Geen DTS geluid

Started by Fix, July 10, 2003, 22:06:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fix

Na aanschaf van een mustek DVD speler en een 5.1 speakersset+ac3 versterker van US blaster was het erg genieten bij diverse dvd's.

ik was prettig verrast met de Queen Live at Wembley DVD, echter het plezier werd iets minder toen bleek dat de dvd alleen DTS of stero afspeelde.

beide audio componenten zijn dts compatible, de dvd ook... maar ik hoor dus niets als ik voor dts weergave kies.

wie kan me helpen?

alvast bedankt

Scarp

Dat ze dts compatible zijn zegt niet zoveel. Het gaat erom dat er een decoder voor dts inzit. Dat kan in je versterker of in je dvd speler zitten.

Hoe heb je de boel aangesloten? Een digitaal kabeltje (digital coax of optisch) naar de versterker? Of heb je 6 analoge (cinch/tulp) kabeltjes lopen van dvd speler naar je versterker?

Als je een digitaal kabeltje gebruikt, dan gebruik je de interne decoder van de versterker, als die dan geen dts decoder heeft dan werkt dts niet. Heb je analoog aangesloten dan heeft blijkbaar je dvd speler geen dts decoder.

patrick_vdb

Kijk ook even naar de instellingen (in het set-up menu)van de dvd-speler ;) Welke opties heb je daar allemaal?

Mvrgr

Patrick

hifiman

Ik neem aan dat je bedoeld dat hij alleen dolby digital of stereo en GEEN DTS afspeelt?

Het is mij al vaker opgevallen dat DVD spelers een DTS signaal NIET downmixen naar de analoge uitgangen !! Wil je toch DTS dan zul je een versterker met DTS decoder moeten hebben of een DVD speler met ingebouwde DTS decoder.

Is dat wat je bedoelt?

Groetjes,

Ronald

Fix

De boel is als volgt aangesloten:

tv     ==>     dvd    ==>    boxen set (incl versterker in de woofer)
      scart               6*tulp

de dvd heeft wel een coax+optical uitgang.
de boxen set heeft geen coax en/of optical unput.

Ik heb het idee dat ik er een versterker met dts en optical/coax input tussen moet zetten. wat zou een betaalbare oplossing zijn?

alvast bedankt voor jullie ideeen.

hifiman

Goedkoopste oplossing lijkt me een nieuwe dvd speler kopen die ook een DTS decoder ingebouwd heeft. Het lijkt erop dat jouw huidige speler alleen een dolby digital decoder ingebouwd heeft!

Beste oplossing lijkt me een nieuwe receiver te kopen en je dvd speler digitaal daarop aan te sluiten. Vraag is os je je huidige speakers dan "los" kan aansluiten op die nieuwe versterker?

Persoonlijk ben ik van mening dat Marantz SR4300 een hele goede keuze is. Ik heb er 445 voor betaald maar ik hoorde ook al geluiden dat tie voor 299 te koop zou zijn.

Groetjes,

Ronald

Oracle

Dat is eigenlijk een probleem van veel spelers... Er staat dan zo leuk op "DTS didgital out", maar in feite geeft dat gewoon aan, dat ze in staat zijn een onge-decodeerd signaal over optisch/coax kunnen uitsturen (een RAW-signaal dus)...  :-\ Net zo makkelijk zou je er dus alle andere codecs op kunnen zetten, want die kunnen ze net zo makkelijk over de coax naar buiten sturen...(beetje zwart/wit, maar vooruit... ;))

Moet je er wel nog een decoder aan hangen, natuurlijk!

Groet,
Mark

Scarp

De meeste goedkoper dvd spelers hebben inderdaad alleen dts pass-through.
Dus als je receiver dat ook niet kan decoderen, dan heb je pech helaas.

Fix

Ben vandaag ook maar even naar een goede audio zaak geweest,
deze adviseerder dus ook een receiver aan te schaffen omdat de boxen set al een versterker in zich heeft.

Zei vonden de Marantz4300 een goede keus, en boden deze aan voor 350 euro. ik kan me haast niet voorstellen dat deze receiver de enig keus is.

vraag is: op welke specificaties moet ik letten als ik ga zoeken?
ik ben een leek op dit gebied. ik kan me voorstellen dat de versterker in de boxen set bepaalde eisen stelt aan een receiver.

MarcoV

Ik ken je 5.1 set niet, maar als je met een receiver gaat werken, zul je de ingebouwde versterker alleen maar (kunnen) gebruiken voor de subwoofer. De versterker in je set stelt dan geen eisen aan de receiver. Ik ga er nu dan wel van uit dat je set boxen sowieso is aan te sluiten.

Voor jou belangrijke specs zijn, naast vermogen, de mogelijkheid tot decoderen van DD en DTS (en eventueel een aantal andere, afhankelijk van je wensen). De Marantz is dan best een goede en muzikale versterker. Hij schijnt al wel op diverse plaatsen voor 299 euro te worden aangeboden. En je hebt gelijk, dit is niet je enige keuze  ;)

Marco

Fix

Heeft iemand goede ervaringen in deze sitatie met bijvoorbeeld kenwood/sony, zeg maar het "legere" segment (lees goedkoper)?

of ben ik gewoon rond de 300 euro kwijt als ik DTS wil horen?

Oracle

Ik denk dat je wel kunt stellen dat slechte receivers op zich niet bestaan, zolang je een beetje een merk-product hebt. Die dingen van het Kruidvat e.d. dat is gewoon rommel. Ook het allergoedkoopste segment van dvd-spelers van bv. de Mediamarkt (ik zag een H&B voor 49,-  :o ) is flut...

Dus een Sony of een Kenwood zal ook een prima product zijn. Persoonlijk echter schat ik de Marantz hoger in...

Als het je enkel om DTS gaat, en je niet zoveel geeft om verdere kwaliteiten, dan zul je ook in het lagere segment (alhoewel je denk ik niet veel lager kunt, gewoon omdat er voor minder nauwelijks iets te krijgen is...) iets vinden van je gading.

Nogmaals: ik denk dat de Marantz een super prijs/kwaliteit niveau biedt, waar andere merken een harde dobber aan zullen hebben!

Groet,
Mark