DTS discreet of DTS matrixed ???

Started by J.A.F._Doorhof, January 26, 2002, 18:44:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Weer over het topic DTS.

Sinds "kort" is er DTS ES Discreet, waarbij de 6 kanalen van een EX mix niet meer gematrixed worden maar discreet worden opgeslagen.

Wederom 2 stellingen om over na te denken.

Ik geef de voorkeur aan DTS matrixed want:
Bij DTS matrixed gebruik ik de volledige bitstream voor maar 6 kanalen (5.1) en kan ik dus per kanaal over meer informatie beschikken (minder compressie).

OF

Ik geef de voorkeur aan DTS discreet want:
Als het discreet is weet ik zeker dat het ook op de juiste manier wordt weergegeven en kan ik uitsluiten dat een matrix decoder een fout maakt.

Persoonlijk ben ik voor matrixed, maar dan wel met een goede decoder. Ik geloof dat je beter 5.1 kanalen kan opslaan dan 6.1 en dat je dit zal horen in je geluidskwaliteit. Tenzij ik wat over het hoofd zie en dat ES discreet een hogere bitrate gebruikt.

Wat is jullie mening ?
Ben wederom benieuwd.

MvrGr.
Frank

[poll]
[opt] DTS Matrixed [/opt]
[opt] DTS Discreet [/opt]
[opt] Weet niet [/opt]
[/poll]
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Iedereen het zo maar met mij eens ?

Bij de WSR verklaren ze dat ze een betere plaatsing en betere dynamiek horen bij discrete DTS tracks (Haunting).

Zijn zij gek ?
Of kunnen wij beter nadenken, of missen we wat ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#2
Ik heb helaas nog nooit zelf het verschil kunnen horen tussen gematrixed of discreet (ik heb nog geen DTS ES 6.1 Discrete op mijn pre/pro, gelukkig wel Logic-7... ;)), maar ik heb WEL de THX Surround EX demo disc met testonen. Hiermee heb ik vast kunnen stellen dat er wel enige "lek" te horen is van de back-surround kanalen op de sides. Dus discreet zou dan beter moeten zijn, met een perfecte kanaalscheiding. Echter, de heren mixers maken vaak veel fouten bij het mixen op zoveel kanalen. Een zeker lek tussen de kanalen kan dan zelfs VOORDELEN hebben! Immers, een TE discreet geplaats geluid op zichzelf staand is nou niet echt iets wat ik ruimtelijkheid noem... Bovendien is er in het geval van discrete volgens mij inderdaad sprake van een minder grote "bit pool" dan bij de gematrixte variant. Denk aan al die mensen die GEEN 7.1 setup hebben (of willen)...

jaco

#3
Het lijkt me dat er inderdaad minder data beschikbaar is bij ES discrete. Volgens mij was het voor comaptibliteit met de 5.1 DTS systemen zo dat er extra data aanwezig is voor het discrete signaal. Het gematrixte signaal is naturlijk dan aanwezig in de 2 achterkanelen  van de 5.1 mix. Zou het daardoor niet juist minder kunnen klinken ? Op je zij-kanalen (daar komen de 5.1 achter speakers bij 7.1  toch terecht) krijg je nu de informatie met nog de gematrixde inhoud (het matrix achterkanaal). zal wel iets moois op bedacht zijn om die neveneffecten tegen te gaan. (als ze er al zijn)

Ik kan overigens ook alleen maar matrixed ES luisteren. Nog geen ES discrete uit voor mijn versterker. Ik kan dan ook geen ordeel over de klank geven aangezien ik het verschil nooit goed heb kunnen horen.

Jaco

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#4
Bij DTS ES discrete wordt het backsurround signaal nog steeds met een matrixschakeling uit de sides gehaald, maar i.p.v. het weer te geven, wordt het signaal weggegooid. De discrete mix komt hiervoor in de plaats.

Oftewel: bij DTS ES discrete is nog steeds informatie uit de achterkanalen in de sides aanwezig! Had ik eerder eigenlijk niet aan gedacht.

Het lijkt me trouwens niet ondenkbaar dat het volume van het discrete achterkanaal door DTS iets harder wordt gemixt dan de discrete versie. Een ouwe truuk om meer "dynamiek" te suggereren...