Zelfbouw van MCML05 buizen voorversterker

Started by K. Hillen, April 25, 2009, 22:06:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

K. Hillen

De voeding is gemaakt en werkt uitstekend. Na al gedoe met verschillende componenten was de oplossing toch zo simpel. Gewoon 11 meter koperdraad om de trafo wikkelen en er komt een stabiele 7 volt AC uit. Deze spanning is uitstekend geschikt voor de volumeregeling. Een enorm voordeel is het feit dat er geen ruimte verloren gaat aan het uitbreiden van de voeding, dus ook geen extra componenten die stuk kunnen gaan of voor extra warmte zorgen...
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

#52
Nadat de voeding ingebouwd was bleek de volumeregeling uitstekend te werken. Totaal bromloos, goed schakelend en zonder warmteontwikkeling werkt het uitstekend. Bij thuiskomst was er nog een aangename bijkomstigheid te bemerken, deze volumeregeling is aanzienlijk beter dan de originele. Er is een veel betere scheiding tussen de kanalen, het geheel lijkt helderder en de stereo effecten zijn veel beter waarneembaar. Kortom, de Tentlabs volumecontrol is wat mij betreft een echte aanrader. Het enige waar je mee uit moet kijken is het solderen, de printplaat is erg kwetsbaar zodat koperbanen zeer snel loslaten. Gelukkig hebben we dat makkelijk kunnen oplossen door bedrading door te lussen, maar handig is het niet. Nu de volgende stap, het goed inbouwen van het display...
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

Magura

Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

advr

da's makkelijk, beetje draadje wikkelen en klaar is kees.... :music:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

K. Hillen

Quote from: advr on July  9, 2009, 12:38:18
da's makkelijk, beetje draadje wikkelen en klaar is kees.... :music:

Yep, heel makkelijk en nooit gedacht dat het zo eenvoudig is... Het is hooguit anderhalf uur wikkelen van kabel en je hebt het benodigde voltage. Inmiddels Menno van der Veen ook geïnformeerd, hij gaat het geheel nog eens nader bestuderen. Ben benieuwd of hij er een mod van gaat maken of toch in het algemeen wat aan de volumeregeling gaat doen.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

Zoals te zien is, hangt de control unit met display nog uit de versterker en ziet de voorkant er niet fraai uit. inmiddels hebben we een nieuwe frontplaat op de computer samengesteld en moet die gemaakt gaan worden. Als die frontplaat afgeleverd is, is er nog wat lichte metaalbewerking nodig om het geheel erin te krijgen. Bijgevoegde foto geeft aan hoe de frontplaat eruit moet komen te zien.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr

werkt de volume regeling naar behoren? :sigh:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

K. Hillen

Quote from: advr on July 29, 2009, 21:39:25
werkt de volume regeling naar behoren? :sigh:

Volledig! Sterker, beter dan de originele volumeregeling. De geluidskwaliteit is hoorbaar kwalitatief beter. Daarnaast is de Tentlabs volumecontrol zeer eenvoudig programmeerbaar met diverse afstandsbedieningen. Inmiddels in de Logitech Harmony opgenomen in de activiteiten en dat werkt uitstekend. Kortom; Een echte vooruitgang in bedieningsgemak en geluidskwaliteit...
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr



smaakt naar mee upgrades :pompom: :pompom:

goed te lezen dat het allemaal goed uitpakt! :threadclosed:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yulunga

#61
Idd een mooi project! Ik heb zelf de voorganger (ul40-s2) in elkaar gezet en thuis staan. Weliswaar is die minder gemodificeerd en zonder de voorversterker maar die klinkt al goed, al zeg ik het zelf. Dus dit moet nog een stap(je) beter zijn.  ;)

advr

Quote from: yulunga on July 30, 2009, 09:46:26
Idd een mooi project! Ik heb zelf de voorganger (ul40-s2) in elkaar gezet en thuis staan. Weliswaar is die minder gemodificeerd en zonder de voorversterker maar die klinkt al goed, al zeg ik het zelf. Dus dit moet nog een stap(je) beter zijn.  ;)

da's lang geleden? leef je nog?  :butbut: :butbut:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

yulunga

Quote from: advr on July 30, 2009, 09:55:07
da's lang geleden? leef je nog?  :butbut: :butbut:

...is inderdaad weer een tijdje geleden. Heb het even wat druk gehad met verhuizen en een paar andere hobbies  8).

K. Hillen

Quote from: yulunga on July 30, 2009, 09:46:26
Idd een mooi project! Ik heb zelf de voorganger (ul40-s2) in elkaar gezet en thuis staan. Weliswaar is die minder gemodificeerd en zonder de voorversterker maar die klinkt al goed, al zeg ik het zelf. Dus dit moet nog een stap(je) beter zijn.  ;)

Eh, de UL40-S2 hebben we ook alleen als eindversterker, de MCML05 is alleen een voorversterker. De UL40-S2 hebben we ook zelf in elkaar gezet en inmiddels ook alle modififaties doorgevoerd. De laatste is de E-Choke die afgelopen maand gepubliceerd is. Het leuke van de UL40-S2 vind ik dat er zo veel modificaties van zijn die het geluid aardig beinvloeden. Zowel positief als negatief... Inmiddels staat mijn UL40-S2 in Super Triode, is de auto bias erin gezet en zijn diverse metaalfilm weerstanden vervangen door koolstof weerstanden. Deze versterkers zijn echt een geweldige combinatie! 
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

yulunga

Ik was er inderdaad bekend mee dat de MCML05 alleen een voorversterker was. Indertijd wilde ik zelf ook een losse voorversterker maar was deze nog niet beschikbaar; ben toen maar voor iets anders gegaan.

Maar kijk, zo leer ik nog eens wat nieuws. Ik wist niet dat er een E-choke als nieuwe modificatie bijgekomen was. Ga ik zeker binnenkort eens naar kijken of ik daar tijd voor kan vinden om die toe te voegen.

advr

Quote from: yulunga on July 30, 2009, 11:16:22
...is inderdaad weer een tijdje geleden. Heb het even wat druk gehad met verhuizen en een paar andere hobbies  8).

(zwaar off topic ;D)

nog in de buurt van Den Bosch of verder weg :)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

yulunga

Quote from: advr on July 31, 2009, 10:35:39
(zwaar off topic ;D)

nog in de buurt van Den Bosch of verder weg :)

ik zal wel ff een pm-etje sturen en het hier ontopic houden  :blink:

erikdebest

Hoi mensen

Ik ben nieuw op dit forum (eigenlijk alleen maar actief op diyaudio.com, waar al voldoende te beleven valt...) maar mijn oog viel toch op de e-choke van tentlabs en menno van der veen. Als ik zo kijk naar 't dingetje denk ik dat het best eens de 'gyrator' schakeling zou kunnen zijn, zoals te zien op

http://www.loetstelle.net/projekte/gyrator/gyrator.php

heeft iemand hier meer ervaring mee?

met vriendelijke groet

Erik de Best

K. Hillen

Quote from: erikdebest on August 31, 2009, 11:45:55
Hoi mensen

Ik ben nieuw op dit forum (eigenlijk alleen maar actief op diyaudio.com, waar al voldoende te beleven valt...) maar mijn oog viel toch op de e-choke van tentlabs en menno van der veen. Als ik zo kijk naar 't dingetje denk ik dat het best eens de 'gyrator' schakeling zou kunnen zijn, zoals te zien op

http://www.loetstelle.net/projekte/gyrator/gyrator.php

heeft iemand hier meer ervaring mee?

met vriendelijke groet

Erik de Best

Beste Erik,

Geen idee hoe de techniek achter de E-Choke van Van der Veen is. Hij weet zeer goed dergelijke zaken te bouwen en we bouwen het graag in. Wel weet ik dat de toevoeging van de E-Choke het geluid zeker ten goede kwam, en daar ging het immers om...
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

Het heeft even tijd gekost maar de versterker is nu vrijwel af. De frontplaat zit erop en daardoor kan de versterker het nu ook hebben dat er kleine kinderen in de buurt komen (ze vonden het losse printje erg leuk om beet te pakken...). De eerste metingen waren niet al te best, er is daarom een frontplaat voor niets gekomen. De afstand tussen het gat voor de volumeknop en het gat voor het display was 2mm te weinig.

De grootste uitdaging was het maken van het gat voor de bedieningsprint. Bij gebrek aan kennis over metaalbewerking en het juiste gereedschap hebben we eerst mwet boortjes en een ijzerzaag flink ons best gedaan. Het resultaat na twee uur werk was een klein gat. Op naar de bouwmarkt voor grover geschut, de slijptol... Met een flinke vonkenregen en een roodgloeiende kast was binnen enkele minuten het juiste gat gemaakt. Na wat veilen was het niet veel werk meer om de print er op de juiste manier in te krijgen.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

#71
De IR control zat uiteraard op de bedieningsprint en moest daar weg... We hebben hem eraf geknipt en in een gat boven de print gemonteerd. Daarna met bedrading weer op de punten vast gezet waar het oogje afgeknipt was. Nu zit het IR oog op dezelfde hoogte als de lampjes voor Power en Standby.

De frontplaat bleek werkelijk perfect aan te sluiten. Het display komt exact gelijk aan de buitenkant van de frontplaat te zitten. Er waren geen stelschroeven of andere zaken nodig om het goed gelijk te krijgen. Het IR-oogje valt iets in de kast maar blijkt uitstekend te werken! Vanuit elke hoek in de woonkamer en zelfs vanuit de keuken en werkkamer valt de versterker met de AB te bedienen. Er is dus blikbaar geen directe zichtlijn tussen de versterker en de AB nodig. Kortom, het is uitstekend geslaagd!

We waren met z'n tweeën, dus er zijn ook twee versterkers gebouwd...
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

En dan thuis... Ook dat is een flinke verandering. De twee MCML05 hoort nu als voorversterker weer echt bij de UL40-S2P eindversterker. Prettig dat het weer één geheel is.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

Erik van Voorst (in memoriam)

...ik schrok een beetje van dat ..uhh...heftige gat, maar een prachtig eindresultaat hoor !!!!!  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arieson

Allemachtig, ik dacht eerst dat je het gat met plaatselijk aangebrachte explosieven had vergroot.  :wub: :P ;D



Quote from: K. Hillen on October  6, 2009, 19:53:33
Het heeft even tijd gekost maar de versterker is nu vrijwel af. De frontplaat zit erop en daardoor kan de versterker het nu ook hebben dat er kleine kinderen in de buurt komen (ze vonden het losse printje erg leuk om beet te pakken...). De eerste metingen waren niet al te best, er is daarom een frontplaat voor niets gekomen. De afstand tussen het gat voor de volumeknop en het gat voor het display was 2mm te weinig.

De grootste uitdaging was het maken van het gat voor de bedieningsprint. Bij gebrek aan kennis over metaalbewerking en het juiste gereedschap hebben we eerst mwet boortjes en een ijzerzaag flink ons best gedaan. Het resultaat na twee uur werk was een klein gat. Op naar de bouwmarkt voor grover geschut, de slijptol... Met een flinke vonkenregen en een roodgloeiende kast was binnen enkele minuten het juiste gat gemaakt. Na wat veilen was het niet veel werk meer om de print er op de juiste manier in te krijgen.