Bestaan er luidsprekers voor jazz, klassiek en pop

Started by audiotechneut, May 26, 2009, 22:20:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC


)p(

Quote from: S@m on September 14, 2009, 14:30:00
En dan LIJKT ook dikgedrukt...

Want volgens mij weet Koen wel beter (zijn topic lezende  ;)).



PS...vergeet ook de ruimte niet (akoestiek) waarin je betreffende apparatuur neerzet... :laugh:



Ben het eigenlijk wel met Koen eens...een beetje fatsoenlijke speaker in een goede akoestiek klinkt eigenlijk altijd wel ok...maar wellicht ben ik easy to please  ;D

peter

S@m

Quote from: )p( on September 14, 2009, 15:02:23
Ben het eigenlijk wel met Koen eens...een beetje fatsoenlijke speaker in een goede akoestiek klinkt eigenlijk altijd wel ok...maar wellicht ben ik easy to please  ;D

peter

Je schrijft het goed..

'een beetje fatsoenlijke speaker'  en 'klinkt eigenlijk altijd wel ok'. En da's nou net niet genoeg. Wij zijn niet tevreden met een beetje fatsoenlijke speaker en altijd wel ok.

  ;D ;)

Koen K

#53
Quote from: daffy on September 14, 2009, 14:14:44
hoe doe je dat dan ? die perfecte combie maken/vinden

en wanneer is hij dan voor jou perfect ?

Je neemt een paar speakers dat je zo dicht mogelijk bij perfect vindt klinken en zoekt er een versterker bij die ze aankan... Klaar! Al het overige is een schimmig niemandsland van suggestie, beleving en dergelijke, dus dat is allemaal naar eigen inzicht te regelen ;)

Quote from: reMC on September 14, 2009, 14:22:56
Ik vind dat Koen er ook wat 'licht' over LIJKT te denken. Maar misschien zijn wij gewoon zeikerds ;)
Quote from: S@m on September 14, 2009, 14:30:00
Want volgens mij weet Koen wel beter (zijn topic lezende  ;)).

Nou, Koen weet niet wat jij noemt "beter", maar handelt tóch regelmatig "beter", naar eigen welbevinden, dus niet altijd via logische lijnen. Ik weet best dat ik mezelf in zulke gevallen voor het lapje houd, maar ja, uiteindelijk luister je niet met een dB-meter  :laugh:

Da's een essentieel verschil. Overigens ben ik niet tevreden met een beetje fatsoenlijk en altijd wel ok, maar ik denk dat Peter dat gebruikt als een manier om uit te drukken dat er ondanks de smaak van de luisteraar toch altijd wel waardering opgebracht moet kunnen worden voor kwaliteit.

daffy

#54
Quote from: Koen K on September 14, 2009, 16:51:41
Je neemt een paar speakers dat je zo dicht mogelijk bij perfect vindt klinken en zoekt er een versterker bij die ze aankan... Klaar! Al het overige is een schimmig niemandsland van suggestie, beleving en dergelijke, dus dat is allemaal naar eigen inzicht te regelen ;)



dus naar eigen subjectieve smaak ?

daffy ;)

btw. Bryston b-60 sst  kopen ?  ;D

Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Koen K

#55
Een soort mengsel van objectieve data en subjectieve beleving / smaak... En bedankt voor het aanbod, maar die Bryston heeft me veel te weinig vermogen. ;) De eerstvolgende upgrade zal toch echt zo'n 200W per kanaal of meer moeten leveren. 8)

Ronin79

#56
Zoals al beschreven wordt; zijn het toch eigen bevindingen, welke luidspreken of combi goed of fout is.
Sommige combinaties worden in winkels aanbevolen. Zoals ik al eerder aangaf; past een B&W set uitstekend bij een Rotel.
Verder zijn Marantz en Denon, ook een mooie voorbeeld, als ze aangesloten worden op een B&W set.

(Misschien wat off-topic ... maar toch wou ik graag deze vraag weten.)

Wat te vinden van bijvoorbeeld de volgende combinatie: Pioneer LX82, B&W MT20, QED Anniversary Speaker Cables.
Toevallig heb ik van de week iemand online gezien, die ongeveer deze combi had. Het enige verschil; hij had B&W XT set.

(On-Topic)

Wat zijn bijvoorbeeld no-go combinaties ? Welke merken recievers/versterkers in combinatie met een speaker merk, plus speaker kabel.
Ik heb bijvoorbeeld vernomen, dat een Vanderhull niet past bij een B&W, met een Rotel set.
Zijn of kunnen julie hier meer combinaties geven, die niet echt geweldig zijn.

Wellicht dat de TS met deze informatie, ook uit de voeten kan.  ;)

garmtz

#57
Quote from: Koen K on September 14, 2009, 17:14:05
Een soort mengsel van objectieve data en subjectieve beleving / smaak... En bedankt voor het aanbod, maar die Bryston heeft me veel te weinig vermogen. ;) De eerstvolgende upgrade zal toch echt zo'n 200W per kanaal of meer moeten leveren. 8)

"Gezegend zijn zij die onwetend zijn... ;D"

Koen K

Quote from: garmtz on September 14, 2009, 17:20:26
"Gezegend zijn zij die onwetend zijn... ;D"

Ja, die kunnen zich dan uren bezighouden met het vinden van dingen die niet bestaan ;D

frank2

Ik ben het roerend met Garmtz eens, wat overigens niet vaak voorkomt.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Ronin79

Gezegend zijn zij die geloven zonder gezien te hebben.

of moet er ipv; gezien .. gehoord staan  :clapping:

aMUSEd

Quote from: garmtz on September 14, 2009, 17:20:26
"Gezegend zijn zij die onwetend zijn... ;D"
;D, alhoewel ik moet toegeven dat ik ooit ook hetzelfde vooroordeel had..

HarryPotter

Quote from: SillentWolf on September 14, 2009, 18:15:54
Gezegend zijn zij die geloven zonder gezien te hebben.

een variatie op dit thema:

...gezegend zijn zij die geloven wat ze horen zonder gezien te willen worden...

Ik heb op dit forum nauwelijks iets gepost, dus hoef je me niet al te serieus te nemen... ;)  maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er nog steeds teveel mensen zijn die bewust of onbewust gaan voor wat de guru's vinden, wat er indrukwekkend uitziet, een smak geld kost, en ga zo maar door.

Een open deur, maar ga gewoon zelf luisteren. Niet alleen naar speakers, maar vooral ook naar live muziek, zodat je referentie klopt. En luister welke speakers weergeven wat je live ook hoort. En liefst niks meer en niks minder. (ik geef toe, voor jazz en klassiek gaat dit redelijk, pop/rock wordt lastiger)

Dan nog iets anders, ook al vaker gemeld, maar de opname en de luisterruimte (en plaatsing van de speakers en luisteraar!) is m.i. belangrijker dan alle elektronica bij elkaar (mits die tenminste van een redelijk niveau is). Ja, ik weet dat dit niet helemaal opgaat voor eindversterkers en 'moeilijke' speakers, maar ik ben dan ook een groot fan van aktieve systemen...

HarryPotter

Quote from: )p( on September 13, 2009, 23:32:12


:inlove:  :worship:

peter

Tsja... meer hoeft een fenomenaal systeem dus niet te kosten.

Ik heb makkelijk praten: had alle onderdelen voor de Pluto al in huis, kom ik op het web een perfectionistische Duitser tegen die ging verhuizen en zijn Orion's niet kwijt kon. Voor minder dan de prijs van de chassis heb ik ook de compleet gebouwde speakers, eindversterkers en actieve filters bemachtigd.
Heel erg veel geluk gehad (trouwens ook met mijn vrouw die ze enigszins tolereert... ;))

Leuk dat jij er weg van bent, heb al eerder gemeld dat ik nogal verbaasd ben dat op een forum als dit er zo weinig mensen zijn die Linkwitz serieus nemen.

)p(

Quote from: HarryPotter on September 14, 2009, 23:35:44
Tsja... meer hoeft een fenomenaal systeem dus niet te kosten.

Ik heb makkelijk praten: had alle onderdelen voor de Pluto al in huis, kom ik op het web een perfectionistische Duitser tegen die ging verhuizen en zijn Orion's niet kwijt kon. Voor minder dan de prijs van de chassis heb ik ook de compleet gebouwde speakers, eindversterkers en actieve filters bemachtigd.
Heel erg veel geluk gehad (trouwens ook met mijn vrouw die ze enigszins tolereert... ;))

Leuk dat jij er weg van bent, heb al eerder gemeld dat ik nogal verbaasd ben dat op een forum als dit er zo weinig mensen zijn die Linkwitz serieus nemen.

Wow dat is mazzel hebben als compleet systeem zijn ze niet echt goedkoop te noemen ;)

peter

Rednaxela

Quote from: HarryPotter on September 14, 2009, 23:35:44
Leuk dat jij er weg van bent, heb al eerder gemeld dat ik nogal verbaasd ben dat op een forum als dit er zo weinig mensen zijn die Linkwitz serieus nemen.
Volgens mij kun je alleen tot deze conclusie komen door hier onevenredig vaak openlijke Linkwitz sceptici tegen te komen in discussies. Is dat echt je ervaring? Of bedoel je gewoon dat Linkwitz hier weinig wordt genoemd als optie? Dat lijkt me wat anders.

De Orions liggen ver buiten mijn bereik, zowel praktisch als financiëel. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze geluidsmatig alles bieden wat een luidspreker/eindversterker combinatie zou moeten bieden. En dat ze een antwoord kunnen zijn op de vraag van de TS. Maar daar kun jij ongetwijfeld meer over zeggen als eigenaar.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

HarryPotter

Quote from: )p( on September 15, 2009, 07:06:15
Wow dat is mazzel hebben als compleet systeem zijn ze niet echt goedkoop te noemen ;)

peter

Als je een beetje handig bent kun je heel veel zelf doen, en dat drukt de prijs enorm. Luidsprekerchassis zijn stevig aan de prijs, denk nu zo rond de 2k, actief filter plus ontwerp zo'n 1k, en ja, je hebt in principe 10 eindversterkers nodig, maar omdat die rechtstreeks aan de chassis hangen zijn de eisen voor de versterkers vrij laag, ik ken bouwers die gewoon simpele chip amps gebruiken, maar reken ergens rond de 1,5k (paar 2e hands Parasounds werkt bijv. ook prima) dan nog een beetje hout en verf, en voila, voor 4,5k (per 2 dus) heb je een paar voortreffelijke speakers.

Als je deze speakers gehoord hebt weet je dat je verder niks hoeft te investeren in kabels, elektronica, en weet ik veel. Dus geef nog 1 k uit voor een voorversterkertje en CD speler, en je hebt voor 5,5k een systeem dat heel moeilijk te evenaren is. Niet echt een koopje misschien, maar ik denk dat er op dit forum mensen zijn die een stuk meer hebben uitgegeven... ;)

Sorry voor de schaamteloze Orion-plug... :)


Rednaxela

Quote from: HarryPotter on September 15, 2009, 08:18:32
Als je deze speakers gehoord hebt weet je dat je verder niks hoeft te investeren in kabels, elektronica, en weet ik veel.
Interessant. Misschien kun je nog even de relatie met de vraag in de TS leggen?
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

HarryPotter

Quote from: Rednaxela on September 15, 2009, 07:59:00
Volgens mij kun je alleen tot deze conclusie komen door hier onevenredig vaak openlijke Linkwitz sceptici tegen te komen in discussies. Is dat echt je ervaring? Of bedoel je gewoon dat Linkwitz hier weinig wordt genoemd als optie? Dat lijkt me wat anders.

Je hebt helemaal gelijk, ik moet me wat beter uitdrukken. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat Linkwitz negeren je gelijk tot een scepticus maakt, maar dan spreekt de fanboy... ;-) Wat ik inderdaad bedoel is dat op een forum waar muziek(weergave) serieus wordt genomen, toch opmerkelijk weinig aandacht is voor bijzondere speakers als de Orions. Ook al bijzonder omdat ze vanuit een geheel andere ontwerpfilosofie ontstaan zijn dan verreweg de meeste andere speakers.

Quote from: Rednaxela on September 15, 2009, 07:59:00
De Orions liggen ver buiten mijn bereik, zowel praktisch als financiëel. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze geluidsmatig alles bieden wat een luidspreker/eindversterker combinatie zou moeten bieden. En dat ze een antwoord kunnen zijn op de vraag van de TS. Maar daar kun jij ongetwijfeld meer over zeggen als eigenaar.
Zie mijn vorige post vwb prijzen. Ze zijn idd niet goedkoop. Als je minder dan 5k te besteden hebt aan een installatie, of als je de ruimte niet hebt om ze goed neer te zetten, dan is dit gewoonweg geen optie. Als dit echter geen probleem is, zijn ze idd een antwoord op de vraag van de TS. De Orions geven gewoon weer wat ze aangeboden wordt, niks meer en niks minder.


HarryPotter

Quote from: Rednaxela on September 15, 2009, 08:31:57
Interessant. Misschien kun je nog even de relatie met de vraag in de TS leggen?

Niks. Dit had betrekking op een opmerking mbt prijzen. Mijn ervaring is dat je veel geld moet uitgeven aan deze speakers, en dan de rest van de installatie redelijk simpel kunt houden. Dat relativeert de hoge prijs van de speakers enigszins.

Rednaxela

#70
Quote from: HarryPotter on September 15, 2009, 08:42:37
Niks. Dit had betrekking op een opmerking mbt prijzen. Mijn ervaring is dat je veel geld moet uitgeven aan deze speakers, en dan de rest van de installatie redelijk simpel kunt houden. Dat relativeert de hoge prijs van de speakers enigszins.
Sorry, wat ik bedoelde is: in welke mate zijn Linkwitz Orion's het antwoord op de vraag van de TS?

EDIT: Pardon, een van je posts gemist. Daar staat het antwoord.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

HarryPotter

Als de vraag nog steeds is: ...bestaan er luidsprekers voor Jazz, klassiek en pop... én de beperkingen die jij overigens heel terecht noemt (prijs en plaatsing) gelden niet, dan zijn de Orions zeker een antwoord op zijn vraag. De Orions geven gewoon erg neutraal weer wat ze wordt aangeboden, en zijn enorm ruimtelijk (meer life-like dan pin-point, dus de stem van een zanger is niet een stipje, maar een mens, tsja hoe leg je dat uit...)
En dan maakt het niet uit wat je aanbiedt: jazz, klassiek, of wat dan ook. De kwaliteit van de opname is dan veel belangrijker.

Als ik me dan toch moet wagen een een beschrijving. Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van elektrostaten. De transparantie en ruimtelijkheid vond ik fenomenaal. Een nadeel vond ik altijd het laag. Of je moest enorme panelen in de kamer, of het laag was dun, of het laag sloot niet goed aan in het geval er conventionele dynamische chassis werden gebruikt. De Orions hebben in transparantie en ruimtelijkheid veel weg van elektrostaten, alleen het laag loopt dan veel verder door (ik filter met een HP filter op 20Hz omdat ik ook nog wel eens vinyl draai, en rommel onder de 10 Hz je OB speakers naar de galamiezen kunnen helpen). Mensen die denken dat je alleen met magnetostaten of elektrostaten een dergelijke transparantie kunt bereiken: ik was vroeger ook die mening toegedaan, maar mijn Magnepans die ik hiervoor had kwamen niet eens in de buurt van de Orions. Enige relativering: de Maggie's waren wel wat goedkoper (SMGa) en misschien moest ik nieuwe folies na 6 jaar, maar toch...

En dan nog iets over dat laag: ik ben bevooroordeeld, natuurlijk, maar ik heb echt nog nooit zo'n schoon en strak laag gehoord als uit de Orions.

Als ik de vraag nog steeds niet goed begrijp moet je me misschien even helpen... :)


S@m

Quote from: HarryPotter on September 15, 2009, 09:32:14
Als ik me dan toch moet wagen een een beschrijving. Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van elektrostaten. De transparantie en ruimtelijkheid vond ik fenomenaal.

Dit geef weer eens aan hoe persoonlijk de muzikale beleving is.

Na een half uurtje heb ik wel weer voldoende gehoord op elektrostaten, juist door die transparantie, ruimtelijkheid en het waarnemen van elk detail.


Om een voorbeeld te geven. Mijn zwager heeft een Musical Fidelity A5 set op Martin Logan Vista's. Zoals aangegeven voor een half uur prachtig.

Zelf gespeeld met MF A5 op B&W 804 en 805, urenlang genieten. Van zowel folk, jazz als rock...

reMC

Quote from: S@m on September 15, 2009, 09:56:08
Dit geef weer eens aan hoe persoonlijk de muzikale beleving is.

Na een half uurtje heb ik wel weer voldoende gehoord op elektrostaten, juist door die transparantie, ruimtelijkheid en het waarnemen van elk detail.

Ja, het grappige bij elektrostaten is dat die transparantie zeer "licht" is, het mist een beetje de body (oa midlaag) waardoor je wel alles hoort maar het niet gewichtig klinkt.

S@m

Quote from: reMC on September 15, 2009, 10:01:51
Ja, het grappige bij elektrostaten is dat die transparantie zeer "licht" is, het mist een beetje de body (oa midlaag) waardoor je wel alles hoort maar het niet gewichtig klinkt.

Ik kon er tot nu niet m'n vinger opleggen, maar dat is exact hoe ik het ervaar...