Zelfbouw van MCML05 buizen voorversterker

Started by K. Hillen, April 25, 2009, 22:06:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

K. Hillen

Vrijdag was het eindelijk zo ver, de bouwdoos met een berg onderdelen voor een Van der Veen MCML05 buizen voorversterker werd afgeleverd. Het waren er twee, samen met iemand die ook zoekende is naar de juiste voorversterker is het bouwproces begonnen. In de doos zaten alle onderdelen en een bijzonder degelijke en gedetaileerde handleiding... Iemand die nooit eerder een dergelijk project gedaan heeft moet met deze handleiding zonder problemen een goed resultaat boeken. Er is inmiddels al een modificatie voor de versterker, toch hebben we beiden ervoor gekozen eerst het originele ontwerp in elkaar te zetten en later de modificatie toe te voegen.

De eerste foto is het eindresultaat zoals het moet worden...
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

Stap 1: in elkaar zetten van de voeding.

Een kleine printplaat met heel veel onderdelen, een leuke klus met een best mooi eindresultaat. Zo ongeveer een uur of twee werk om het netjes en goed in elkaar te zetten.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr

gaaf, wist niet dat je alle componenten er ook op moest solderen... ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

audiolover

WOW! Leuk topic dat ik zeker ga volgen. Ik ben zelf ook aan het nadenken over zelfbouw van een buizen voorversterker om mijn Ming Da 805 aan te sturen.
Heeft de kit een remote voor volume?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

K. Hillen

#4
Voor het alleen in elkaar zetten van de borden was ik eerst ook even bang, maar gelukkig moeten echt alle onderdelen zelf tot een geheel samengevoegd worden. Met name de voeding bevat heel veel kleine onderdelen en dat is best wat prutswerk, maar het gaat eingenlijk zeer gemakkelijk. Het leuke ervan is dat als de versterker klaar is, je ook echt elk onderdeel er zelf in gezet hebt. Je kent de versterker dus, en dat maakt het toch wat meer van jezelf.

Helaas audiolover, een remote control zit er niet bij. We zijn wel een 'Griekse site tegen gekomen waarbij zo'n kit erbij geleverd kan worden maar ons Grieks is niet zo best. Menno van der Veen gaf in eerdere e-mails aan dat het niet gemakkelijk was. Toch gaan we, als de versterker af is, op zoek naar de beste mogelijkheid om toch ook een remote control unit voor de volume in te bouwen.

Het input bord is ook af en bij de audioprints wordt twee meter zilverdraad geleverd. Dit kleine stukje draad kost niet kinder dan € 60,-. Nu is dat in de audio niet geheel ongebruikelijk maar voor ons wel de eerste keer om zulk eenvoudig materiaal dat toch zo duur is te kunnen gebruiken.
Het inputbord heeft 5 inputs, rec-out en een input voor de twee soorten platenspelers.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

K. Hillen

Het gedeelte dat de phono voorversterking regelt is inmiddels ook af, bijgevoegd de foto's. Op één van de foto's is een detailweergave van de gebruikte condensatoren. Voor zover ik begrepen heb zijn ze erg goed. Dit gedeelte van de versterker zullen we beiden het minste gaan gebruiken, een goede platenspeler hebben we beiden niet. Toch zal er zeker een keer een goede platenspeler komen, al was het maar om te horen hoe de versterker is. 
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

Het gedeelte dat de voorversterking van alle overige audiobronnen gaat regelen is inmiddels ook af, het belangrijkste bord... De buizen die voorlopig gebruikt gaan worden zijn de ECC82 van EH, later via een mod worden het de ECC99. 
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Magura

Leuke klus!

De printjes zien er keurig uit  8)

Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

K. Hillen

Tja, als je dan toch zo'n mooie versterker in elkaar aan het zetten bent wil je ook dat het er netjes uit ziet. Elke weerstand zit met de kleurringen op dezelfde manier gemonteerd en de teksten op onderdelen hebben we ook, indien mogelijk, van één kant uit leesbaar gemonteerd. Voor ons beiden is dit de derde soldeerklus. We hebben eerst een Scott Nixon Tube DAC in elkaar gezet, daarna de eindversterker van Menno van der Veen (de UL40-S2P) en nu dus de voorversterker. Kortom, weinig soldeerervaring. Toch is het eigenlijk heel eenvoudig, zeker ook doordat de handleiding goed is. Daarnaast is het eenvoudigweg gewoon beginnen met de laagste onderdelen en daarvandaan naar de hoogste onderdelen werken. Met een punttang buig je de draden van de componenten in een goede hoek waardoor ze gemakkelijk in de gaatjes vallen, daarna vast solderen.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

K. Hillen

De borden zijn nu allenmaal klaar en het werd tijd om de voeding in de kast te zetten. Als je het zo ziet zijn het maar wat draadjes, een schakelaar, trafo en een ledje. De tijd om dat alles samen te voegen is 5 uur (wel twee versterkers, maar we waren ook met z'n tweeën...). Zoals aan het ledje te zien is moeten er een aantal zaken met draadjes aan elkaar gezet worden. Zo is er een transistor die de voeding voor de gloeidraad en het schermrooster regelt, deze is aan de kast zelf gemonteerd zodat de kast als koelblok werkt. Bij de mod gaat die transistor er overigens weer uit, er moet dan een zwaardere in. Deze transistor is via draadjes op de pootjes verlengd en vast gezet op het voedingsbord. Elke verbinding waar wat draad bloot licht moet een krimpkous overheen, veiligheid voor alles...

Inmiddels is de voeding aan geweest en getest. Er is een gedeelte dat 200 volt af moet geven, een gedeelte dat ingeregeld moest worden op 12.6 volt en er zit een 24 volt voeding in. De 24 volt meette in beide versterkers 32 volt en in de handleiding stond dat 28 ook goed was. 32 vonden we beiden wat hoog maar later stond beschreven dat 32 eigenlijk ook wel kan. Dit stukje van de voeding wordt alleen gebruikt om het relais aan te sturen dat schakelt tussen de hoofdtelefoonaansluiting en de gewone uitgang. Niet echt belangrijk dus... 
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

K. Hillen

#14
Inderdaad een Amplimo trafo. Niet zo heel gek, de hele bouwdoos wordt door Amplimo geleverd.

Nu de voeding klaar is, is het inbouwen van de verschillende printplaten een kleine stap. Ze moeten nu alleen nog bedraad worden. De laatste foto is van de volume en balansregeling, deze willen we dus graag vervangen door een volume en inputregeling die met een Logitech Harmony te bedienen is. Omdat we dat later gaad doen bouwen we de versterker eerst zoals die origineel ontworpen is.

(Biertje hoort er na het gedane werk uiteraard bij...)
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

audiolover

Heel mooi, lijkt me echt een leuk project om op te pakken! Ik ben benieuwd hoe het straks klinkt. Heb je eigenlijk van te voren kunnen luisteren in je eigen set naar een gebouwd exemplaar om te beoordelen of dit is wat je zoekt?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

K. Hillen

Quote from: audiolover on April 29, 2009, 07:01:26
Heel mooi, lijkt me echt een leuk project om op te pakken! Ik ben benieuwd hoe het straks klinkt. Heb je eigenlijk van te voren kunnen luisteren in je eigen set naar een gebouwd exemplaar om te beoordelen of dit is wat je zoekt?

Vantevoren hebben we niets getest of gehoord. We hebben beiden een Denon transistor versterker en wilden een buizenversterker zelf in elkaar zetten. Over de versterkers van Menno van der Veen stond een stuk in een audioblad en er was een advertentie waar ze als bouwdoos te koop zijn. Mede doordat menno een technische verklaring wil geven over de redenen waarom bepaalde schakelingen beter klinken dan andere was dat een reden om met deze versterkers te beginnen. Eerst was dat alleen de eindversterker. Nu die af is en het een forse verbetering was t.o.v. de Denon wilden we de voorversterker er ook bij... Probleem is alleen het feit dat er geen afstandsbediening bij zit, dat heeft ons een tijd tegen gehouden maar nu willen we dat toch ook maar er zelf in gaan bouwen.   
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

phy

Hoi voor een mooie potmeter TKD (de mooiste die er is)
kan je Peter de bruijn van http://www.acoustic-dimension.com eens vragen.
Hij heeft ze gemotoriseerd en volgens mij heeft hij er ook een printje voor een afstandbediening bij
De TKD pometer word gebruikt in de Ongaku versterker van Audio note hij kost 100000 euro
en ik denk dat ze daar dan een goeie potmeter in gezet hebben  :laugh:

K. Hillen

phy, dank voor je raad maar het gaat hoogstwaarschijnlijk een schakeling van Welbornelabs (http://www.welbornelabs.com/remote.htm) worden. Deze werd eerder op het forum aangeraden en is een erg mooie schakeling.

Inmiddels is de versterker volledig bedraad en zitten alle onderdelen erin... Met name de verwerking van het zilverdraad heeft enige tijd gekost. De mantel van de draad is sterk en stug, je haalt hem er niet gemakkelijk af. Zoals op de foto's te zien is, is het aansluiten van de gele led ook een stukje knutselwerk. Met deze led heb je een keuze. Je kan hem zo aansluiten dat de led alleen gaat branden als de hoofdtelefoon erin zit. De andere keuze is de led aan te laten gaan als de hoogspanning op de buizen staat. Aangezien je zelf ook wel kunt zien of de hoofdtelefoon erin zit hebben we ervoor gekozen om hem te laten branden als de hoogspanning op de buizen staat. 
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

phy

hoi
Ik ken de schakeling van Ron die heb ik ook al eens gebruikt.
Pas wel op als je daar iets besteld er word erg negatief over hem geschreven de laatste tijd
ik zelf heb echter nooit problemen met hem gehad ik kreeg gewoon wat ik betaald had .

Hier is ook nog zoiets en dichter bij huis http://www.eijndhoven.net/jos/

K. Hillen

De MCML05 voorversterker is af en werkt uitstekend. Bij het testen leek het er even op dat er tussen de verschillende inputs overslag van het signaal was, maar thuis is dat niet hoorbaar. Wat met deze versterker opvalt is wederom een sterke verbetering van de geluidskwaliteit. Het geluid is helderder en meer gedetaileerd dan met de Denon pma1500ae die ik eerder als voorversterker gebruikte. Ook de trap voor de versterking van signalen van een platenspeler heeft me erg verrast. Nooit eerder zijn de platen zo mooi weergegeven, al kwam ik erachter dat ze wel hoog nodig schoon gemaakt moeten worden.

Er is één heel klein minpuntje en dat is een lichte ruis op de achtergrond, alleen hoorbaar in de buurt van de luidsprekers. Deze ruis blijft hetzelfde wanneer alle inputs los gekoppeld zijn en de volumeknop op de laagste stand staat. Nog even uitzoeken waar dat vandaan komt, al is het niet hinderlijk.

Nu wordt het even wachten op de modificatie die afgeleverd moet worden. De modificatie bestaat uit het vervangen van de ECC81 in ECC99 buizen waardoor ook enkele weerstanden vervangen moeten worden en de stroomvoorziening aangepast moet worden. Volgens Menno zou er met deze modificatie minder vervorming plaats vinden en er nog weer meer detail weergegeven kunnen worden. We zijn benieuwd.

Tweede aanpassing wordt een IR gestuurde volumeknop en inputselector (phy, je hebt gelijk en we gaan toch voor jouw suggestie die van TentLabs, gemaakt door Jos). Daarna zal de frontplaat aangepast gaan worden zodat het er wat strakker en minder plastic uit ziet. 
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

advr



dat ziet er allemaal mooi uit, natuurlijk klinken buizen beter dan een denon :bigsmile:
da's niet zo moeilijk.

een beetje ruis is vaak wel aanwezig, heb ik ook maar 10 cm van de boxen vandaan hoor je dat niet meer.  :angel:

succes met de upgrade en nieuwe Tentlab module :bigsmile:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rob_Dingen

Hoi

De overspraak tussen L+R is denk ik wel te verklaren als ik naar de foto's kijk.
Volgens mij lopen er aan de rechter kant de 3 draden bij elkaar in een hoes naar voren.
Daar komt volgens mij de overspraak van af anders zit het in de layout van de input print.
Dus probeer eens of je wat afstand kan maken tussen de draden.
Dat je het niet kan horen verklaart niets je weet namelijk niet hoe het klinkt als er geen overspraak is.

Rob

K. Hillen

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2009, 13:25:15
Hoi

De overspraak tussen L+R is denk ik wel te verklaren als ik naar de foto's kijk.
Volgens mij lopen er aan de rechter kant de 3 draden bij elkaar in een hoes naar voren.
Daar komt volgens mij de overspraak van af anders zit het in de layout van de input print.
Dus probeer eens of je wat afstand kan maken tussen de draden.
Dat je het niet kan horen verklaart niets je weet namelijk niet hoe het klinkt als er geen overspraak is.

Rob

Dag Rob,

Sorry, het gaat niet om overslag tussen links en rechts maar tussen de inputs. Bijvoorbeeld de CD speler staat te spelen en je schakelt over naar de Squeezebox, dan hoor je de CD speler nog licht op de achtergrond. Thuis had ik het gelukkig niet meer.

Advr, de ruis blijkt op te lossen wanneer in de versterkermodulle van de platenspeler de ECC81 en ECC82 verwisseld worden. Menno verwacht dat met de mod er weer verbetering is. Maar ach, de ruis is niet hinderlijk.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"