NVidia ION

Started by theo_reet, April 22, 2009, 10:24:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

theo_reet

Dit zal wel eens een heel interessant iets kunnen gaan worden voor het HT gebied :
http://www.nvidia.com/object/sff_ion.html

Ik geloof dat Acer de eerst is die ermee op de markt zal gaan komen .
Ik ben benieuwd !

Xstream

Ziet er fraai uit :)

Werd tijd dat dit gat in de markt eens benut zou worden. Misschien komt die HT set er in de toekomst dan toch nog :P Al gaat een kabeltje van m'n PC naar de TV ook prima eerlijk gezegd :D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

w00Dy

Helaas blijft het Acer.

Maar tegenwoordig worden er ook moederbordjes uitgebracht met de nVidia Ion chipset, tel daar een leuke behuizing bij
http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=lc19&area=usa en je bent een stuk beter gesteld denk ik.

Baardmans


Wimpie007

Heb de versie van Point of view aangekregen vorig weekend.
Na enige hoofdbrekens over hoe ik de installatie moest aanpakken, uiteindelijk toch Windows XP SP3 geïnstalleerd.  Alle updates, en een CCCP codec pack inclusief Media Player Classic Home Cinema later, speelt hij 1080P HD materiaal met een cpu-gebruik van minder dan 10%.
Ga zodadelijk het hele systeem inbouwen in een behuizing, en beetje voort testen met gewoon pc-gebruik.

Doordat het systeem in principe zonder ventilatoren kan werken, zal deze mijn HTPC én server gaan vervangen.
De besparing in het geval mijn server alleen al zit rond de 130€ per jaar aan elektriciteit, omdat de Atom zo'n zuinig systeem is.

Stel gerust extra vragen, ik probeer met m'n gebruikerservaringen jullie vooruit te helpen :-)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

w00Dy

#5
Ik denk eraan 2 van die mobo te gaan gebruiken in 1 Powermac G5 behuizing. Eentje als server en de ander als HTPC, alleen jammer dat ik nog maar pas een Popcorn Hour heb gekocht  >:(

Hoe zit het eigenlijk met Blu-Ray? Kan je dat rechtstreeks afspelen via PowerDVD? Zonder schokken?

Wimpie007

#6
Ik heb helaas geen blu-ray drive om aan de pc te hangen.
Een groot deel van de informatie die ik verzameld had voor m'n aankoop kwam van Deze review op Anandtech, waar je hier hun ervaringen met blu-ray playback kan lezen.

Kort samengevat werkt het afspelen van blu-rays feilloos, en ook voor de meeste andere taken werkt het systeem naar behoren.  Enkel full-screen FLV afspelen (bijvoorbeeld YouTube video's) gaat niet vlot, omdat dit nog steeds volledig door de processor wordt afgehandeld.

Edit:
Afhankelijk van welk besturingssysteem je voor je server wil gaan gebruiken, kan je het ook bij 1 moederbord houden.  In mijn thuisomgeving beperken de server-taken zich tot bestand-delen en printer-delen, wat perfect werkt onder XP.
Met Windows Home Server ga ik de komende dagen stoeien :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

theo_reet

Dit moet anders zoals aangegeven prima werken op WHS, draai zelf WHS op een ander intem M-itx bordje en gaat (vind ik) prima voor thuis gebruik.
Omdat WHS gebouwd is op de kernel van server 2003 zijn er ook behoorlijk wat server add ons te krijgen mocht je hiervan gebruik willen maken.
kan anders eens op: wegotserved , en eventueel voor een 30dagen test versie kun je de xfiles versie eens pakken (die heeft meteen een hoop register aanpassingen en add-ons)
Voor vragen ofzo over WHS pm me gerust !

En mbt die ION, heb vernomen dat men alweer bezig is met ION 2 dus zit zeker genoeg toekomst in, heb ook de eerste ion laptops al gezien.
het gaat nu echt leuk worden :)

Wimpie007

De nieuwe Atom chip gaat in september in productie, en ligt in het 4e kwartaal in de winkels, dus de snellere chips zijn onderweg.
Over een nieuwe ION versie heb ik nog niets opgevangen, maar het lijkt me niet onlogisch.
Dit is alleszins een blijvertje :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Apoc@

Nvidia ION is voor een XMBC setup erg geschikt. Je moet alleen wel een dual core Atom pakken, de single uitvoering heeft nog al eens problemen met de HD1080 filmpjes.
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

Hakker

Je kan imho beter wachten op de US15W chipset van intel. Die kan zoals het er nu uitziet ook 1080P hardwareatig decoden maar zal minder stroom verbruiken.
Zo Nvidia Ion setup slurp ook nog 40 watt weg net zo veel als aardig wat AthlonX2 setups. Waar de US15W echt voor de Atom wordt ontwikkeld en dus ook weinig zal verbruiken.

riwi

Ik heb net een Point-Of-View bordje met ION en atom 330 in elkaar gezet. leuke PC. Lekker klein en compact. Als NAS in je netwerk is een een leuk ding en lekker snel.
Ik heb er linux (Slackware 13.0) op gezet. Misschien wordt het m'n webserver, of gewoon een machine om wat mee te spelen.

Pics :
http://www.xs4all.nl/~etmriwi/pc/pc_webserver.htm

Wimpie007

#12
@Riwi, vreemd, ik heb een erg verschillende versie van Point of View.
Deze is vermoedelijk recenter, en beschikt blijkbaar ook over twee extra S-ATA poorten, maar heeft 'maar' een PCI-slot, mijn versie heeft een pci-e.

[EDIT]Jouw versie is de MB330-1, mijne de MB-330. [/EDIT]

Iets wat ik 'the hard way' heb mogen ondervinden, een Windows Home Server setup draait voor geen meter op een Atom.  Als je de ingebouwde storage manager wil gebruiken, verlopen alle berekeningen via 1 thread -> continue 25% cpu verbruik, maar voor geen meter vooruit te krijgen.
Terug naar XP dan maar...
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

riwi

Klopt, de reden voor mij om te kiezen voor de 330-1 waren de DDR2 geheugen slots ipv SO-DIMM van de 330, de extra sata poorten (1xsata, 1x esata extra) en het feit dat ik in een PCI slot zo een netwerk kaartje kon steken die ik nog had liggen. Ik gebruik hem ook als router dus ik heb dan 2 netwerk aansluitingen nodig.

Ik heb er slackware op draaien. En haal 50MB/sec naar de atom PC toe. Dit als ik vanaf mijn XP machine met teraCopy er naartoe kopieer over het netwerk. CPU load ging dan wel naar 60-70%.

Ik moet alleen nog wat aan m'n voeding doen, want het kleine uatx voeding ding slurpt al 9 Watt ook als de PC uit staat. Totaal zal ik nu op 50 Watt, maar daar moet dus nog wat af kunnen. Ik had een Zalman ATX voeding liggen, maar die paste niet in het kleine kastje. Ook moet ik me eens in powersaving onder linux gaan verdiepen.

WilcoL

#14
Hmm: erg interessant! Ben me pas sinds gisteren eens in zo'n 330 + NVidia ION combo aan het verdiepen en het lijkt me eigenlijk wel wat. Zo'n kastje als de ASRock ION 330 Nettop is goedkoop, energiezuinig, snel genoeg voor 1080P playback & zou niet eens misstaan in een woonkamer naast de TV ofzo...

Was me eigenlijk aan het blind staren op een PCH C-200 of de nieuwe Dune's, maar ik zie dit toch eigenlijk wel zitten!

Ik hou het in ieder geval in de gaten!

EDIT: zitten toch wel wat haken & ogen aan het systeem volgens hardware.info.nl:

Wie nu meteen de Nettop als goedkope Media Center wil gaan inzetten, moet zich wel even achter de oren krabben: wanneer je HD-films hebt die je niet met hardwareversnelling kunt afspelen, bijvoorbeeld vanwege een afwijkend H.264 profiel, dan kun je het vergeten: de Atom processor is er gewoon niet krachtig genoeg voor. Ook afspeelsoftware die niet aan hardware decoding doet of gebruik maakt van codecs als ffdshow houdt het snel voor gezien. DivX in SD-resoluties gaat nog net, maar complexere implementaties van deze codec of zelfs YouTube H.264 Flash films vertonen regelmatig schokken. Wij zouden een Ion-systeem om die reden niet als Media Center aanraden, maar alleen als goedkope instap PC.
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Erik

Ben wel eens benieuwd wat dan je minimum cpu is op zoiets wel af te spelen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

riwi

Quote from: riwi on October  6, 2009, 14:31:51
Klopt, de reden voor mij om te kiezen voor de 330-1 waren de DDR2 geheugen slots ipv SO-DIMM van de 330, de extra sata poorten (1xsata, 1x esata extra) en...

Tja, die extra sata en e-sata aansluiting doen het dus niet zo maar. Je moet een sata kabel brug leggen tussen 1 van de 4 standaard sata aansluitingen naar de 5de sata poort om vervolgens de e-sata te kunnen gebruiken. Feitelijk blijven er dus maar 4 echt bruikbare sata aansluitingen over. Dit staat niet in de folder of handleiding.

plaatje op inet gevonden :