Foto's overzetten via Sitecom cardreader

Started by BuSpu, May 10, 2009, 21:07:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BuSpu

Hi,

Ik werk met een IMac G4 1,25 GHz Systeem 10.4.11. Nu wil ik foto's overzetten op een SDcard om te gebruiken in een digitaal fotolijstje (Hannspree SD7021). De cardreader ondersteunt OSX vanaf 10.4. Het lijstje kan alleen Bitmap en Jpeg's weergeven. Ik heb nu 600 foto's geexporteerd uit IPhoto en de overgezet op het SD kaartje (2Gig). Op zich lukt dat wel maar de weergave op het fotolijstje is af en toe helemaal mis. Na een paar goede foto's komt er een die helemaal in blokken is zonder kleur etc en dan gaat het weer een paar foto's goed. Na wat zoeken kwam ik erachter dat als ik in het fotolijstej een overzicht van de foto's opvraag er een aantal blanco tussen zitten. Die heb ik niet op het SD kaartje gezet maar komen er op een of andere manier vanzelf op. Het lijstje probeert die weer tegeven en dat lukt dus niet. De vraag is nu, waar komen die extra bestanden vandaan?? Ik heb wat testjes gedaan en als ik 6 foto's op het SD kaartje zet, ziet het fotolijstje er 8. De zes goeie en twee blanco. Heeft iemand enig idee wat er misgaat?

Bij voorbaat dank !!  BuSpu

BuSpu

lekker tegen mezelf praten Joepie  ;)

Ik ben erachter dat de het schrijven naar de SD kaart niet goed gaat. Bij het kopieeren van bv 600 foto's komt er een foutmelding. Ik heb de kaart geformatteerd naar Mac-standaard en dan gaat het kopieeren probleemloos, echter dan ziet het fotolijstje niets op het kaartje. Duidelijk een Windowsding.
Het lijkt al met al dus weer eens om een probleem tussen Mac en Windows te gaan. Toch wel vreemd omdat de cardreader Mac ondersteund.

Ik heb nu op het werk de kaart aangesloten en inderdaad ziet Windows meerdere bestanden dan alleen maar foto's. Dit lijkt dus de verklaring waarom er vreemde bestanden worden weergegeven door het fotolijstje. Ik heb het kaartje opnieuw geformatteerd onder Windows en de foto's overgezet. Vanavond kijken wat het fotolijstje ervan vindt.
Jullie wachten met smart ik weet het dus ik zal de voortgang rapporteren.  :P

BuSpu

en daar zijn we weer  ;)

De op de PC geformateerde en vervolgens beschreven SD kaart doet het nu prima. Geen extra lege bestanden waar het fotolijstje door van slag raakt. Kortom de Mac schrijft extra dingen op de SD kaart waar het fotolijstje van in de war raakt. Grappig was dat toen ik het SD kaartje in de PC bekeek ik inderdaad een aantal vreemde bestanden kon zien. Die zie ik dus niet op de Mac, daar zie ik alleen de foto's die ik erop zet en verder niets.
Zijn er truuks om die extra bestanden toch zichtbaar te maken en vervolgens te wissen of moet ik dat niet willen?

J.A.F._Doorhof

Vreemd probleem.
Als je even googled onder NTFS under MAC OS dan kun je verschillende (gratis) oplossingen vinden.
Probeer dat voor de zekerheid eens.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BuSpu


Mark S

#5
99% waarschijnlijk een Desktop DB en en Desktop DF file die door de Mac op de kaart worden geschreven.

Type onderstaande in de terminal en ze worden in de Finder zichtbaar, zodat je ze kunt deleten:
defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES

Om de onzichtbare files weer te verbergen:
defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles NO

BuSpu

De namen Desktop DB en Desktop DF komen me bekend voor alleen werden er veel meer bestanden extra geschreven. Op 20 foto's verschenen er ongeveer 10 extra bestanden waar het fotolijstje dus van op tilt sloeg.

Heb inderdaad gegoogled en er zijn inderdaad diverse oplossingen en in die zin is het dus een bekend probleem hoewel ik het toch wel bar vind dat Apple dit niet zelf beter regelt.
Ik los het nu maar op via een Windows machine, werkt vlekkeloos.

Ben ook niet zo thuis in de terminal, probeer alleen een leuk kadootje voor oma te regelen ;) ;D

Dank voor het meedenken.

J.A.F._Doorhof

Ligt niet aan apple, NTFS is simpelweg geen systeem van Apple.
Wees blij dat het uberhaupt mogelijk is zou ik zeggen :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"