De set van Koen

Started by Koen K, April 29, 2009, 22:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Och, niet al te vlot en het heeft een paar maanden stil gelegen, maar ik denk wel dat het met een maandje of drie af zal zijn. Zondag ga ik wat (hopelijk het laatste) plaatwerk lassen, daarna kan ik alle aandacht op de motorombouw, het onderstel en het interieur richten.

Vampire

Quote from: Koen K on March  2, 2012, 10:12:34
Zo, inmiddels is het wel tijd om dit topic weer eens van een update te voorzien.

Ik luister inmiddels een hele tijd naar mijn (deels :laugh:) zelfgebouwde speakers en ben erg tevreden met het geluid. Desondanks zijn er wat puntjes die me ertoe brengen opnieuw een project op te starten (behalve het zonneklare feit dat ik simpelweg toe ben aan een nieuw project ;) ).

Er staan nu twee speakers en twee subwoofers in mijn kamer. Geen drama, maar aangezien ik er eventueel nog wel een of twee subwoofers bij zou willen hebben wordt het dan wel een behoorlijke kastjesverzameling. Dus liever fullrange speakers, dat scheelt alvast twee dozen als er later subwoofers bij zouden komen.

Een ander punt is dat de gevoeligheid aan de lage kant is. Momenteel is dat geen probleem, want ik zit dichtbij de speakers en er is in principe voldoende vermogen, maar over twee maanden ga ik naar een grotere kamer verhuizen en dan is dat anders. Bovendien weet ik uiteraard niet waar ik in de verdere toekomst zal wonen.

Dit is het ontwerp waar ik momenteel de financiele haalbaarheid van aan het afwachten / beschouwen ben (qua kastenbouw, de drivers heb ik al):







Uiteraard gaat het nog voorzien worden van bracing en extra demping.

Wat betreft de drivers gaan een BMS 4540ND (dat is een compressietweeter met waveguide), een 6.5" PA-mid van Beyma en mijn huidige subwoofer-drivers het werk doen.

Een IO'er aan het werk.. mooi!  :)
Zelf ontworpen? Ik vind 't erg mooi, als je ze strak afgewerkt krijgt!
Wat voor materialen/afwerking had je in gedachten?
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Koen K

Dank je  :smile:  Ik heb ze inderdaad zelf ontworpen, maar uiteraard wel inspiratie opgedaan bij bestaande speakers.

De onderste kast wordt een sandwich van 18 mm MDF, 12 mm multiplex en dempingsmateriaal. De buitenkant wordt gedeeltelijk bekleed met 0.75 mm RVS en gedeeltelijk met iets anders (het grijze stuk), maar ik weet nog niet precies wat. Het bovenste kastje wordt van 3 mm dik RVS waar ik aan de binnenkant MDF tegenaan zet. De bodem zal losneembaar zijn en de drivers worden tegen de achterkant van de baffle geschroefd zodat er geen bevestigingspunten te zien zijn.

Beide kastjes zullen overigens ook bracing krijgen, maar dat heb ik nog niet in het 3D-model verwerkt.

Momenteel is de metaalbewerker aan het kijken of hij het ziet zitten en wat het moet gaan kosten... Dus als dat een beetje binnen de perken blijft kan het feest over niet al te lange tijd beginnen  :smile:  Ik ga niet zoveel zelf doen als bij het vorige project, het MDF laat ik bijvoorbeeld ook gewoon op maat zagen bij de Hubo: het zaagsel is me vorige keer niet zo goed bevallen en ik ben bovendien niet geduldig genoeg om het echt mooi af te werken.

Kwabbernoot

Komt het idee van dat RVS af van die KEF dingen die jij zo fraai vind?


Deze waren het toch?

Groeten...

morca

Quote from: Koen K on March  2, 2012, 10:12:34
Zo, inmiddels is het wel tijd om dit topic weer eens van een update te voorzien.

Ik luister inmiddels een hele tijd naar mijn (deels :laugh:) zelfgebouwde speakers en ben erg tevreden met het geluid. Desondanks zijn er wat puntjes die me ertoe brengen opnieuw een project op te starten (behalve het zonneklare feit dat ik simpelweg toe ben aan een nieuw project ;) ).

Er staan nu twee speakers en twee subwoofers in mijn kamer. Geen drama, maar aangezien ik er eventueel nog wel een of twee subwoofers bij zou willen hebben wordt het dan wel een behoorlijke kastjesverzameling. Dus liever fullrange speakers, dat scheelt alvast twee dozen als er later subwoofers bij zouden komen.

Een ander punt is dat de gevoeligheid aan de lage kant is. Momenteel is dat geen probleem, want ik zit dichtbij de speakers en er is in principe voldoende vermogen, maar over twee maanden ga ik naar een grotere kamer verhuizen en dan is dat anders. Bovendien weet ik uiteraard niet waar ik in de verdere toekomst zal wonen.

Dit is het ontwerp waar ik momenteel de financiele haalbaarheid van aan het afwachten / beschouwen ben (qua kastenbouw, de drivers heb ik al):







Uiteraard gaat het nog voorzien worden van bracing en extra demping.

Wat betreft de drivers gaan een BMS 4540ND (dat is een compressietweeter met waveguide), een 6.5" PA-mid van Beyma en mijn huidige subwoofer-drivers het werk doen.
Mooi mooi mooi  :thumbs-up:

Vampire

Shit, dat moet wel heel mooi worden zo, met RVS en dat matte (neem ik aan) stuk dat er een stukje in valt.. Ik ben héél erg benieuwd..
Je hebt zo'n mooie machinehal tot je beschikking bij IO, of desnoods bouwkunde.. Bijna zonde om het te laten doen...
Heb je al een tijdpad uitgestippeld?  ;)
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Koen K

#906
@ Kwabbernoot:  Goed onthouden  ;)  En ja, dat klopt gedeeltelijk. Die KEF's zijn dan wel van aluminium, maar het idee is vergelijkbaar: ik houd over het algemeen wel van 'naakte' materialen, die dus niet geverfd zijn of zo, maar hooguit nabehandeld of in de blanke lak gezet. Vandaar ook het hardhout bij de Silvae's.

@ Morca:  Thanks!

@ Vampire:  Hmm, ja, maar ik vertrouw toch meer op een echte vakman... De boel moet vrij nauwkeurig gesneden, gezet en gelast worden. Daarna moeten de lasnaden afgewerkt worden en tenslotte moet het nog nabehandeld worden. Er zijn vrij veel momenten waarop je als niet-professional een foutje kunt maken dat terug te zien is in het eindresultaat...

Qua tijdsplanning is het nog niet 100% duidelijk. Wellicht dat er eerst nog een prototype komt om de kast te testen / optimaliseren. De drivers zou ik in elk geval binnenkort binnen moeten hebben en de kasten bouwen zou niet zo'n drama moeten zijn. Een maandje of twee wellicht... Maar hang me er niet aan op  ;)

Vampire

Ik bedoelde vooral het hout  :)
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Koen K

OK, er zijn wat wijzigingen doorgevoerd. Dit is zo ongeveer de definitieve look. De laagkast zal met stof bekleed worden, inclusief de subwoofer. Die is dan dus niet meer te zien.  :smile:






chansig

Ik vind het wel wat hebben. Ziet er zo al mooi uit.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Niet conventioneel.
Erg leuk!!! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler


Former member 78

Zo, das eens wat anders dan het normale spul!

Koen K

Dank jullie mannen! Het is inderdaad de bedoeling dat het geen dertien-in-dozijn-speakers worden  ;)

Peerless Monster

Quote from: Koen K on March 14, 2012, 23:37:19
Dank jullie mannen! Het is inderdaad de bedoeling dat het geen dertien-in-dozijn-speakers worden  ;)

Terecht! Maak er wat moois van, zodat wij kunnen spullen van jouw hersenspinselen ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

thur

Quote from: Koen K on March 14, 2012, 23:37:19
Dank jullie mannen! Het is inderdaad de bedoeling dat het geen dertien-in-dozijn-speakers worden  ;)

Het is zeker geen standaard model en fijn dat iedereen zo enthousiast reageert.

Ander geluid (als het mag?):

Eerlijk gezegd vind ik je eerste schets (Antwoord #898) vele vele malen beter.
Met name de kop van je eerdere KEF Wefewence 107 echoot door dit tweede ontwerp, dat zeker! Maar mooi? Nee.

Dit is een eerlijke poging je weer richting je eerste schets te manoeuvreren  ;)

Groet,

Thur

BuSpu

Misschien is het al gezegd maar wil je echt de kop van metaal maken? Lijkt me een beetje vragen om problemen. Het ziet er natuurlijk geweldig uit maar metaal heeft ook wel een flinke eigenklank/resonantie en dat vermengd met de klank en krijg je er nooit meer uit.  :(

Koen K

Natuurlijk mag dat Thur  :smile:  Graag zelfs!

Hoewel ik ontwerp 1 natuurlijk ook mooi vind is er een aantal redenen waarom dit ontwerp het uiteindelijk niet gaat halen.

- Ik ben niet helemaal tevreden over de voorkant. Eigenlijk zou ik in de onderste kast een aantal (2-4) kleinere woofers willen hebben. Nu ziet de voorkant er een beetje kaal uit, vooral omdat die redelijk grote staalplaat dan het meest naar voren geplaatste vlak van de speaker is.
- De zijkant waar de subwoofer in zit is visueel niet OK. De ronde vorm van de woofer past naar mijn idee helemaal niet goed in het hoekige profiel.

Kortom, van de twee ontwerpen is het wellicht de beste crowd pleaser, maar uiteindelijk ben ik degene die ernaar moet kijken en heb ik liever iets eigenzinnigers waar meer spanning in zit. En daarbij vind ik het qua vormen persoonlijk beter in balans, zeker als de woofer verstopt is onder een laagje textiel - hoewel ik weet dat dit absoluut een subjectief oordeel is.

@ BuSpu:  Ik ben me ervan bewust dat er bepaalde uitdagingen om de hoek komen bij het gebruik van dit materiaal. Staal is stijver en heeft minder interne demping dan normale kastmaterialen. Resonantiefrequenties liggen dus hoger, zijn smalbandiger en minder gedempt. Dat is het slechte nieuws. Het goede nieuws: door de stijfheid wordt staal minder snel in trilling gebracht en zijn de uitslagen ook veel kleiner dan bij andere materialen. Vergelijk je 3 mm RVS bijvoorbeeld met even dik MDF, dan kan ik wel voorspellen welk materiaal er beter presteert. Nu zou je van alleen een 3 mm dik laagje MDF niet gauw een speakerkast maken, maar ik was ook niet van plan om het staal zomaar in te zetten: door het met andere materialen te combineren kun je gebruik maken van het feit dat staal zich zo anders gedraagt: als de verschillende materialen in een sandwich bij verschillende frequenties resoneren zijn ze immers des te effectiever in het dempen van elkaars resonantie, zeker als je een laagje bitumen of iets dergelijks toevoegt.

Hier zijn overigens mooie voorbeeldjes te zien van hoe combinaties van zeer verschillende materialen de beste resultaten opleveren bij het onderdrukken van trillingen.

thur

Quote from: Koen K on March 15, 2012, 23:47:08
Natuurlijk mag dat Thur  :smile:  Graag zelfs!
[...]

Hoi Koen,

Gelukkig  ;D

Yep, je zou de eerste schets i.d.d. meer een crowd pleaser kunnen noemen.
Ik zal me er verder niet mee bemoeien. het is jouw ontwerp en jij stopt daar je ziel en zaligheid in. Dat is mooi!
Dus ik ga geen referaat houden waarom ik het tweede ontwerp inderdaad wel eigenzinnig, maar beslist niet 'in balans' vind!

Ik sluit me aan bij de rest: ben benieuwd naar je uiteindelijk product.

Veel succes en plezier.

Groet,

Thur.

Koen K

Schroom niet... Ik vermoed dat we het simpelweg oneens zijn, maar ik ben wel geïnteresseerd in je redenering. Dus als je het niet erg vind dat ik daar waarschijnlijk niet méér mee zal doen dan voor kennisgeving aannemen hoop ik dat je alsnog bereid bent je standpunt toe te lichten  :smile:

thur

Quote from: Koen K on March 16, 2012, 01:56:03
Schroom niet... Ik vermoed dat we het simpelweg oneens zijn, maar ik ben wel geïnteresseerd in je redenering. Dus als je het niet erg vind dat ik daar waarschijnlijk niet méér mee zal doen dan voor kennisgeving aannemen hoop ik dat je alsnog bereid bent je standpunt toe te lichten  :smile:

Ik druk nog steeds te vaak op verzenden zonder eerst na te denken. (Gelukkig beheers ik me op m'n werk steeds beter  ;D )

Ik begrijp je vraag, maar ik had de zin "ik ga geen referaat houden waarom ik het tweede ontwerp inderdaad wel eigenzinnig, maar beslist niet 'in balans' vind!" gewoon weg moeten laten.

Als jij aangeeft dat jij persoonlijk de tweede schets qua vormen beter in balans vind ... dan ben jij weer een stap dichter bij JOUW ideale ontwerp gekomen.

In een opwelling heb ik wat tegengas gegeven: een - beslist niet negatief bedoeld - tegengeluid n.a.v. de reacties op je tweede ontwerp.

Da's werkelijk alles, en meer moet dat niet zijn.

Groet.


Koen K


BuSpu

#922
Quote from: Koen K on March 15, 2012, 23:47:08
@ BuSpu:  Ik ben me ervan bewust dat er bepaalde uitdagingen om de hoek komen
wat kan ik zeggen, je hebt er duidelijk goed over nagedacht  ;) Zo maakt Wilson Benesch volgens mij ook baffles van metaal dus wie weet komt er iets heel moois uit. Keep up the good work.  :headbanging:

Koen K


AbZ

Wat er ook mee gaat gebeuren (ben benieuwd!), die nieuwe hoorns zijn iig juweeltjes.