Rotel vraagje.

Started by VIP, May 11, 2009, 22:54:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VIP

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje die een van uw wellicht kan beantwoorden.

Het gaat om het volgende:

Sinds een tijdje ben een trotse bezitter van een Rotel setje die ik gekocht had om mijn B&W 803D's aan te sturen.
Nu heb ik het setje al een geruime tijd, en heb sinds dan niet veel naar de instellingen gekeken van Het vet gedrukte volgende.

--
Rotel RSP 1098
Rotel RMB 1095
Rotel RDV 1092

Nu was mijn vraag dus of ik wel die goeie instellingen had na dat ik vanavond wat ging veranderen aan de settings.
Mijn setup is in stereo, en alhoewel het een 5 channel eindversterker en één surround voorversterker is, wat het stereo paar luidspreker setje moet aansturen deed mij vermoeden dat stereo uiteraard ook gewoon moet kunnen ongeacht het een surround voor en eindversterker is.

Heb dus wat lopen sleutelen aan de settings... en het zo puur mogelijk proberen te zetten voor stereo (althans de settings op de rotel set)

Simpel vraagje..

Wat zijn nou de instellingen voor de RSP 1098 om gewoon stereo te draaien.
Ik denk dat ik er zelf dichtbij tot 100% goed bijzit echter na de veranderingen van vandaag (komt ook omdat sommige onnodige dingen zoals Subwoofer en dolby etc... aanstonden) (Bypas of STEREO ? was dat eigenlijk  :butbut:)
Maar dat maakt mij nu onzeker of de rest wel klopt.
Want wat ik nu hoor is vele malen strakker dan wat ik had  :whatsthat:

Dus als iemand de settings zoals het hoort heeft voor de voorversterker hoor ik het graag.
Gewoon om zeker van mijn settings te zijn.

mvg VIP.




STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

Kingpin

#1
Voor stereo kies ik ingang "CD" die ik ingesteld heb als 2 kanaals stereo (volgens mij 2ch PCM omdat ik deze digitaal heb aangesloten), dit is de juiste setting waarbij de overige kanalen fysiek worden afgesloten.
Ik heb deze bewust digitaal aangesloten omdat mijn bevindingen zijn dat er maar zeer weinig cd spelers in de buurt komen die het geluid overtreffen van deze dac.
Bij analoog aangesloten zou je ipv 2 ch stereo (pcm) de optie "Bypass" moeten gebruiken.

In je setup onder "Adv. Speaker Setup" kun je aangeven hoe je speakerinstelling moeten zijn bij diverse formaten (stereo/DD/DTS/etc) in small of large en of je sub moet meedoen in large setting (master).

voorbeeld

Voorbeeld


Je kan hier bv aangeven dat in stereo de front speakers op large moeten staan en in DD/DTS op small.
Zo kun je ook aangeven in stereo of de sub in de large instelling wel moet meedoen (master), op small setting doet deze automatisch mee.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

VIP

#2
Hoi Kingpin:

Bedankt voor de extra info, maar heb wat meer info met foto's erbij van mijn kant.

Het gaat hier puur om een stereo setup.
heb wel een subwoofer... Maar die gebruik ik al geruime tijd niet (wel aangesloten (High-Level). maar staat uit
*MJ acoustics reference I mkII.

Heb hier een aantal foto's die ik nu heb aanstaan.

Source van eerste plaatje was een connectie via de PC via tulp.
* Maar je ziet b.v. bij MODE: BYPASS staan, maar als ik stereo kies, klinkt het beter ?

-Verdere foto's ook overigens.
Verder zijn sources zoals CD ook per tulp op de CD in en uitgang natuurlijk.
PS3 via Optical (mja heb gewoon stereo setup) en zo de ps3 ook ingesteld.
TV is een bijzaak maar ook aangesloten.

Als ik iets over het hoofd zie, graag een reactie  :music:





















Gaarne ingave bij deze instellingen  :)


mvg VIP.



STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

Ghosty J

#3
je kan beter je surrounds op none zetten bij adv speaker setup die heb je toch niet.
aangezien je de sub high hebt aangesloten kan je in het sub setup menu je crossover none zetten.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

VIP

#4
Quote from: Ghosty J on May 12, 2009, 20:52:00
je kan beter je surrounds op none zetten bij adv speaker setup die heb je toch niet.
Hoi Ghosty J  :)

Duide je op deze ?

Staan ze niet op none ?

?

mvg VIP.
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

Ghosty J

jah klopt.
en heb mijn vorige berichte ge-edit ;)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

VIP

#6
Quote from: Ghosty J on May 12, 2009, 20:54:59
jah klopt.
en heb mijn vorige berichte ge-edit ;)
Ah wel fijn zo'n snelle reactie... zat al bijna aan de knoppen  :baaa:

Wel fijn zo'n forum... heb geen haast dus post gerust iets wat totaal buiten mijn vraag gaat...

B.V: wat is Bypass tegen Stereo.

/VIP geniet ondertussen ff verder van de muziek

mvg VIP.
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

Ghosty J

Quote from: VIP on May 12, 2009, 20:55:41
Ah wel fijn zo'n snelle reactie... zat al bijna aan de knoppen  :baaa:

Wel fijn zo'n forum... heb geen haast dus post gerust iets wat totaal buiten mijn vraag gaat...

B.V: wat is Bypass tegen Stereo.

/VIP geniet ondertussen ff verder van de muziek

mvg VIP.

De RSP1098 brengt duidelijk een verbetering in het stereo geluid. Zowel in gewoon analoog als in analog bypass. De analog bypass mode geeft het meest directe pad van een input naar de eindversterker. Er wordt geen a/d conversie gedaan, maar het geluid gaat rechtsreeks naar het volume control en naar de output. "Tone" control (bass/high) zit er dan ook niet op. Subwoofer redirection dus ook niet.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=10144.0

gevonden ;)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Kingpin

In Adv. Speaker Setup zou ik de optie Stereo op Large zetten, de overige doen in jou geval (omdat je geen surround draait) er niet toe.
Zoals je al zegt heb je je sub high-level aangesloten dus doet deze in je settings niet mee.

Analog Bypass is zoals Ghosty al zegt het pure signaal zoals die van je cd speler afkomt, deze omzeilt alle funties muv de volumeknop en wordt doorgestuurd naar je eindversterker.
Analog Stereo wordt je analoge signaal eerst weer opgezet door zeer goede 24/192khz A/D converters waardoor je bijvoorbeeld het digitale signaal iets kunt bijwerken in bijvoorbeeld de settings "Contour" voordat het weer omgezet wordt in een analoog signaal.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

blue-eyes

Wat is het nut van een SMALL instelling als je geen sub gebruikt?

Geen sub = LARGE.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VIP

Quote from: Blue-Eyes on May 12, 2009, 22:08:19
Wat is het nut van een SMALL instelling als je geen sub gebruikt?

Geen sub = LARGE.
Huh ?
\ :thumbs-up:
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

blue-eyes

#11
De instelling SMALL gebruik je in samenwerking met je sub, dit betekent dat je vanaf een bepaald punt (de crossover) het signaal naar de sub laat lopen. Maw, met de instelling SMALL is er altijd een afkapping in het frequentiebereik van de speaker waarvoor je deze setting instelt. Je geeft aan GEEN sub te gebruiken (staat uit schrijf je).

Full / LARGE betekent dat het totale signaal naar de speakers gaat.


Maar dat bedoel je wellicht niet, ik neem aan dat je bovenstaande al wel wist?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

tiptop

Volgens mij is het ook niet van toepassing, want hij heeft al zijn fronts op large gezet en de rest op none. small is geen issue dus.

Daarnaast, als het stereo is aangesloten (analoog) kies je bypass voor het beste resultaat. Als je digitaal hebt aangesloten, kies je stereo. Dan doet de processing uiteraard wel mee en geef je aan stereo te willen draaien.

Als je echter dvd kijkt en een 5.1 mix draait gaat ook alles naar de fronts, want al je andere speakers staan op none. Maakt dus niet uit dat je de 5.1 mix kiest of stereo, want je krijgt dus het hele signaal naar beide fronts gemixed. (zo had ik het ook altijd vanuit de dvdspeler ingesteld.)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

VIP

Quote from: Blue-Eyes on May 13, 2009, 20:28:22
De instelling SMALL gebruik je in samenwerking met je sub, dit betekent dat je vanaf een bepaald punt (de crossover) het signaal naar de sub laat lopen. Maw, met de instelling SMALL is er altijd een afkapping in het frequentiebereik van de speaker waarvoor je deze setting instelt. Je geeft aan GEEN sub te gebruiken (staat uit schrijf je).

Full / LARGE betekent dat het totale signaal naar de speakers gaat.


Maar dat bedoel je wellicht niet, ik neem aan dat je bovenstaande al wel wist?
Hoi , en reuze bedankt voor het extra stukje info wat ik nog niet wist. (althans niet met zekerheid vandaar deze vragen en gelukkig de daarbij goeie uitleg van jullie allen)

Ik heb dus wel een subwoofer, alleen gebruik ik die niet, maar stel... stel ik zou hem lo level aansluiten direct op de voorversterker dan kan hetgeen wat je zegt wel van toepassing zijn...
De sub die ik heb kan je via High level zelf regelen, maar dan vraag ik mij wel af of ie wel alles meeneemt kwa tonen zoals het hoort.
Bedoel de 803D's kunnen van zichzelf al aardig laag, en dat de sub op high level aansluiting daar alleen maar extra aan toevoegd. (wat ik niet nodig heb)
Wellicht gaat de sub binnenkort in de verkoop..
Maar ik ga zeker eerst eens met de andere aansluitingen spelen met daarbij de instellingen die jullie mij geven.

mvg Vip.
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

tiptop

Als je sub mee doet op lo-level en je fronts staan op large, krijgt je sub gewoon de lfe-mix van de surroundmix en je fronts de rest. Ook het laag wat voor de fronts en surrounds bedoeld was.
Niks a/d hand dus. ;) (wel instellen in het menu dat de sub meedoet natuurlijk, maar dat wist je al) ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

VIP

#15
Quote from: tiptop on May 13, 2009, 20:45:10
Als je sub mee doet op lo-level en je fronts staan op large, krijgt je sub gewoon de lfe-mix van de surroundmix en je fronts de rest. Ook het laag wat voor de fronts en surrounds bedoeld was.
Niks a/d hand dus. ;) (wel instellen in het menu dat de sub meedoet natuurlijk, maar dat wist je al) ;)
Hahahah tis net of jullie denken dat ik het weet..
maar da's echt niet zo.
bedoel ik kwam er ook achter dat je bij bepaalde settings die je maakt de set ff uit moet zetten en dan weer aan (in standby) wil je die settings echt horen. Bedoel maar..
Alle info is welkom!

mvg Vip.
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

rbormans

Quote from: VIP on May 13, 2009, 20:41:39
Hoi , en reuze bedankt voor het extra stukje info wat ik nog niet wist. (althans niet met zekerheid vandaar deze vragen en gelukkig de daarbij goeie uitleg van jullie allen)

Ik heb dus wel een subwoofer, alleen gebruik ik die niet, maar stel... stel ik zou hem lo level aansluiten direct op de voorversterker dan kan hetgeen wat je zegt wel van toepassing zijn...
De sub die ik heb kan je via High level zelf regelen, maar dan vraag ik mij wel af of ie wel alles meeneemt kwa tonen zoals het hoort.
Bedoel de 803D's kunnen van zichzelf al aardig laag, en dat de sub op high level aansluiting daar alleen maar extra aan toevoegd. (wat ik niet nodig heb)
Wellicht gaat de sub binnenkort in de verkoop..
Maar ik ga zeker eerst eens met de andere aansluitingen spelen met daarbij de instellingen die jullie mij geven.

mvg Vip.
Je kan de sub enkel laten meespelen in direct mode door hem high level tussen de versterker en de speakers te hangen.  Ik denk dat de cross-over op de sub dan bepaald hoeveel er nog effectief doorgaat naar de fronts. Op de pre hoor je large in te stellen, zoals nu dus.

Ik zou zeker eens proberen de sub er tussenuit te halen.  Voor films kan je deze dan op de sub uitgang koppelen, en dan is het je eigen keuze (afhankelijk van de integratie) of je de sub enkel LFE laat doen (speaker Large) of LFE + bass (welke de fronts zullen ontlasten = small).  In dat geval zet je de crossover op de sub af en bepaal je de crossover op de pre.


blue-eyes

In theorie kan alles erg mooi verteld worden, de praktijk moet het nog maar uitwijzen ;)
Ook al zou je iets "verkeerd" inregelen, instellen, aansluiten. Als het mooi vindt, wat maakt het dan uit?

Luisteren en nog eens luisteren ;)


Een goede sub heeft altijd wat toe te voegen aan een speaker, ook aan een B&W 803. Uiteraard is dit afhankelijk van de kwaliteit van je speakers. Hoe beter de speaker, hoe beter de sub moet zijn om wat toe te voegen. Maar ook hier geldt: je eigen oren bepalen, niet de onze, niet de theorie en niet de cijfers.

Mbt lowlevel: ja. Vanaf de crossover instelling gaat het signaal naar de sub ipv je speakers. Hierdoor ontlast je de speaker ook wat, nog een voordeel van een sub.

Andere overweging (wordt niet door iedereen gedeeld): een sub naadloos integreren is een lastig verhaal. Er is niet extreem veel laag aanwezig onder de 35-40hz op de muziek CD's. Gezien je speakers heb je de sub ook niet nodig, die gaan redelijk laag volgens mij.
De sub zal wel meer druk, fundament onderin geven. Een sub is dedicated gemaakt voor laag.
Maar zoals gezegt, testen!


Bovenstaand puur even op STEREO luisteren gericht.
Er zijn hier zat mensen met kennis van SUBS, oa Garmt weet hier veel meer over te vertellen.
Hij heeft ook een SUB handleiding geschreven, deze staat op HIFI.NL, ik weet niet of dat bewuste stukje hier ook te vinden is.




@Rafb: highlevel: de crossover uitzetten, ik weet niet of je automatisch de crossover bypassed door de instelling op LARGE te zetten?
@Rafb: lfe + bass: crossover op de sub helemaal opendraaien, naar 180hz oid. Of kan je deze helemaal uitzetten?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Quote from: tiptop on May 13, 2009, 20:39:53
Volgens mij is het ook niet van toepassing, want hij heeft al zijn fronts op large gezet en de rest op none. small is geen issue dus.

Als je echter dvd kijkt en een 5.1 mix draait gaat ook alles naar de fronts, want al je andere speakers staan op none. Maakt dus niet uit dat je de 5.1 mix kiest of stereo, want je krijgt dus het hele signaal naar beide fronts gemixed. (zo had ik het ook altijd vanuit de dvdspeler ingesteld.)

In een 2.0 of 2.1 set zou ik de stereo mix van de DVD luisteren ipv een downmix van 5.1 naar 2.x . Tenminste, als de stereomix een eigen spoor is op de DVD, en geen downmix door de speler?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VIP

#19
Quote from: Raf (B) on May 13, 2009, 20:49:19
Je kan de sub enkel laten meespelen in direct mode door hem high level tussen de versterker en de speakers te hangen.  Ik denk dat de cross-over op de sub dan bepaald hoeveel er nog effectief doorgaat naar de fronts. Op de pre hoor je large in te stellen, zoals nu dus.

Ik zou zeker eens proberen de sub er tussenuit te halen.  Voor films kan je deze dan op de sub uitgang koppelen, en dan is het je eigen keuze (afhankelijk van de integratie) of je de sub enkel LFE laat doen (speaker Large) of LFE + bass (welke de fronts zullen ontlasten = small).  In dat geval zet je de crossover op de sub af en bepaal je de crossover op de pre.


Ja precies, ik denk dat dat ook het beste is... Maar voor nu staat de sub zowiezo uit... Kijk haast geen films maar als ik het kijk, kijk ik het zo simpel mogelijk aangezien ik geen apparte ruimte heb om echt los te gaan met het spul.
Maar wat je zegt is wel het beste voor films.. Kwa puur muziek (stereo) heb ik de sub geneens meer aanstaan...
Ik had de subwoofer destijds gekocht in combinatie met mijn B&W 703's.. echter zijn die de deur uit.
Ook knaagt er iets aan mij aangezien ik nog een complete Marantz set boven heb staan.... PM15S1 etc... mja da's weer wat anders  ;D

mvg Vip.
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

blue-eyes

Het echte werk, het laag in een film (LFE signaal), daar zijn je speakers niet goed genoeg voor.

Dergelijk laag zou ik door de SUB laten weergeven. Je moet afwegen af je dat belangrijk genoeg vind, zo nee, de sub verkopen ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

#21
Een beetje leesvoer mbt subs: HIER (het stukje van Garmt)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

tiptop

Quote from: Blue-Eyes on May 13, 2009, 20:54:30
In een 2.0 of 2.1 set zou ik de stereo mix van de DVD luisteren ipv een downmix van 5.1 naar 2.x . Tenminste, als de stereomix een eigen spoor is op de DVD, en geen downmix door de speler?
Bij mij werkte het het mooist om de originele surroundmix door de dvdspeler le laten downmixen naar stereo ;)

Highlevel kan met stereobronnen een beter plaatje geven omdat het vaak wat beheerster klinkt, maar hoeft zeker niet.

het mooist is wat ik je al meldde, lo-level aansluiten en fronts op large. Crossover op ong 80 Hz instellen. Het lfe heeft toch vrijwel geen signaal daarboven en wat voor de rest van de luidsprekers bedoeld is gaat toch naar de fronts. Eigenlijk doet de crossover niet echt mee, want die heeft geen functie in deze.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

blue-eyes

Quote from: tiptop on May 13, 2009, 21:08:33


het mooist is wat ik je al meldde, lo-level aansluiten en fronts op large. Crossover op ong 80 Hz instellen. Het lfe heeft toch vrijwel geen signaal daarboven en wat voor de rest van de luidsprekers bedoeld is gaat toch naar de fronts. Eigenlijk doet de crossover niet echt mee, want die heeft geen functie in deze.

Waarom dan een crossover instellen? LFE staat hierbuiten, die wordt sowieso naar de sub gerouteerd indien er staat ingesteld dat de sub aanwezig is.

Ik ben voorstander van zaken NIET instellen als je ze niet gebruikt ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kingpin

Zoals al eerder is geschreven, gewoon testen wat voor jou het beste klinkt, de ene sub is de andere niet en kan daardoor erg anders klinken in bepaalde settings.
In mijn geval heb ik het volgende ingesteld omdat dit voor mij het beste klinkt:

DD/DTS:
Fronts, Rears en Center op "small" met sub op "yes", crossover op 60Hz

Stereo:
Fonts op "Large", overig uit, Sub op "Max"

Max wil zeggen dat in stereo het volledige laag ook doorgegeven word naar de sub, dit geeft meestal geen goede sublaag weergave, maar mijn sub kan ik via een meetmicrofoon de param. EQ in laten regelen zodat de sub naadloos integreerd met mijn fronts.
Opvallend hierbij is dat wanneer ik de sub aan en uit zet tijdens muziekweergave je nagenoeg geen verschil hoort, alleen op die passages dat mijn fronts het niet aankunnen springt de sub net die paar db erbij, maar er zijn weinig muziekstukken die vrij laag gaan om dit goed te testen (goed te horen in jazz stukken van bijvoorbeeld een echte contrabas of pijporgels).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack