Tips voor goede fotografie boeken?

Started by beunky, May 22, 2009, 12:45:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beunky

Hebben jullie tips voor goede fotografie leesvoer?
Ik denk dan aan boeken in de geest van 'learning to see creatively' van Brian Peterson.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

J.A.F._Doorhof

Boek:
Light : Science and magic

Magazines:
Digital Photo Pro
Professional photographer

Simpeler:
Shutterbug
Outdoor photographer

DVD's
Dean Collins
En onze eigen instructie DVD's natuurlijk :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

'Light : Science and magic' is voor een aanzienlijk mooiere prijs bij Amazon te krijgen dan hier in Nederland.
Gelijk ook maar 'Understanding exposure' van Brian Peterson toegevoegd aan het lijstje.
Ik twijfel nog over de twee boeken van Scott Kelby. Ik weet niet echt of dat wel is wat ik zoek...
Morgen ga ik in ieder geval de eerste twee maar bestellen dan.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Ik heb zojuist de volgende boeken besteld:







Frank, dank voor de tip. Ik ben erg benieuwd :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Erik

Lijkt me leuk om eens iets over fotografie in het algemeen te kopen, om betere foto's te maken zeg maar, niet hoe een fototoestel in elkaar zit. Wat zijn echte aanraders want ik zie een hoop staan. Zoiets zou ik ook wel willen voor photshop cs4. Zonde als ik achteraf een miskoop heb gedaan zo goedkoop zijn die boeken niet. 

alvast bedankt  :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

egraaf

Ik weet niet echt een goed boek over fotografie, ik vind zelf de photo.net forums wel nuttig, en daar staan ook een aantal artikelen die wel goed zijn. Ik vond bijvoorbeeld het artikel over concert photography zeer de moeite waard:

http://photo.net/learn/

http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i




Erik

#7
Klopt er zij goede fora maar soms wil je gewoon lekker op de bank liggen, kopje koffie erbij, en dan is een mooi boek (liefst nederlands) wat prettiger dan een pc of laptop. De computer zie ik al veel te veel naar mijn smaak :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FrankB

Fotografie van John Freeman, The Photographer's Eye van Michael Freeman
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Die van Freeman (tip van Frank) is een hele goeie. Wel een vrij pittig boek imho.

Mijn tip is eigenlijk alles van Brian Peterson.
Hij schrijft heel toegankelijk en laat heel duidelijk met voorbeelden zien hoe je iets doet.
Pak dan 'understanding shutterspeed', 'understanding exposure' en 'learning to see creatively'.
Alle drie niet zo heel duur.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Erik

Die van Freeman kost maar 20 euro zie ik, die ga ik dan morgen maar even halen om mee te beginnen :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

beunky

Mooi boek.

Ook zeker niet overslaan: de complete fotogids van National Geographic. Erg goed om de basis goed te leren.
Het geld meer dan waard.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Madhouse

Ik heb even 2 topics samengevoegd omdat hier al een topic over liep. Beunky attendeerde mij hierop  :thumbs-up:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Erik

Ik heb hem gekocht ziet er idd mooi uit. Vanavond maar eens even doorlezen :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LexiconLogan

Jimmy C had ook nog een mooi boek te tippen meen ik
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Erik

Quote from: beunky on July 28, 2009, 22:34:10
Die van Freeman (tip van Frank) is een hele goeie. Wel een vrij pittig boek imho.

Mijn tip is eigenlijk alles van Brian Peterson.
Hij schrijft heel toegankelijk en laat heel duidelijk met voorbeelden zien hoe je iets doet.
Pak dan 'understanding shutterspeed', 'understanding exposure' en 'learning to see creatively'.
Alle drie niet zo heel duur.
Ik zag trouwens dat Freeman nog een stuk of 6 andere boeken had geschreven, compositie, zwart wit, portretten, licht en ze, ik dacht eerst dat je deze bedoelde. Zagen er op zich goed uit. Zijn de door jou genoemde boeken beter dan die van Freeman?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Dirc


beunky

#17
Quote from: Erik on July 29, 2009, 22:11:37
Zijn de door jou genoemde boeken beter dan die van Freeman?

Nee, niet per sé beter. Wel anders en imho toegankelijker.

Edit: wacht even, is dat wel dezelfde Freeman? Volgens mij lopen er twee rond op deze aardbol die boeken over fotografie schrijven... alleen geen twee John Freemans.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Quote from: beunky on July 29, 2009, 22:47:34
Nee, niet per sé beter. Wel anders en imho toegankelijker.

Edit: wacht even, is dat wel dezelfde Freeman? Volgens mij lopen er twee rond op deze aardbol die boeken over fotografie schrijven... alleen geen twee John Freemans.

John en Michael. Michael heeft ook een erg goed boek geschreven (The Photographer's Eye) :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Zojuist besteld:

1 "Light: Science and Magic: An Introduction to Photographic Lighting"
Steven Biver; Paperback; £20.66

  Sold by: Amazon EU S.a.r.L. 
1 "Posing Techniques for Photographing Model Portfolios"
Billy Pegram; Paperback; £18.54

  Sold by: Amazon EU S.a.r.L. 
1 "The Photographer's Eye: Composition and Design for Better Digital Photos"
Michael Freeman; Paperback; £12.29

  Sold by: Amazon EU S.a.r.L. 
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Dat boek 'light blablabla' is erg de moeite waard!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Quote from: beunky on July 31, 2009, 13:45:59
Dat boek 'light blablabla' is erg de moeite waard!

ben benieuwd, komt bij Amazon UK vandaan dus zou er in een paar dagen moeten zijn.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jimmy Conway

Quote from: LexiconLogan on July 29, 2009, 17:04:59
Jimmy C had ook nog een mooi boek te tippen meen ik

De beste fotoboeken vind ik die zonder tekst.
Vind het erg leuk om foto's te kijken en het is voor mij wat meer inspirerend en leerzaam dan de 'howto' boeken.

Een aantal uit mijn kast:

Alfred Stieglitz - Camera work :
Verzameld werk van zo rond 1910.

John Sexton - Recollections :
Waanzinnig grootformaat zwart-wit fine-art/natuurfotografie, vroegere assistent van Ansel Adams.

Jim Shaughnessy - The Call of Trains :
Grootformaat zwart-wit fine-art fotografie over... treinen.

Robert Frank - The Americans :
Dit boek wordt gezien als een mijlpaal in fotografie, over Franks waarnemingen tijdens zijn rondreis door de VS in 1955-1956

Philip Gefter - Photography after Frank (leesboek) :
Beschrijft wat er tot op heden gebeurt is met fotografie als beeldende kunst na het boek The Americans.

Saul Leiter - Early Color :
Straatfotografie in kleur zo rond de jaren 50.

Avedon - Power :
Portrait foto's van prominente figuren door Richard Avedon.
Was dit jaar een expositie van in het FOAM 8)

Jonas Bendiksen - Satellites :
Indrukwekkend boek over een rondreis naar de uithoeken van de Sovjet Unie.

The Polaroid Book :
Verzameld werk polaroids van bekende en minder bekende fotografen.

Lyle Rexer - The Edge of Vision The Rise of Abstraction in Photography (leesboek) :
Over de geschiedenis van abstracte fotografie.

Richard Benson - The Printed Picture (leesboek):
Beschrijft printtechnieken van de afgelopen paar duizend jaar.
Ongelooflijk mooi gedrukt boek.

ProXius

#23
Even een bump voor dit topic...
Ik ben natuurlijk al een behoorlijke poos bezig met fotografie, maar op freelance gebied alleen autofotografie.
Kreeg heel vaak vragen of ik ook simpele portretfotografie deed of zelfs bruiloften e.d.

Omdat ik nooit iets heb gedaan in die tak (omdat het gewoon niet goed lukt :D ) Zou ik graag wat boeken willen aanschaffen op dat gebied.

Mijn interesses, ideeën en punten van aandacht:

- Hoeft geen complete how-to guide te zijn, daar zijn fora voor. Al zou op zich een boek gericht op canon camera's, met tips voor instellen altijd welkom zijn. (en dan bedoel ik niet diafragma, iso en sluitertijd, maar meer de manieren van exposure, of je nou juist wel of niet bracketing moet gebruiken, flitser compensatie met standaard flitser, etc.)

- Engels ook geen probleem.
- Modelfotografie zonder studio, natuurlijk licht. (Op dit moment niet genoeg geld voor losse flitsers e.d.)
- Bruiloftsfotografie lijkt me ook interessant, alleen portretten lijken me leuker.
- Zelf al gevonden en op de 'lijst' gezet:
         * Light: Science and Magic: An Introduction to Photographic Lighting (Paperback)
         * Eventueel; Posing Techniques for Photographing Model Portfolios (Paperback)
         * Eventueel; Available Light: Photographic Techniques for Using Existing Light Sources (Paperback)

De meeste boeken die ik vind maken gebruik van dure apparatuur, studio's, etc.
Hoewel mij dat super lijkt is er geen geld beschikbaar hiervoor. Ik zoek het voor nu nog wat meer 'low budget'. Fotograferen op natuurlijke locatie (bijvoorbeeld buiten) en met natuurlijk licht, eventueel in combinatie met de standaard flitser van de Canon 7D. (met diffuser kapje)

Oja, apparatuur heb ik nog niet zo veel. Een 7D en een Canon 28-105mm f/3.5-4.5 Mk. II lens die waarschijnlijk vervangen gaat worden voor een Sigma 17-70 f/2.8-4.5 of Tamron 17-50mm f/2.8 of Sigma 18-50mm f/2.8.
Dus, geen ideale portretlens! Dat kan altijd nog komen als ik het leuk begin te vinden.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"