Centerspeaker, hulp gezocht!

Started by german, May 20, 2009, 20:46:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

german

Ik ben in het bezit van een set Elsinore luidsprekers ontworpen door Joe Rasmussen. Ik heb deze niet zelf gebouwd, maar van een ander over genomen.
Op deze website: http://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_index.htm vind je alle info en specs over deze speakers.
Ik ben bijzonder onder de indruk van deze speakers, met name de enorme dynamiek. Het is een feest om naar deze speakers te luisteren en ik heb nog geen commerciële speakers gehoord die beter of net zo goed klinken. Nu heb ik het idee opgevat om zelf een centerspeaker te gaan bouwen, in de stijl van deze Elsinore's met dezelfde componenten.  Dit zou dus mijn 1e project worden. Maar nu komt het, ik heb totaal geen technische achtergrond en heb dus geen idee hoe ik een  kast of filter moet ontwerpen. Ik zoek dus hulp van iemand die voor mij een kast kan ontwerpen, maar ook een filter voor mij kan bouwen en mij bij vragen van advies wil voorzien. De kast moet volgens mij worden voorzien van de volgende units: hoog: PEERLESS 104 DT 26 72 SF HDS,  810921 aan beide zijden geflankeerd door: HDS 164 Nomex midwoofers,  830875. Misschien handig om te weten dat ik in Overijssel nabij de grens met Drenthe woon.
Ik hoop dat er hier iemand is die me hierbij wat hulp kan en wil verlenen.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

german

Op het forum van www.diyaudio.com, heb ik eeb bouwtekening voor een Elsinore centerspeaker gevonden. Deze heeft een afmeting va 28cm hoog, 66,6cm breed en 38 cm diep en een baspoort van 60mm (internal) en 120mm lang. Volgens mij krijg je dan een kast van 70,8624 liter.

Omdat ik die center te groot vind, wil ik wil eigenlijk van de volgende maten uitgaan:
Hoog 22cm, breed 70cm, diep 30cm. Dit geeft een kast van 46,2 liter. Alle genoemde maten zijn buiten maten, dus 22 mm mdf gaat er nog af.
Ik vind dit een flinke indrukwekkende center, die toch nog normaal te plaatsen is. Omdat hij echter nogal fors is, wil ik 2 baspijpen gebruiken en deze aan de voorzijde plaatsen, omdat de ruimte van de achterzijde tot aan de muur beperkt is. Door 2 pijpen te gebruiken en die symmetrisch aan de voorzijde te plaatsen blijft e.e.a. er zonder frontdoek toch mooi strak uitzien. Deze wil ik aan de voorzijde aan de buitenkanten links en rechts plaatsen, dan wel links en rechts naast de tweeter in het midden. De eerste optie lijkt me het beste.

Wat moet de diameter en de lengte van deze basreflex pijpen worden, in combinatie met de Peerless units?

Als iemand mij hiermee kan helpen, kan ik in ieder geval met het bouwen gaan beginnen. Dus ik houd me van harte aanbevolen!

Ik heb op het diy forum ook gevonden welke aanpassingen aan het oorspronkelijke Elsinore filter voor midden en hoog, gedaan moeten worden om dit filter geschikt te maken voor de centerspeaker, maar dan wel voor de 70 liter versie. Ik vraag me af of dit ook te gebruiken is voor de 46 liter versie, die ik wil bouwen?



Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

john_doe

Niet direct een antwoord op je vragen, maar je kunt eens kijken naar deze center: http://www.xenophonics.net/momuscenter/momuscenter.htm . Dit is ook een center met twee HDS 164 woofers en twee basreflexpoorten aan de voorkant. De kast hier is 31 liter in plaats van 46 liter.

Je kunt eens contact opnemen met de bouwer, wellicht kan hij je verder helpen om het filter aan te passen voor de peerless tweeter.

german

Bedankt voor deze tip. Hier ga ik zeker verder mee komen.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.