Subwoofer, 2 X 12inch naar 1 kast actief (hulp nodig)

Started by Bart Kuypers, May 20, 2009, 12:33:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart Kuypers

Beste Ht forumgangers,

Ik wil voor in mijn nieuwe appartement een subwoofer/dressoir bouwen. Het moet natuurlijk wel allemaal goed klinken vandaar dat ik jullie hulp nodig heb met wat keuzes.
Ik heb op dit moment 2 passieve subwoofers van Canton (plus c). Ik wil deze in één kast plaatsen. Dit vanuit cosmetisch oogpunt maar het moet natuurlijk ook goed klinken. Ik heb weinig ervaring met bouwen dus zou het zo simpel mogelijk willen houden.

Mijn plan:
1. Op dit moment zitten er achterop de subwoofers aansluitingen voor speakerdraad. via deze aansluitingen kan ik de subwoofers aansluiten via een stereo eindversterker zodat ze alletwee aangestuurd kunnen worden. hierin zit ook een scheidingfilter zodat er evt. satelietspeakers op aangesloten kunnen worden. Dit alles in 1 tv dressoir downfiring met 2 verschillende kamers. zodat je dit idee krijgt:

Subwoofers in de 2 buitenste kabinetten (downfiring), aansluiting achterop het kastje. de 2 buitenste kastjes aanpassen (zagen), bracen en dichtkitten.



De vragen:
- versterker, eindversterker of subwoofer module?
- poorten maken? voor extra laag?
- scheidingsfilter gewoon gebruiken?
- kwalitatief beter als 2 losse?
- geluidsverschil downfiring
- verzwaren dmv zand genoeg?
- budget van 500€ uitgeven aan een BK monolith?


de huidige subwoofer zien er zo uit:



specificaties
LS subwoofer - lower response: 22 Hz - 120 Hz
Crossover frequency Subw.-Sat.: 120 Hz
Efficiency / sound 1W/1m: 87.7 dB
woofer diameter: 31 cm
power 2x100 W load music , Subwoofer - 2x70 W rated load, 4ohm, req amp 4-8ohm
Size: width: 34 cm height 36 cm depth 35 cm


Alvast bedankt voor jullie hulp!








Interficior

Quote from: Bart Kuypers on May 20, 2009, 12:33:11
Beste Ht forumgangers,

Ik wil voor in mijn nieuwe appartement een subwoofer/dressoir bouwen. Het moet natuurlijk wel allemaal goed klinken vandaar dat ik jullie hulp nodig heb met wat keuzes.
Ik heb op dit moment 2 passieve subwoofers van Canton (plus c). Ik wil deze in één kast plaatsen. Dit vanuit cosmetisch oogpunt maar het moet natuurlijk ook goed klinken. Ik heb weinig ervaring met bouwen dus zou het zo simpel mogelijk willen houden.

Mijn plan:
1. Op dit moment zitten er achterop de subwoofers aansluitingen voor speakerdraad. via deze aansluitingen kan ik de subwoofers aansluiten via een stereo eindversterker zodat ze alletwee aangestuurd kunnen worden. hierin zit ook een scheidingfilter zodat er evt. satelietspeakers op aangesloten kunnen worden. Dit alles in 1 tv dressoir downfiring met 2 verschillende kamers. zodat je dit idee krijgt:

Subwoofers in de 2 buitenste kabinetten (downfiring), aansluiting achterop het kastje. de 2 buitenste kastjes aanpassen (zagen), bracen en dichtkitten.



De vragen:
- versterker, eindversterker of subwoofer module?
Eindversterker zou mijn keuze zijn als er reeds filtering inzit. Subwoofermodule is meestal voor maar 1 woofer bedoeld. Een PA-bak kun je het linker- en rechterkanaal meestal los regelen.
Quote- poorten maken? voor extra laag?
Nee, houdt je aan het huidige ontwerp.
Quote- scheidingsfilter gewoon gebruiken?
Ja. :)
Quote- kwalitatief beter als 2 losse?
?
Quote- geluidsverschil downfiring
Als het laag genoeg afgefilterd is niet.
Quote- verzwaren dmv zand genoeg?
Hoeft in principe niet. Een doordachte constructie is 'leuker' dan als een civiel technicus bezig zijn.
Quote- budget van 500€ uitgeven aan een BK monolith?
Kan ik niets op zeggen.
Take it or lease it

Bart Kuypers

#2
Quote from: Interficior on May 20, 2009, 14:55:10
Eindversterker zou mijn keuze zijn als er reeds filtering inzit. Subwoofermodule is meestal voor maar 1 woofer bedoeld. Een PA-bak kun je het linker- en rechterkanaal meestal los regelen.

aanraders?

prijsklasse 100-200 euro (2dehands) Ik zat te denken aan een NAD 214 of 302 of iets dergelijks. Dikke voeding erin, 60 watt of hoger moet voldoende zijn voor deze woofers lijkt me. Of zal dit vies tegenvallen?

en bedankt voor de reactie!

jvanhambelgium

Zo'n gemiddeld TV-kastje krijg je nooit stevig genoeg om het geweld te weerstaan !
Waarom denk je dat menig subwoofer 25mm dik solid MDF met veel bracing is ?? Zo'n kastje is meestal "spaan" plaat...dat gaat trillen gelijk zot!

Los hiervan moet je ook wel wat rekenwerk gaan maken naar kastinhoud toe om een deftige respons te krijgen. Ander kan je je centjes beter in een BK Monolith steken die dan gelijk wel goed gaat werken...
De keuze van poorten en hun afmetingen zijn cijfermatig te bepalen, niet zomaar "een poortje steken" natuurlijk...


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Bart Kuypers

Quote from: jvanhambelgium on May 20, 2009, 15:21:10
Zo'n gemiddeld TV-kastje krijg je nooit stevig genoeg om het geweld te weerstaan !
Waarom denk je dat menig subwoofer 25mm dik solid MDF met veel bracing is ?? Zo'n kastje is meestal "spaan" plaat...dat gaat trillen gelijk zot!

Los hiervan moet je ook wel wat rekenwerk gaan maken naar kastinhoud toe om een deftige respons te krijgen. Ander kan je je centjes beter in een BK Monolith steken die dan gelijk wel goed gaat werken...
De keuze van poorten en hun afmetingen zijn cijfermatig te bepalen, niet zomaar "een poortje steken" natuurlijk...


Maar die buitenste kabinetjes kan ik toch van binnen verstevigen en van binnenuit dikker 30mm ofzo MDF erin zetten zodat het wel stevig is?
De maten van de kast worden wel groter dan die op de foto, dus er is ruimte voor!

-madison-

Zou er niet aan beginnen.. Een subwoofer wil graag op de grond staan en niet in een kastje.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Davey

Ik ben het wel met Madison eens. De enige manier dat dit enigzins kans van slagen heeft is volgens mij door ze bij wijze van spreken vast te lijmen aan je kast en je kast op spikes / pucks achtige dingen te plaatsen. Maar of dit nu allemaal zo ideaal is  ???

Bart Kuypers

Quote from: -madison- on May 20, 2009, 15:47:10
Zou er niet aan beginnen.. Een subwoofer wil graag op de grond staan en niet in een kastje.
Quote from: Davey on May 20, 2009, 15:56:47
Ik ben het wel met Madison eens. De enige manier dat dit enigzins kans van slagen heeft is volgens mij door ze bij wijze van spreken vast te lijmen aan je kast en je kast op spikes / pucks achtige dingen te plaatsen. Maar of dit nu allemaal zo ideaal is  ???

Ik snap jullie denk ik niet helemaal, wanneer ik de subwoofers, dus alleen de woofers en niet de behuizing die ze op dit moment hebben, in de kast bouw/plaats worden de woofers toch onderdeel van de kast en in principe staan ze dan op de grond, op pootjes met eenzelfde omhuizing als daarvoor.
of zie ik dit verkeerd?

Davey

Quote from: Bart Kuypers on May 20, 2009, 16:08:43
Ik snap jullie denk ik niet helemaal, wanneer ik de subwoofers, dus alleen de woofers en niet de behuizing die ze op dit moment hebben, in de kast bouw/plaats worden de woofers toch onderdeel van de kast en in principe staan ze dan op de grond, op pootjes met eenzelfde omhuizing als daarvoor.
of zie ik dit verkeerd?

Als het allemaal 1 geheel is wel maar dan moet je ze eigenlijk aan je kast vast gaan lijmen

Bart Kuypers

Quote from: Davey on May 20, 2009, 16:36:33
Als het allemaal 1 geheel is wel maar dan moet je ze eigenlijk aan je kast vast gaan lijmen
zoals ik al zei ben ik een beginner hierin, maar naast de woofers eerst schroeven en dan lijmen (dus er een hele dikke luchtdikke kast van te maken), wat zouden andere mogelijkheden zijn dan?

jvanhambelgium

Quote from: Davey on May 20, 2009, 15:56:47
Ik ben het wel met Madison eens. De enige manier dat dit enigzins kans van slagen heeft is volgens mij door ze bij wijze van spreken vast te lijmen aan je kast en je kast op spikes / pucks achtige dingen te plaatsen. Maar of dit nu allemaal zo ideaal is  ???


Als je 2 subs heb is het leuk dat je ze onafhangkelijk kan plaatsen om room-mode problemen te tackelen. Als beide drivers vast zitten in de kast op vb 1m of 1.5m van elkaar moet je toch eens checken wat het netto effect hiervan is op staande golven etc.
Als je dan in die compartimentjes nog een kastje van pakweg 25mm MDF gaat zetten, hoeveel intern volume hou je dan over (liters) dit is allemaal van belang voor het afstemmen van het geheel, want je wil toch een sub die wat deftig klinkt niet ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Bart Kuypers

Quote from: jvanhambelgium on May 20, 2009, 17:25:07
Als je 2 subs heb is het leuk dat je ze onafhangkelijk kan plaatsen om room-mode problemen te tackelen. Als beide drivers vast zitten in de kast op vb 1m of 1.5m van elkaar moet je toch eens checken wat het netto effect hiervan is op staande golven etc.
Als je dan in die compartimentjes nog een kastje van pakweg 25mm MDF gaat zetten, hoeveel intern volume hou je dan over (liters) dit is allemaal van belang voor het afstemmen van het geheel, want je wil toch een sub die wat deftig klinkt niet ?


maten worden juist groter,
breedte 48
hoogte 54
diepte 50
per kabinet
en hoe kan ik dat effect meten/voorspellen?