress.

Voor wat betreft het heet worden zou je eigenlijk iemand moeten vinden die ook zo'n versterker heeft. Misschien op een speciaal Sony forum? Dan kun je checken of het echt zo hoort of niet.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Kjelt

Eerst de exacte temperatuur maar eens opmeten. Niet kunnen aanraken en kokend heet zijn nogal vage begrippen.
Boven de 50 graden Celsius is iets al gauw niet meer aan te raken. Dat is iets heel anders als 100 graden celsius (kokend).
Als elektrotechnicus zie ik vaak apparatuur die rond de 70-80 graden Celsius bedrijfstemperatuur hebben, dat is dan ook wel een beetje het uiterste.
Boven de 80 graden zullen je elco's snel uitdrogen en de integrated circuits vinden het dan ook niet meer prettig (alhoewel tegenwoordig de military grades tot 130 graden kunnen). Oftewel hoeveel graden Celsius is het inwendige van de versterker. Aangezien het een klasse A versterker is sta ik nergens van te kijken.

Audiofiel

Volgens mij zijn die Sony's helemaal geen volledig klasse A ontwerpen, maar versterkers met een hoge ruststroom. Dus knetterheet lijkt mij in ieder geval niet goed. Versterkers die volledig klasse A zijn, hebben vrijwel altijd dikke koelribben aan de buitenkant zitten om de warmte af te kunnen voeren (het omgekeerde is uiteraard niet altijd waar, ook klasse AB versterkers hebben soms dikke koelribben). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.


Douma

Je zou even kunnen checken of de ruststroom nog een beetje volgens fabrieksspecificaties staat ingesteld. Hoe dit moet staat wel in het service manual. mocht je een pdf willen hebben dan hoor ik het wel. Heb m hier wel liggen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Paul1967

Quote from: Audiofiel on May 30, 2009, 23:15:23
Volgens mij zijn die Sony's helemaal geen volledig klasse A ontwerpen, maar versterkers met een hoge ruststroom. Dus knetterheet lijkt mij in ieder geval niet goed. Versterkers die volledig klasse A zijn, hebben vrijwel altijd dikke koelribben aan de buitenkant zitten om de warmte af te kunnen voeren (het omgekeerde is uiteraard niet altijd waar, ook klasse AB versterkers hebben soms dikke koelribben). ;)

Heb het ooit ergens gelezen op internet (ik zoek het nog ff op).
Weet wel dat de pre- en powerstages volledig polarized zijn in class A. Dit staat ook zo vermeld in de gebruiksaanwijzing.
Of ie geheel zijn vermogen in class A levert (?).

Ga straks naar mijn broer en neem een thermometer mee om het te meten (zal dat later op de dag hier vermelden hoe heet/warm hij echt wordt).

De relais maakt dus niet de normale klik geluid, het is meer het geluid van een klein windje (scheetje) d.w.z. pwwtt.
Het zijn niet een paar snelle klikjes achter elkaar alsof het blijft hangen.

Douma

Quote
De relais maakt dus niet de normale klik geluid, het is meer het geluid van een klein windje (scheetje) d.w.z. pwwtt.
Het zijn niet een paar snelle klikjes achter elkaar alsof het blijft hangen.

Ik denk dat wij het wel over het zelfde geluid hebben. Maar dat is natuurlijk altijd lastig te beoordelen zo via een forum.:) Bij mijn NAD was er ook geen relais-geluid meer in te herkennen. In het begin vond ik dat het klonk alsof er eventjes kortsluting werd gemaakt. Een soort "winderig" geknetter. Ja ik heb het nog steeds over audioapparatuur.;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

klinkt als een slecht inkomend relais.....
heeft volgens mij niet erg veel te maken met de warmte ontwikkeling.
gewoon openmaken en voelen of er bepaalde componenten extreem heet worden.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Paul1967

Ben vanmiddag bij mijn broer geweest, het volgende:
deze versterker wordt inderdaad warmer dan die van mij, kan zijn dat dat zo hoort, het is immers een ander (zwaarder vermogen) model.
Mijn broer had het over kokend heet, ikzelf vind dat iets te ver gaan.
Met een thermometer erop werd het niet warmer dan om nabij 65 graden. Denk dus niet dat dit zorgmakend is.

Wat betreft het relais. Heb er zelf ook niet al teveel verstand van.
Kan je er makkelijk achter komen welk relais het is (oor erbij te houden)?
én...is zoiets zelf makkelijk te vervangen....of gewoon zo laten omdat het géén kwaad kan?

Paul

dre73

openschroeven en aanzettendan hoor je wel waar ie zit.
als ie open kan contact reinigen en hij moet weer een poos meegaan.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Die 65 graden is niet zorgwekkend, al vind ik het wel wat warm. Misschien voor de zekerheid de ruststroom toch even nakijken.

QuoteWat betreft het relais. Heb er zelf ook niet al teveel verstand van.
Kan je er makkelijk achter komen welk relais het is (oor erbij te houden)?
én...is zoiets zelf makkelijk te vervangen....of gewoon zo laten omdat het géén kwaad kan?

Gewoonweg vervangen heeft volgensmij alleen zin om er achter te komen of het echt het relais is. Als het het relais van het beveiligingscircuit is, dan is de kan groter dat er ergens anders in de versterker iets niet helemaal goed zit.

En inderdaad wat dre73 zegt. Als je het relais kan openmaken kun je de contacten proberen te reinigen. Al gaat dit vaak niet zo gemakkelijk. Misschien ook even de solderingen van het relais nakijken.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Kjelt

Ik vind 65 graden voor een klasse A versterker niet overdreven warm maar zoals Douma al zegt, verlopen versterker instellignen wel eens en dan is de ruststroom nameten een eerste goede stap.

solitaire

Een kast temperatuur van 65°C voor consumenten electronica wordt vaak als grenswaarde gezien. De apparaat-voetjes die ik maak hebben een dempende substantie die in aanraking komt met de kast van de apparatuur dat erop staat, en ik heb ook moeten zoeken naar een geschikte substantie waarvoor ik kan garanderen dat het niet uitvloeid <65°C.

Je zenuwen kunnen 65°C nog net handelen, maar zorgen dan wel voor alarmbellen. Dat betekend niet automatisch ook de alarmfase voor het apparaat in questie. Als dat gebouwd is op die temperatuur te werken is er niets aan de hand (alleen wellicht slecht voor de levensduur ... maar een notoire hittemaker als bv. de MF A1 is ook prima te onderhouden).



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

blue-eyes

Ter vergelijking:

Mijn 5 * 200 watt doet 40 - 46 graden, met dit weer 46 graden. Op koude dagen behoorlijk koeler.
46 graden, daar kan ik mijn handen zonder problemen op de body leggen.

Iemand anders (Classe forum) heeft iets hogere temperaturen (52 graden) en hier een vraag over gesteld aan de Classe fabriek.
52 graden was heel normaal, geen enkele issue.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kuipje

Probeer eens of Don van der Deijl nog ergens te vinden is. Die heeft met zijn monoblokken (PM80ES oid) hetzelfde probleem gehad en die zijn op een gegeven moment zelfs uitgefikt. Het schijnt een probleem te zijn wat veel vaker voorkomt bij ES eindversterkers uit die periode.

solitaire

#16
Volgens mij waren het sommige modellen uit de Esprit serie, en enkele modellen uit de 'serie' waar later Esprit uit is voort gekomen, die nog wel eens serieus oververhit raakten. But I may be wrong ... (en ieder model kan natuurlijk op drift slaan en de geest geven).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

John Wx

Quote from: solitaire on June  1, 2009, 13:19:21
Volgens mij waren het sommige modellen uit de Esprit serie, en enkele modellen uit de 'serie' waar later Esprit uit is voort gekomen, die nog wel eens serieus oververhit raakten. But I may be wrong ... (en ieder model kan natuurlijk op drift slaan en de geest geven).



W.

Er is wat aan het sterven in de amp
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Caris

Zijn deze dingen passief gekoeld?
Misschien zit er wel een gare fan in?