Subs goed, beter, best...

Started by stripbizz, July 13, 2003, 17:11:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stripbizz

De goede sub moet erg diep kunnen, kort en krachtig (hou je spl-meter maar stevig vast), correct en je moet hem letterlijk kunnen "voelen".
Ik gebruik 2 15" Jamo D6. Zij klinken erg goed en verplaatsen een stevige druk die subtiel het servies in de kast met rust laat, maar wat dieper je ingewanden gewoon plat drukken. ;D

Ik heb nu zin om iets beter aan te schaffen. Bij de dealers staan de toppers van de diverse merken niet te hoor  :'(  omdat er volgens hen een té klein publiek voor is.(zo is mij verteld)  >:(

Voor de HT-o-fiel (of hoe noem je ze) is de keuze van sub het grootste vraagstuk, want de diepste bassen geven toch de bepalende impact van je hele setup.

Dus doe ik nu een oproep aan iedereen hier,  die zo'n bom(men) staan heeft om mij op de goede weg te helpen en mij een merk, type en mening erover te typen.

Ok, wie wil, vertel maar...



Point7

Binnenkort is er hier onder de forumleden een invasie van SVS subs. Dan zullen er genoeg reviews komen van deze subs.
Deze zouden goed zijn, maar ik heb er nog nooit eentje kunnen beluisteren.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

brimbrammer

Ik kan wel bevestigen dat die SVS-en zeker goed zijn
Al had diegene die ik hoorde een beest van een versterker eraan hangen
Namelijk een Bryston 6B ;)
Dit was dus een passive SVS

bryan vd B

hi,

hoop de svs sub over een twee weken te hebben en dan zul je genoeg reviews krijgen over deze sub.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

#4
Hoi,

Dezelfde sub zal in elke kamer en/of met een andere configuratie anders presteren, dus uiteindelijk blijft zelf luisteren nog altijd een goed en welgemeend advies ;)

Ik gebruik de asw4000 van B&W, dit is een redelijk forse frontfire sub (H*B*D is 58*61*60cm, 75Kg) met een 15" driver (dezelfde welke ook in de Nautilus 801 wordt gebruikt), 450Watt klasse B versterking en is een open systeem (flow-port aan onderzijde). De sub is intern voorzien van het bekende Matrix-bracing en is nagenoeg kastdood.

De sub wordt ingezet voor het LFE-kanaal en her-routed laag van de overige speakers (N805) welke als small staan geselecteerd. De cross-overs van de sub staan op maximaal, de overgangen worden door het bass-management van de pre/pro gedaan.

Mijn ervaring met deze sub is tweedelig.

Voorheen gebruikte ik de Denon AVC10SE, bass-management en aansturing LFE werd door de DSP van de Denon gedaan (cross-over settings op 80Hz).

De sub produceerde een warm, wat wollig maar nog goed gedefinieerd laag, had een goede plaatsing (gaf elk geluid zijn eigen plaats binnen het totale geluidsbeeld) had een behoorlijke slam en kon een behoorlijke druk opbouwen (voelbaar). Ik was uiterst tevreden met de sub, muzikaal genoeg om ondersteuning te bieden aan de N805 en krachtig genoeg om LFE signalen overtuigend neer te zetten.

Totdat.........................

ik een Theta Casablanca als pre/pro ging gebruiken(de Denon wordt momenteel tijdelijk als eindversterker gebruikt) wat ook een ontzettende upgrade voor de subweergave bleek te zijn :o

Het warme en wollige geluid heeft plaats gemaakt voor een droger en neutrale bas. Laag-definitie is met sprongen vooruit gegaan en de plaatsing van elk geluid binnen het totale geluidsbeeld is akelig precies (een basgitarist kan helemaal aan de andere kant staan in het stereobeeld zonder dat er maar enig laag-informatie uit de sub, van de andere kant, lijkt te komen). Ook op dynamisch vlak profiteerd de sub van de Theta, dynamiek-sprongen zijn groter (en sneller) en de sub is stil wanneer die stil moet zijn. Deze slam gecombineerd met de diepte (welke tov de Denon haast oneindig lijkt te zijn) zorgen voor een echte "butt-kick" of "stomach-crunch", een overtuigende LFE-weergave tezamen met een zeer muzikale ondersteuning voor de N805.

Dus met dezelfde sub, dezelfde kamer en plaatsing toch twee totaal verschillende ervaringen, vandaar mijn openingszin ;)

Mvrgr

Patrick


VlisChris

Veel duidelijker dan dit kan niemand het uitleggen denk ik. Heb ik meteen mijn recensie van je asw gekregen   ;D
Toch wel bijzonder dat met alles hetzelfde, maar alleen de versterking veranderd, de sub zo gigantisch anders kan gaan klinken. Ik weet dat versterker bijzonder belangrijk is, maar het blijft gewoon erg grappig en op hetzelfde moment ongrijpbaar.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Point7

Quote from: christiaan sauer on July 14, 2003, 01:09:56
Veel duidelijker dan dit kan niemand het uitleggen denk ik. Heb ik meteen mijn recensie van je asw gekregen   ;D
Toch wel bijzonder dat met alles hetzelfde, maar alleen de versterking veranderd, de sub zo gigantisch anders kan gaan klinken. Ik weet dat versterker bijzonder belangrijk is, maar het blijft gewoon erg grappig en op hetzelfde moment ongrijpbaar.
Mvg,
Christiaan

Toen ik hier overschakelde van mijn Yamaha A5 naar een Denon 3802 werd het geluid uit mijn sub B&W ASW650 ook beter. Het laag werd ook duidelijk strakker en had meer punch. Dat viel me echt direkt op.
Ik kan dus bevestigen dat een versterker veel invloed kan hebben op de sub.

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

patrick_vdb

Even voor alle duidelijkheid (ookal bedoelen we hetzelfde), het is de DSP (het processingsgedeelte) welke van grote invloed is geweest ;)

Mvrgr

Patrick

Robbo

Quote from: patrick_vdb on July 14, 2003, 00:02:07
Het warme en wollige geluid heeft plaats gemaakt voor een droger en neutrale bas. Laag-definitie is met sprongen vooruit gegaan en de plaatsing van elk geluid binnen het totale geluidsbeeld is akelig precies (een basgitarist kan helemaal aan de andere kant staan in het stereobeeld zonder dat er maar enig laag-informatie uit de sub, van de andere kant, lijkt te komen). Ook op dynamisch vlak profiteerd de sub van de Theta, dynamiek-sprongen zijn groter (en sneller) en de sub is stil wanneer die stil moet zijn. Deze slam gecombineerd met de diepte (welke tov de Denon haast oneindig lijkt te zijn) zorgen voor een echte "butt-kick" of "stomach-crunch", een overtuigende LFE-weergave tezamen met een zeer muzikale ondersteuning voor de N805.

Dus met dezelfde sub, dezelfde kamer en plaatsing toch twee totaal verschillende ervaringen, vandaar mijn openingszin ;)

Mvrgr

Patrick



Is ook mijn ervaring bij het omschakelen van Rotel naar Meridian.   Met name de integratie tussen de fronts en sub is heel veel beter geworden: de sub verdwijnt meer in het totale muziekbeeld.  


Rob

suyver

Quote from: Robbo on July 14, 2003, 11:07:42Is ook mijn ervaring bij het omschakelen van Rotel naar Meridian.   Met name de integratie tussen de fronts en sub is heel veel beter geworden: de sub verdwijnt meer in het totale muziekbeeld.  

Da's ook mijn ervaring toen ik van mijn goedkope Philips geintegreerde versterketje over ging naar Rotel pro/pro & power. Ook een duidelijke stap vooruit.

Moraal van deze verhalen is dus weer dat het belangrijkste is om te luisteren op je eigen set en in je eigen ruimte!

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...