Alco's setje. (o.a. Rega + Diapason)

Started by Alco, April 19, 2009, 19:24:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Mijn meest recente systempics. (sinds gisteren ;D )









that's all, folks.  8)  (m'n "verbeterpunten" ...andere woning, met betere akoestiek en dan andere speakers)  ::)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

garmtz

Nette set, ziet er goed uit! Naim heerst!

R

Gaaf man, omschrijf eens hoe je set klinkt.

Alco

#3
Quoteomschrijf eens hoe je set klinkt

De set klinkt typisch Naim. Open/transparant, helder (maar niet TE), sprankelend, gedetailleerd hoog.
Het laag gaat niet erg diep, gezien het kleine formaat van de speakers en 't feit dat het een gesloten kast is, maar het laag dat er uitkomt is wel mooi strak.

Wat ik af en toe nog mis is iets meer diepte, soms iets meer body in stemmen, en een iets dieper laag.
Naim speakers klinken het best vrij dicht tegen de muur. Bij mij heeft dat als nadeel dat er een schouw tussen staat, die ongetwijfeld een nadelige invloed heeft op de diepte in 't geluidsbeeld.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Douma

Als ik het me goed herinner heb jij voor de n-SAT's, of misschien nog wel eerder, de Diapason Micra gehad. Ik heb bij Audio Selectief de Micra's beluisterd toen deze net uit waren. Ik was toen erg onder de indruk van deze luidsprekers. Hoe klinken de n-SAT's ten opzichte van de Micra's?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Maximus_Aurelius

Leuke set heb je.  8)

Gebruik jij qua bekabeling eigen Naim kabels of ander merk?
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Guester

Mooie set  :) en opstelling.

Zal vast super klinken..

Wat is het onderste apparaat  ???
Sonos - Spotify

Alco

#7
QuoteHoe klinken de n-SAT's ten opzichte van de Micra's?
Klopt, ik heb een jaartje of 2 de Diapason Micra's gehad. Een geweldige speaker, zowel klankmatig als qua looks.
Maar,... weer was 't de beroerde akoestiek die steeds meer begon te storen. De Diapason's hebben een grote bass-reflex poort aan de achterkant. Die moest ik dempen om 't laag nog 'n beetje onder controle te houden.
Uiteindelijk stond me dat steeds meer tegen. Qua midden en hoog was 't een van de mooiste speakers die ik heb gehad! Mooi ruimtelijk en open.

Een gesloten kast geeft bij mij een beter/strakker laag. Vandaar nu de Naim n-Sats.

QuoteGebruik jij qua bekabeling eigen Naim kabels of ander merk?
De ls-bekabeling is al bijna 10 jaar ongewijzigd. Het is een zeer dunne, transparante kabel van Rinsma HiFi.
(zonder merk, en koste maar € 4,50 p.m.)  Ben er nog steeds erg over te spreken. :)
Tussen CD en versterker gebruik ik een Atlas Quadstar DIN-DIN interlink. (daarvoor een Chord Cobra II DIN-RCA)

QuoteMooie set :)  en opstelling.

Zal vast super klinken..

Wat is het onderste apparaat  :plain:

Thanx, Willem_tdi :)

Het klinkt op zich goed, maar... qua opstelling zou het beter kunnen (zowel optisch als klankmatig) als die schouw er niet tussen stond.
Het onderste 'apparaat' is alleen maar een oud, plastic CD-rekje om de kabelspaghetti, die er achter ligt aan 't zicht te onttrekken. :satisfied:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Douma

QuoteKlopt, ik heb een jaartje of 2 de Diapason Micra's gehad. Een geweldige speaker, zowel klankmatig als qua looks.
Maar,... weer was 't de beroerde akoestiek die steeds meer begon te storen. De Diapason's hebben een grote bass-reflex poort aan de achterkant. Die moest ik dempen om 't laag nog 'n beetje onder controle te houden.
Uiteindelijk stond me dat steeds meer tegen. Qua midden en hoog was 't een van de mooiste speakers die ik heb gehad! Mooi ruimtelijk en open.

Een gesloten kast geeft bij mij een beter/strakker laag. Vandaar nu de Naim n-Sats.

Maar wat midden en hoog betreft minder dan de Micra's? Heb je de n-SAT's trouwens ook nog op de Sonneteer gehad of was je toen al over gestapt op Naim?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Alco

#9
QuoteMaar wat midden en hoog betreft minder dan de Micra's?
Het midden en hoog van de n-Sats is vergelijkbaar met de Micra's. (voor zover ik in m'n geheugen terug kan gaan, aangezien 't inmiddels alweer zo'n 4 jaar geleden is dat ik de Micra's heb verkocht)
De Micra's klonken veel ruimtelijker, maar dat heeft meer met de opstelling te maken. De Diapason's stonden zo'n 50 a 60cm van de achterwand. De n-Sats zo'n 17 a 20cm.

QuoteHeb je de n-SAT's trouwens ook nog op de Sonneteer gehad of was je toen al over gestapt op Naim ?
Nee, de n-Sats heb ergen in 2007 gekocht. Toen had ik de Sonneteer al niet meer. Ik was toen toch weer over gegaan op een Naim Nait-2. Na de Diapason's heb ik nog een paar jaar met een setje Rogers Studio-3's gespeeld.

Die heb ik nog steeds in de doos in een kast staan. Ze hebben dezelfde afmetingen als de befaamde LS3/5a.

Zowel de n-Sats als de Rogers hebben een relatief (voor mijn kamer) strak laag, maar doordat 't een kleine, gesloten kast is klinkt 't laag ook wat dunnetjes en missen stemmen soms iets aan body.
Terwijl vreemd genoeg, de Rogers LS3/5a wel een strak, maar tevens dieper laag weergeeft en een ongelofelijk mooi midden, met voldoende body, terwijl de LS3/5a dezelfde kast heeft als de Studio-3!  ???

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

MLCinema

Prachtig. Altijd heel fraai om die Naim componenten langs te zien komen.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Douma

Prachtige speakers die Rogers. Qua uiterlijk dan. Ik heb een zwak voor simpele houten kastjes met zwart front of baffle. :) Ik heb ze nooit beluisterd.
Heb je de Rogers met een reden bewaard? Meestal verkoop ik mijn oude spul om mijn nieuwe spul te financieren.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Alco

#12
QuotePrachtige speakers die Rogers. Qua uiterlijk dan

Grappig,...ik vind ze vrij lelijk. Op de foto vind ik ze ook best mooi (qua houtskleur), maar in 't echt...  :-X  :omg:
In 't echt zien ze er nogal 70's uit, in een aparte walnut uitvoering. Als ie niet die afgeronde kanten had, maar gewoon recht, zoals de LS3/5a, dan had ik 'm wel mooier gevonden.

QuoteIk heb een zwak voor simpele houten kastjes met zwart front of baffle
Me too 8)
Ondanks dat de afmetingen exact gelijk zijn tussen de LS3/5a en mijn Rogers LS3/5a, vind ik de Studio-3's lelijk en de LS3/5a ook tijdloos mooi.  Vooral in een mooi houtfineer en op dedicated LS3/5a stands, zoals dit:



Dit is de Stirling V2 LS3/5a, die ik van een HiFi-zaak 2 weken op proef mocht gebruiken.
Ondanks de lovende recensies klonk de speaker bij mij erg teleurstellend. Wel jammer, want ik vond 't wel een mooie speaker, in een (eveneens) walnut uitvoering, die beduidend mooier was qua kleur dan die van mijn Rogers Studio-3.

QuoteHeb je de Rogers met een reden bewaard? Meestal verkoop ik mijn oude spul om mijn nieuwe spul te financieren.
Ja, de Rogers heb ik wel met een reden bewaard. Ten eerste omdat ik ook een zwak heb voor LS3/5a look-a-like speakers, en omdat ie in 't hoog ontzettend fraai kan klinken. Hij klinkt heel sprankelend, open en gedetailleerd, en bijvoorbeeld akoestisch gitaar (zoals Nils Lofgren - Acoustic Live) klinkt dan geweldig. Het spetterd er uit, met veel attack!  :smile:  Maar,...met iets minder goede opnamen kan 't ook wat te fel, metalig klinken.
Een ander voordeel is dat ze qua plaatsing in mijn lastige kamer ideaal zijn. Ze hoeven niet midden in de kamer te staan (zoals de LS3/5a), maar ook niet te dicht op de muur (zoals m'n Naim n-Sats), zodat ze net mooi voorbij die schouw 'stralen'.
De eigenaar van een HiFi-zaak die me die stands verkocht, zei:"Die kleine Rogers zijn wolfen in schaapskleren...die zou je een keer op een High-end set, als bijv. Mark Levinson moeten horen" 

Dus,...zo af en toe sluit ik ze nog weleens aan, maar op de lange termijn hebben ze net niet dat wat ik zoek.
Misschien dat ik ze binnenkort toch maar te koop zet, want nu staan ze ook maar werkloos in een kast.

Net als m'n kleine Naim 'shoebox' familie  :laugh:

De linkse (Naim Nait-1) zou ik nog wel kunnen missen, dus die gaat binnenkort in de verkoop.
De meest rechtse zit een heel verhaal aan ::)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Douma

QuoteIn 't echt zien ze er nogal 70's uit, in een aparte walnut uitvoering. Als ie niet die afgeronde kanten had, maar gewoon recht, zoals de LS3/5a, dan had ik 'm wel mooier gevonden.

Ik hou wel van die 70's look. Maar zonder afgeronde hoeken is wel mooier inderdaad. Hier een fotootje van mijn Richard Allan speakers uit 1981. Qua uiterlijk helemaal mijn ding, jammer dat ze nogal gehavend zijn.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Alco

#14
Aha, altijd leuk...foto's van iemand's set!  :smile:
Qua looks vind ik je Richard Allen's ook wel mijn ding, mooi basic en functioneel.
Als de kleur en kwaliteit van 't fineer maar mooi is, dan mag de vorm van mij ook heel simpel, en 70's/80's zijn.

Originele 'stands' gebruik je...    Ik had bij de Rogers ook het probleem om er een mooie stand bij te vinden. Vanwege het feit dat ze iets breder zijn dan diep, staken de bovenplateaus van veruit de meeste stand er onderuit, en dat was geen gezicht. De enige stands die er echt mooi bijpassen zijn de LS3/5a stands, maar die zijn absurd duur.  :omg:  :unhappy:

Zie ik daar een oude Cyrus tuner rechts ?  Nice!  8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Douma

QuoteOriginele 'stands' gebruik je...

Ooit eens gemaakt door een stel siertegels op elkaar te lijmen. Niet te tillen, maar daardoor lekker stabiel.
Quote
De enige stands die er echt mooi bijpassen zijn de LS3/5a stands, maar die zijn absurd duur.

Maar wel mooi. ;D

Quote
Zie ik daar een oude Cyrus tuner rechts ?  Nice!   8)

Nope. Dat is een Cyrus One versterker van mijn broertje. Die moet ik onder handen nemen omdat de bronkeuzeschakelaar niet goed meer is. Wel een leuk klinkende versterker. Heb zelf ooit nog eens een Cyrus Two met PSX gehad.

Prachtige apparaten trouwens, die oude Naim's. Zowel in klank als in uiterlijk.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Guester

Alco, jij hebt gedraaid met de squeezebox. Hoe vond je deze tov. je cd-speler?

Ik heb heel kort met de squeezebox gedraaid maar mij viel het tegen tov. een audiolab 8000cde.
Af en toe kriebelt het wel eens vanwege het gebruiksgemak..
Sonos - Spotify

garmtz

Quote from: willem_tdi on May 14, 2009, 14:41:01
Alco, jij hebt gedraaid met de squeezebox. Hoe vond je deze tov. je cd-speler?

Ik heb heel kort met de squeezebox gedraaid maar mij viel het tegen tov. een audiolab 8000cde.
Af en toe kriebelt het wel eens vanwege het gebruiksgemak..

Je moet een Squeezebox nooit op zijn analoge uitgangen gebruiken, kan me voorstellen dat dat flink tegenvalt.

Guester

Dus altijd met een externe dac..
Sonos - Spotify

garmtz


Alco

#20
QuoteAlco, jij hebt gedraaid met de squeezebox. Hoe vond je deze tov. je cd-speler?

Hoi Willem,

Ik gebruik m'n Squeezebox nog steeds wel.  (naast de CD-speler)
Met de Squeezebox analoog aangesloten, en met het standaard stekkervoedinkje wat er bijgeleverd zit, vind ik 't resultaat gezien de lage prijs best aardig. (inmiddels circa € 200,- ), maar....
als je de prijs vergeet is 't zeer zeker geen concurrentie met de Naim CD-speler die ik had/heb.

Ik heb vorig jaar echter een betere, externe voeding gekocht van CI Audio. (de VDC-SB)

Dat krikt de klank al een behoorlijk stuk op! :)  Het geluidsbeeld word ruimtelijker, opener/minder gesluierd, en aanslagen op bijv. akoestisch gitaar hebben meer attack.

Met deze betere voeding klinkt de SB3 op bijna hetzelfde niveau als m'n Naim (CD5i) CD-speler.
Het verschil is minimaal. (dusdanig, dat ik nu niet even ter plekke het verschil kan uitleggen)

Ik 'durf' er bijna geen externe DAC op aan te sluiten, want ik ben 'bang' dat de SB m'n CD-speler dan duidelijk gaat overtreffen.  (de Cambridge DACmagic lijkt me op zich wel verleidelijk)

QuoteAf en toe kriebelt het wel eens vanwege het gebruiksgemak
Juist om gebruiksgemak heb ik weer een CD-speler gekocht.  Het feit dat ik dan zowel bron als versterker met 1 dezelfde AB kan bedienen, en dat ik weer << en >> (spoelen in een nummer) heb, vind ik wel erg prettig bij CD.
Ook het feit dat soms de SB wat traag lijkt te reageren (reageert niet altijd direkt na 't indrukken van een toets)
Ook heb ik vaak dat de SB steeds het eerste nummer weergeeft in het display... als je dus na track-1 verder skipt naar 2,3 of whatever, dan speelt ie wel de gewenste track, maar het display geeft steeds het eerste nummer weer.
(zal ongetwijfeld ook wel weer een foefje voor zijn, maar in dat opzicht vond/vind ik een CD-speler dan makkelijker)

Maar....het heeft inderdaad wel iets dat je je gehele collectie via de AB zo door kunt 'bladeren'. en dat een kast vol CD's makkelijk op 1 HD past, ter groote van 3 CD doosjes op elkaar!!  :colgate: 

Zo zit ik sinds kort met 't probleem dat ik 4 CD rekken heb in licht eiken, die nu voor >90% vol zijn.
Da's op zich niet zo erg, maar die rekken worden niet meer geleverd... :(   

Om een lang verhaal kort te maken....  toen ik eenmaal die losse voeding aansloot op m'n Squeezebox, werd m'n toenmalige CD-speler (Naim CD5x + FC2x) steeds minder gebruikt, omdat het klankverschil te klein was, t.o.v. het megagrote prijsverschil. 
Ik ben er dan ook van overtuigt dat een SB met goede DAC niet/nauwelijks onderdoet voor menig dure CD-speler, incl. Naim.

(en... internet-radio :smile:... qua muziekaanbod een ware verademing, t.o.v. de 1-pot-nat FM zenders)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Guester

Ik deel je mening voor de squeezebox 'koud' uit de doos nu 150,- euro klinkt het niet slecht.

Ik wacht tot ik antwoord heb van Densen wbt. een dac in het slot van mijn nieuwe B110. Als die er niet meer komt dan ga ik waarschijnlijk over tot externe dac/ voeding. Ik heb er een weekend mee gewerkt en het is inderdaad fijn al je albums onder één knop evenals de id tags.

Nog even kijken want dan wordt het: Squeezebox-dac/voeding-Nas. Al met al nog best prijzig.
Sonos - Spotify

Alco

#22
QuoteNog even kijken want dan wordt het: Squeezebox-dac/voeding-Nas. Al met al nog best prijzig.

Je zou misschien ook eerst een Squeezebox met losse DAC kunnen proberen, en dan later evt een betere voeding.
(scheelt toch weer € 259,- )

Ik heb zo'n idee dat de betere voeding meer effect wanneer de SB analoog wordt aangesloten, via z'n eigen DAC.

De voeding van CI Audio, heeft een niet-tevreden-geld-terug garantie van 30 dagen.  :smile:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Guester

Heb weer een squeezebox gekocht. Analoog op de Densen klinkt het nog helemaal niet zo slecht met .wav files van originele cd's. Voorlopig even zo spelen en dan later of een voeding of een dac aanschaffen. Densen liet mij weten dat ze eind dit jaar nog met een dac komen extern, en vonden het een goed idee van mij voor intern. :)

Maakt die voeding van CI veel verschil?
Sonos - Spotify

hifi | Roderick

Als je de analoge uitgang van de Squeezebox gebruikt is dat inderdaad een zinvolle investering.