De set van Koen

Started by Koen K, April 29, 2009, 22:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Updates

29 April, 2009 Startpost
14 Mei, 2009 KEF Reference 107
22 Mei, 2009 Metingen frequentieoverdracht
26 Mei, 2009 Accuphase P20
27 Mei, 2009 Nieuw meubel
17 Juni, 2009 Sony TA-F730ES
14 Juli, 2009 Sony CDP-X33ES, modificatie versterker
8 September, 2009 Panoramafoto
1 Oktober, 2009 Nieuw meubel (nog eens ;D )
2 Oktober, 2009 Sony CDP-X555ES
8 Oktober, 2009 Nieuwe foto's + bureausetje
25 Oktober, 2009 Sony TA-E1000ESD
28 Oktober, 2009 Nieuwe metingen frequentieoverdracht
2 November, 2009 Luisterbezoek van Gianno
23 November, 2009 Harman/Kardon ST7
7 December, 2009 IKEA-meubel
16 Februari, 2010 Update (kleine wijzigingen)
18 Februari, 2010 Wharfedale Denton 2
23 Februari, 2010 Scepter
28 Februari, 2010 Yamaha P-2200



Beginsituatie



PMC FB1 speakers
Sony TA-F730ES versterker
Denon POA-6600A monoblokken
Technics SL-1200 mkII draaitafel
Audio Technica AT15SA element
Sony CDP-X33ES CD-speler

mikeske

Mooie set man, die monoblokken hebben waarschijnlijk genoeg power om je speakers te laten zingen  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Koen K

#2
Dank je :)

Ja, die Denons moeten dat wel kunnen. Jammer genoeg loop ik met de geïntegreerde Sony als pre tegen een probleem aan: aangezien de Pre Out van de speakeruitgangen wordt afgetapt gaat die clippen op het moment dat de normale eindtrap niet meer omhoog kan qua voltage... Waardoor de Denons exact evenveel vermogen kunnen ontwikkelen als de Sony zelf  :hmmm:

Dus nu op zoek naar een leuke voortrap ;)

mikeske

Ai das wel minder, die denons zullen wel een stuk beter gaan klinken eens ze een goede pre amp hebben.
Denk dat je dan nog meer zal verschieten.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Koen K

Laat ik het hopen... Het zal in elk geval hier te lezen zijn :)

ivo1986

#5
Ik vind die Pmc's erg mooi en goed klinken.
Mijn ouders hebben vorige week de OB1's gekocht.
Heb je de i's (niet dat die heel veel verschillend van de 'oude' klinken)?

En zelf heb ik ook een technics. Van dreumesjuh vandaan jij toch ook?

edit En welkom natuurlijk ;)

Koen K

Hee, leuk :) Ik heb de gewone versie, met de alu dome tweeter dus.

Mijn Technics komt ook van Dreumesjuh, ja!

ChrisV

Leuke set! PMC is een uitstekend merk en de FB1's zijn toch hun eerste consumentenspeakers. Ook mooi op een buis.

De i's en de +'s klinken wel degelijk behoorlijk anders. Het verschil tussen de i's en de +'s is al behoorlijk. De i's hebben meer resolutie en een strakkere bas. De +'s zijn echter wel beduidend milder in het hoog. Ik vind de +'s aangenamer.

Koen K

Dank je :) Ik was inderdaad erg over de PMC's te spreken en voor mij was het hoog precies goed: milder had ik het niet willen hebben. Maar toch is er nu wat nieuws gekomen...

(tromgeroffel)

     

De foto's zijn klikbaar.

Deze speakers zijn al een hele tijd mijn droomexemplaren, maar nu heeft uiteindelijk de kans zich voorgedaan om er een paartje van te bemachtigen. Ze zijn in uitstekende staat en helemaal compleet. Echt ongelooflijke speakers. Ik heb wat geklooid met de Kube en dan doen ze het zelfs in mijn kleine kamertje echt heel erg goed. De instellingen zijn nu F3 = 18 Hz, Q = 0.4 en Contour = -1dB. Klinkt erg gebalanceerd zo. Het mid en hoog zijn helder en zeer afgetekend. De plaatsing en het detail zijn ronduit prachtig naar mijn smaak. Ik ben er helemaal gek op!  :wub:

Toni71

Hallo , Koen.

Niet meer op Hififorum?
Of gewoon ook hier....

Ik mis alleen de carbocon speakers?Bevielen ze niet?

Vriendelijke groeten,

Tony

Koen K

Hoi Tony,

Om eerlijk te zijn had ik me hier aangemeld om op een advertentie te reageren. Maar aangezien ik het een beetje stom vind om dan als een soort vleermuis verscholen te blijven heb ik dit topic maar even aangemaakt ;)

De Sony's gaan zaterdag door naar een andere liefhebber. Op de PMC's waren ze nog een goede aanvulling voor wanneer er even hard gedraaid moest worden, maar nu hebben ze niet zoveel nut meer. Vandaar. Ze bevielen wel degelijk :)

Peerless Monster

Imponerend Koen!
Ik ben altijd wel weg geweest van de Denon - KEF combi.
Dus veel plezier met je nieuwe set.


Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ivo1986

Ik zag toevallig net je set op hifi.nl.
Aardige hifi historie al achter de rug.

Alleen ben ik wel benieuwd waarom je een wat duurdere interlink hebt terwijl je niet in kabels geloofd.

Koen K

Quote from: jowi on May 14, 2009, 16:57:51
Zo, dat is een mooi setje 107 zeg 8) erg mooi... ook lange tijd mijn droomspeaker geweest moet ik zeggen. Inmiddels wat gedateerd, maar zeer zeker muzikaal en audiofiel verantwoord 8)

Hartelijk dank :)

Quote from: Peerless Monster on May 14, 2009, 17:01:43
Imponerend Koen!
Ik ben altijd wel weg geweest van de Denon - KEF combi.
Dus veel plezier met je nieuwe set.

Dank je en ik vind het zelf ook wel leuk :P

Quote from: ivo1986 on May 14, 2009, 18:20:30
Ik zag toevallig net je set op hifi.nl.
Aardige hifi historie al achter de rug.

Alleen ben ik wel benieuwd waarom je een wat duurdere interlink hebt terwijl je niet in kabels geloofd.

Ja, dat klopt, er is al aardig wat voorbijgekomen. De kabel heb ik een keer gekregen in ruil voor wat grafisch design dat ik gedaan heb voor een dealer van dat merk ;)

mikeske

Mooie speakers man, had ik nog nooit gezien, maar ben wel heel benieuwd hoe deze klinken  :satisfied:
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Koen K

Quote from: mikeske on May 14, 2009, 18:55:26
Mooie speakers man, had ik nog nooit gezien, maar ben wel heel benieuwd hoe deze klinken  :satisfied:

Je bent uiteraard welkom om eens te komen luisteren ;)

dekkersj

Gave platenspeler, man!  8)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Koen K


Koen K

Vandaag Zee ontvangen, die zijn TACT mee had genomen. We hebben een aantal metingen gedaan en wat geklooid met de instellingen. We hebben drie dingen gedaan. Ten eerste gekeken hoe de kamer zich gedraagt, ten tweede geluisterd wat de TACT er van kon maken en ten derde geprobeerd het resultaat daarvan met de instellingen van de Kube en de toonregeling op de voorversterker te benaderen.

Het bleek dat mijn kamer het helemaal niet slecht doet. Vooral in het midden en hoog gaat het eigenlijk allemaal vrij goed en ligt alles wel in een band van zo'n 15 dB. Rond de 150 Hz zit wat onrust, maar niks schokkends. Alleen het laag onder de 50 à 60 Hz gaat eigenlijk wat te hard.

Toen er werd geluisterd met de door de TACT berekende compensatie werd het geluid opener, realistischer. Zonde compensatie leek het in vergelijk alsof er een loudness-knop was ingeschakeld. Met de TACT was het laag strakker en het hoog soepeler. Ook leek het stereobeeld zich beter te ontplooien.

Vervolgens hebben we geprobeerd al draaiend aan de knopjes van de Denon en de KEF Kube de 'target curve' te benaderen zonder de TACT te gebruiken. Dit resulteerde in het wat terugdraaien van de treble en bass op de voorversterker, plus het wat lager instellen van de Q op de Kube. Het klinkt nu ook zonder TACT erg mooi. De balans is wat beter doordat mid en hoog nu erg mooi rechtgetrokken zijn, het laag is wat strakker geworden. Behalve wat onrust wanneer er erg lage tonen worden verlangd (onder de 50 Hz), die ik zelf eigenlijk niet storend vind, is het gehoormatig gewoon een prachtig gebalanceerd spectrum geworden.

Mijn eigen conclusie omtrent equalizing is dat zo'n TACT mooi spul is om de boel net dat beetje extra te geven, en daarnaast een erg handige tool om op andere wijze aangebrachte wijzigingen te evalueren. Ik ben verder erg blij dat ik nu een goede instelling heb gevonden voor de toonregeling, want als je niet weet wat je doet is dat toch een beetje een paardenmiddel. Nu ik het gericht kan gebruiken is het zeer verdienstelijk :)

Mijn conclusie omtrent m'n setje is dat ik er geweldig blij mee ben :)



Hier dan de frequentiegrafiekjes. De groene lijn geeft steeds de 'target curve' aan, de oranje lijn de response van het linker kanaal, de gele die van het rechter kanaal.

Meting 1: De uitgangssituatie. Zo stond de boel erbij met de toonregelingen van de Denon neutraal, de KEF Kube op f3 = 18 Hz, Q = 0.5 en Contour = 0 dB.


Meting 2: De Q van de KEF Kube naar 0.4 gedraaid, de treble bij de Denon wat naar beneden.


Meting 3: De Treble nog wat verder naar beneden, de bas ook een beetje naar beneden bijgedraaid.


Meting 4: Gemeten vanaf iets voor de luisterpositie met dezelfde instellingen als bij 2.

Koen K

Zo, de Accuphase staat nu zijn ding te doen. Hier wat foto's. Ik ga nog een fatsoenlijk meubel regelen, want zo op de grond vind ik ook maar niks  :nowink:

Ik wil eigenlijk alle spulletjes inclusief platenspeler en TV in het meubel kunnen plaatsen, dus misschien dat ik eens aan de slag ga met wat staal en hardhout en zo  8)




De meest linker is een beetje bewogen, waarvoor mijn excuses  ???

roeleken

#20
mooie ikea meubel, heb ik ook  :turn:

en de speakers zien d'r in ieder geval mooi uit
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Koen K

#21
Dank je! Ik ben ook erg tevreden met de kefjes.

Het is hier trouwens een waar komen en gaan van IKEA-meubels. Daarom wil ik eens wat "fatsoenlijks" neerzetten ::)

frank2

Dag Koen, je bent lekker bezig. Als je goedkoop een goed en stevig meubel wilt maken raad ik je aan om 2 keukenbladen bij ikea te halen, berkenhout 4 cm dik, deze te verzagen en in elkaar te zetten conform wat je zelf wilt, ben je voor weinig geld klar en heb je een "audiofiel" rek.

zie onderaan de pagina de foto's, heb je en idee:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.1225
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Koen K

Hartelijk dank voor de tip! Ik vind het er erg mooi uitzien.  :)

Koen K

Ik ben naar de IKEA geweest, maar het werd uiteindelijk toch een ander meubeltje. Ik zag dit kastje (echt hout) voor 20 euro in de aanbieding, goedkoper dan al dat plastic prul, dus heb ik het maar meegenomen. Kwam op weg naar de uitgang nog een paar ledbalkjes tegen en die heb ik er dan ook gelijk maar in gefrot  8)

Klik