Martyrs

Started by LOTS, May 16, 2009, 11:40:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LOTS

Goh, je staat voor het arthouse gedeelte in de videotheek en je oog valt op een Franse horrorfilm. je denkt; interessant, laten we eens kijken wat de Fransen met het genre doen....

Wat ik vervolgens te zien kreeg is eigenlijk met geen pen te beschrijven... :omg:

Zo af en toe krijg je een film te zien die grenzen verlegd. "Wolfcreek" is er zo 1, maar "Martyrs" gaat in mijn ogen nog een stap verder. Op de rand van het betamelijke of er overheen.

De film krijgt goede kritieken en wordt (ten onrechte) vergeleken met films als "Saw" en "Hostel", ook "Salo" wordt genoemd. De film zelf is opgedragen aan Dario Argento.

Saw en Hostel zijn ter ieders "vermaak". Ziekelijk vermaak, maar toch. Martyrs is dat niet.
Kan je je bij Saw nog bewondering krijgen voor de creativiteit van Jiggsaw, en bij Hostel je verbazen over zoveel stupiditeit, dat de film lachwekkend wordt, zal het lachen je snel vergaan bij het kijken naar Martyrs.

Daar ligt ook het probleem met Martyrs: was het maar lachwekkend en slecht gemaakt...dat is het niet. Het is een uitstekende film! Schitterend gemaakt, cinefiel. Uitstekend geacteerd, en met een script waar geen speld tussen te krijgen is.
De film grijpt je vanaf de eerste scene je bij je strot om niet meer los te laten, ondanks dat je dat wel wil. Regelmatig heb ik erover gedacht te stoppen met kijken.

De film kent vier fases; na een brutaal en schokkend begin, gaat de film naar iets kalmer vaarwater en lijkt dan zowaar richting standaard horror te gaan, met al dan niet denkbeeldige bovennatuurlijke geesten en monsters. Dat kennen we wel. met flink wat suspense en schrikeffecten.
Dan keert de film terug naar de gebeurtenissen uit het begin, en pakt de draad weer op.

Heftig, schokkend en bloederig lijkt de film zich naar een (enigszins) bevredigend eind toe te werken. Mmm, best goede film dacht ik nog, "zal wel zo afgelopen zijn, nou ja maar goed ook".
Lijkt...
Want dan blijkt dat ik nog maar net over de helft van de film ben!

Het ergste moet nog komen!

Na afloop van de 4de fase van de  film heb ik versuft en verdwaasd een half uur lang voor me uit zitten staren in het donker...
Het had totaal geen zin om dan nog over te schakelen naar Paul en Witteman oid. Ben maar gaan slapen...

Ook de DVD is van hoge kwaliteit. HD achtig met referentie DD track.

Een van de beste dvd's die ik NOOIT meer ga zien... ;)

:o






LOTS: Lord Of The Strings

johnhifi

#1
Ik heb hem net gezien.

Je moet inderdaad even bijkomen na deze film. Ik herinner me nog dat ik enkele jaren geleden Battle Royale voor het eerst zag en dat ik letterlijk zat te janken na afloop, zo indrukwekkend was die film. Sindsdien is dat niet meer voorgekomen, tot nu dan. Ik kan alleen maar onderschrijven wat de topicstarter zegt, het klopt helemaal. Vergeet alle zogenaamde horrorfilms en thrillers die je ooit zag, dit is het echte werk. Deze film staat op eenzame hoogte. Meesterwerk.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

svmnb

#2
Ik heb deze film een paar weken geleden gezien en elke heftige scene staat nog op mijn netvlies gebrand. Ben wel wat gewend op horrorgebied, maar deze film is indrukwekkend in al zijn bruutheid en de martelscenes laten waarschijnlijk niemand onberoerd. :ohmy:

Offtopic:
Er is één film die ik nooit wil zien en dat is Irréversible. Na een korte clip, midden in de beruchte verkrachtingsscene, was ik meteen genezen. Als ik deze film in zijn geheel zou kijken, laat ik mijn vriendin nooit meer alleen de deur uit. ;D
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

johnhifi

Ik heb Irreversible gezien maar dat was absoluut niet prettig kan ik je vertellen. Ik weet echt niet welke ik heftiger vond maar Martyrs greep me meer aan.

Overigens vind ik de slotscene van Martyrs en hetgeen daar direct aan voorafgaat steeds sterker worden, hoe meer ik er over nadenk. 

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Er is inderdaad niets positiefs en vrolijks aan deze film. Ook niet aan het einde, hoe graag je dat ook zou willen zien.

Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

J.A.F._Doorhof

Vond het een zeer goede film maar behoorlijk gruwelijk inderdaad vooral het eind liepen de rillingen me over het lijf.
Verhaal echter maakt het een goede film, het had ook een niets zeggende gruwel film kunnen zijn en daar heb ik er nu wel genoeg van gezien.

Het was niet de ergste die ik gezien heb, salo zit me nog steeds dwars en een franse film over een nog niet geboren baby en iemand die die baby wil hebben (ben even de naam kwijt).

Martyrs heeft nogal wat ophef veroorzaakt met mensen die de bios uitliepen, en reviews waar de reviewer aangaf als enige overgebleven te zijn in de zaal, dus ik had me nogal schrap gezet, misschien dat het me daarom meeviel.... (nou ja meeviel :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

johnhifi

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 17, 2009, 11:10:26

een franse film over een nog niet geboren baby en iemand die die baby wil hebben (ben even de naam kwijt).


Je doelt op Inside.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Erik

Op zich ben ik niet bang voor een beetje harde film, alleen kan ik echt niet tegen verkrachtingsscenes. Daar word ik echt ziek van.
Kan ik deze film dan beter overslaan?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

johnhifi

Quote from: Erik on May 17, 2009, 14:30:17
Op zich ben ik niet bang voor een beetje harde film, alleen kan ik echt niet tegen verkrachtingsscenes. Daar word ik echt ziek van.
Kan ik deze film dan beter overslaan?

Dan kijk je zeker beter niet naar Irreversible...
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Xstream

Klinkt "goed". Alleen ik weet wat mensen om me heen zeiden: Irreversible moet je een keer gezien hebben. Dus mooi, aangezet ... en kolere. Dat is dus inderdaad 1x en nooit meer. Niet dat ik het niet trek - maar blij is anders.
Dus naast het feit dat ik ook deze film, net als Irreversible, ongetwijfeld zal waarderen, weet ik alleen niet of ik dit mezelf wel aan wil doen. De vraag is een beetje, leer je er wat van, of wordt je er alleen maar sacherijnig en somber van :)

Lijkt erop dat ik deze maar even laat schieten :) Kheb het sowieso wel een beetje gehad met al die horrors ... kwordt er meest alleen maar sjago van.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

hifiman

#9
Normaal gesproken heb ik een hekel aan franstalige films, deze vond ik wel geinig, wordt op zeker nog een keer kijken als de vriendinnen van mijn vrouw op bezoek komen  ^-^

AnubisNefer

#10
Quote from: svmnb on May 16, 2009, 20:45:54
Ik heb deze film een paar weken geleden gezien en elke heftige scene staat nog op mijn netvlies gebrand. Ben wel wat gewend op horrorgebied, maar deze film is indrukwekkend in al zijn bruutheid en de martelscenes laten waarschijnlijk niemand onberoerd. :ohmy:

Offtopic:
Er is één film die ik nooit wil zien en dat is Irréversible. Na een korte clip, midden in de beruchte verkrachtingsscene, was ik meteen genezen. Als ik deze film in zijn geheel zou kijken, laat ik mijn vriendin nooit meer alleen de deur uit. ;D

Zeg nooit ,nooit. Ik had precies dezelfde gedachte over Irreversible. De film lag al 1,5 jaar in de kast en opeens hadden we (vriendin en ik) besloten om hem maar te gaan kijken. Nou .....toen kwam die ''beruchte'' scene ...... . Dat was even slikken zeg, tegelijkertijd ook de langste 7 a 8 minuten ooit . Maar Irreversible en Martyrs hebben als eigenschap dat als je het volhoudt tot het eind , dan wordt je hoe raar het ook klinkt ''beloond'. Beide franse films zitten meesterlijk in mekaar en al zijn ze schokkend,recht voor zijn raap en van tijd tot tijd zelfs misselijkmakkend , het zijn wel allebei zeer hoogstaande films.

Probeer het is om ernaar te kijken (Irreversible) en kijk dan of je nog dezelfde mening hebt.

@LOTS , Leuke beginpost !
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

master30

bedankt voor de tip, ik ga eens op zoek naar deze film,
alhoewel zoeken..... mijn newzbin site geeft al zo veel versies aan  ;D
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

LOTS

Quote from: Audioloog on May 18, 2009, 13:04:45
Normaal gesproken heb ik een hekel aan franstalige films, deze vond ik wel geinig, wordt op zeker nog een keer kijken als de vriendinnen van mijn vrouw op bezoek komen  ^-^

LOL
En dan aanprijzen als de ideale "chick flick"... ;D
Ze zullen je voor eeuwig haten.  :devil:
LOTS: Lord Of The Strings

hifiman

Quote from: LOTS on May 19, 2009, 09:03:09
LOL
En dan aanprijzen als de ideale "chick flick"... ;D
Ze zullen je voor eeuwig haten.  :devil:
Nee hoor, ze zouden net als mijn vrouw van een flinke dosis horror  ^-^

Erik

Quote from: Audioloog on May 19, 2009, 09:05:07
Nee hoor, ze zouden net als mijn vrouw van een flinke dosis horror  ^-^
Die bestaan niet, weet je zeker dat het geen omgebouwde man is ;D   ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hifiman

Quote from: Erik on May 19, 2009, 11:09:37
Die bestaan niet, weet je zeker dat het geen omgebouwde man is ;D   ;)
Het feit dat ze twee dochters (uit een vorig huwelijk) heeft stelt me op dat vlak gerust  ;)
Maar het is echt zo, als ik voorstel een of andere film te kijken is het altijd van: heb je geen horror? Haar twee beste vriendinnen zijn al net zo  ;D

Erik

Tjonge bofkont, alhoewel ook ook wel leuk is als ze je hand fijnknijpt of tegen je aan kruipt als het eng wordt ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hifiman

Quote from: Erik on May 19, 2009, 11:34:22
Tjonge bofkont, alhoewel ook ook wel leuk is als ze je hand fijnknijpt of tegen je aan kruipt als het eng wordt ;D
Ze doet wel haar ogen dicht als het "eng" wordt  ;D

celerontje

Het mooie van die JVC projectoren is, dat ze een video-mute functie hebben! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

LOTS

Tsja, wat is "horror"

Martyrs is in mijn ogen geen horror, in die zin van "eng"
Wat dan wel....

Het is een film waar de de regisseur zelf z'n verontschuldigingen voor aangeboden heeft.

Dat dus...

Tegen je aan kruipen en ogen dicht doen, als het eng wordt?
Nee gaat niet gebeuren...

JVC gaat eerder uit... :o
Kan je nog zoveel gewend zijn (zoals ik), maar nogmaals deze film verlegd grenzen.

"heb je geen horror?"

euh, ze zullen je het nooit meer vragen... ;D

Geloof me... ;)

LOTS: Lord Of The Strings

johnhifi

http://www.horror-movies.ca/horror_14469.html

QuoteMartyrs: Fox has picked up the rights to remake Martyrs originally directed by Pascal Laugier. The original film is highly disturbing and tells the story of a catatonic girl who spent her life incarcerated.

En ook deze film gaat ongetwijfeld naar de kl*te door dat k*t Hollywood.  >:(
Daar blijft dus niks van over aangezien de gemiddelde Amerikaan deze film niet eens snapt, gezien de vergelijkingen met Saw en Hostel die ze blijven maken.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Douma

QuoteEn ook deze film gaat ongetwijfeld naar de kl*te door dat k*t Hollywood.   >:(
Daar blijft dus niks van over aangezien de gemiddelde Amerikaan deze film niet eens snapt, gezien de vergelijkingen met Saw en Hostel die ze blijven maken.

Ach, dat zal wel wat meevallen. Laat het gros van de kijkers maar naar de remakes kijken. De originele films zullen altijd gewaardeerd worden door de liefhebbers. Blijft het ook een beetje speciaal.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

master30

Heb de film ook gezien,

je wilt ondanks de ellende toch het eind zien, dat staat vast,
tussendoor krijg jet het gevoel van zet ik hem stop of niet.
Ik houd wel van horror, dit valt niet helemaal onder horror vond ik, het laatste gedeelte is voor mij niet het soort waar ik van houd, misschien te realistisch?
Wel een goede film, niet voor gevoelige kijkers  ;D
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Elegy

Ik zag 'm laatst liggen in de MM, volgende keer neem ik hem mee.

Irreversible wordt trouwens naarmate de film vordert steeds "neutraler", als je het zo kan noemen.

johnhifi

Quote from: Elegy on May 27, 2009, 19:58:46
Ik zag 'm laatst liggen in de MM, volgende keer neem ik hem mee.

Irreversible wordt trouwens naarmate de film vordert steeds "neutraler", als je het zo kan noemen.

Ja, en niet voor niets.

Het is in feite een heel eenvoudig 'revenge' verhaal met wat brute scenes (waaronder, jeweetwel). Doordat ze de scenes in de omgekeerde volgorde gemonteerd hebben is de impact ervan des te sterker, omdat je aan het eind pas ziet en weet wat er precies allemaal kapot gemaakt is die avond.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).