Quad liefhebbers op het forum?

Started by N.L., April 24, 2009, 11:02:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Classicus67

Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum. Ben al sinds 1982 een obstinaat Quad liefhebber, maar ben in die veertig jaar regelmatig en soms langdurig "vreemdgegaan", onlangs nog met Accuphase. Maar altijd kom ik toch weer terug bij Quad. Het is gewoon mijn klank.
In 1982 hoorde ik een Wagneropera op een Quad 33/303 met ESL 57. Ik was 15 en totaal overdonderd. Misschien zou ik dezelfde ervaring hebben gehad als het een andere set was geweest,maar dit was dit. Ergens in mijn hoofd nestelde zich de gedachte: dit is het! Sindsdien heb ik diverse oudere Quads gehad, behalve de 306.

Er is al zoveel over gezegd dat ik er misschien weinig aan kan toevoegen. Mijn huidige setup bestaat uit een van nieuwe elco's voorziene Quad 34 van de zesde upgrade, een van de allerlaatste 303's (serienummer 94330), niet behandeld voor zover ik weet,  een set Harbeth luidsprekers en een Leema Antila cdspeler. Een gereviseerde 33 staat boos op de kast te wachten tot ie weer een keer "mag". Bekabeling: Cord Epic. Ik luister heel veel klassiek. Vooral kamermuziek. Bij zware orkestmuziek komt de set soms wel iets tekort (Accuphase deed dat beter), maar het is zó aangenaam.

De klank: net als met de soep die mijn schoonmoeder op de boerderij vroeger maakte: van uitstekende kwaliteit, voedzaam en gezond, heerlijk, maar altijd met een héél dun laagje "vet", minimaal, maar hoorbaar. Een prachtige realistische totaalklank met goede plaatsing. Soms iets te weinig "omgeving", maar nooit hinderlijk
Mijn credo is: in de concertzaal live hoor je ook niet alles, dus waarom dan thuis wel?

Ohm Ivo

Welkom op het forum!
Voeger heb ik een relatie gehad met een vrouw die een Quad-set had: ESL-55 speakers met de 33 als versterker (het broodrooster, dat is toch de 33?) Haar vader had de ESL-64. Magische speakers, maar voor mij uiteindelijk toch niet de keuze; ik heb transmissielijn lijkkisten.

Waarom heb je, als obstinaat Quad-liefhebber, (nog) geen Quad electrostaten? :)

Groet van Evert

sultankat

Ik ben benieuwd hoe jullie reageren op de keuze Quad esl 2805 en een Martin Logan Electromotion. Graag de voor- en nadelen. Vlgs mij is de MartinLogan iig betrouwbaarder en heeft geen frequent onderhoud nodig. Ik begreep van een fervent Quad aanhanger dat een ESL toch zeker iedere 5-10 jaar een revisie nodig heeft van de elementen.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Huub-13

Quote from: sultankat on December 19, 2023, 17:23:04Ik ben benieuwd hoe jullie reageren op de keuze Quad esl 2805 en een Martin Logan Electromotion. Graag de voor- en nadelen. Vlgs mij is de MartinLogan iig betrouwbaarder en heeft geen frequent onderhoud nodig. Ik begreep van een fervent Quad aanhanger dat een ESL toch zeker iedere 5-10 jaar een revisie nodig heeft van de elementen.
Als ik mocht kiezen tussen deze 2, dan werd het de Quad 2805.
In het verleden heb ik zowel enkele Quad speakers (o.a. de 2905) als Martin Logans (o.a. Vantage en Summit) gehad.
De nieuwere modellen van Quad (vanaf de 988 en de 989) zijn een stuk degelijker gebouwd en minder onderhoudsgevoelig.
Ik heb nooit onderhoud nodig gehad, maar ze bleven bij mij ook niet langer dan enkele jaren.

Nooit had ik speakers die natuurlijker en vanzelfsprekender klonken dan de Quad 2905.
De 2805 zal dan wat minder zijn (kleiner oppervlak), maar toch dichtbij komen.
De Martin Logans vond ik op den duur wat te fel klinken, vooral de Vantage.
De Electromotion is dan nog een model lager, dus . .
Elektrostaten klinken beter naarmate het oppervlak van het paneel toeneemt.
Een Quad 2905 is dan ook superieur aan de 2805.
Een nadeel van dit soort luidsprekers vind ik wel dat ze redelijk snel aan hun grenzen komen.
Het kan best luid, maar als je voornamelijk hard speelt kun je beter een ander soort speaker zoeken.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

AudioEnZo

#329
Welkom op HTForum @Classicus67  :smile:

Ben geen Quad kenner/liefhebber, maar toevallig las ik op Facebook dat Cees Ruijtenberg (van Metrum en Sonnet Audio) voor iemand een 303.2 had "gemoderniseerd en met erg goed resultaat.
Hierdoor was bij hem het idee ontstaan om het stereo ontwerp welke in de 303.2 gebruikt is, te gebruiken in monoblokken. Hij maakt deze tegen kostprijs, alleen zijn er minimaal 10 gegadigden nodig dit project doorgang te laten vinden. Ik heb mij daarop ingeschreven en ben benieuwd hoe dat wordt.
Zal ook mijn 1e ervaring met de Quad techniek worden.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=226288257157080&id=100093277201144&ref=embed_post

twani

Ja!

ruud2

De Quad 33 en 303 waren de eerste echte opstap in het virus na het Philips, maar ja wat wil je als de hele familie daar werkt en een pesoneelskaart had en ik weinig centen.
De combinatie met de IMF TSL 50 monitor ( transmissie systeem ) vroeg echter om wat meer power en ben toen overgestapt naar vMedevoort.
Wel leuk dat iedereen wel wat van vond van die Quad, dat design....die kleurtjes.
De Quad combi is naar een goede vriend gegaan en deze gebruikt hem nog dagelijks, wel is vorig jaar eea. gerevideerd.
Na de vMedevoort is het grotere werk ingezet , Krell , Pass labs en Levinson.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Refie

In een lang en grijs verleden, de Quad 405 nagebouwd. De Print lay-out was beschikbaar, dus op school de DoKa in.
Printjes etsen, onderdelen bij elkaar zoeken. Opbouwen in een mooie 19" module. Paar "Marantz" luidsprekers er aan en gaan. Denk dat ik hem ooit gedumpt heb..
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla