De set van Koen

Started by Koen K, April 29, 2009, 22:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kwabbernoot

 Ik ben het eigenlijk wel met Thur eens. De eerste versie vind ik ook mooier, zonder je daarmee op andere gedachten  te willen brengen trouwens. Maar goed, je kunt altijd nog de middentonenkast omdraaien.
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat met die hoorntjes. Komen ze weer bij Martijn op bezoek voor het filter? Dan moet ik ze tegen die tijd daar maar eens checken.

Succes met het bouwen.

Groeten...

Koen K

#926
Dank je! Ze zullen inderdaad door Martijn van een filter voorzien worden.  :smile:

Vandaag was ik bij Martijn over de vloer. We hebben wat metingen verricht en daarbij is gebleken dat de Beyma toch niet helemaal de juiste keuze is. De frequentierespons is minder lineair dan ik in eerste instantie dacht en daarbij beperkt de maximale uitslag de vrijheid met het filteren een beetje - vooral aangezien het wel de bedoeling is dat het eindresultaat meer dan 100 dB RMS op een metertje of drie kan halen.

We zijn daarom, in eerste instantie om toch maar een beetje met de kast te kunnen klooien, verder gegaan met een setje Dayton ES180-8. Dat ging stukken beter en ik heb Martijn kunnen overtuigen dat 'ie ze maar aan mij moest verkopen  ;)  Het rendement is weliswaar een stuk lager, maar de frequentierespons is mooi vlak en bovendien is er door de veel grotere lineaire uitslag meer vrijheid voor wat betreft het aansluiten op de subwoofer.

Hoe dan ook, de speakers kunnen nu gebouwd kunnen worden en er is bovendien een ruwe versie van het filter. Tegen de tijd dat alles in elkaar zit ga ik nog een keer naar Martijn en dan zal het filter aan de hand van een nieuwe set metingen definitief worden.


Koen K

Een beetje tijd over in het weekend = klussen! Oftewel: vandaag ben ik begonnen met de laagkasten. Allereerst een eervolle vermelding voor de Hubo in Delft die voor 50 piek alle planken op de millimeter nauwkeurig gezaagd heeft... Zo wordt het wel heel erg makkelijk om de boel in elkaar te flansen - en daar ben ik dus best een eind mee opgeschoten. Ik heb zelfs nog tijd gehad om een terrasje te pakken  8)

De kasten zijn gemaakt van 18 mm MDF en 12 mm multiplex. In verband met de inbouwdiepte van de woofer (bijna 18 cm) heb ik ervoor gekozen de kast 21 cm breed te maken. De laag multiplex achter de magneet is weggezaagd om het laatste centimetertje te kunnen pakken zonder het koelgat in de magneet te blokkeren.


De nieuwe lijmklemmen doen het fantastisch!


De kasten zoals ze er nu bij staan. 80 cm hoog, 21 breed, 36 diep. Het achterpaneel wordt uitneembaar bevestigd.


De terminals, een beetje met bitumen beplakt omdat ze wat aan de lichte kant zijn. Of het nodig is / zin heeft weet ik niet zo zeker, maar het kan allicht geen kwaad.

chansig

Ze zien er strak uit...Benieuwd wat Helmuth te zeggen heeft.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K


dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Ik zou het niet weten die man in onnavolgbaar.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

#932
Ziet er erg goed uit Koen! Ben erg benieuwd naar het vervolg :)

Koen K

Dank je. Als het goed is heb ik tegen het einde van de middag nog even tijd om ermee verder te gaan  ;)

Former member 78

Dan kan ik weer plaatjes kijken, tijdens mijn nachtdienst :D

Martijn M

Ziet er goed uit, Koen! Mooi dat het baskastje zo smal gehouden kan worden. Dat maakt de speaker i.m.o. een stuk eleganter.
Ik heb al zin in 't filterwerk  8) .
Dutch & Dutch

Koen K

Zeker, elke centimeter die er qua breedte af kan is mooi meegenomen.  :smile:

AbZ

Gaat weer heel rap mooi worden!   8)

BuSpu

Quote from: Koen K on March 25, 2012, 01:34:34449_092d42a891_z.jpg[/img][/url]
De terminals, een beetje met bitumen beplakt omdat ze wat aan de lichte kant zijn. Of het nodig is / zin heeft weet ik niet zo zeker, maar het kan allicht geen kwaad.

Ziet er goed uit zeg!
Waarom boor je per aansluiting niet gewoon een gaatje met een aansluitpen. Technisch mooier en veel eenvoudiger, toch?

Koen K

Ja, daar keek ik nog naar, maar wat zijn die dingen duur zeg! Tenminste, als je exemplaren wilt zoals deze WBT's, waarvan je zeker weet dat ze niet los gaan zitten / mee gaan draaien na verloop van tijd. En ach, deze Visaton-dingen zijn best prima. Lijkt heel erg op het spul dat op merkspeakers zit (maar daar zit er geen bitumen op).

Koen K

Vandaag heb ik kans gezien om weer een aardig stukje verder te komen met de laagkasten. Ik heb er wat blokjes in gelijmd en die van messing pluggen voorzien. Zo kan ik straks het achterpaneel gemakkelijk loshalen zonder met kapotgeschroefd hout of MDF te hoeven klungelen. En ik heb het, ondanks toch redelijk uitgebreide voorbereiding, nota bene 2 (twee) keer voor elkaar gekregen een gat op de verkeerde plek te boren  :P  Geen groot probleem verder.


Blokjes vastlijmen...


... messing pluggen erin...


... en het achterpaneel gaat er precies in  :)


De woofer heeft nog redelijk wat ruimte over


En zo staan ze er momenteel bij... Nog een paar stukjes extra bracing erin en het is klaar. Dan kan ik me druk gaan maken over de aansluiting op de topkastjes, de bekleding en afwerking.

Former member 78


Koen K

Thanks  :smile:  Bezig met de nachtdienst begrijp ik! Succes ermee, ik ga op één oor.  ;)

Former member 78

Yep, mijn 11e alweer... Slaap lekker!


Koen K

Inmiddels staan de laagkastjes te spelen   :)

Ik heb nog even andere schroefjes gehaald (de exemplaren die ik had waren iets te lang) en verzonken. Verder nog twee messing plugjes in de achterpanelen gezet zodat ik die er met een M5-boutje uit kan trekken... Ze zitten er mooi strak in, dus zonder houvast krijg ik ze er niet uit.

Vandaag heb ik de DWG-bestanden voor de lasersnijmachine opgestuurd, dus fingers crossed! Hopelijk is het prijstechnisch geen al te grote klap  :P




Koen K

Oh ja, Winston vindt de oude subwoofers ook best OK.




twani

Wat een apart dempinsmateriaal gebruik jij ;D   Nee zonder dollen, wat een lief koppie heeft Winston :pompom:

Groet,
Theo

Koen K

:P

Ja, Winston is erg leuk. 16 april wordt 'ie één jaar...

Koen K

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Misschien is een kleine update leuk, ondanks dat ik nu met "tijdelijke" luidsprekers draai terwijl ik wat aan het treuzelen ben met mijn zelfbouwproject. Mijn huidige setje is simpel: de geweldige JBL LSR305, een Meridian 501 en een Chromecast Audio (Huub's gelaatsuitdrukking terwijl hij dit leest:  :crazy: ). Ik heb vastgesteld dat ik 320 kbps in sommige gevallen blind nét van lossless kan onderscheiden, maar in sommige gevallen ook niet. In ieder geval is het verschil heel klein en klinkt er ook niet per se één van beiden beter dan de ander. Dus de conclusie lag voor de hand: Spotify Premium biedt ruim voldoende geluidskwaliteit, en daarbij een hoop gebruiksgemak. Het enige wat een beetje jeukt is dat er in de Chromecast Audio hoogstwaarschijnlijk geen heel beste DAC en analoge uitgang zit. Dus wellicht komt er in de toekomst nog een andere oplossing om te streamen. Het voornaamste minpunt naast de plaatsing van de luidsprekers is de akoestiek, die nog wel wat behandeling verdient. Ik ben in ieder geval van plan de wand achter de luisterplek van dempingsmateriaal te voorzien.

Voor vinyl was er tot voor kort een Pioneer PL-112D die ik zelf van een extra dikke bodemplaat en walnootfineer had voorzien. Omdat ik daar veel plezier aan beleefde was een upgrade verantwoord, dus gisteren heb ik een Sony PS-X50 opgehaald. Ik heb al een hoop nicotineaanslag verwijderd en de compleet vastgerotte armlift weer aan de gang gekregen, om er vervolgens na alles weer in elkaar gezet te hebben en het monteren/afstellen van de Ortofon te constateren dat er geen geluid uit het linker kanaal komt. Dus ik moet nog even verder klooien  :smile:

John Wx

Quote from: Koen K on January 18, 2021, 10:38:23
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Misschien is een kleine update leuk, ondanks dat ik nu met "tijdelijke" luidsprekers draai terwijl ik wat aan het treuzelen ben met mijn zelfbouwproject. Mijn huidige setje is simpel: de geweldige JBL LSR305, een Meridian 501 en een Chromecast Audio (Huub's gelaatsuitdrukking terwijl hij dit leest:  :crazy: ). Ik heb vastgesteld dat ik 320 kbps in sommige gevallen blind nét van lossless kan onderscheiden, maar in sommige gevallen ook niet. In ieder geval is het verschil heel klein en klinkt er ook niet per se één van beiden beter dan de ander. Dus de conclusie lag voor de hand: Spotify Premium biedt ruim voldoende geluidskwaliteit, en daarbij een hoop gebruiksgemak. Het enige wat een beetje jeukt is dat er in de Chromecast Audio hoogstwaarschijnlijk geen heel beste DAC en analoge uitgang zit. Dus wellicht komt er in de toekomst nog een andere oplossing om te streamen. Het voornaamste minpunt naast de plaatsing van de luidsprekers is de akoestiek, die nog wel wat behandeling verdient. Ik ben in ieder geval van plan de wand achter de luisterplek van dempingsmateriaal te voorzien.

Voor vinyl was er tot voor kort een Pioneer PL-112D die ik zelf van een extra dikke bodemplaat en walnootfineer had voorzien. Omdat ik daar veel plezier aan beleefde was een upgrade verantwoord, dus gisteren heb ik een Sony PS-X50 opgehaald. Ik heb al een hoop nicotineaanslag verwijderd en de compleet vastgerotte armlift weer aan de gang gekregen, om er vervolgens na alles weer in elkaar gezet te hebben en het monteren/afstellen van de Ortofon te constateren dat er geen geluid uit het linker kanaal komt. Dus ik moet nog even verder klooien  :smile:

Ik heb de Audio Chromecast op een DAC en ik vind Spotify 320kbps perfect klinkt als het oude vertrouwde Pizzasound

Gr John


ps: nog wel aan de beemer ?
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.