'De Eerste Stapjes' HT

Started by RubenK, May 24, 2009, 23:52:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenK

Dit is bij verre niet zo'n indrukwekkende post in dit board als vele anderen, maar desalniettemin ben ik er lekker wel trots op!


De 'oldskool' Sony KV21FX30K, nog op z'n oude stekkie op kamers

Tot vorige herfst moest ik het nog doen met een 'oldskool' Sony CRT KV21FX30K (uit m'n hoofd, pin me er niet op vast ;)) die ik vele jaren eerder al aangeschaft had. Als Home Cinema element diende een Philips LX3900SA, een prima setje voor z'n klasse. Vanaf mijn PC liep een composite lijntje (het legendarische gele tulp-stekkertje) naar de TV en een digital coax kabel naar de LX3900. Perfect!

De jaren gaan letterlijk voorbij zonder dat er iets in de samenstelling verandert en je leest op zo'n site als HTForum regelmatig over mooie HT's waar ik nu nog niet eens over durf te dromen (om teleurstellingen te voorkomen ;)).

De tijd voor verandering meldde zich, niet dramatisch, maar een welkome klop op de deur. Een vintage JVC A-S3 Stereo versterker met JVC S-55R speakers kwam op m'n pad (met alle bijbehorende componenten, maar die gebruik ik in de praktijk niet). Als apparaat uit de vergetelheid heb ik 'm weer opgelapt. Nog nooit zo'n vies en vervallen apparaat gezien. Paar dagen poetsen en reinigen deed 'm goed.



De S-55R's waren ook in belachelijke conditie. Ze zagen er prima uit, maar de foamrand brokkelde af tijdens de eerste test. Van wat ik begreep had de set ook al reeds ca. 20 jaar geen geluid meer geproduceerd, dus daar keek ik niet van op. Kleine moeite om dat te vervangen.

In de tussentijd was een oude PC gepromoot van schroot naar dedicated HTPC, met beperkingen.





Na de behandelingen kwam er weer een heerlijk geluid uit de JVC-set. Toch een heel verschil met zo'n modern Home Cinema setje van Philips. Ik vel nu geen oordeel over de kwaliteit en de weergave van bas en hoge tonen, maar het klonk in mijn oren erg indrukwekkend. Voor noppes dat is natuurlijk.

De setting is inmiddels verandert. Van een kamer ben ik naar een klein appartementje gegaan met vriendinlief. De JVC's zijn nu onderdeel van de Woonkamer setting en de Philips LX3900 is gedegradeerd tot slaapkamer-set samen met de Sony 21FX30. Want afgelopen herfst heb ik mezelf getrakteerd op een Samsung LE40A552 - wat een verademing. Van een 21" CRT naar een 40" FullHD :-D

En natuurlijk is de beperkte HTPC voor de eerder genoemde verademing weer gedegradeerd tot schroot. Een strakke Antec Fusion behuizing met genoeg aan boord om al het HD materiaal op de markt af te spelen, inclusief een Blu-Ray drive, is in de plaats gekomen.


De nieuwe set, met linkje naar 'Showcase'!

Het is nog verre van 'ideaal', maar stapje voor stapje komt het er wel. Wat er nog komen gaat? Eerst de onderdelen van een oude PC van me herzien tot een HTPC-Client (voor de slaapkamer), die alles via het gigabit netwerk afspeelt vanaf de echte HTPC/Mediaserver :P. En op termijn een mooie versterker voor in de woonkamer met een mooie surround set! Maar voorlopig houd ik het hier nog wel even mee vol!


Samsung LE40A552
JVC A-S3 Stereo Amp ('70s vintage)
Custom HTPC -XBMCBuntu - Intel Core2Duo E8400 - 4GB DDR2 PC6400 - GeForce GT610
Pioneer BDP-140 Bluray

-madison-

Mooie set heb je zo staan! Oldskool geluid met "newskool" beeld ;D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

RubenK

Quote from: -madison- on May 25, 2009, 01:39:26
Mooie set heb je zo staan! Oldskool geluid met "newskool" beeld ;D

Inderdaad - maar zit wel te denken om dus ook het geluid eens een upgrade te geven. Er zit nu bijna veertig jaar tussen de amp en de tv. En een formaat waarbij het geluid via HDMI gaat interesseert me onderhand ook wel ;-)

Maar wat zou slimmer zijn... eerst de amp aanpakken of eerst de luidsprekers?
Samsung LE40A552
JVC A-S3 Stereo Amp ('70s vintage)
Custom HTPC -XBMCBuntu - Intel Core2Duo E8400 - 4GB DDR2 PC6400 - GeForce GT610
Pioneer BDP-140 Bluray

danielo

Hai,

Speakers hebben normaal gesproken het meeste effect maar in de tijden van de nieuwe EQ systemen (zoals audyssey) en jouw zo te zien niet perfecte opstelling (bijna niemand heeft die) zou ik als eerste een
andere receiver kopen met audyssey correctie.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Garmir

De evolutie van oud naar nieuw altijd tof om te zien :) Zeker van CRT naar LCD :D

Die antec fusion heb ik ook staan, wel eens waar zonder Media center interface, ik gebruik deze kast als vaste computer, ben er zeer tevrede van

Een mens heeft 3 jaar nodig om te leren spreken, en een volledig leven om te leren zwijgen.

ajbeefde

leuke introductie naar je huidige set, maar wat doen die plantjes op je htpc?

Water en electronica?  >:(
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

ivo1986

Mocht het kunnen probeer is wat meer met de positie van je luidsprekers door ze iets meer de kamer in te zetten.
De meeste luidspreker fabrikanten adviseren 70 cm rondom.
Dat zal wel niet lukken maar nu staat het wel erg dicht bij de muur.

MartijnC

waar heb je het meubel gekocht? om even beetje offtopic te gaan ;)  ::)

sr7000

Quote from: MartijnC on May 25, 2009, 15:08:08
waar heb je het meubel gekocht? om even beetje offtopic te gaan ;)  ::)

Die ziet er strak uit inderdaad O0

MLCinema

Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Guester

Een mooi meubel inderdaad. Audiofielen zijn gek op mooie meubels  :) Nette set !
Sonos - Spotify

Sol

Niet zo pessimistisch wezen joh! Ziet er prima uit, toch?
En wat zou het nou voor hobby zijn als je niet upgrade? ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

RubenK

Quote from: MartijnC on May 25, 2009, 15:08:08
waar heb je het meubel gekocht? om even beetje offtopic te gaan

Zo offtopic is dat toch niet? Meubel is inderdaad een IKEA kast genaamd FRIEL. Was wel even zoeken - want een meubel waar de Antec Fusion in past is lastig te vinden. Nou staat 'ie er hier ook nog niet in, maar dat komt omdat ik de FRIEL nog moet verbouwen. Moet waarschijnlijk een schotje uit en een andere balk moet een kleine uitsnede krijgen. Doe ik wel als ik weer's verhuis, over een jaartje ofzo :D. Daarnaast, als ik de videokaart upgrade naar eentje die al direct een HDMI aansluiting heeft (dus niet zoals nu met een DVI>HDMI convertortje) dan scheelt dat ook weer bijna 4cm in diepte - dat zou ook weer een en ander vergemakkelijken in de FRIEL-verbouwing. Dus ik wacht lekker nog even...


Quote from: ajbalmere on May 25, 2009, 12:36:38
leuke introductie naar je huidige set, maar wat doen die plantjes op je htpc? Water en electronica?

Wat betreft die plantjes. Don't worry, ze zitten in een plastic potje, en dat staat weer in een pot die van onderen gesloten is, dus er komt geen water uit de onderkant hoor. En als ze water krijgen dan staan ze niet op de machine. Ben nog net niet helemaal gek :P


Quote from: Sol on May 25, 2009, 21:52:52
Niet zo pessimistisch wezen joh! Ziet er prima uit, toch? En wat zou het nou voor hobby zijn als je niet upgrade?

Amen to that ;) - Wat trouwens de meest reguliere upgrade is: meer storage. Ik zit nu met MediaPC op zo'n 3 Terabyte storage (2x intern 1x USB) en ik zie het wel gebeuren dat zo tegen het eind van het jaar de vierde er wel 's bij zou moeten. Maar dat zijn gelukkig niet de grootste upgrades.
Samsung LE40A552
JVC A-S3 Stereo Amp ('70s vintage)
Custom HTPC -XBMCBuntu - Intel Core2Duo E8400 - 4GB DDR2 PC6400 - GeForce GT610
Pioneer BDP-140 Bluray

Sol

Quote from: RubenK on May 26, 2009, 11:15:46
Amen to that ;) - Wat trouwens de meest reguliere upgrade is: meer storage. Ik zit nu met MediaPC op zo'n 3 Terabyte storage (2x intern 1x USB) en ik zie het wel gebeuren dat zo tegen het eind van het jaar de vierde er wel 's bij zou moeten. Maar dat zijn gelukkig niet de grootste upgrades.


Haha ik ken het probleem, ik denk iedereen hier wel.
Ideale oplossing zou een mooie NAS zijn, maar die kunnen best prijzig zijn.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

RubenK

Quote from: Sol on May 26, 2009, 13:48:19
Ideale oplossing zou een mooie NAS zijn, maar die kunnen best prijzig zijn.

Mooie NAS is op zich natuurlijk niet weg. Maar in feite voldoet dan een aantal bij elkaar geraapte onderdelen van PC's ook prima - als Storage Server (op RAID5 ofzo). Is iets multifunctioneler dan alleen een NAS.

Op't moment dient de HTPC trouwens ook als 'downloadbak' (omdat 'ie zo lekker stil is en energiezuinig), dus staat deze in feite ook al bijna altijd aan. Het is dus momenteel al een beetje een Server/HTPC hybride, en aangezien alles aan elkaar ligt met een 1000Mbit verbinding werkt dat op zich perfect ;)
Samsung LE40A552
JVC A-S3 Stereo Amp ('70s vintage)
Custom HTPC -XBMCBuntu - Intel Core2Duo E8400 - 4GB DDR2 PC6400 - GeForce GT610
Pioneer BDP-140 Bluray

Sol

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

MLCinema

Hoeveel apparaten kan je kwijt in die kast eigenlijk? Lijkt mij namelijk ook wel wat. Maar ik heb nogal wat apparatuur wat er in moet.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

RubenK

#17
Quote from: Sol on May 27, 2009, 19:25:21
Zolang 't maar werkt! ;)

Precies ;) -- En als het even kan zo mooi mogelijk en zo goedkoop mogelijk (en tegenwoordig zo zuinig mogelijk :P) - en toch goed :D

Quote from: Kamidioblitz on May 27, 2009, 23:21:53
Hoeveel apparaten kan je kwijt in die kast eigenlijk? Lijkt mij namelijk ook wel wat. Maar ik heb nogal wat apparatuur wat er in moet.

De FRIEL kast van IKEA heeft vier vakken. Per vak een hoogte van 20cm breedte van 44cm en diepte van 43cm bruikbare ruimte. De vakken zijn in de praktijk iets groter, maar aan de voorkant zitten er armpjes aan die de voordeur vasthouden, die nemen ruim een cm van de bruikbare breedte per vak af. Je kunt de bruikbare diepte per vak nog wel een beetje vergroten met wat geknutsel. En de schotjes tussen vak 1 & 2 en tussen vak 3 & 4 zouden in feite wel te verwijderen zijn, als je er niet te zware apparatuur bovenop gaat zetten.

Dus hoeveel je er in kwijt kan hangt er vanaf hoe groot je machines zijn :)
Samsung LE40A552
JVC A-S3 Stereo Amp ('70s vintage)
Custom HTPC -XBMCBuntu - Intel Core2Duo E8400 - 4GB DDR2 PC6400 - GeForce GT610
Pioneer BDP-140 Bluray

MLCinema

Quote from: RubenK on May 28, 2009, 23:12:33
Precies ;) -- En als het even kan zo mooi mogelijk en zo goedkoop mogelijk (en tegenwoordig zo zuinig mogelijk :P) - en toch goed :D

De FRIEL kast van IKEA heeft vier vakken. Per vak een hoogte van 20cm breedte van 44cm en diepte van 43cm bruikbare ruimte. De vakken zijn in de praktijk iets groter, maar aan de voorkant zitten er armpjes aan die de voordeur vasthouden, die nemen ruim een cm van de bruikbare breedte per vak af. Je kunt de bruikbare diepte per vak nog wel een beetje vergroten met wat geknutsel. En de schotjes tussen vak 1 & 2 en tussen vak 3 & 4 zouden in feite wel te verwijderen zijn, als je er niet te zware apparatuur bovenop gaat zetten.

Dus hoeveel je er in kwijt kan hangt er vanaf hoe groot je machines zijn :)

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Die machines vallen opzich wel mee. Alleen de receiver is vrij hoog. Ik ga deze zeker meenemen in de overweging mocht ik de mijne vervangen. Is toch wat aan de krappe kant
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |