Is 48khz normaal bij een ongecomprimeerde pcm soundtrack op een blue ray??

Started by polmans, May 29, 2009, 18:43:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

polmans

Is het normaal dat bij verschillende ongecomprimeerde lpcm soundtracks van films op blue ray er een uitgang is van 48khz??Lijkt me laag;doet me denken aan cd kwaliteit,en dat is nog altijd een beetje gecomprimeerd.

Zowel mijn blue ray speler als surrounddecoder kunnen ook 96khz aan.

Is dit normaal of klopt er een instelling niet?

jvanhambelgium

Quote from: polmans on May 29, 2009, 18:43:44
Is het normaal dat bij verschillende ongecomprimeerde lpcm soundtracks van films op blue ray er een uitgang is van 48khz??Lijkt me laag;doet me denken aan cd kwaliteit,en dat is nog altijd een beetje gecomprimeerd.

Zowel mijn blue ray speler als surrounddecoder kunnen ook 96khz aan.

Is dit normaal of klopt er een instelling niet?

6.1megabits/sec is de limiet voor LPCM.

Wat je dikwijls kan vinden is 16 bits x 48kHz x 8 kanalen (7.1) = 6144kbits/sec

Ik vrees dat 96kHz niet echt mogelijk gaat zijn bij 6 kanalen bij 24 bits = 13,8megabits/sec ;-(
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

polmans

Wat heeft dan de meeste data,ongecomprimeerde pcm van blue ray (sommige beweren dat dit hetzelfde is als de HD soundtracks) of kan ik beter voor de dolby digital of DTS track kiezen als er geen HD track opstaat    :(

jvanhambelgium

Quote from: polmans on May 29, 2009, 19:03:58
Wat heeft dan de meeste data,ongecomprimeerde pcm van blue ray (sommige beweren dat dit hetzelfde is als de HD soundtracks) of kan ik beter voor de dolby digital of DTS track kiezen als er geen HD track opstaat    :(



Ga dan maar voor de "uncompressed" PCM ipv de "gewone DTS/Dolby soundtrack ;-)



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

tiptop

Waarom is die beter dan "gewoon" dolby of dts? En zijn de HD-dolby en dts signalen dan wel weer beter?

PCM gebruik je toch alleen als je analoog uit moet naar je versterker?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

jvanhambelgium

Quote from: tiptop on May 29, 2009, 21:13:13
Waarom is die beter dan "gewoon" dolby of dts? En zijn de HD-dolby en dts signalen dan wel weer beter?

PCM gebruik je toch alleen als je analoog uit moet naar je versterker?

Ola, PCM is een digitaal signaal dat je moet aanbieden aan een digitale input van je receiver. Niets analoog in heel dat verhaal.


Hoogste bitrate voor DTS is 1535 kilobits/sec (hoeft niet altijd te zijn) terwijl gewone Dolby Digital op zo'n 640kilobits/sec zit (maar de mannen van Dolby labs zeggen dat ze met hun 640kbits/sec "evengoed geluid" kunnen afleveren als de DTS labs met 1.5megabits/sec)

LPCM kan een bitrate hebben tot zo'n 6.1megabits/sec MAAR KWALITATIEF kan LPCM ook "maar" 24bits/96kHz/6 kanalen (net als DTS ook zo'n variant heeft 24/96 op 5.1)) ALHOEWEL ik lees dat "newer equipment" soms ook 192Khz/24bits/2kanalen kan afleveren

De vraag was "...wat heeft dan de meeste data..." en niet zozeer "wat klinkt dan het beste" best klinken is subjectief natuurlijk...

Wat Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio betreft hoor ik wel degelijk verschil op Blurays tov DVD's met DTS/DD5.1. Wat een dynamiek en detail!

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

garmtz

Quote from: polmans on May 29, 2009, 18:43:44
Is het normaal dat bij verschillende ongecomprimeerde lpcm soundtracks van films op blue ray er een uitgang is van 48khz??Lijkt me laag;doet me denken aan cd kwaliteit,en dat is nog altijd een beetje gecomprimeerd.

Wat is er gecomprimeerd aan CD?? Zowel CD als de LPCM soundtracks op een Blu-Ray zijn ongecomprimeerd. Dat de sample-frequentie 'maar' 48 kHz is, hoeft niets af te doen aan de kwaliteit van het geluid. Het is een FEIT dat de compressie van Dolby Digital/DTS op zelfs 96 kHz meer kwaad doet dan de verhoogde sample-frequentie kan goedmaken.

celerontje

Volgens mij worden zowat alle speelfilms afgewerkt met 48 khz geluid, vaak in 24 bits.
De D-Cinema norm is ook 48 khz. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Quote from: celerontje on May 30, 2009, 01:36:28
Volgens mij worden zowat alle speelfilms afgewerkt met 48 khz geluid, vaak in 24 bits.
De D-Cinema norm is ook 48 khz. ;)

Inderdaad... Bijna alle films tot een bepaald jaar (2000?) zijn sowieso gemastered en opgenomen op 48 kHz.

celerontje

Worden de grote Hollywoodfilms dan tegenwoordig op 96 khz gedaan?
Vast wel de opnames van de filmmuziek, maar de opnames op de set/foley/dubbing en de eindmix ook?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Quote from: celerontje on May 30, 2009, 12:43:26
Worden de grote Hollywoodfilms dan tegenwoordig op 96 khz gedaan?

Yep.

QuoteVast wel de opnames van de filmmuziek, maar de opnames op de set/foley/dubbing en de eindmix ook?

Yep. :)

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.