Thuis Bios op Zolder

Started by Clipstra, November 28, 2010, 10:09:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

koosnaampje-audiofiel

Leuk deze ga ik volgen, en ik wacht rustig op mooiere foto's

Op het eerste gezicht ziet het er puik uit....erg mooi :D
Klipsch, Denon.

Raafie

Ziet er super uit, vind de kleuren ook erg mooi.
Marantz SR6005 | Marantz PM7004 | Marantz BD7004 | KEF iQ30 | KEF iQ10 | KEF iQ60C | BK xxls400FF |  Panasonic plasma

Mijn slaapkamer setup

Clipstra

Grappig dat er net 2 nieuwe reactie geplaats zijn op het moment dat ik een kleine update wilde geven..

Ik ben er nog steeds zo blij als een kind mee! En echt iedereen die het voor het 1st ziet, weet echt niet wat ze zien (ook (vooral) de vriendinnen van mijn vriendin!)!. De meeste wisten allemaal een beetje van het feit dat ik een bioscoop thuis wilde hebben/ging maken, maar hadden geen idee dat het zo "professioneel" zou worden. Ook de stoelen worden zeer gewaardeerd! Zeker gezien zijn zeer geringe prijs, (helaas) vandaar ook dat bij 3 vd 4 stoelen de armleuning al kapot is. Niet heel ernstig, maar als je met je hand over de leuning gaat voel je in het midden een klein deukje. Dit komt als je met je volle gewicht met je elleboog erop leunt.. Jammer maar hier valt zeker me te leven. En mocht het echt ernstig worden (wat ik overigens niet snel verwacht), koop ik voor een prikkie gewoon een nieuwe stoel!

En ook ik krijg nog een steeds een glimlach van oor tot oor als ik naar binnen loop. Dat mijn "droom" op zo'n manier is uitgekomen en op zo'n relatief klein oppervlak is dus nog steeds een beetje onwerkelijk.

Maar inmiddels ben ik ook een beetje kritsch geworden. Het groostse probleem is de warmte. Zeker nu we in de zomer zitten, wordt het er echt erg warm! Dat is natuurlijk ook niet gek als er geen enkele ventilatie inzit en de fan van de beamer niet de gehele kamer voor zijn rekening kan nemen  >:( . Dus hebben jullie een "oplossing"/er ervaringen ermee? Ik vraag me af of een soort van afvoerpijpje in het plafond voldoende zal zijn om het grootste gedeelte van de warmte eruit de houden (het hoeft er van mij niet constant 20 graden te zijn, maar het zou fijn zijn als de temparatuur onder de 25 graden kan blijven). En als dat wel zo zou zijn, hoe zorg ik ervoor dat het geen licht door laat en niet de ten koste gaat van de bruikbaarheid van de vide die erop zit die als opbergruimte gebruikt wordt (dus dat je er per ongeluk op gaat staan ofzo). Zou een kleine airco een optie zijn? De vraag is dat maakt deze niet teveel lawaai? Andere ideeen heb ik momenteel niet. Nogmaals hopelijk kunnen jullie me op de goede weg helpen.

Nu ik het net over lawaai had, mijn 2de puntje: de beamer. Ik vind dat deze nog af en toe redelijk wat lawaai maakt. Is dat het verschil tussen een echt (goede) dure beamer en mijn goedkope beamer, of hebben alle beamers hier last van? En om even bij de beamer te blijven, ik neem niet aan dat het normaal is dat de beamer een heel klein beetje verspringd van kleur? Je ziet dat ie vaak automatisch iets van donker nog licht sprinkt (en terug). Het niet dat het super opvalt, maar als je er op let een beetje irritant kan zijn. Bij de instellingen kan ik in iede geval niks vinden wat duidt op een soort automatisch aanpassing. Heeft dit ook met de kwaliteit van de beamer te maken (ik heb zoals eerder gezegd een Optima HD 20)?

En dan heb ik nog een klein "minpuntje". Ik heb het idee dat er te weinig surround geluid is. De vraag is of dat:

1) te maken heeft met de afstelling (kan me niet voorstellen want Ge is er aardig mee bezig geweest)
2) de boxen aan de achterkant "verstopt" zitten achter de stoelen (maar van de middelste surround hoor je ook weinig (7.1 opstelling), dus ook dat lijkt me geen verklaring)
3) de kwaliteit van de boxen (Onkyo type ?) vs eventueel de relatief goede kwaliteit van de front en center speaker (Jamo S 606 em Jamo front speaker S60)
4) dit hoort gewoon zo, echt alleen de bijgeluiden moet je horen en verder eigenlijk niet
5) ?

Als laatste "minpunt" de demping van het geluid. Zelfs als de film echt zacht staat en je het bijna niet meer kan horen, hoor ik nog klachten van mijn vriendin als ze in de slaapkamer er onder ligt en dan niet zo zeer het geluid, maar meer de trilling (als ze beneden in de huiskamer zit geldt dit ook, maar staat het volume ook wel iets harder (maar ook niet al te hard)). Ik heb de boxen al op spikes staan. Heeft het zin de bass op soort van vloerkleed te leggen? Of zijn er andere manieren?

Helaas is het niet mogelijk andere foto's erop te zetten ivm de beperking van de grote van de te plaatsen foto's, dus jullie zullen het hier mee moeten doen.

Om hem echt af te maken, moet ik nog tafeltjes (laten) maken zodat het natje en het droogje lekker dicht bij de hand is en niet op de grond geplaats hoeft te worden.

Goed ga nu weer even een film kijken, want ik ben alleen thuis dus kan het volume vol!  ;)



GijsP

#28
Ziet er zeer goed uit! Vooral die stoelen.   ;D

Surround is vooral ook 'bijgeluid.' Dus het kan wel kloppen dat je dat iets minder hoort. Je kan natuurlijk altijd met een decibelmeter controleren of ze ook echt allemaal hetzelfde staan afgesteld. (Niet dat ik Ge z'n werk in twijfel trek ;) ) Maar dan kan je er in ieder geval al een van je lijstje wegstrepen! En als ze allemaal op hetzelfde niveau zijn afgesteld, dan zou het voor het volume ook niet uit hoeven maken of het nu een Onkyo is of een Jamo..
Wat de bas betreft; een Gramma of een Subdude zou nog weleens kunnen helpen. Heb je daarmee al eens geƫxperimenteerd?
| Marantz SR7009 | Sony SDP3700 | Klipsch: 2 x Reference II R-28F/R-25C/2 x R-14S/2x Jamo S602 | Klipsch R-115SW + Anti-Mode 8033 + Auralex Gramma | Media Server + Plex

skyfox

Het verspringen wat je noemt kan veroorzaakt worden door een automatische iris. Deze is bedoeld om je contrast te verbeteren. In donkere scenes laat ie minder licht door doordat de iris zichzelf kleiner maakt en andersom. Dit kan je vaak uitzetten in het menu.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jaco

Heeft Ge je niet verteld hoe je een kamer-in-kamer kunt maken, en lucht verversing ?
Hij heeft genoeg andere ruimtes gemaakt lijkt me die wel meer geluid isolatie hebben, en wellicht ook koeling/lucht verversing.

Voor lucht verversing kun je het beste een mechanishe ventilatie motor nemen en die BUITEN je ruimte plaatsen. Dus op zolder zetten, of in een ruimte ernaast monteren. Dan moet je een aanvoer slang van buiten (andere ruimte in huis, of echt van buiten) nemen, en lucht uit de ruimte zuigen. Dan hou je het probleem dat je in je HT te veel warmte genereert (mensen / apparatuur) en dat met buitenlucht niet meer aangenaam kunt houden (buitentemperatuur te hoog)
Dan moet je aan airco denken.

Ik heb een airco in mijn HT en een ventilator die lucht afzuigt, en een open buis die buitenlucht naar binnen trekt (onderdruk in de ruimte) Achterafgezien zou ik liever een gecombineerde unit gehad hebben buiten de ruimte (warmtewisselaar/arico en lucht verversing) omdat ik verwacht dat dit stiller zal zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#31
Als ik zo naar de tekeningen op de 1e pagina kijk, steekt je apparatuurkast uit in de overloop (de ruimte waar het trapgat zit)
Kun je daar niet aan de bovenkant een ventilatie afzuig punt maken ?
Dan voer je de warmte van de appraten daar af.

Je kunt gewoon een standaard itho/stork motor of zo nemen, maar die heeft wellicht veel te veel capaciteit omdat die normaal een heel huis doet. Dan moet je die op de laagste stand gebruiken.

Als je huis afzuiging al op de zolder zit, zou je als er nog een extra aansluiting is deze misschien ook kunnen gebruiken, maar ik zou liever een losse nemen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm