Mission 753 - bijpassende center

Started by Mark Beerens, July 14, 2003, 20:54:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mark Beerens

Hallo allemaal,

kort geleden dacht ik nog dat mijn HT compleet was na de aanschaf van een subwoofer. Maar omdat upgraden nooit ophoudt 8) , heb ik besloten mijn center speaker (Mission M7c1) te upgraden. En wel om de volgende reden: ik kom er steeds meer achter dat deze qua geluid erg slecht bij mijn Mission 753 fronts past. Tijdens een luistersessie voor de aanschaf viel dit niet op, maar de laatste tijd irriteer ik me er gewoon aan. Het hoog is bij sommige films echt ontzettend slecht. En dat kan niet de bedoeling zijn. Het klopt wat velen zeggen, dat de center voor 60 procent de filmervaring bepaald.

Het blijkt echter lastig te zijn een bijpassende center voor mijn frontspeakers (waarover ik meer dan tevreden ben) te vinden. Bij mijn weten is er namelijk nooit een center voor deze speakers gemaakt. De meest logische keus zou een M78C zijn, maar die wordt in NL niet veel verkocht. Bovendien is deze 600 euro, een stevige prijs (niet dat ik daar op ga bezuinigen deze keer).

Zijn er toevallig mensen die dezelfde fronts gebruiken en goede ervaringen hebben met een bepaalde center? Of heeft iemand misschien een ander advies (ik weet het: zelf luisteren  ;) maar dat is lastig als ik naar een audiozaak moet die niet in de buurt ligt).

Overigens heb ik M5DS speakers als surrounds, deze vind ik prima passen qua geluid.

Bedankt voor jullie reacties!!

Mark.
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

kermit

Mark het zelfde probleem heb ik ook. Ik speel met de 753 en het zijn geweldige speakers alleen de center is een probleem . Ik speel voorlopig met een bns center maar is niet echt super. De 78 c van mission is echt ontzettend duur en ga er ook geen 600 euro voor betalen. Ik zit te azen op de 77c , die is ongeveer hetzelfde en kost 300 euro. Zijn het biploe surroundspeakers die jij hebt en hoe klinken ze ?
Brian

Mark Beerens

Ja ik zat idd ook te denken aan die center. Het is toch een prijsklasse lager, maar zit toch dicht in de buurt bij de 753's. Denk ik tenminste zo op het eerste oog. Daarom zit ik nog te twijfelen tussen deze en toch de 78C. Het is toch (een van) de belangrijkste speaker(s), dus ik wil het in een keer goed doen.  Vooral omdat ik het als laatste stap in mijn HT (althans voorlopig, ok :D ) zie.

De bipolen als achterkanalen bevallen erg goed. Omdat ik vrij dicht tegen de achtermuur aanzit bestrijken ze in feite een groot gedeelte van de kamer, en dat klinkt erg overtuigend. Ik vind ze ook goed klinken bij de 753's, dus dat is wat mij betreft zeker een aanrader. Dit is natuurlijk wel een kwestie van smaak.


MvG,

Mark.
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

kermit

Ik denk dat het een goede oplossing is want 600 euro voor een center is vrij duur. Dus ga ik maar voor de 77c . Het is ook toeval dat wij met hetzelfde probleem zitten. In die tijd dat de 753 populair waren was HT nog op een laag pitje vandaar dat er geen centerspeaker voor gemaakt is. Ik wel contact gehad met TES en die bevestigen dat de 78 en 77 c perfect bij de 753 passen . Dus is de keuze snel gemaakt alleen nog effe sparen want ik ben ook op zoek naar de bipole en die zijn in de aanbieding bij Correct en ga die van het weekend eerst halen. Brian

Qlone

Ik heb goede ervaring met de 78C. Het geluid is helder, en stemmen zijn erg goed te verstaan, ook op lagere geluidssterktes. De speaker is een gesloten constructie, dus er zijn geen bass-reflex poorten om rekening mee te houden. Plaatsing in een dichte kast is dan ook geen enkel probleem.

Mijn setup bestaat uit een Yamaha AZ2 versterker, Mission 782 zuilen als fronts, 780's als surround en de 78C als centerspeaker. De center is duur, maar past qua prijs wel bij de rest van de set, en sluit qua klank echt 100% naadloos aan (wat ook wel de bedoeling is, het is tenslotte 1 serie).
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform...

Steve

Qlone,

Kun je mij iets vertellen over jouw multikanaals-muziek luisterervaringen (SACD) met de 782's en 78C? Ik schaf zeer binnenkort een set aan met 4x 782 SE en 78C SE. Gevoed door een Philips 963SA VM speler, met de Arcam AVR200 receiver.
Ik zoek eigenlijk nog een soort van bevestiging.
Tevens kan ik Mark Beerens binnenkort melden hoe mijn ervaringen met de 78C SE center zijn. SE staat voor Special Edition. Dit is een duurdere uitvoering ter gelegenheid van het 25jarig jubileum van Mission, opgebouwd met betere componenten. http://www.mission.co.uk/index1.htm

Qlone

Steve,

Ik heb zelf geen SACD speler en heb de set primair gekocht voor het filmgebeuren. Toch kon ik natuurlijk het niet laten de zet uit te proberen met meerkanaals muziek, dus heb ik een aantal DTS CD's bemachtigd (Queen, Moody Blues en the Police). Ik ben niet heel enthousiast over de gemaakte surround mixen op deze cd's (het klinkt allemaal een beetje of de mixer een beetje de 'hmm... een klingeltje hier, dan kan die gitaar wel daar maar dan is het daar weer stil dus vullen we dat op met de zanger etc'-methode heeft gehanteerd.
Dat terzijde klinkt de set ansich fantastisch. Alle speakers zijn echt naadloos op elkaar afgestemd en het geluid komt ook 'tussen' de speakers vandaan zeg maar. Ik heb er over gedacht om toen ik mijn 780's en 78C aanschafte ook de SE modellen te nemen, maar omdat ik niet zeker was hoe de match zou zijn met m'n bestaande 782's toch maar niet gedaan. Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen met de SE set gaan zijn. Houd er wel rekening mee dat de 782's vrij kieskeurig zijn voor wat betreft hun plaatsing en zeker wel wat ruimte rond de speakers nodig is.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform...

Erik

Kunnen jullie niet allebei een setje 753 kopen en dan allebei ééntje gebruiken als center?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Steve

Qlone,

Bedankt voor de info. Deze week wordt de SE-set geleverd. Ik laat binnenkort weten hoe het klinkt. (helaas nog wel een uurtje of 80? inspelen, soepel worden, etc. maar dan...)

Mark, ook wat betreft de 78 SE center.
Eén ding kan ik in ieder geval wel zeggen voor wat betreft je keuze (of heb je inmiddels al gekozen?). Bespaar niet op je center. Het is voor film echt (zoals je zelf waarschijnlijk al lang weet) een heel belangrijke speaker. Liever even doorsparen, goed oriënteren en jaren genieten, dan snel kopen en dagelijks balen.