canon Eos 50 D of een Eos 5 D mark 1

Started by raf, April 12, 2009, 22:00:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joep

Quote from: Jimmy Conway on May  7, 2009, 08:57:56
Je hebt zeker onlangs Vicky Christina Barcelona gezien?  ;D ;D ;D




Nog niet! Maar bij deze op een denkbeeldig must-see lijstje geschreven!  ;D

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  7, 2009, 09:36:43
Het is niet tegen Frank in. beeldhoek blijft belangrijk.
Ik bekijk het alleen vanuit een praktisch standpunt, niemand gaat croppen met een camera zoals hier word voorgesteld.

Nee, idd, niet tegen jou in (vandaar ook mijn woorden 'zowat' en "tegen"), maar de discussie ging hoofdzakelijk tussen jullie twee. En dat is ook alleen maar goed, een discussie, helemaal omdat dit niet zal ontaarden in een negatief iets. Bovendien heb ik er wat van geleerd! :)


Spacebass

#126
Hoe, wat, wanneer en waarom je iets doet is reuze interressant, maar heeft niets met de natuurkundige oorzaak van beeldcompressie te maken.

Quote from: Gaetan on May  7, 2009, 13:26:18
nog steeds niet akkoord eigenlijk...

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  7, 2009, 14:52:55
In de theorie is het gewoon anders als in de praktijk.

J.A.F._Doorhof

@Spacebass,
Ga eens terug naar het begin van de discussie.
Ik geef continue aan dat de compressie van de lens en de afstand met elkaar in verband staan.
Ik beweer nergens wat anders.
Maar er word (zoals vaker) langs elkaar heen gepraat (gepost).
Je kan simpelweg niet zeggen dat als je maar cropt het eindresultaat gelijk blijft, er spelen heleboel dingen mee.
Ik zal dit weekend eens proberen het duidelijk te maken met wat foto's.
Beloof niets want ik heb het enorm druk op dit moment maar zal wat proberen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  7, 2009, 17:45:58
Ik geef continue aan dat de compressie van de lens en de afstand met elkaar in verband staan.
Daar zit hem nou juist de crux. Er is helemaal geen verband tussen de lens en beeld compressie.

s0000884

#129
Quote from: Gaetan on May  7, 2009, 13:26:18
nog steeds niet akkoord eigenlijk...
stél dat je overal kan gaan staan waar je wil, en je weet hoe close je je onderwerp in beeld wil, dan kies je toch voor een bepaalde lens omwille van wat je met je achtergrond wil gaan doen?
als je niet kan gaan staan waar je wil kies je misschien voor je lens omdat je er anders niet 'aan' kan.
Mij hoor je dit soort zaken niet ontkennen. Echter de precieze achtergrond/oorzaak moet niet verkeerd worden begrepen; praktijkervaringen worden vaak verkeerd geinterpreteerd. De woorden van Frank "de compressie van een lens" zijn daar een voorbeeld van.

De reden dat jij een bepaalde lens kiest hangt samen met het vullen van de foto met je onderwerp op de afstand die jij wenst; die afstand bepaalt de beeldcompositie. Zodra je die keuze gemaakt hebt (de plek v/d camera dus) kun je daarna nog alleen maar scherptediepte regelen met de lenskeuze (de compressie ligt vast) en uiteraard kies je dan dus wat je met je achtergrond doet. Als je verder weg gaat staan om meer te comprimeren, dan kun je kiezen te croppen of een langere lens te gebruiken. Bij het croppen (met groothoeker en dan dus uitsnijden):

1. beeld je je onderwerp kleiner af op je sensor/film. hierdoor is de vergroting kleiner en de scherptediepte bij gelijkblijvend diafragma groter.
2. Er worden minder megapixels en oplossend vermogen van de lens gebruikt om het onderwerp te fotograferen; de beeldkwaliteit wordt slechter.

Stel je kiest een langere lens dan geldt voor beide punten het tegenovergestelde. Daarom zijn telelenzen beter geschikt voor onderwerpen van veraf dan groothoeklenzen. Als je dan nog meeneemt dat met een andere lens je een iets andere kleurweergave/contrast/vertekening enz. kunt krijgen dan kun je stellen dat de 'look' daardoor inderdaad verandert.

Echter compressie ligt vast zodra je een plek gekozen hebt tov je onderwerp. Geen enkele camera (welk beeldformaat dan ook) of lens gaat dat dan nog veranderen. Je kunt ook extreem opgeblazen (tegenovergestelde van gecomprimeerde) fotos maken met een 600mm lens en dan heel dicht bij staan. Maak dan gewoon 20 foto's zorgvuldig naast elkaar / boven elkaar zodat het onderwerp helemaal opkomt en plak alles met een of ander stitch programma aan elkaar vast. Dan doe je het tegenovergestelde van croppen. Je creeert een grotere beeldhoek en ineens gedraagt de telens zich als een groothoeker. Op deze manier kun je foto's van bizar goede kwaliteit maken (vergelijkbaar met grootformaat) en er zijn ook producten op de markt (TC converters voor Canon bijv.) die daarmee helpen. Je kunt op deze manier ook de scherptediepte extreem klein maken als je zou willen.

s0000884

Quote from: Joep on May  7, 2009, 15:44:25
En dat is ook alleen maar goed, een discussie, helemaal omdat dit niet zal ontaarden in een negatief iets. Bovendien heb ik er wat van geleerd! :)
Het is erg fijn te kunnen discussieren op de inhoud. Het creeert inderdaad een nuttige toevoeging. Een frapant verschil met de audiodisussies is dat met de fotografie onderwerpen het om de inhoud blijft gaan en men niet persoonlijk wordt. Dan wordt het (mijn bescheiden ervaring) niet negatief.

De reden dat zovaak hetzelfde achter elkaar uitleg is een beetje mijn instinct om iets koste wat kost begrijpelijk te maken (beetje mijn 'tik').

s0000884

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  7, 2009, 17:45:58
Maar er word (zoals vaker) langs elkaar heen gepraat (gepost).
Als je stelt dat een FF meer comprimeert dan een crop vanwege de groter benodigde brandpuntafstand bij dezelfde compositie (zie mijn post met jouw quote hierover eerder in de thread) dan is het voor mij zeer duidelijk wat je bedoelt; ik kan je redenering volgen en ook (zoals eerder gedaan) precies aangeven waar je de interpretatiefout maakt. We praten hierin niet langs elkaar heen.

Jimmy Conway

Dat herhalen heeft geen zin. Iedereen weet al dat je gelijk hebt, je krijgt het alleen niet. ;D

Waarschijnlijk door die lange lappen tekst, die zijn denk ik voor de meesten te lang om te lezen en er echt uit te halen wat je bedoelt. Met als resultaat dat anderen over een andere stelling gaan discussieren dan de jouwe.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Zal er nog een reactie aan wagen.
Waar mijn verhaal op berust is het feit dat je andere lensen gebruikt op een FF of middenformaat camera dan op een crop camera.
Feitelijk zou je kunnen croppen inderdaad maar er zijn weinig mensen die dit vrijwillig zullen doen tenzij ze niet anders kunnen.
Door andere lensen en een grotere sensor te gebruiken zitten er behoorlijke verschillen in het uiteindelijke resultaat dat je haalt.

Durf de term compressie al niet meer te gebruiken :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

s0000884

#134
Quote from: J.A.F._Doorhof on May  8, 2009, 16:46:18
Hi,
Zal er nog een reactie aan wagen.
Waar mijn verhaal op berust is het feit dat je andere lensen gebruikt op een FF of middenformaat camera dan op een crop camera.
Feitelijk zou je kunnen croppen inderdaad maar er zijn weinig mensen die dit vrijwillig zullen doen tenzij ze niet anders kunnen.
Door andere lensen en een grotere sensor te gebruiken zitten er behoorlijke verschillen in het uiteindelijke resultaat dat je haalt.
Hier ben ik het uiteraard helemaal mee eens. Op een crop / FF / middenformaat grijp je naar een andere categorie lenzen en dat levert uiteraard verschillen op.

Verder geldt dat de lenzen op een kleiner beeldformaat verder open moeten staan voor dezelfde scherptediepte (grotere lichtdichtheid) dat gevolgen heeft voor de beeldfouten van die lens. En deze fouten worden op een kleiner formaat ook nog eens meer vergroot dus dit effect werkt dubbel.