LittleNinja infiltreert het Infinity Theater!

Started by LittleNinja, April 11, 2009, 19:03:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Afgelopen week heb ik een bezoek mogen brengen aan de veel besproken HT ruimte van Sonic Circle. Een leuke kans om weer een nieuw forumlid te leren kennen.  Daarnaast was het de eerste keer dat ik een HT gebouwd door GTDesign zou aanschouwen.  :smile:

Overigens zou ik deze exercitie niet alleen verrichten. Joris reisde eveneens af richting het Infinity Theater, zoals de ruimte met recht benoemd is. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik de naam voor deze kubieke meters enigszins verwarrend vond. De naam deed mij, bij iedere ontmoeting, vermoeden dat de ruimte vol zou komen te staan met sprekers van welbekende Amerikaanse komaf. Inmiddels weten we allemaal beter.  ::)

Sowieso zou dit een leuke ontmoeting zijn. Sonic blijkt indirect met mij verbonden te zijn doordat hij zaken doet met het bedrijf waar ik werkzaam ben. Zakelijk een verantwoorde bezigheid dus.

Sonic's set lijkt veel op die van mijzelf. Het heerlijk kloppend hart wordt gevormd door de Arcam AVR350, net zoals in mijn situatie. We gebruiken allebei een Playstation 3 voor de bluray weergave, onze speakerbekabeling is gelijk en we zijn beiden overtuigd van het gebruik van Velodyne voor het overtreffend laag! Het grootste verschil is dan ook de keuze van de weergevers. Hij heeft de Toy serie van Sonus Faber en ik gebruik een wat oudere B&W's ( CDM NT serie ). Een leuk punt om te vergelijken dus.

Na een rit van ongeveer drie kwartier arriveer ik voor de deur van Sonic waar ik ook meteen mijn auto kwijt kan.. ideaal!  :thumbs-up: Vooraf ontving ik de waarschuwing om te bellen, kloppen of kleppen wanneer ik voor de deur zou staan. Ondanks deze kennis probeer ik uit automatisme de bewoners te informeren over mijn aanwezigheid door flink de bel te betasten.. Uiteraard bleef het gewenste effect uit. :eh: Dan maar klepperen.

Sonic is een hele sympathieke kerel die meteen zegt dat er nog een hoop moet gebeuren aan het huis en dat het er nu "niet zo mooi uit ziet".  :nowink: Toch hebben ze weinig reden tot klagen! Het is eenvoudigweg een hele nette woning die, als ze straks klaar zijn, een verschrikkelijk mooie woonomgeving zal vormen. We hebben ze al kunnen betrappen op voldoende stijl en inzicht om dit tot een succesvol resultaat te brengen.

Laten we verder gaan met hetgeen waarvoor jullie zijn begonnen aan deze tekst: Het Infinity Theater!  8) We lopen de trap op naar de beroemde ruimte en worden geconfronteerd met een stevig geïsoleerde deur. Met wat energie wordt de poort geopend en kijk ik in de compleet duistere ruimte. Het gebrek aan zicht houdt me tegen om binnen te dringen.  :omg: Het licht moet aan om te voorkomen dat je over zaken zal gaan struikelen. Voldoende duister om werkelijk tot dedicated HT benoemd te worden!

Allereerst doe ik een ronde om de boel eens flink te verkennen. De ruimte lijkt simpeler dan hij in werkelijkheid is! Het is een mooie rechthoekige ruimte waar je niet uit kan opmaken dat er sprake is van een dubbele wand met daartussen een forse laag isolatie. Het viel ook meteen op dat we geen muziek hoorden toen we het pad naar boven volgden, terwijl de apparatuur al flink aan het spelen bleek te zijn! Ook het feit dat er een langgerekt schuin dak boven zit is alleen te herkennen aan de achterzijde.

De kleur van de muren is perfect egaal. Je ziet direct dat het een lastige kleur moet zijn geweest! Er zitten dan ook 4 lagen op om de boel perfect te krijgen. Het resultaat is er ook naar. De auralex panelen aan de wanden vormen een prachtige onderbreking op de lange vlakke muur! Het is zeker niet alleen akoestisch functioneel, het zorgt er ook voor dat de muur op een kunstzinnige wijze wordt "gebroken".  :inlove:

De Sonus Faber Toy's zijn zeer compacte speakers die het erg goed doen op het netvlies!  :wub: In eerste instantie begin je je wel af te vragen of daar wel voldoende body uit zal gaan komen.. Links staat de gigantische 15" Velodyne te wachten op het moment dat hij de aanwezigen mag mishandelen. Zelf werk ik met de 12" versie welke voor een woonkamer net acceptabel is qua formaat. De 15" is voor de meeste huiskamers net even te imponerend. Men zal zich gaan afvragen waarom die grote kast geen deur of laatjes heeft. Gelukkig wordt er hier niet "gewoonkamerd" en staat hij te popelen in Sonic's dedicated HT.  :devil:

De Toys worden ondersteund door prachtig gevormde en exact gerichte planken die Ge gefabriceerd heeft. Heel netjes!!  :thumbs-up: Aan de voorzijde tref je het enige wit in de ruimte aan, het scherm waarop de voorstelling later in zicht gebracht zal worden. Een wegklapbare balk voor de masking zit aan de onderzijde. Het mechanisme werkt perfect en alles is op maat geplaatst of gemaakt om de werking te garanderen.

Het meest in het oog springende van de gehele ruimte is waarschijnlijk wel de achterzijde waar alles perfect geïntegreerd is door onze perfectionist uit het oosten. Een tweetal verzonken software kasten, een verzonken kast voor alle apparatuur en twee bizar mooie, handige en vooral mooi ingebouwde koelkasten.  :wub: Vooral die laatste features zijn geweldig!! Het geeft de ruimte iets unieks! Daarnaast staat onze drank daar.. een niet te verwaarlozen USP van deze ruimte.  ;D

We gaan zitten om ons te laten overtuigen. De boel wordt opgestart en het allereerste wat mij opvalt is het plaatje dat de JVC op het doek werpt. Het is natuurlijk geen instappertje ( ook niet wat betreft de investering ) en dat is ook meteen duidelijk!  :o Helemaal wat ik van een ideale projector durf te verwachten. Prachtig indrukwekkende kleuren, mooie verwerking van de beweging en het zwart is vele malen zwarter dan wat ik weet te bereiken met mijn Benq.  :blink: Niet geheel vreemd uiteraard aangezien mijn ruimte verre van verduisterd kan worden. Daarnaast is deze filmische verstraler ook comfortabel stil. ;)

Dan de Toys. Ik was erg benieuwd naar de verhouding tussen deze groep van 7  Italiaantjes en de 5 Britten in mijn woonkamer. Maar eigenlijk gaat het vergelijk vrij snel mank vanwege de akoestische evolutie in deze ruimte. Echter is het karakter wel weer makkelijk te vergelijken. De Britten zijn wel fors duurder maar eerlijk is eerlijk, echt fors veel beter klinken ze niet. Het geluid is wellicht over het gehele spectrum wat voller dan de Toys voor elkaar krijgen. Maar iets wat in deze ruimte veel belangrijker is; de homogeniteit is perfect!! De toys matchen perfect met elkaar en met de center! Het vormt een heerlijk geheel en eventuele overgangen zijn niet hoorbaar. Het eerste vooroordeel met betrekking tot het formaat van de speakers wordt redelijk makkelijk uit de wereld geholpen. De Toys brengen zonder enkel probleem een dikke sound de ruimte in. Indrukwekkend, soms hard, muzikaal wanneer gewenst en altijd in controle. Niets mis met deze Italianen!!  :music:

Over de Velodyne kan ik uiteraard weer pagina's vol blaten, maar de essentie is dat het apparaat simpelweg een autoriteit in het laag is. De boel is perfect door BB&G op elkaar afgestemd en dus is er geen mogelijkheid om te ontdekken waar de speakers het van elkaar over nemen. Het laag gaat ruim dieper dan in mijn ruimte. De oorzaken hiervoor liggen in zowel de sub zelf ( die net iets dieper wil dan de 12" ) maar vooral in de ruimte. Mijn ruimte staat het nagenoeg niet toe om het allerdiepste diep te benaderen. Ook de 15" Velodyne zal dit niet lukken. Hier is dat echter geen probleem en elke frequentie in de diepe duisternis wordt overtuigend door gegeven aan het gehoor van de deelnemers. Genot!!  :thumbs-up:  :thumbs-up:

De avond schiet in deze ruimte aan je voorbij. Joris besluit op een gegeven ogenblik wijselijk om huiswaarts te gaan. Door gebrek aan voldoende verstand hou ik onze gastheer nog "even" bezig, maar uiteindelijk moet ook ik een keer het ijzeren paard op zoeken.. met een krappe nachtrust in het verschiet. En toch was het dat allemaal dubbel en dwars waard. De ruimte is prachtig gevormd, ingedeeld en afgewerkt. Ge maar ook zij zelf hebben prachtig werk afgeleverd. Ik ben, zoals een groot aantal van jullie weten, een liefhebber van wat lichtere accenten in een ruimte maar eerlijk is eerlijk... dit weet ik zeer te waarderen! Ook de heren van BB&G hebben zich weer verdienstelijk bewezen. Alles is geniaal met elkaar aan het werk en de akoestische traktatie is een hele bijzondere! Laat je nooit foppen... The Toys do make it happen!  8)

Heren, het was me een waar genoegen om elkaar te hebben ontmoet in een sfeer die ons allen aan weet te spreken. Jullie hebben het prima voor elkaar, waarbij gezegd mag worden dat het erg knap is dat jullie eerste HT inrichting meteen zo'n goed gebalanceerde is!

Gegroet,
LittleNinja

:ph34r:  :ph34r:  :ph34r:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

advr


Nou, daar heb je een hoop energie in gestoken, erg goed dit verslag!! :alien:

Leuk om te lezen ook! :tounge:

Ik kan me het allemaal goed voorstellen. Je gaat bijna zelf een afspraak maken om te gaan luisteren... :exclamation:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Jean Sibelius

Leuk verslag om te lezen en om te kunnen concluderen dat een mooi vormgegeven ruimte kan samen gaan met goed geluid en goed beeld! 8)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Ik heb al vaker gezegd dat je je roeping hebt gemist. Een journalist zou het niet beter beschrijven. Leuk geschreven verhaal weer, LN! :thumbs-up:

P.S. Ik heb het toch gelezen ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sonic Circle

#4
Gaaf verslag Dennis, bedankt! Erg goed en leuk geschreven, was net zo leuk om je verslag te lezen als de avond mee te maken :) Voor ons ook leuk om te lezen dat anderen die al meer "ervaren" zijn, ook van de ruimte kunnen genieten.

Wat me vooral opviel is dat je naast grote interesse in de ruimte en set, ook veel interesse had in de mensen achter de ruimte. Leuk dat er voldoende raakvlakken waren (mwoooaaaaah) om nog "even" door te praten nadat de set al stil was gevallen... Hoop dat je vrouw je jullie huis nog in wilde laten ;)

Bedankt voor het mooie verslag. Mocht je weer eens in de buurt zijn (bijvoorbeeld om een boze brief bij DFW af te geven 8)) dan ben je van harte welkom!



Fabian92

JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

garmtz

Zoals altijd weer een zeer cool verslag LN!

LittleNinja

#7
Het is ook een mooie ruimte. Jullie hebben weer mooi werk geleverd Garmt! Mooie dingen die Toys! Wat je me vertelde klopt inderdaad. Ik baal wel dat er geen SPL Ultra 1500 gaat komen en dat de SPL1500 niet meer leverbaar is. Het is echt een fijne sub!!

Quote from: garmtz on April 12, 2009, 10:04:45
Zoals altijd weer een zeer cool verslag LN!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

bmateijsen

Quote from: LittleNinja on April 12, 2009, 10:06:59
Het is ook een mooie ruimte. Jullie hebben weer mooi werk geleverd Garmt! Mooie dingen die Toys! Wat je me vertelde klopt inderdaad. Ik baal wel dat er geen SPL Ultra 1500 gaat komen en dat de SPL1500 niet meer leverbaar is. Het is echt een fijne sub!!


Qua headroom was de SPL-1500R erg gaaf.., daarom waren we ook erg enthousiast. Echter in Europa liep de SPL-1500R helemaal niet hard, sterker nog in de kleur zwart, hebben wij (als importeur/  maar ook als dealer) 70% verkocht ;).

Ik merk wel dat de SPL-ultra 1200 meer headroom heeft gekregen en daardoor weer richting de 1500R kruipt, echter je mist uiteindelijk toch gewoon iets conus oppervlak. De nieuwe ultra series heeft wel meer resolutie gekregen in het laag en dat zorgt voor meer gelaagdheid in het laag.

Verder erg cool verslag!

Groet,

Bjorn

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Starred


LittleNinja

Voornamelijk niet. Slechts een paar nummers.
De meeste tijd hebben we naar multi channel geluisterd.
De 2 kanaals nummers die voorbij zijn gekomen waren verre van teleurstellend.
Heb je specifieke zaken die je zou willen weten?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"