WAV of Apple Lossless??

Started by frank2, May 22, 2009, 12:42:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank2

De brandsnelheid is vanzelfsprekend zo laag als kan gehouden: bij de PC is dat 8x (lager kan hij niet) bij de Apple 4x.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

)p(

Precies het brandproces heeft niets met wav versus een lossless  formaat te maken. Als je squeezecenter gebruikt kan je on the fly transcoderen naar wav...en de manier waarop daarna precies dezelfde bits worden verstuurd naar de sb/transporter maakt het imho onmogelijk dat er nog verschillen hoorbaar zijn...uhm streep die imho maar door ;)

peter

advr

Quote from: )p( on May 24, 2009, 13:13:08
Precies het brandproces heeft niets met wav versus een lossless  formaat te maken. Als je squeezecenter gebruikt kan je on the fly transcoderen naar wav...en de manier waarop daarna precies dezelfde bits worden verstuurd naar de sb/transporter maakt het imho onmogelijk dat er nog verschillen hoorbaar zijn...uhm streep die imho maar door ;)

peter

(even van het Frank2 padje af ;D)

waar kon ik dat "on the fly"ook alweer terugvinden en instellen :P
Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

)p(

Quote from: advr on May 24, 2009, 13:19:34
(even van het Frank2 padje af ;D)

waar kon ik dat "on the fly"ook alweer terugvinden en instellen :P
Ad.

settings > advanced > file types (drop down box)

Bij Flac file format, als stream format Flac=disabled, MP3=disabled,WAV=flac
Dat laatste klinkt misschien raar maar wil alleen maar zeggen decoder flac naar wav en dan stream als wav.

On topic, wat ik alleen maar wil zeggen lossless = lossless als er verschil hoorbaar is gaat het ergens anders mis. Er zijn bijvoorbeeld op het slim forum verschillende gebruikers die een verschil zeggen te horen tussen flac decoderen op de sb en wav. De these is dat door het decoderen de processor invloed heeft op de stabiliteit van het klok circuit. Niet erg waarschijnlijk, maar als je helemaal zeker wil zijn dat er geen verschil is...decodeer dan op de server...doe ik ook maar om andere redenen.

peter

hifi | Roderick

Quote from: frank2 on May 24, 2009, 10:42:02
Dus helaas voor dekkers en roderick, die zo stellig beweren digitaal=digitaal dus geen verschil, er is verschil al zul je dit alleen horen op een set die "alles" laat horen, en zal dit zeker ook niet opvallen bij alle nummers, alleen bij nummers die goed opgenomen zijn en die ragfijne details bezitten in de muziek, zoals een triangel of percussie instrumenten als van die fijne belletjes, je ziet zo'n instrument vaak bij paul de leeuw, maikie speelt daar mee.

Kom op Frank, je weet niet eens wat het verschil tussen WAV en Apple Lossless is - maar toch denk je de absolute waarheid in pacht te hebben...

Doe die oogkleppen eens af, verdiep je eens in de materie en luister eens naar mensen die wat zinnigs te melden hebben.

Misschien leer je nog eens wat ;)

advr

#55
Quote from: )p( on May 24, 2009, 13:40:46
settings > advanced > file types (drop down box)

Bij Flac file format, als stream format Flac=disabled, MP3=disabled,WAV=flac
Dat laatste klinkt misschien raar maar wil alleen maar zeggen decoder flac naar wav en dan stream als wav.

peter

zoiets (sorry Frank, zal het hierna niet meer doen :'()

er komt alleen maar ruis uit mijn speakers... :unhappy: (Squeezecenter kan geen 24 bits bestanden verwerken, de duet receiver wel schijnbaar :baaa:)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

frank2

Jammer, ik heb zonder kennis te hoeven hebben want dat doet de computer voor je een apple lossless file op cd gebrand en op een andere computer (pc) een wav. file op cd gebrand, en ik hoor verschillen, zeer klein maar er is een verschil, mijn oren bedriegen mij niet, het is geen autosuggestie.... hoe het allemaal werkt zal mij een worst wezen, de instelingen die ik moest doen zijn gedaan uit het oogpunt van een zo goed mogelijke kwaliteit en daarna heeft de computer 'n werk gedaan.

Ik beweer hier dus niet absolute waarheid in pacht te hebben, ik stel hier een vraag of er verschil tussen Wav en Apple lossless files welke op cd zijn gebrand. Ik kan nu concluderen dat er verschil is, maar dat de meeste in dit topic zeggen dat het niet mogelijk is. Oke, jullie hebben gelijk er is geen verschil, behalve bij mij thuis. Ik heb het voordeel in tegenstelling tot vele anderen dat ik hier thuis een set heb staan die dit verschil kan laten horen. Ik heb dus geen oogkleppen op en ben erg goed op de hoogte van de materie, zo moeilijk is ie niet. Vandaar dat ik de vraag ook stelde.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Audiofiel

Frank, je vraag was oorspronkelijk:

Quote from: frank2 on May 22, 2009, 12:42:49
De vraag is: zit er geluidsverschil tussen beide codecs?

Dat er alsnog verschillen ontstaan als iets over meerdere schijven gaan lopen (zoals branden), is onvermijdelijk. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Quote from: advr on May 24, 2009, 16:38:34
zoiets (sorry Frank, zal het hierna niet meer doen :'()

er komt alleen maar ruis uit mijn speakers... :unhappy:

Oei, ik hoop dat ze niet te hard stonden...
Wel een hoorbaar verschil zo  :-X

Maar serieus je settings kloppen. Zou kunnen dat je de flac decoder mist in je setup. Als dat zo is dan is het wel sloppy coding van sc om dan maar ruis te produceren  :o

Bij mij is flac.exe hier te vinden:
C:\Program Files\SqueezeCenter\server\Bin\MSWin32-x86-multi-thread\flac.exe
Zie je die ook bij jouw?

Wellicht conversatie voortzetten via pm? Beetje offtopic zo.

peter

Koen K

Quote from: frank2 on May 24, 2009, 16:50:21(...) mijn oren bedriegen mij niet, het is geen autosuggestie (...)

Zo zo... Ferme taal. Hoe weet je dat?

)p(

Quote from: Audiofiel on May 24, 2009, 16:54:10
Frank, je vraag was oorspronkelijk:

Dat er alsnog verschillen ontstaan als iets over meerdere schijven gaan lopen (zoals branden), is onvermijdelijk. ;)

Bedoel je dat je denkt dat er wel een verschil zal zijn tussen wav en lossless bij het branden met dezelfde settings?

Normaal gesproken zou de buffer er sowieso voor moeten zorgen dat daar geen problemen optreden. Decoderen zelf is peanuts voor een moderne processor, het lijkt mij dan ook erg slechte software als dat een verschil zou uitmaken.

Echter je kan altijd even naar wav converteren en dan branden als je bang bent iets te missen.

peter

Audiofiel

Quote from: )p( on May 24, 2009, 17:03:32
Bedoel je dat je denkt dat er wel een verschil zal zijn tussen wav en lossless bij het branden met dezelfde settings?

Nee, ik bedoel dat het branden an sich al veel verschillen zal geven ten opzichte van de originele CD.

Als je serieuze vergelijkingen wilt doen, moet je op zijn minst alle parameters gelijk houden en slechts 1 variëren. En dan nog moet je oppassen met conclusies. Hoor je verschillen, dan zijn er waarschijnlijk ook verschillen. Hoor je geen verschillen, dan kan ook iets anders de beperkende factor zijn waardoor überhaupt geen verschillen te horen zijn. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifi | Roderick

Frank,

je vroeg of er verschil in geluidskwaliteit zit tussen WAV of Apple Lossless (zoals Audiofiel ook aangaf), dat is er niet - punt uit.

Jij brand twee cd's vanuit twee bestandsformaten en denkt verschil te horen, prima - dat is wellicht mogelijk.

Een van de problemenis dat jij uit deze waarneming een verkeerde conclusie trekt, namelijk dat er een verschil te horen is tussen WAV of Apple Lossless.

De oorzaak van een eventueel verschil (als dat er al is) ligt echter niet in het formaat WAV of Apple Lossless, maar ergens anders.

Wat de oorzaak dan wel is, is niet zo 1-2-3 te bepalen want er zijn diverse variabelen die daarbij een rol kunnen spelen.

Het is overigens ook absoluut onjuist om te veronderstellen dat je gehoor je niet/nooit bedriegt, maar dat is weer een ander verhaal.

)p(

Quote from: Audiofiel on May 24, 2009, 17:06:43
Nee, ik bedoel dat het branden an sich al veel verschillen zal geven ten opzichte van de originele CD.


Ah ok...maar ik dacht dat Frank's vraag expliciet ging om de verschillen tussen wav en lossless als je die op een cd brand niet de verschillen tov de originele cd.

Decoderen zelf kost niet of nauwelijks meer dan normale achtergrond processen. Dus als Frank verschillen hoort tussen cd's gebrand vanaf wav of lossless dan zou ik ook eens proberen om 2x met hetzelfde formaat te branden...wellicht dat Frank dan ook verschillen hoort...kans is theoretisch in ieder geval even groot/klein ;)

peter

Koen K

Quote from: AV123.nl | Roderick on May 24, 2009, 17:10:24
Jij brand twee cd's vanuit twee bestandsformaten en denkt verschil te horen, prima - dat is wellicht mogelijk.

Dit vind ik ook al erg ver gaan, maar wie weet  :bigsmile:

Audiofiel

Quote from: )p( on May 24, 2009, 17:14:10
Ah ok...maar ik dacht dat Frank's vraag expliciet ging om de verschillen tussen wav en lossless als je die op een cd brand niet de verschillen tov de originele cd.

Daarom vroeg ik ook:

Quote from: Audiofiel on May 24, 2009, 11:01:36
Frank, wat bedoel je met de zinsnede "origineel"? Bedoel je daarmee werkelijk het origineel, de CD-Audio (met 16 bit 44.1 KHz PCM) of bedoel je daarmee de kopie op de harde schijf die als WAV is bewaard?

Waarop Frank antwoordde:

Quote from: frank2 on May 24, 2009, 11:27:19
Met het origineel bedoel ik de CD. Het uitpakken gebeurt door apple als het bestand weer naar een cd wordt weggeschreven.
Ik praat hier over cd's (kopie en origineel) die afgespeeld worden op mijn set via de bow zz8 cd speler.

Een Apple Lossless op CD-R gebrand of een WAV of AIFF op CD-R gebrand zal anders klinken dan het origineel op het echte zilveren schijfje.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Koen K

#66
Ik heb dat al diverse malen gedaan en nog nooit verschil gehoord. Dat zou ook onlogisch zijn, gezien de informatie bit voor bit hetzelfde is (mits correct gebrand).

)p(

Quote from: Audiofiel on May 24, 2009, 17:26:25
Daarom vroeg ik ook:

Waarop Frank antwoordde:

Een Apple Lossless op CD-R gebrand of een WAV of AIFF op CD-R gebrand zal anders klinken dan het origineel op het echte zilveren schijfje.

Ok...ik denk dat ik je verkeerd begreep door deze opmerking van Frank:

QuoteJammer, ik heb zonder kennis te hoeven hebben want dat doet de computer voor je een apple lossless file op cd gebrand en op een andere computer (pc) een wav. file op cd gebrand, en ik hoor verschillen, zeer klein maar er is een verschil, mijn oren bedriegen mij niet, het is geen autosuggestie....

Daar uit maak ik in ieder geval wel op dat Frank een verschil denkt te horen tussen een via apple lossless en wav gebrande cd.

peter

frank2

#68
klopt. (al denk ik het niet, ik hoor het zoals iedereen dat kan horen hier.) Maar nogmaals het is een klein verschil, iets minder brilliantie in het hoog.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

)p(

#69
Quote from: frank2 on May 24, 2009, 17:42:47
klopt. (al denk ik het niet, ik hoor het zoals iedereen dat kan horen hier.) Maar nogmaals het is een klein verschil, iets minder brilliantie in het hoog.

Probeer ze eens op dezelfde computer te branden met dezelfde settings. En wellicht nog 1 extra kopie van 1 van de 2 als referentie of het branden op zich al geen verschillen veroorzaakt in jouw beleving.

peter

garmtz

Quote from: )p( on May 24, 2009, 17:50:49
Probeer ze eens op dezelfde computer te branden met dezelfde settings. En wellicht nog 1 extra kopie van 1 van de 2 als referentie of het branden op zich al geen verschillen veroorzaakt in jouw beleving.

peter

Dat lijkt mij een slimme test!

frank2

Ik zal deze test binnenkort eens doen, opnieuw inlezen en nu als wav. bestand in de apple laten converteren en dan weer branden.... Resultaten zal ik hier tzt weer plaatsen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Frank zou je de volgende test eens willen doen:


- Originele cd zowel op je pc als mac rippen als wav en aif (losless),
- Op je mac de files branden (copy mac)
- Rip nu "copy mac" op je pc als losless wav files en vergelijk deze met de wav files die je al geript hebt op je pc
- Hier zou geen verschil in moeten zitten, anders gaat er tijdens het brand process iets niet goed
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

museumdistrict

Heb een tijdje geleden voor het eerst wat muziek gedownload in apple lossless (via B&W society of sound, netjes legaal en erg te spreken over de kwaliteit. En nu zat ik te denken dat ik mijn bagger mp3 bestandjes wel eens zou kunnen vervangen. Maar eh... zijn die lossless bestanden ergens verkrijgbaar, Zag ze niet in de itunes store en googlen levert alleen p2p bestanden op..ik begrijp dat ik ze van cd kan halen, maar heb niet alles op cd liggen.

iemand ervaring?