Zelfbouw van MCML05 buizen voorversterker

Started by K. Hillen, April 25, 2009, 22:06:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

K. Hillen

Eh, tja.... Het was een wat weinig subtiele benadering. Erik, qua kastbewerking en wellicht ook geduld voor dit soort klusjes kunnen we nog heel veel van je leren. Het gat moest aan de bovenkant overigens wel groter zijn, het IR oogje moet erin passen met daaraan drie soldeerpunten. Zonder gat zou het tussen de frontplaat en de binnenkast klem zitten.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

Na lange tijd genieten van de goede kwaliteit van deze versterker hebben we toch weer een vernieuwing bedacht. De koppelcondensatoren, met rode pijltjes op de foto aangegeven, gaan we vervangen door Audio Note condensatoren. Zojuist afgeleverd en binnenkort erin solderen. Het wordt nog wel wat passen en meten, de Audio Note condensatoren zijn flink groter dan de originele...
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr

Quote from: K. Hillen on March  8, 2011, 16:21:11
Na lange tijd genieten van de goede kwaliteit van deze versterker hebben we toch weer een vernieuwing bedacht. De koppelcondensatoren, met rode pijltjes op de foto aangegeven, gaan we vervangen door Audio Note condensatoren. Zojuist afgeleverd en binnenkort erin solderen. Het wordt nog wel wat passen en meten, de Audio Note condensatoren zijn flink groter dan de originele...

passen en meten, dat komt me bekend voor... ;D ;D

zoek de verschillen.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

het is allemaal wel de moeite waard. je zult versteld staan wat die condensatoren doen... ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

K. Hillen

Quote from: advr on March  8, 2011, 17:13:20
passen en meten, dat komt me bekend voor... ;D ;D

zoek de verschillen.



Eh, dat heb je echt heel mooi verbeterd! Ziet er echt heel netjes uit!
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

Inmiddels zelf ook de condensatoren erin gezet. Wel even geluisterd maar uiteraard moet het nog even inspelen. Wel merkte ik al iets meer detail en wat scherper en toch rustiger hoog. Wel lastig is dat door deze verbeteringen de bronopname echt goed moet zijn, de slechte kwaliteit van opnames vallen erg snel door de mand...

De bovenste afbeelding is de nieuwe condensator erin, de onderste is er één met de oude ernaast gelegd.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

en ik moet dit nog ergens kwijt straks... :eh:

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

K. Hillen

Quote from: advr on March 11, 2011, 17:18:15
en ik moet dit nog ergens kwijt straks... :eh:



Je bent ook leuk bezig! Zo te zien heb je bijna de hele versterker gereviseerd. Hou je de schakelingen hetzelfde of verander je ook wat? Heb er zelf overigens heel weinig verstand van maar houd wel van wat experimenteren.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr



volgens mij zijn alleen de trafo's nog hetzelfde  ;D ;D

het schema hou ik wel hetzelfde. ik laat me wel adviseren om bepaalde zaken aan te passen. zo langzamerhand kan ik wel schema's lezen maar weet ik nog niet wat wat doet :withstupid: :withstupid:

wel begin ik heel langzaam dingen te ondervinden door het wisselen van C's van bepaalde merken en verschillende waardes.
dus het wordt wel iets.

de Ai speelt wel erg goed op dit moment. jouw C's van Audio Note zullen veel veranderen!!

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

K. Hillen

Quote from: advr on March 12, 2011, 17:16:52

volgens mij zijn alleen de trafo's nog hetzelfde  ;D ;D

het schema hou ik wel hetzelfde. ik laat me wel adviseren om bepaalde zaken aan te passen. zo langzamerhand kan ik wel schema's lezen maar weet ik nog niet wat wat doet :withstupid: :withstupid:

wel begin ik heel langzaam dingen te ondervinden door het wisselen van C's van bepaalde merken en verschillende waardes.
dus het wordt wel iets.

de Ai speelt wel erg goed op dit moment. jouw C's van Audio Note zullen veel veranderen!!



Ah, dan zijn we een beetje hetzelfde bezig. De schema's kan ik ook aardig volgen en een beetje nadenken over de componenten is ook geen probleem. Het aardige is dat je versterker toch wat meer van jezelf wordt, er is geen tweede van. Een stuk leuker dan een standaard aangeschafte transistor bak. Ook al omdat de buizen in type, merk en leeftijd een hoorbaar verschil maken. Succes met de verdere aanpassingen!
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr

Quote from: K. Hillen on March 14, 2011, 17:19:27
Succes met de verdere aanpassingen!

Jij ook natuurlijk want jij gaat nu ook beginnen denk ik. ;D

Het is inderdaad mijn eigen versterker geworden. In het begin vond ik het wel redelijk eng maar nu weet ik wel wat waar zo'n beetje moet zitten. ook alles hardwired dus makkelijk componenten vervangen. 8)

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

nou, het zit er in.... :o :o

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster